Att äga en sporthoj betyder inte att man kör sporthoj.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
HanneZ skrev:
Några sånna har jag aldrig stött på, de flesta som kör bana blir snarare ödmjuka då dom inser hur jävla kassa dom är.

När man är ute o kör på gatan dock... En gång fick jag höra av en med sprillans ny sporthoj: "Nu är jag sugen o köra för allt vad materialet håller" :rofl
Kan bara hålla med här, tycker man att man är snabb och inte kört på bana så är det helt klart nyttigt att ta sig lite bantid bara för att inse att man är slö och talanglös (de flesta av oss)... Bankörning var iaf för mig ett logiskt steg att komma vidare i hojkörningen och ett måste om man vill utvecklas som förare. Sedan att man har familj osv gör att man har svårt med en helsatsning med rejshoj mm. helt enkelt för att tiden saknas.

/F
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
sandstream skrev:
Jag köpte faktiskt ett set Pilot Power efter Gotland och fick ett toksläpp med dem på Sviesta en varm sommardag.
Tydligen var det massor av folk med just Power som råkat illa ut där när det var varmt.
(Har film på när Hulk1 här på SH kör framför mig med Power i lagom tempo och plötsligt tappar baken, inte roligt alls)
Nu kör jag SuperCorsa istället och de är löjligt bra :)

Det jag hörde av flera var "dom släpper helt utan förvarning".
Hur får man en förvarning på ett släpp ?
Varje däck klarar väl en viss belastning innan det fysiskt tappar greppet, och släpper.
Jag kan köpa att olika däck släpper olika häftigt när dem väl släpper, och det borde ju då också påverkas av underlag, temp osv.

Vad som skiljer bra däck från dåliga däck är väl att dem klarar att behålla fästet under extrem belastning, men är det också stor skillnad på hur mycket dem släpper när de väl pressas för hårt?

/N
 
Last edited:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
isse skrev:
Det jag hörde av flera var "dom släpper helt utan förvarning".
Hur får man en förvarning på ett släpp ?
Varje däck klarar väl en viss belastning innan det fysiskt tappar greppet, och släpper.
Jag kan köpa att olika däck släpper olika häftigt när dem väl släpper, och det borde ju då också påverkas av underlag, temp osv.

Vad som skiljer bra däck från dåliga däck är väl att dem klarar att behålla fästet under extrem belastning, men är det också stor skillnad på hur mycket dem släpper när de väl pressas för hårt?

/N
På t ex racedäck släpper de inte helt med en gång, du glider lite och känner därmed när du är på gränsen. Det är nog när du inte får den varningen som det avses att det släpper utan förvarning.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
isse skrev:
Vad som skiljer bra däck från dåliga däck är väl att dem klarar att behålla fästet under extrem belastning, men är det också stor skillnad på hur dem släpper?

/N
Jag tycker att det i regel är så att däck med bättre fäste (typ slicks) håller fästet bättre när det väl släppt, och gatdäck släpper tidigare och kanar bättre. Ett däck som "släpper mjukt" är medium-däck i slicks, de släpper relativt tidigt men har ändå "bra" fäste när det sladdar. Det är min erfarenhet av däck iaf.

Sen kan jag tänka mig att folk tycker att däck med bättre grepp släpper "hårdare" men det är väl ganska naturligt för att det är bättre grepp i dem och man behöver mer fart för att få dem att släppa?

samuel w skrev:
På t ex racedäck släpper de inte helt med en gång, du glider lite och känner därmed när du är på gränsen. Det är nog när du inte får den varningen som det avses att det släpper utan förvarning.
Vad jag tror isse menar är att det finns bara på och av, dvs antingen har man grepp eller "så inte". Varningen är en liten sladd.
 
Last edited:

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Olof Eriksson skrev:
Vad jag tror isse menar är att det finns bara på och av, dvs antingen har man grepp eller "så inte". Varningen är en liten sladd.

Precis.
Alltså tolkar jag detta som att Pilot Power, när det väl släpper gör det ganska häftigt (enligt dem som körde av). Skulle personligen självklart också hellre ha ett däck söm släpper försiktigt, har bara fått ett släpp på banan med Power och det gick iof bra.

/N
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
isse skrev:
Precis.
Alltså tolkar jag detta som att Pilot Power, när det väl släpper gör det ganska häftigt (enligt dem som körde av). Skulle personligen självklart också hellre ha ett däck söm släpper försiktigt, har bara fått ett släpp på banan med Power och det gick iof bra.

/N
Jag tror nog det mest handlar om att hitta rätt däck för hur fort man kör, för okay att ett bättre däck "släpper mjukare" vid samma nerlägg som det sämre däcket "släpper våldsamt" men vid sin "här finns det inte mer grepp med standardgas (vilket är just och pass acceleration i min mening)" (vilket då är max nerlägg för det däcket) så släpper det likadant som det sämre däcket, förutom att man kan lägga ner mer med det bättre däcket. Det är min erfarenhet av däck (2) ;)

Medalj till den som lyckas förstå det där stycket :p :banana

Förövrigt åker jag Bridgestone Medium slicks till att börja med nästa år. (mest för att jag inte kör nog hårt (eller kanske i rätt temperaturområde?) för att ett soft ska hålla värmen, eller gjorde inte den här säsongen iaf)
 
Last edited:

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Olof Eriksson skrev:
Medalj till den som lyckas förstå det där stycket :p :banana

Ja det var inte helt klart det där :näsblod

Men förarprestationen måste ju också vara avgörande.
Det är ju väldigt enkelt att skylla på däcken om man kör av, men en riktigt bra förare lär ju kunna hantera släpp bra mycket bättre.

Det jobbiga måste ju vara att få erfarenhet av att köra på släpp utan o krasha :brinnerup

/N
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
isse skrev:
Ja det var inte helt klart det där :näsblod

Men förarprestationen måste ju också vara avgörande.
Det är ju väldigt enkelt att skylla på däcken om man kör av, men en riktigt bra förare lär ju kunna hantera släpp bra mycket bättre.

Det jobbiga måste ju vara att få erfarenhet av att köra på släpp utan o krasha :brinnerup

/N
Jag tycker att det överlägset bästa sättet att träna köra med släpp är att åka is med endurodubb. (dvs en cross eller enduro-cykel). Dels för att det är plant "som på asfalt" och sen för att det släpper tidigt. Sen gör det inte så tokont att vurpa från början heller för man vågar inte ha så hög fart ;) Allt ihop summerar till att man blir mindre skraj när det händer.

Jag kan väl va annorlunda men jag tycker det är samma sak att sladda med motard, sporthoj, på is, på grus, på asfalt, med dåliga däck, med bra däck. Det är bara små skillnader egentligen, ju bättre fäste destå bättre gaskontroll, men annars sitter det mest i sinnet att det ska vara svårt.

Förövrigt är det kul att se på RR-killar som åker just is med endurodubb för första gången. Nästan alla har kört så att det tvärkastar ut när det väl släpper, sen tar de fäste igen (de släpper gasen och styr sladden med med kroppen), och så tvärkastar det ut igen. Inte konstigt att dessa förare highsidar när de gör samma sak på asfalt ;)
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
isse skrev:
Precis.
Alltså tolkar jag detta som att Pilot Power, när det väl släpper gör det ganska häftigt (enligt dem som körde av). Skulle personligen självklart också hellre ha ett däck söm släpper försiktigt, har bara fått ett släpp på banan med Power och det gick iof bra.

/N

...återigen vilken jävla "tur" man har haft på alla bandagar (se tidigare i tråden).. eller så är det så att det går alldeles för sakta... :) Tror personligen att det är förar materialet det hänger på, men ABSOLUT så passar olika däck mer eller mindre bra för var och ens körstil och hoj !! Helt klart, det handlar om förtroendet för de "små släppen" som man får/kör med oavsett om det är brett eller vi pratar om mm/cm som trots allt ändå förmedlas upp i sadeln/chassit hos föraren..

Tycker bara att det känns lite fånigt när folk säger att ett däck är rent farligt
för att man klotat på det, men aldrig annars.. har själv åkt på däck som JAG personligen tyckte kändes livsfarliga och "hala" som många andra tycker jättebra om... Jag bytte dom direkt istället för att "chansa" vidare och se.../M
 
Last edited:

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Nogger skrev:
...återigen vilken jävla "tur" man har haft på alla bandagar (se tidigare i tråden).. eller så är det så att det går alldeles för sakta... :)
Fler än dig(och mig) verkar ha samma "tur" så vi kan nog avskriva det. Jag håller med att det är en kombination, där förarens roll är 90%

/N
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
sandstream skrev:
Jag ser hellre att folk köper nya hojar för 130K, hänger på läckra rejsning tillbehör för 50K och smiskar bana än folk som gör samma sak och sedan hänger vid Donken.


Är det något mer jag bör tänka på? Jag vill ju så gärna bli accepterad av dig.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Rigge skrev:
Är det något mer jag bör tänka på? Jag vill ju så gärna bli accepterad av dig.
Ja, du ska ha skrapade puckar och ett riktigt flashigt skinställ. Dina jeans duger inte.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Olof Eriksson skrev:
Ja, du ska ha skrapade puckar och ett riktigt flashigt skinställ. Dina jeans duger inte.

Finns faktiskt en väldigt bra anledning att jag har jeans på bilden. Har ett spyke ställ med en puck skrapad (köpt väldigt sent på året) Duger det?
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top