Triggerhappy
Måste man tvätta den?
M:et skrev:Lätt, släng bara på rena slicks så kan du skrapa axeln också!!!
It's all about the tyres.....
Jag kom just på att om jag åker på Macadam så kan jag nog få i hela jäkla sidan
M:et skrev:Lätt, släng bara på rena slicks så kan du skrapa axeln också!!!
It's all about the tyres.....
homer_s skrev:VADÅÅÅ DET ÄR VÄL ALLTID KUL MED DISKUTIONER URSÄKTAR STAVNINGEN E LITE PÅ LULLET NUU
M:et skrev:Lätt, släng bara på rena slicks så kan du skrapa axeln också!!!
It's all about the tyres.....
Rigge skrev:Det är ungefär lika smart som att köpa en hoj för 100 000 och sen grejer för 50 till och åka runt runt på en asfaltslinga på 2 kilometer,
isse skrev:Personligen menade jag inte just att man ska pressa en sporthoj till precis den gräns den klarar av, utan köra den på det sätt den är byggd för att köras.
På samma sätt som man köper en glidarhoj för att just glida.
/N
När var du sist på ett event där lika många pressade fram och tillbaka på bakhjulet under samma tidsperiod?
Många för första gången.
/N
En intressant fråga är var gränsen för tidtagning går?Triggerhappy skrev:Det blir ju inte mindre svårt för försäkringsbolagen när det glatt skrivs om tidtagning på den ûber hemliga webben va ??.
Om ni nu måste skriva om era tider så skriv att ni klockat er via videofilmning osv......
AbsolutAvarage skrev:Om ägaren blir glad och är nöjd med det så har ju han/hon uppfyllt vad som är viktigast, eller!?
Sist jag var på Gotlandring var det en man som stod vid muren på långa rakan, och varje gång jag åkte förbi böjde han sig fram, höll ut handen där han höll nån pryl.Dr.Bike skrev:Någon ANNAN kan ju, tan min vetskap kolla mig från läktaren.
Dr.Bike skrev:Bra sandstream!
Har oxå klurat på det där, sen nån i tråden sa att det gäller ALL form av tidtagning.
Jag hade hela tiden utgått från att det gällde när arangören av aktiviteten tillhandahöll transponder och sedan förde logg över alla, precis som på vanliga tävlingar.
Att man råkar ha en styrmonterad klocka som man slänger ett getöga på skulle ju iom detta kunna betyda att man är oförsäkrad!
TÄnk om jag är en på att läsa av solhöjden?
Teoretiskt sett kan jag ju göra en tidsuppskattning då.
Räknas det?
Eller hur "noggrann" skall tidtagningen vara?
I ytterlighetsfallet frågar försäkringsmannen: Hade NÅGON på hela banan (aktiv som oaktiv) NÅGON form av tidmätningsutrustning (armbandsur, väckarklocka i husvagnen, bilklocka, mobil med klocka, you name it) med sig?
Så jag tror nog detta med tidtagning NOG faktiskt måste vara LITE mer definierat hos förs.bol. än att det bara råkar förekomma klockor.
Eller som du sa Sandis: Någon ANNAN kan ju, tan min vetskap kolla mig från läktaren.
Omvänd bevisföring har ännu (???) inte nått Sverige. Eller?
isse skrev:Sist jag var på Gotlandring var det en man som stod vid muren på långa rakan, och varje gång jag åkte förbi böjde han sig fram, höll ut handen där han höll nån pryl.
Till slut åkte jag in i depån för att fråga vad han pysslade med men när jag väl kom fram hade han stuckit....
Vetefan va han pysslade med, men man kan ju gissa att han mätte ljudnivå?
/N
Triggerhappy skrev:Håll med om att man nog kan kalla det tidtagning om man presenterar sina varvtider i tiondelar ?? Sen om det just är transpondrar eller manuella stoppur må ju spela mindre roll. Vad jag menar är...varför riskera allas försäkringskydd under bandag genom att åka runt med en laptimer (som automatiskt) registrerar dina varvtider. De laptimers finns inbyggda i Aprilias mm är ju förarstyrda.
Varför riskera ?? Verka i det dolda men håll käft om det !!
sandstream skrev:En intressant fråga är var gränsen för tidtagning går?
När jag var på Gelleråsen i år så var det en kille här från SH på läktaren som klockade mig på sista passet utan att jag visste om det.
Om någon annan i mitt pass hade klotat, skulle han då rent teoretiskt bli utan ersättning för att någon tog tid på mig (om FB nu fick reda på det)?
Absolut
Triggerhappy skrev:All form av aktiv tidtagning är därför en RISK ni utsätter alla oss andra för!!!
Dr.Bike skrev:Säkert nån "local" hillbilly som hatade banan och förde statistik som han skickade till Länsstyrelsen.
På detta sätt "slapp2 vi få en bana utmed E18 hemma i Hallsta, på grund av motsträviga locals. Trots att de fick en resa till Silverstone där bullerdämpande åtgärder demonstrerades.
I Sverige får ju alltid minoriteter och nejsägare igenom sin röst.
Trots att man kunde påvisa att det lågfrekventa mullret från långtradarna på E18 faktiskt hördet mycket längre än de numera väldampade tävlingsfordonen.
Att det var så betydde inte att bönderna TYCKTE det, och med det avslog länsstyrelsen i Västmanland ansökan...
Som NU ligger i Enköping som Viking Motorpark.
*håll tummarna för att det går DENNA gång*
isse skrev:Jag nämnde det för arrangören som sa att det var mycket möjligt, vissa hade tydligen klagat men jag kan inte förstår varför, banan ligger mitt i ett stenbrott...och en fabrik där det finns en stenkross (som det tydligen också klagats på).
Jag kan inte geografin perfekt men efter att ha kollat lite på ett flygfoto verkar det inte ligga nån bebyggelse på en bra jevla bit.
Sen kan man ju undra vad hans privata mätning har för betydelse, det finns väl riktlinjer för hur man mäter och att hänga ut över banan precis där hojarna bränner förbi 1m ifrån på maxvarv känns lite orättvist.
Eftersom jag genast misstänkte att det var det han gjorde så frikoppla jag precis innan jag nådde honom och började inbromsningen, kanske var därför han tröttnade.
/N
Trafikförskringen täcker även de matriela skadorna på den andra parten.Victor skrev:Jag tycker hela debatten är konstig. Det som verkar vara knäckefrågan är trafikförsäkring på bana och den ska allså skydda för personskador.
Hur gör arrangörer i andra evenemang som är lite farliga, typ rafting balongflygning och dykning?
Jag tror att det är krav på en personlig olycksfall där och det borde ju vara lätt för arrangören att sätta det kravet. Då skulle man slippa allt smågnabb om olika grupper hit och dit.
Jag har fått svar från Folksam via mail att så länge det är under motionsformer och inte någon tävling så gäller trafikförsäkringen.HanneZ skrev:Det vore väldigt olyckligt om folksam fick reda på hur det går till och på så vis också förbjuder bankörning, då får vi skylla oss själva.
sandstream skrev:Snip.....snip
En liten parantes: Vet ni vad Folksam betalar ut som maxbelopp på sin trafikförsäkring?
300.000.000:- (Vad har man kört på då )
isse skrev:Jag läste denna annons och började fundera:
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=28056
Vad gör folk med sina sporthojar?
Ägandet av sporthojar börjar likna ägandet av sportbilar, många verkar ägas av personer som inte alls är intresserad av att unyttja dess potensial och körglädje. Det verkar locka mer att glassa runt på stan och kanske gasa lite vid ett röljus för en tillfällig kick.
Eller så är dem för fint pyntade för att besöka banan, dyra kolfiber backspeglar som inte får repas.
Monterat fina eftermarknadsprylar är väldigt roligt, men inte till den gräns att man inte nästa dag kan pressa livet ur hojen på en bana.
När man sedan tittar på att köpa en sporthoj beggagnad, kollar man då efter en som körts på tomgång till och från ett arbete nåt år utan en repa i spegelblank lack.
Personligen skulle jag föredra att den körts hårt då och då, så länge som service skötts och slitdelar bytt´s. Då har ev fabriksfel kommit fram och kunna åtgärdas under garanti.
Jag hoppas att vi inte om några år har konkurans vid röljusen av massa glänsdande fina literhojar körda av "slipps-gubbar" med för mycket pengar som stannar så fort det svänger, men isåfall slipper man dem säkert fortfarande på banan.
ps: Inget ont mot hojen i annonsen, den är säkert jättefin.
/N
Men han bor ju i USA :kockoM:et skrev:Kanske Bambi?
Fatta vad pengar det stackars Rådjuret är värt i reklampengar...
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |