Artikel kring antalet olyckor i år

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
hahahahahaha, seriöst.... pinsamt.

Jovisst, 99% av alla som kör supersport kör utan ljus på för det är tufft.
(nog inte sett nån, och om jag såg nån skulle jag anta det var av misstag?, däremot många bilar som glömmer slå på ljuset, betydligt vanligare än på hojar är min uppfattning)

Sen kör de ju så att bilisterna inte ser dem!! jävla motorcyklister, nej, ligg aldrig bakom en bil, de ska ju inte behöva vrida på huvet, använda backspegel, eller ha någon som helst koll på trafiken runt ikring sig, solklart hojåkarens fel!! man måste köra så man syns, kör om alla, sicksacka över heldraget, är det endå nån bil som inte uppmärksammar dig så åk fram och slå näven i taket

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Fräckt att köra utan lyse? Vem f-n tycker det? Konstigt uttalande..

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
Kanske för att mc-stölderna har ökat så folk hinner inte köra ihjäl sig :näsblod :rolleyes:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
En del stämmer ju det han säger men inte mycket.

Jag har nog ALDRIG mött en MC utan lyse faktiskt när jag tänker efter. Däremot bilar, väldigt vanligt där. Tror mest bilförare tror det sparar bensin.

Sen att supersport är överrepresenterade i olyckor vet vi ju redan, vi vet också att förarna ofta är unga och oerfarna. Men att det skulle bero på att HD är för dyrt?! Kom igen! Det var den sämsta anledningen jag någonsin hört.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005

Jag har nog ALDRIG mött en MC utan lyse faktiskt när jag tänker efter. Däremot bilar, väldigt vanligt där. Tror mest bilförare tror det sparar bensin.

Sen att supersport är överrepresenterade i olyckor vet vi ju redan, vi vet också att förarna ofta är unga och oerfarna. Men att det skulle bero på att HD är för dyrt?! Kom igen! Det var den sämsta anledningen jag någonsin hört.

Jo visst stämmer en del men jag förstår inte vare sig avsikten med artikeln eller hans uttalanden. Sen när det gäller så små tal som det ändå är frågan om och börja titta per region känns inte så vidare klyftigt om man vill ha någon säker statistik på utvecklingen.

Jag tycker inte jag möter vare sig bilar eller hojar utan lyse men lite bensin sparar det ju att köra utan lyse på men tänker verkligen någon på det?

Att folk köper sporthoj pga HD är för dyrt var det allra löjligaste.

Det måste vara grym nyhetstorka när man gräver fram sånt här och gör en artikel av det och sedan på något sätt tycker jag att texten vinklas mot vad själva rubriken säger.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag kör sporthoj för att jag inte har råd med en Harley:tummenupp

"I sex av tio fall då någon dödats i en mc-olycka mellan 2000 och 2009 har föraren kört denna cykel. Anledningen till att den är så farlig är den framåtlutande sittställningen tillsammans med det stora antalet hästkrafter i motorn.

– De som kör Supersport är ofta de unga och oerfarna som tycker den är fräck. Men en annan anledning är att Harley Davidson-cyklarna är mycket dyrare, och unga har ofta inte råd, säger Anders Lindberg."

Tänkte samma sak. :rofl Vilket buntmongo, och fukt är livsfarligt man välter direCkt. :D

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Klart det är den framåtlutade ställningen som är farlig, kolla på moto GP bara, knappt att dom kommer runt banan utan att någon del av hojen skrapar i marken

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Det där kan också vara det eleganta arbetet av en rookiejournalist som hade en dålig dag på jobbet... Hoppas jag verkligen, i alla fall! :huvet

Trend att köra utan halvljus, för att det är fräckt? Har inte heller sett något sådant, annat än på bilar. :va

Klart det är den framåtlutade ställningen som är farlig, kolla på moto GP bara, knappt att dom kommer runt banan utan att någon del av hojen skrapar i marken

Helknasigt! Många slår ju i knäna också när dom svänger, måste ju jöra jEteonnt!!!1! :näsblod

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Går ens halvljuset att stänga av på en modern SH?

Och exakt vad är problemet med körställningen? Att du får alldeles för bra kontakt med mcn kanske...

Dom kan väl åtminstone låta en mc-polis låta uttala sig som har lite insyn!

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Vet inte om det är riktigt relevant, men polisen som uttalade sig ser ut till att tycka att det är ok att ramma motorcyklister för att få stopp på dom.

Lösryckt quote
När han saktade in vid rondellen bestämde de sig för att dutta in i honom.
När de gjorde det flög han över asfaltskanten, säger polisbefäl Anders Lindberg på plats.

- Det händer att man gör så, både med bilar och motorcyklar. I det här fallet gjorde de bedömningen att han fått ner farten så mycket att det gick att göra utan att orsaka några stora skador.
http://www.dn.se/nyheter/polis-prejade-mc-forare-i-city-1.164663

Kanske ingen oskyldig som drabbades i detta fallet(och inte säker samma polis) men lite nonchalant verkar det

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
* * * *
Och exakt vad är problemet med körställningen? Att du får alldeles för bra kontakt med mcn kanske...
* * * *

Kan så vara. Tillbringade två dagar på en VN 800 som jag bara emellanåt, mycket kortare perioder hade uppe i en maggropssvindlande och paniksvettande hastighet - mätaren visade 140. Turbulensen bidrog även den till att inte vara allt för sugen på att dra rullen i botten... :näsblod

Summa summarum: Det går egentligen fortare när man sitter upp.... :brinnerup

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13

Själv mötte jag den lokala mc polisen sent en kväll förra sommaren utan lyse... :gnissla
Tror aldrig jag mött en mc utan lyse förut.
Det mesta som han säger verkar va tagit ifrån luften?!?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Vet inte om det är riktigt relevant, men polisen som uttalade sig ser ut till att tycka att det är ok att ramma motorcyklister för att få stopp på dom.

Lösryckt quote

http://www.dn.se/nyheter/polis-prejade-mc-forare-i-city-1.164663

Kanske ingen oskyldig som drabbades i detta fallet(och inte säker samma polis) men lite nonchalant verkar det

ball artikel...

"Enligt de första uppgifterna från polisen på plats började jakten med att motorcyklisten begick en mindre trafikförseelse.

En patrullbil bestämde sig för att stoppa honom, men i stället för att stanna ökade motorcyklisten farten och bröt mot fler trafikregler.

- Han brände förbi ett övergångsställe och ett rödljus där det var fullt med folk, och då tyckte polispatrullen att det var dags att avsluta vansinnesfärden. "

"Vid olyckan var farten runt 30 kilometer i timmen, enligt polisen. De uppgav också att jakten aldrig gick speciellt fort, utan högst i 50-60 kilometer i timmen. "

häftig vansinnesfärd, och den galna motorcyklisten försökte dra ifrån dem fullgas och blåste som en riktig fartdåre förbi ett övergångsställe i svindlande 50km/h, så galet tokigt och livsfarligt att de bestämmde sig att ramma honom.

svenska poliskåren är lustiga dem :) min gissning är att han inte uppfattade att de försökte stoppa honom, en polis med blåljus som kommer bakom då man åker i svindlande 50km/h så håller man väl åt sidan bara, och blir i dethär fallet rammad :va

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det tragiska i det hela är ju att politiker och beslutsfattare kommer att ta en sån här artikel för sanning, och det han säger som fakta.

Om någon från hojkollektivet faktiskt försöker bemöta detta så kommer de (politikerna och beslutsfattarna) ändå att ha sin åsikt besämd i förväg så hojförespråkaren kommer att tala för döva öron.

Varför?

För att det lär finnas åtskilliga fartkamerabilder och liknande som visar att polisen har rätt.
Eller varför inte bara surfa upp youtube och söka på "bulten" eller "bombrepa"..

Sakta men säkert gräver vi vår hobbys grav...
(tur att man knappt kör gata längre så slipper man drabbas så hårt :tummenupp )

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept