AssHeater2000 - Min egenbyggda lösning för värme i sadel

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Hej alla,

Tänkte dela med mig av mitt senaste projekt. Jag såg att sparkfun.com sålde "heat pads" som var 5x15cm och gick att koppla direkt på 12V. Detta ledde till tanken att kanske kunde detta användas till sadelvärme. Jag köpte en sådan här "heat pad" från electrokit.com som säljer en hel del av sparkfuns sortiment. Ett par dagar senare så har jag även byggt en PWM-kontrolldosa som kan styra och reglera 3st värmedynor som jag tänkt använda. Idag gjorde jag klart de sista bitarna av projektet. Har bara hunnit testa nere i garaget, men fungerar riktigt bra. Blir varmt som bara den :)

Total kostnad för detta projektet var runt 400kr och en hel del fritid.

img0097rm.jpg

img0090mf.jpg

img0089hf.jpg

img0088nb.jpg

20121222144149.jpg

20121222141303.jpg

20121222140649.jpg

20121221191905.jpg

20121220200629.jpg

20121218222603.jpg

20121218223203.jpg

20121218205457.jpg

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Så här ser det slutgiltiga kopplingsschemat ut. Använde mig av ExpressSCH för att rita detta. Säkert någon konvention jag missat i hur man ritar dessa, men detta är bland mina första kopplingsscheman, aldrig blivit skolad i detta.

Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Kul projekt. :)

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Tack Hoztic :)

Jag kör sedan tidigare med Canyon Chasers Distribution Block lösning för att strömföra alla extra elektriska prylar jag kör med. Där finns både ett relä samt säkring. Så jag slipper stå fast med tomt batteri någon morgon eller smälla sönder viktiga elektriska delar i hojen.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Bra jobbat - du kanske skulle hållit inne med den och jobbat fram en produkt som gick att sälja. Det finns ett antal firmor som klär om sadlar/ sitsar och då skulle man kunna montera din " KOGI 04 Assheater" i samarbete med sådant företag. :tummenupp

Du skulle hitta något materiel, typ folie, som ligger under hela sadeln o sprider värmen?

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Peter Pan> Tack!
Ja kanske det. Fast jag gör det mest för jag tycker det är kul. Jag har lyckats göra det för att folk är snälla och delar med sig av information och jag vill gärna göra detsamma om jag har något att bidra med. Men så klart skulle det vara kul att få utveckla någon produkt som folk uppskattat.

Med rätt typ av dyna som var formad lite bättre och i ett stycke. Samt bygga till möjlighet att flytta ut potentiometern för att sätta på styret så kunde man sålt det som ett komplett kit som folk själv kunde installerat. Då hade man själv tagit av överdraget på sadeln, placerat dynan och gjort ett hål för att dra kabel, koppla in kontrollbox, ansluta kabel till kontrollbox. Det vore inte allt för svårt för de flesta att lyckas med.

Det finns redan liknande kits, men de är rätt dyra.

malajo

Spelgud
Gick med
8 May 2008
Hoj
FZ6-N -08
Finns det några färdiga byggsatser att köpa för själva kontroll-delen?
Borde väl funka fint till värmehandtag oxå?
Har värmemattor redan men bara på/av nu och skulle vilja kunna ställa steglöst.

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
malajo> Leta efter 12V PWM (Pulse Width Modulation). Jag har sett några sådana drivare på Ebay. Något i stil med denna borde fungera. Det är liknande som jag byggt, om något enklare. Eller kanske denna. Annars om du tycker det är kul att göra själv så kan du ju prova med mitt kopplingsschema ;)

Last edited:

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Tack för det snabba svaret.
Beställde en sån så får vi se om det funkar.

Spännande! Dela gärna med dig av hur det går.
Här är en pedagogisk tutorial som förklarar vad den där prylen gör som du beställt om du inte redan vet :)

Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Kanske en dum fråga, men förhöjer den lösningen verkligen komforten eller leder den bara till rövsvett? Har aldrig frysit om häcken på en hoj oavsett temperatur jag kört i...

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Hehe :)
Bra fråga. Jag har heller aldrig kört med detta. Eller jo, i 5 minuter nere i delat garage. Jag återkommer med svar i februari/mars 2013. Så får vi se om AssHeater2000 = RövSvett2000 eller ej. Tack och lov kan jag som sagt reglera det hela.

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Tror det blir Rövsvett 2000:D - jag kör året runt och just röven har jag aldrig frusit om.

Det är händer och fötter jag kört värme i :tummenupp

Dom gångerna jag frusit röven av mig har varit då det varit sprickor i sadeln och skummgummit vatt en isklump ala -20:3freak.

Då har man bara tinat upp sadeln inne och torkat upp den - vid uteliv brukar ett cellplast underlag som är 10-15mm räcka för och sova på barmark ned till -30 , du vet en sadel e tjock som fan och har en liknande isloreförmåga men mycket tjockare.

Men för all del - den kan agera lite som en doppvärmare i röva och bidra med "centralvärme" - dock i kombos med handtagsvärmare och för extrema minusgrader fotvärmare.

Vissa vinterproffs använder bilvärmesistar/värmevästar på ett sådant sätt.

Du får lämna rapport

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Det behövdes inte vänta till februari/mars. Runt Malmö var det 6-7 grader idag, lätt vind, mulet och lite vatten på vägarna. Jag stack ut och härja en dryg timme. Jag inser nu att jag borde döpa om detta projektet till AssBurner2000, kanske AssRoaster2000. Vad låter bäst?

Det var varmt som satan om röven... jag har fått lätta brännskador, lite röd om skinkorna :arsele Det behövs verkligen inte tre värmedynor, hade nog räckt med en eller två. Jag måste flytta ut potentiometern så att jag kommer åt den medans jag kör, så att man kan reglera. Den värmer snabbt upp på maxnivå, sedan ställa ner det till bekvämlig nivå. Det var för övrigt ingen större fara med rövsvett det undrades om :hihi

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin