Asså den jä*la Trafikförsäkringsföreningen !

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Jag ställer över en hoj på mig som är försäkrad men på den gamla ägaren och samtidigt kryssar jag i avställning på regbeviset. Funkar bra, får bekräftelse för ägarbytet och några kronor på skatten tillbaka efter några dagar.
Nu ca 2 veckor senare kommer det ett brev från Trafikförsäkringsföreningen om att jag ska pröjsa 915:- jävla kronor för 3 dagar !!! som enligt dom hojen inte varit försäkrad på mig.
Jag ställde ju av samtidigt som ägarbytet skedde.
Jag antar ju att det är dom 3 dagar det tar för vägverket att få in papperna och registrera ägarbytet men i så fall så får väl både ägarbyte och avställning gälla från den dagen dom får in det eller hur funkar det ?
Sitter här och e arg, det är inte lite dyrt för 3 dagar :mad:
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Been there my friend. Ägarbytet sker från det datum du skriver på papperet men avställningen sker när de får in papperet. Jävla dumheter, jag vet.


.
 

Solid snake

Guest
Grattis, samma hände för mig, det är bara att betala och se glad ut vad jag fick reda på.
 

Stefan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sköllersta
Hoj
Blå Kronan med dubbla pakethållare
Tyvär alldeles förmånga som gått på den tabben.
Ägarbyte gäller från det datum man skriver på pappret men avställningen det datum de fått pappret.

Surt sa räven... men det är bara att betala och dra lärdom av det.
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Jahaaa :arsele
Ska man alltså behöva skaffa en försäkring för typ 3 dagar då....*suck*
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Gjorde samma sak nu i början på Okt.
Skicka ett brev till VV och säg att ni skrivit fel ägarbytesdag, alltså skriv den dagen som hojen blev avställd på. Så ringer du till TFF och berättar att du gjort det och ber de att förlänga sista betalningsdag. Efter ca. 1v efter att du skickat till VV ringer du TFF och frågar om de fått in de uppdaterade datumen, har det kommit fram så stryker de räkningen!!!

Så skicka till VV - ring TFF !

//Niklas
 

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s
Samma sak hände mig när jag köpte min knarr. Gick back 1200:- och var nådigt förbannad. Mest på mig själv för att jag hade dålig koll på vad som gäller men ändå...
 

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Känner igen mig,,

Ställde av min Hayabusa 17 november för några år sen. Första riktiga snön kom då. Ringde in och fick en muntlig bekräftelse som vanligt.

i FEBRUARI kommer en räkning på 5200:- för at jag haft hojen påställd utan försäkring.

Jag kunde inte bevisa att hojen var avställd,för en bekräftelse hade jag inte.Dom hade inget fel reg på datumet jag ringde o ställde av..och vid överklagan hade dom ingen som helst förståelse när jag försökte förklara att man inte kan bruka en Hayabusa i 20cm snö. ha ha Sjukt att dom inte hörde av sig innan februari.

5200:- pengar är runda för dom ska rulla :tummenupp
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Gjorde samma sak nu i början på Okt.
Skicka ett brev till VV och säg att ni skrivit fel ägarbytesdag, alltså skriv den dagen som hojen blev avställd på. Så ringer du till TFF och berättar att du gjort det och ber de att förlänga sista betalningsdag. Efter ca. 1v efter att du skickat till VV ringer du TFF och frågar om de fått in de uppdaterade datumen, har det kommit fram så stryker de räkningen!!!

Så skicka till VV - ring TFF !

//Niklas

Åhåå...det ska provas :)

Tack för tipset !
 

stevooooo

Fortfarande nybörjare.............
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki Z 750 -08
Hur funkar det när man ställer av via nätet.......... registreras det på direkten eller är det "handläggningsdagar" där åsså..................
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Hur funkar det när man ställer av via nätet.......... registreras det på direkten eller är det "handläggningsdagar" där åsså..................
Ställde av min på nätet.
(Ha Behörighetskoden och registreringsnumret i sifferform som står på registreringsbeviset framme!)
Av- & påställning

Det går direkt får ju ett "intyg" att den e avställd också.
Syndes (då) även här inom någon minut
Sök uppgifter om annat fordon


Kan denna problematiken va något för SMC att ta upp med VV?
Eller vet någon eller kan komma på en bra anledning till att det är som det är?? :va
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Detta var något nytt för mig. Jag har på åkt avgifter från TFF men då för att jag har klantat mig typ.
Flera gånger jag jag köpt bilar som jag har ställt av via regbeviset och inte skaffat någon försäkring men jag har aldrig fått betala för det. Det gäller säkerligen minst 6 bilar, kan vara aett 10-tal också.
Sjukt isåfall, har de ändrat till detta nyligen? Senast jag köpte en bil och ställde av direkt via pappret var nog snart 1 år sedan.
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Problemet uppstår om du gör ägarbytet tex. 7dagar bakåt i tiden och samtidigt kryssar i rutan för avställning.
Då kommer ägarbytet att ske som du skrivit, men den ställs inte av förrens den dagen pappret kom in till VV.
Alltså den har då varit påställt utan försäkring i 7dagar eftersom att försäkringen upphör med automatik från och med den dagen du inte längre äger fordonet.

Men om du tex. skriver att ägarbytet skall ske 3dagar framåt i tiden så ska det inte bli några problem.

Samtidigt så kan du ju självklart ta en försäkring på fordonet själv bakåt i tiden, men det måste de göra innan TFF får kännedom om det hela.

//Niklas
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Lättast är att be tidigare ägaren ställa av hojen när affären är gjord och sen bara skicka in papperena för ägarbytet.
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Lättast är att be tidigare ägaren ställa av hojen när affären är gjord och sen bara skicka in papperena för ägarbytet.

Eller att skriva ägarbytet någon dag längre fram än då affären genomfördes :)
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Detta var något nytt för mig. Jag har på åkt avgifter från TFF men då för att jag har klantat mig typ.
Flera gånger jag jag köpt bilar som jag har ställt av via regbeviset och inte skaffat någon försäkring men jag har aldrig fått betala för det. Det gäller säkerligen minst 6 bilar, kan vara aett 10-tal också.
Sjukt isåfall, har de ändrat till detta nyligen? Senast jag köpte en bil och ställde av direkt via pappret var nog snart 1 år sedan.

Säger detsamma, har köpt olika fordon tidigare utan detta problem....
Att TFF kanske ger det ett par dagar för att se hur det är med avställing men nu verkar dom vara riktiga svin :mad:

Skrev förövrigt ägarbytet samma dag som jag slängde lappen på lådan.
 

Freedom

Guest
Det är bara att inse att TFF är ett hopkok av alla försäkringsbolag i Sverige som har till enda uppgift att pungslå fordonsägaren på den sista kronan. Den som kan alla regler och undviker TFF:s avgifter måste tydligen vara jäkligt påläst.
Att dom är så trångsynta och inte är ett dugg flexibla är bara tråkigt och drabbar oftast den som tror att han gör rätt
Dom som medvetet skiter i försäkringen och kör ett påställt fordon är vanligtvis personer med stora skulder som skiter i det mesta, och dom får man inte in några pengar på.
Därför går man så hårt på den vanliga trafikanten som gör det minsta fel för att få in några stålar till föreningens överlevnad.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Personligen har jag alltid utom en gång :huvet
väntat med att säga upp försäkringen tills alls är klart med VV.
Har säkert kostat mig 100kr extra men klart värt det. Innan jag lärde mig av misstaget fick jag en fin faktura på ca 1800 av TFF
 

Cyrusnr1

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha YZF R1 -00 Samt Honda Cr 250 (Cross)
Jag fick 935:- för EN dag när jag köpte min R1:a o det vart nån miss i ägarbytet.

Ringde o skällde på nån dj...la kärring som sa att allt står på baksidan av ägarbytespappren osv...... Ghaaaaaaaaaaaaa va pissigt. :huvet

Bara o betala :mad: :mad: :mad:
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top