Artikel i GP - Förslag och önskemål

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Kör järnet på 'slingan', så kommer säkert sossarna att ställa upp med en 'lokal'.
 

Off Topic

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Ort
V Götaland
Hoj
Bimota DB4
http://www.vikingmotorpark.com

ger en liten bild av vad som krävs för att komma fram till beslutsmässigt underlag. De började redan 1998 med en idé om en motorbana, och snart(!) kan de lägga in bygglovsansökan.
Det är alltså inget man bara snyter ur näsan...
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Kör järnet på 'slingan', så kommer säkert sossarna att ställa upp med en 'lokal'.

Du är en sorglig människa som verkar njuta av provokation och översitteri!
Är det inte dags att pilla i en ny färgpatron och sluta se allt i svart/vitt?

Det var någon en gång som fick en ide. Resultatet blev Falkenberg!

Det var någon en gång som fick en ide. Resultatet blev Anderstorp!

Det var någon en gång som fick en ide. Resultatet blev Kinnekulle!

Det var någon en gång som fick en ide. Resultatet blev Knutstorp!

Det var någon en gång som fick en ide. Resultatet blev Mantorp!

Det var någon en gång som fick en ide. Resultatet blev Linköping!

Det var någon en gång som fick en ide. Resultatet blir "ev" Viking motorpark!

Det var någon en gång som fick en ide....Göteborg nästa?

http://www.vikingmotorpark.com

ger en liten bild av vad som krävs för att komma fram till beslutsmässigt underlag. De började redan 1998 med en idé om en motorbana, och snart(!) kan de lägga in bygglovsansökan.
Det är alltså inget man bara snyter ur näsan...

Får jag fråga varför du med flera är så negativa?
 
Last edited:

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
Det var någon en gång som fick en ide....Göteborg nästa?

Det är på gång....bananpiren. Att det inte blev Pro Superbike där innebär ju inte att de enbart bygger den för STCC en gång per år. Som jag skrivit tidigare i tråden så pågår samarbete med en lokal motorklubb....kanske kan det leda till något. :)

För 10 år sedan så var ett stadslopp i Göteborg en dröm, i mitten på Juni är det verklighet. :tummenupp
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är på gång....bananpiren. Att det inte blev Pro Superbike där innebär ju inte att de enbart bygger den för STCC en gång per år. Som jag skrivit tidigare i tråden så pågår samarbete med en lokal motorklubb....kanske kan det leda till något. :)

För 10 år sedan så var ett stadslopp i Göteborg en dröm, i mitten på Juni är det verklighet. :tummenupp

Detta är för mig något riktigt positivt!
Det är ett jättestort steg på väg, och jag är verkligen förvånad att den platsen som är vald ligger så centralt...

Håller verkligen tummarna för ett återkommande event! :tummenupp
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Banan på bananpiren har väl bedömts vara opassande för mc eftersom den saknar avåkningszoner? Tänker man efter lite så kommer det aldrig finnas plats på bananpiren (eller någon annan central plats) att bygga en motorbana som är tilltäckligt lång för att man ska vilja köra den två gånger. Sen kommer bullernivåer osv.

En bit utanför stan får det vara.
 

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Sportster
Kampen om att få köra ett stats lopp har på gott sedan 70 talet då det var riktigt nära att vi fick ett formel1 lopp i centrum, föll på ekonomin bara har jag för mig, det det skulle asfalteras över spårvagnspåren osv. Tom Trana var väl den som kämpade mest.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det var någon en gång som fick en ide. Resultatet blev Falkenberg!
Ja, på 60-talet.
Det var någon en gång som fick en ide. Resultatet blev Anderstorp!
Ja, på 60-talet.
Det var någon en gång som fick en ide. Resultatet blev Kinnekulle!
Ja, på 60-talet.
Det var någon en gång som fick en ide. Resultatet blev Knutstorp!
Ja, på 60-talet.
Det var någon en gång som fick en ide. Resultatet blev Mantorp!
Ja, på 60-talet.
Det var någon en gång som fick en ide. Resultatet blev Linköping!
Ja, på 60-talet.
Det var någon en gång som fick en ide. Resultatet blir "ev" Viking motorpark!
Ja, och om det blir av har man jobbat i närmare 15 år med detta.
Det var någon en gång som fick en ide....Göteborg nästa?
Ja, 'staten' kommer säkert att bygga en 'enkelriktad slinga' i Göteborg.



Du verkar ju driven. När hade du tänkt att dra igång Projekt motorbana i Göteborg?
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Tänker man efter lite så kommer det aldrig finnas plats på bananpiren (eller någon annan central plats) att bygga en motorbana som är tilltäckligt lång för att man ska vilja köra den två gånger. Sen kommer bullernivåer osv.

En bit utanför stan får det vara.

Vad var det jag sa:tungan

Jag vill också ha en bana närmre, men tyvärr sysslar vi med en sport som hörs, märks, kräver yta och skapar en miljödebatt. Då får vi nog räkna med att dom ligger lite utanför storstäderna. Plus att kostnaden per kvadratmeter yta är högre i närheten av storstäderna och då blir priserna för att bygga och hyra därefter. Då tror jag inte det blir så intressant i längden.
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Kan ju bero på att ni har tre (3) banor nära Göteborg.

Men hallå asså, inte nog nära jö :dummer

Vi om några i det här motorfrälsta landet har gjort oss förtjänta av en nybyggd, vacker och underbar vägsträckning där bara vi hojfantaster får brassa satan och lägga bombrepor. Givetvis med tillhörande personal, sjukvårdsresurser och lecahav stora som sahara så man slippe slå sig när man klotar. En 70-skyllt med för att det ska verka lite mer harmlöst. Sen ska det vara tillgänglig tuänntifår sävvän. Naturlkigtvis helsponsrat av svenska staten, vad annars.

Sådeså :rolleyes:

Hela den här diskussionen har ballat ur lite va? Vi har som det har sagts rätt nära till flera banor, vill man så kan man åka dit och köra av sig då det är möjligt. Tycker man att det är för dyrt/krångligt/långt/jobbigt/kassa öppettider/mycket folk/få platser eller något annat, då får man köra av sig bäst man kan på den allmänna vägen istället. Vill man inte utsätta sig för de risker som körning på gata innebär då kanske det är läge att byta hojtyp, eller intresse?

Att VV skulle bygga en hojanpassad slinga för farthuliganer att stilla sina behov på går av uppenbara skäl inte riktigt ihop med deras nollvision. Jag kan inte heller tycka att mina skattepengar ska gå till något sådant löjligt när de knappt klarar av att hålla resten av vägnätet i acceptabelt skick. Bra asfalt med riktigt underarbete är långt ifrån gratis, och då ser jag hellre att de pengarna läggs på något vettigt.

Om någon annan än staten ska göra en satsning så kommer det med största sannolikhet resultera i att det inte blir gratis för allmänheten att åka där då det inte är gratis att driva och underhålla. Sen så är ju frågan vem som skulle vilja göra en sådan på något som de flesta av landets invånare saknar intresse för. Anledningen till att det finns fler fotbollsplaner, ishallar, simbassänger och ridhus är just för att det är vad den stora massan vill ha. Hade alla svenskar dyrkat motorsport och hojåkning, så hade de visat MotoGp på SVT, istället för dressyr eller något annat tradigt. Så enkelt är det.

Visst hade det varit underbart om man fick allt man ville ha, men... Att skriva hyllmeter om en färgglad och snuttig fantasivärld hjälper föga, när verkligheten är det vi lever i.
 

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
Banan på bananpiren har väl bedömts vara opassande för mc eftersom den saknar avåkningszoner? Tänker man efter lite så kommer det aldrig finnas plats på bananpiren (eller någon annan central plats) att bygga en motorbana som är tilltäckligt lång för att man ska vilja köra den två gånger. Sen kommer bullernivåer osv.

En bit utanför stan får det vara.

Den har inte tillräckliga avåkningszoner för Pro Superbike. Men som jag har skrivit tidigare...:rolleyes: så pågår det samarbete med en lokal mc-klubb och det kan bli tal om träningar för motarder. SÅ om vi har tur kanske SMC väst inleder samarbete där oxå....och vi kan få någon form utav träning.

Tror du STCC har dispens från bullernivån?:va

Det verkar som att Falkenberg eller Anderstorp är bra banor för dig. På Kinnekulle skulle du bara finna start/ mål tillfredställande då du uppenbarligen bara har ett läge på gashandtaget....
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tror du STCC har dispens från bullernivån?:va

Visst är det så..

Men hade bara säkerhetskraven uppfyllts hade de också kört hoj på piren i sommar. Det är en bara en jäkla skillnad att få dispens en (1) gång, och att köra varje tis+lör eller liknande!
 

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
Visst är det så..

Men hade bara säkerhetskraven uppfyllts hade de också kört hoj på piren i sommar. Det är en bara en jäkla skillnad att få dispens en (1) gång, och att köra varje tis+lör eller liknande!

Jag kan inte tänka mig att de bygger banan för ett lopp om året....det går ju aldrig ihop.

De har ju hårdare krav på banorna med nu vad gäller buller. Men trots 95dB på Anderstorp så hörs det in till byn. vi reflekterade över hur väl det hördes när vi satt på pizzerian.

Och då räcker det ju att några klagar, så var den drömmen väck.
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Den har inte tillräckliga avåkningszoner för Pro Superbike. Men som jag har skrivit tidigare...:rolleyes: så pågår det samarbete med en lokal mc-klubb och det kan bli tal om träningar för motarder. SÅ om vi har tur kanske SMC väst inleder samarbete där oxå....och vi kan få någon form utav träning.

Tror du STCC har dispens från bullernivån?:va

Det verkar som att Falkenberg eller Anderstorp är bra banor för dig. På Kinnekulle skulle du bara finna start/ mål tillfredställande då du uppenbarligen bara har ett läge på gashandtaget....

Motard har de ju redan kört på Bananpiren. Men det är en helt annan sport. Och STCC är ett engångsevent med miljöbilar.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top