Att äga en sporthoj betyder inte att man kör sporthoj.

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
homer_s skrev:
VADÅÅÅ DET ÄR VÄL ALLTID KUL MED DISKUTIONER URSÄKTAR STAVNINGEN E LITE PÅ LULLET NUU

VI FÅR INTE SKRIVA HÄR OM VI ÄR PÅ "LULLET" JUH!!!
MEN JAU E DE MÄ!!!
SKÅÅÅÅÅLLLL!!!
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Rigge skrev:
Det är ungefär lika smart som att köpa en hoj för 100 000 och sen grejer för 50 till och åka runt runt på en asfaltslinga på 2 kilometer,


Om ägaren blir glad och är nöjd med det så har ju han/hon uppfyllt vad som är viktigast, eller!? :va

Att du/jag inte nöjer oss med det är ju våran huvudvärk! :yoparty

Mvh!
// Niklas

isse skrev:
Personligen menade jag inte just att man ska pressa en sporthoj till precis den gräns den klarar av, utan köra den på det sätt den är byggd för att köras.
På samma sätt som man köper en glidarhoj för att just glida.

/N



När var du sist på ett event där lika många pressade fram och tillbaka på bakhjulet under samma tidsperiod?
Många för första gången.

/N

Och vad jag menade var att varje hoj har sin inbyggda gräns men att man inte nödvändigtvis MÅSTE nyttja den fullt ut för att bli/vara accepterad av omgivningen!

Man KAN svänga och köra på bana med en custom och man KAN puttra fram på landsvägar och bara njuta med en R1:a. Men hojarna är inte byggda med det i åtanke utan lämpar sig bäst på ETT område. Till sist finns allroundhojar som är hyffsade på både och!

// Niklas
 

sandstream

Guest
Triggerhappy skrev:
Det blir ju inte mindre svårt för försäkringsbolagen när det glatt skrivs om tidtagning på den ûber hemliga webben va ??. :näsblod

Om ni nu måste skriva om era tider så skriv att ni klockat er via videofilmning osv......
En intressant fråga är var gränsen för tidtagning går?

När jag var på Gelleråsen i år så var det en kille här från SH på läktaren som klockade mig på sista passet utan att jag visste om det.
Om någon annan i mitt pass hade klotat, skulle han då rent teoretiskt bli utan ersättning för att någon tog tid på mig (om FB nu fick reda på det)?
Avarage skrev:
Om ägaren blir glad och är nöjd med det så har ju han/hon uppfyllt vad som är viktigast, eller!? :va
Absolut :tummenupp

Jag ser hellre att folk köper nya hojar för 130K, hänger på läckra rejsning tillbehör för 50K och smiskar bana än folk som gör samma sak och sedan hänger vid Donken.
 

Dr.Bike

Guest
Bra sandstream!
Har oxå klurat på det där, sen nån i tråden sa att det gäller ALL form av tidtagning.
Jag hade hela tiden utgått från att det gällde när arangören av aktiviteten tillhandahöll transponder och sedan förde logg över alla, precis som på vanliga tävlingar.

Att man råkar ha en styrmonterad klocka som man slänger ett getöga på skulle ju iom detta kunna betyda att man är oförsäkrad!
TÄnk om jag är en :cdevil på att läsa av solhöjden?
Teoretiskt sett kan jag ju göra en tidsuppskattning då.
Räknas det?
Eller hur "noggrann" skall tidtagningen vara?

I ytterlighetsfallet frågar försäkringsmannen: Hade NÅGON på hela banan (aktiv som oaktiv) NÅGON form av tidmätningsutrustning (armbandsur, väckarklocka i husvagnen, bilklocka, mobil med klocka, you name it) med sig?

Så jag tror nog detta med tidtagning NOG faktiskt måste vara LITE mer definierat hos förs.bol. än att det bara råkar förekomma klockor.
Eller som du sa Sandis: Någon ANNAN kan ju, tan min vetskap kolla mig från läktaren.

Omvänd bevisföring har ännu (???) inte nått Sverige. Eller?
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Dr.Bike skrev:
Någon ANNAN kan ju, tan min vetskap kolla mig från läktaren.
Sist jag var på Gotlandring var det en man som stod vid muren på långa rakan, och varje gång jag åkte förbi böjde han sig fram, höll ut handen där han höll nån pryl.
Till slut åkte jag in i depån för att fråga vad han pysslade med men när jag väl kom fram hade han stuckit....

Vetefan va han pysslade med, men man kan ju gissa att han mätte ljudnivå?

/N
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Dr.Bike skrev:
Bra sandstream!
Har oxå klurat på det där, sen nån i tråden sa att det gäller ALL form av tidtagning.
Jag hade hela tiden utgått från att det gällde när arangören av aktiviteten tillhandahöll transponder och sedan förde logg över alla, precis som på vanliga tävlingar.

Att man råkar ha en styrmonterad klocka som man slänger ett getöga på skulle ju iom detta kunna betyda att man är oförsäkrad!
TÄnk om jag är en :cdevil på att läsa av solhöjden?
Teoretiskt sett kan jag ju göra en tidsuppskattning då.
Räknas det?
Eller hur "noggrann" skall tidtagningen vara?

I ytterlighetsfallet frågar försäkringsmannen: Hade NÅGON på hela banan (aktiv som oaktiv) NÅGON form av tidmätningsutrustning (armbandsur, väckarklocka i husvagnen, bilklocka, mobil med klocka, you name it) med sig?

Så jag tror nog detta med tidtagning NOG faktiskt måste vara LITE mer definierat hos förs.bol. än att det bara råkar förekomma klockor.
Eller som du sa Sandis: Någon ANNAN kan ju, tan min vetskap kolla mig från läktaren.

Omvänd bevisföring har ännu (???) inte nått Sverige. Eller?


Håll med om att man nog kan kalla det tidtagning om man presenterar sina varvtider i tiondelar ?? Sen om det just är transpondrar eller manuella stoppur må ju spela mindre roll. Vad jag menar är...varför riskera allas försäkringskydd under bandag genom att åka runt med en laptimer (som automatiskt) registrerar dina varvtider. De laptimers finns inbyggda i Aprilias mm är ju förarstyrda.

Varför riskera ?? Verka i det dolda men håll käft om det !!
 

Dr.Bike

Guest
isse skrev:
Sist jag var på Gotlandring var det en man som stod vid muren på långa rakan, och varje gång jag åkte förbi böjde han sig fram, höll ut handen där han höll nån pryl.
Till slut åkte jag in i depån för att fråga vad han pysslade med men när jag väl kom fram hade han stuckit....

Vetefan va han pysslade med, men man kan ju gissa att han mätte ljudnivå?

/N

Säkert nån "local" hillbilly som hatade banan och förde statistik som han skickade till Länsstyrelsen.

På detta sätt "slapp2 vi få en bana utmed E18 hemma i Hallsta, på grund av motsträviga locals. Trots att de fick en resa till Silverstone där bullerdämpande åtgärder demonstrerades.
I Sverige får ju alltid minoriteter och nejsägare igenom sin röst.
Trots att man kunde påvisa att det lågfrekventa mullret från långtradarna på E18 faktiskt hördet mycket längre än de numera väldampade tävlingsfordonen.

Att det var så betydde inte att bönderna TYCKTE det, och med det avslog länsstyrelsen i Västmanland ansökan...
Som NU ligger i Enköping som Viking Motorpark.
*håll tummarna för att det går DENNA gång*

Triggerhappy skrev:
Håll med om att man nog kan kalla det tidtagning om man presenterar sina varvtider i tiondelar ?? Sen om det just är transpondrar eller manuella stoppur må ju spela mindre roll. Vad jag menar är...varför riskera allas försäkringskydd under bandag genom att åka runt med en laptimer (som automatiskt) registrerar dina varvtider. De laptimers finns inbyggda i Aprilias mm är ju förarstyrda.

Varför riskera ?? Verka i det dolda men håll käft om det !!

Ingen (minst jag) har väl sagt att man SKA ta tid?
Det frågan gäller, och vi resonerar om är väl vad F-bolagen anser vara tidtagning.
Och jo: kommer man ner på 1/10-delar av sekunder kan man nog me fog hävda att det är seriös tidtagning.
Men åter till kärnan: Vad säger F-bolagen?

Och ja: OM man nu MÅSTE veta sin tid, sköt det snyggt då.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
sandstream skrev:
En intressant fråga är var gränsen för tidtagning går?

När jag var på Gelleråsen i år så var det en kille här från SH på läktaren som klockade mig på sista passet utan att jag visste om det.
Om någon annan i mitt pass hade klotat, skulle han då rent teoretiskt bli utan ersättning för att någon tog tid på mig (om FB nu fick reda på det)?
Absolut :tummenupp

Det är ju det jag menar...om du själv tar dina tider så är du ju ansvarig för den handlingen men om någon annan gör det så är det ju deras ansvar och inte ditt.

NU TILL POÄNGEN.
Vad jag menar är att det är en billig väg ut för ett försäkringsbolag att slippa betala för att testoronstinna banåkare inte hajjar skillnaden mellan deras ego och en slipad försäkringsjurist intressen.

All form av aktiv tidtagning är därför en RISK ni utsätter alla oss andra för!!!
 

Dr.Bike

Guest
Triggerhappy skrev:
All form av aktiv tidtagning är därför en RISK ni utsätter alla oss andra för!!!

Ja. Otäckt det där... Precis som du säger: F.bolagens jusrister har nog RÄTT liten förståelse och medömkan för att du straffas kollektivt.
Så mycket bättre för dem! De slipper betala, och banåkning blir iskallt.
Två flugor i En smäll för dem. Katastrof för alla hojälskande banåkare.

Gud förbjude!
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Så länge arragören förbjuder tidtagning så borde det ju va lugnt. Jag menar min försäkring kan ju inte sluta gälla bara för att nån annan tar tid? Dessutom "tränar inte jag inför tävling" så vad spelar det för roll om nån annan som kör samtidigt gör det?

Det vore väldigt olyckligt om folksam fick reda på hur det går till och på så vis också förbjuder bankörning, då får vi skylla oss själva.
 
Last edited:

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Dr.Bike skrev:
Säkert nån "local" hillbilly som hatade banan och förde statistik som han skickade till Länsstyrelsen.

På detta sätt "slapp2 vi få en bana utmed E18 hemma i Hallsta, på grund av motsträviga locals. Trots att de fick en resa till Silverstone där bullerdämpande åtgärder demonstrerades.
I Sverige får ju alltid minoriteter och nejsägare igenom sin röst.
Trots att man kunde påvisa att det lågfrekventa mullret från långtradarna på E18 faktiskt hördet mycket längre än de numera väldampade tävlingsfordonen.

Att det var så betydde inte att bönderna TYCKTE det, och med det avslog länsstyrelsen i Västmanland ansökan...
Som NU ligger i Enköping som Viking Motorpark.
*håll tummarna för att det går DENNA gång*

Jag nämnde det för arrangören som sa att det var mycket möjligt, vissa hade tydligen klagat men jag kan inte förstår varför, banan ligger mitt i ett stenbrott...och en fabrik där det finns en stenkross (som det tydligen också klagats på).

Jag kan inte geografin perfekt men efter att ha kollat lite på ett flygfoto verkar det inte ligga nån bebyggelse på en bra jevla bit.
Sen kan man ju undra vad hans privata mätning har för betydelse, det finns väl riktlinjer för hur man mäter och att hänga ut över banan precis där hojarna bränner förbi 1m ifrån på maxvarv känns lite orättvist.

Eftersom jag genast misstänkte att det var det han gjorde så frikoppla jag precis innan jag nådde honom och började inbromsningen, kanske var därför han tröttnade.

/N
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag tycker hela debatten är konstig. Det som verkar vara knäckefrågan är trafikförsäkring på bana och den ska allså skydda för personskador.
Hur gör arrangörer i andra evenemang som är lite farliga, typ rafting balongflygning och dykning?
Jag tror att det är krav på en personlig olycksfall där och det borde ju vara lätt för arrangören att sätta det kravet. Då skulle man slippa allt smågnabb om olika grupper hit och dit.
 

Dr.Bike

Guest
isse skrev:
Jag nämnde det för arrangören som sa att det var mycket möjligt, vissa hade tydligen klagat men jag kan inte förstår varför, banan ligger mitt i ett stenbrott...och en fabrik där det finns en stenkross (som det tydligen också klagats på).

Jag kan inte geografin perfekt men efter att ha kollat lite på ett flygfoto verkar det inte ligga nån bebyggelse på en bra jevla bit.
Sen kan man ju undra vad hans privata mätning har för betydelse, det finns väl riktlinjer för hur man mäter och att hänga ut över banan precis där hojarna bränner förbi 1m ifrån på maxvarv känns lite orättvist.

Eftersom jag genast misstänkte att det var det han gjorde så frikoppla jag precis innan jag nådde honom och började inbromsningen, kanske var därför han tröttnade.

/N


Jodå jag är väl bekant med området, och med "locals" menr jag i deta fallet inte nån Gotlänning. De har ofta en väldigt tålmodig syn på det mesta, och jag har själv bränt runt där i andra ärenden men bara mötts av glada miner.
Däremot brukar just stockholmare, utflyttade, eller sommarstugeägare bete sig just på det viset.
Aggersiva och orevliga, tjatandes om "my property" hela tiden man är på "deras" enskilda väg.
Och när man drar upp 1942 års lag om samtrafik på allmänt eller kommunalt bekostade vägar, och kör upp i nyllet på dem brykar de så smånigom tystna.

Detta har och är ett problem just i stockholms skärgård dit trötta stadsbor far ut, och jag förstår dem: De betalar skjortan för att få lite lugn, och sen kommer nån och lägger en racerbana nästgårds.

Överallt annanstans i Sverige har det oftast varit lättare bland riktiga lokala "locals" däremot :hihi

Så mina 2 för att det du såg var en "stadsbo" som nu snart kommer höras av när "hans" rätt i mijöhänseende skall tillgodoses...
 

sandstream

Guest
Victor skrev:
Jag tycker hela debatten är konstig. Det som verkar vara knäckefrågan är trafikförsäkring på bana och den ska allså skydda för personskador.
Hur gör arrangörer i andra evenemang som är lite farliga, typ rafting balongflygning och dykning?
Jag tror att det är krav på en personlig olycksfall där och det borde ju vara lätt för arrangören att sätta det kravet. Då skulle man slippa allt smågnabb om olika grupper hit och dit.
Trafikförskringen täcker även de matriela skadorna på den andra parten.

En försäkring som man löste på plats och som bara täckte ens egna och andras personskador borde inte vara så våldsamt dyr och då skulle man som sagt kunna blanda grupperna bättre.

För att återgå till tidtagningsfrågan så har jag MYCKET svårt att tro att något FB skulle neka ersättning för att någon annan på banan tog tid.

En liten parantes: Vet ni vad Folksam betalar ut som maxbelopp på sin trafikförsäkring?
300.000.000:- (Vad har man kört på då :3freak )
 
Last edited:

sandstream

Guest
HanneZ skrev:
Det vore väldigt olyckligt om folksam fick reda på hur det går till och på så vis också förbjuder bankörning, då får vi skylla oss själva.
Jag har fått svar från Folksam via mail att så länge det är under motionsformer och inte någon tävling så gäller trafikförsäkringen.
De nämner inget om tidtagning i sitt svar eller i sina försäkringsvillkor.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
sandstream skrev:
Snip.....snip

En liten parantes: Vet ni vad Folksam betalar ut som maxbelopp på sin trafikförsäkring?
300.000.000:- (Vad har man kört på då :3freak )

Kanske Bambi?
Fatta vad pengar det stackars Rådjuret är värt i reklampengar...
 

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
none
...

isse skrev:
Jag läste denna annons och började fundera:

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=28056

Vad gör folk med sina sporthojar?

Ägandet av sporthojar börjar likna ägandet av sportbilar, många verkar ägas av personer som inte alls är intresserad av att unyttja dess potensial och körglädje. Det verkar locka mer att glassa runt på stan och kanske gasa lite vid ett röljus för en tillfällig kick.

Eller så är dem för fint pyntade för att besöka banan, dyra kolfiber backspeglar som inte får repas.
Monterat fina eftermarknadsprylar är väldigt roligt, men inte till den gräns att man inte nästa dag kan pressa livet ur hojen på en bana.

När man sedan tittar på att köpa en sporthoj beggagnad, kollar man då efter en som körts på tomgång till och från ett arbete nåt år utan en repa i spegelblank lack.
Personligen skulle jag föredra att den körts hårt då och då, så länge som service skötts och slitdelar bytt´s. Då har ev fabriksfel kommit fram och kunna åtgärdas under garanti.

Jag hoppas att vi inte om några år har konkurans vid röljusen av massa glänsdande fina literhojar körda av "slipps-gubbar" med för mycket pengar som stannar så fort det svänger, men isåfall slipper man dem säkert fortfarande på banan.

ps: Inget ont mot hojen i annonsen, den är säkert jättefin.

/N

anledningen till att nisse 45 i slipps inte kanske vågar köra på i kurvan är kanske för att han har fullt upp med arbetet, tycker EJ att de inte ska få köra sporthoj. fan glid ned på kontinenten där alla kör ducati i kostym och utan hjälm - det är coolt :yoparty - men väldigt vågat och kanske lite onödigt.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top