Att betala för bilder

Hur ser du på betalning för bilder?

• Antal röstningar
    0

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
SXV 550 -08
Ni fottografer får ta det ett steg längre! Ja jag har också en förhållandevid dyr systeymdiggitalare. Så jävla svårt är det inte att fotta med nya grejjer.

Erbjud bilden på print på tyg 150x200 cm o ta 1500 kr för det istället, gör en nice exklusiv grej av det istället för att ta peanuts för digitala bilder o leka småland.

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
SXV 550 -08
Ni fottografer får ta det ett steg längre! Ja jag har också en förhållandevid dyr systeymdiggitalare. Så jävla svårt är det inte att fotta med nya grejjer.

Erbjud bilden på print på tyg 150x200 cm o ta 1500 kr för det istället, gör en nice exklusiv grej av det istället för att ta peanuts för digitala bilder o leka småland.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Nån har säkert sagt det redan, men: De flesta ser inte ut som Rossi när de puttrar förbi, och det kan väl tänkas att det inte är så smickrande att se? Varför skulle man vilja betala för en bild på sig själv när man ser ut som en tönt? Eller tycker de flesta att de ser så balla ut att de genast vill ha sig själv som skrivbordsbakgrund?

Dessutom har ju alla systemkameror nu, foto är det nya golf, dvs bilder är inte mycket värda.

Vill man inte ha fotot så slipper man ju köpa, det e ju inget köptvång för att man hamnat på bild! (Hade iofs varit en grej.... :D )

Det kan ju vem som helst fixa det med, varför skulle nån betala för det om de inte betalar för bilden?

Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
jag hade gärna betalat för bilder på mig, om det vart ett rimligt pris.

förra året på kinnekulle när jag vurpade var det en fotograf som fick med mig på bild (precis i vurpan). bilden blev skitball och givetvis vill jag ha den, men fotografen krävde 500.- (har jag för mig det var) för bilden och det vägrade jag givetvis betala och därför "stal" jag bilden. att få betalt för bilder är helt OK, men när man tar ockerpriser på bilder utav ens egna olycka (ja, vurpan kostade en hel del för mig och fotografen fick en del "PR") är helt oacceptabelt. sålänge priserna är OK så kan jag tänka mig att betala, men när det tas ut så höga priser så blir jag bara förbannad och skiter i det...

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
jag hade gärna betalat för bilder på mig, om det vart ett rimligt pris.

förra året på kinnekulle när jag vurpade var det en fotograf som fick med mig på bild (precis i vurpan). bilden blev skitball och givetvis vill jag ha den, men fotografen krävde 500.- (har jag för mig det var) för bilden och det vägrade jag givetvis betala och därför "stal" jag bilden. att få betalt för bilder är helt OK, men när man tar ockerpriser på bilder utav ens egna olycka (ja, vurpan kostade en hel del för mig och fotografen fick en del "PR") är helt oacceptabelt. sålänge priserna är OK så kan jag tänka mig att betala, men när det tas ut så höga priser så blir jag bara förbannad och skiter i det...

Det kanske kommer en faktura när du publicerar den utan lov...? :D

Skämt åsido, foto på vurpor tycker jag personligen inte man ska sälja. Det är att sko sig på andras olycka. Däremot har jag gett bort sådana när folk velat se hur det såg ut osv. Oftast en hel serie där man kanske (vad vet jag) kan dra nån slutsats om varför man urpade.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det kan ju vem som helst fixa det med, varför skulle nån betala för det om de inte betalar för bilden?

Vem som helst kan väl fota sig själv i en sväng också så varför betala för kortet med den mentaliteten? :va

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Det är alltså inget problem att fotograferna vill ha betalt, eftersom efterfrågan ändå inte finns?

Det tog 286 inlägg att komma fram till att det var en icke-diskussion! :D

Jag tror iofs det finns en efterfrågan men på gratisbilder. Man ser bilder med stora loggor rakt över fotot osv för att folk hellre print-screen:at bilden än att köpa den högupplösta.

Vem som helst kan väl fota sig själv i en sväng också så varför betala för kortet med den mentaliteten? :va

Stativ o självutlösare? :D

Det var som en reflektion på tidigare svar där det just hette att man kunde fixa det själv, undrade bara vad som blir unikt med att erbjuda canvas tex. Det gör mer eller mindre varje foto "framkallare".

Vill man inte ha fotot så slipper man ju köpa, det e ju inget köptvång för att man hamnat på bild! (Hade iofs varit en grej.... :D )
Dvs svarsalternativet "Jag betalar inte för bilder för jag är inte tillräckligt kåt på mig själv" saknas.

Delvis korrekt. Men som sagt, jag tror de flesta är såpass kåta på sig själv att de tar bilden gratis...dock inte så fåfänga att de vill betala för en bättre kvalitet. :)

Last edited:

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Jag har ju sålt en del banbilder och och har tagit 150:- för 3-5 bilder i 1600pix JPG...har någon begärt full upplösning efter det, så har jag bistått med det. Ungefär så här har det sett ut..
t.ex: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=186605
och: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=184258

Det är kul att fota...det är inte fullt lika kul att spendera 20timmar efteråt för att snygga och maila ut massor av bilder för att folk vill ha "nästan knäskrap" bilder på sig sjäva...så i det läget känns som en kompensation är på sin plats och mitt pris var som ovan.

Onekligen är cred som fotograf ett plus.

INGEN har uttryckt ledsamheter för banbilder.

Nitrous, man får ligga vid curbsen med vidvinkel...bara inte arrangör eller banägare ser det *lovar*

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Stativ o självutlösare? :D

Det var som en reflektion på tidigare svar där det just hette att man kunde fixa det själv, undrade bara vad som blir unikt med att erbjuda canvas tex. Det gör mer eller mindre varje foto "framkallare".

Mjo men som kund är man lat och vill ha det fint paketerat, det ger mervärde :)

Men själv är jag snål som ett as och tänkte parkera kamera på stativ med laptopen och fota serie en hel kväll vid någon kurva i sommar (vi ösgötar är bultenlos).
För att sen göra canvas :tungan

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag har ju sålt en del banbilder och och har tagit 150:- för 3-5 bilder i 1600pix JPG...har någon begärt full upplösning efter det, så har jag bistått med det. Ungefär så här har det sett ut..
t.ex: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=186605
och: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=184258

Det är kul att fota...det är inte fullt lika kul att spendera 20timmar efteråt för att snygga och maila ut massor av bilder för att folk vill ha "nästan knäskrap" bilder på sig sjäva...så i det läget känns som en kompensation är på sin plats och mitt pris var som ovan.

Onekligen är cred som fotograf ett plus.

INGEN har uttryckt ledsamheter för banbilder.

Nitrous, man får ligga vid curbsen med vidvinkel...bara inte arrangör eller banägare ser det *lovar*
Hade inte haft några problem att betala för sådana grymmebilder! :yoparty

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Mjo men som kund är man lat och vill ha det fint paketerat, det ger mervärde :)

Men själv är jag snål som ett as och tänkte parkera kamera på stativ med laptopen och fota serie en hel kväll vid någon kurva i sommar (vi ösgötar är bultenlos).
För att sen göra canvas :tungan

Mina levereras alltid med en ram av små blommor..... :D

Hmm...låter klurigt men klycka till! :tummenupp

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Helt klart så har ju minoriteten lyckats med att få bort Bultfototrådar. Väldigt få på sista tiden.
Jag själv har varit där och fotat (inte så mycket som förr) men inte lagt ut något här.
Jag hoppas att det gör att olycksstatistiken går åt rätt håll. :)

Eisbaer som startade tråden får väl redovisa inkomster från gotlandsfotograferingen.
Det var ju tydligen många som gärna köpte bilder från storbana. Enligt "modellerna" asså.
Men Eisbaer sitter väl på Bahamas nu o räknar kosing. :arsele

Här kommer det, jag har sålt bilder för ungefär 800 spänn från GR! Om vi räknar bort själva fotandet under fyra dagar och två semesterdagar samt resekostnader (eftersom det var för skojs skull) så tog jag en extra semesterdag för att spendera 14 timmar för att gå igenom, tagga upp och sortera på tok för mkt bilder. Sen ska ju varje bild som säljs redigeras. Så en timpenning på 60 pix e ju rätt najs :)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Mina levereras alltid med en ram av små blommor..... :D

Hmm...låter klurigt men klycka till! :tummenupp

Ooooh flowahs :yoparty

Mja, eftersom jag också gillar att fota så är klurigheten & vetskapen att man fotat själv som är grejjen. :)

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Jag skulle definitivt betala för en schysst bild, vore dökul ha en bild där man har ett ruggigt nerlägg. Faktum är att jag har försökt. Letade upp en lämplig kurva nära där jag bor. Körde den hundratals gånger tills jag var helt trygg med önskad hastighet.
En tidig morgon åkte jag och min flickvän ut till "min" kurva, jag instruerade henne hur hon skulle ta bilden och ställde in bländare o tid. Sen åkte jag och värmde upp däcken. Återvände och kom in i kurvan med något lägre hastighet första vändan. Vid svängpunkten lägger jag ner och samtidigt som jag tittar mot apex kan jag inte låta bli att flytta blicken mot henne. Problemet är bara att hon står inte där jag ställde henne, hon är längre bort på en äng och fotograferar en blomma:va
När jag frågar vad hon håller på med så svarar hon:
Jamen, du kom ju så fort.

Vi gör om det några gånger och det känns bättre och bättre. Sen tycker jag själv att jag plötsligt får till en riktigt bra sväng, inte fotpinnen nere i backen men ändå. Tittar bort mot henne, näää nu är hon borta igen. Vänder tillbaka. Hon står längre bort och fotografer några kaniner. :huvet

Om några bilder trots allt blev bra? Näääää men jag har en fin bild av en kanin ifall någon vill köpa:confused:

:rofl :rofl haha garvar så jag dör :rofl

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Här kommer det, jag har sålt bilder för ungefär 800 spänn från GR! Om vi räknar bort själva fotandet under fyra dagar och två semesterdagar samt resekostnader (eftersom det var för skojs skull) så tog jag en extra semesterdag för att spendera 14 timmar för att gå igenom, tagga upp och sortera på tok för mkt bilder. Sen ska ju varje bild som säljs redigeras. Så en timpenning på 60 pix e ju rätt najs :)

Hur blir timpenningen om du räknar bort kostnaderna? :D

Och hur var banfoto jämfört med bultenfoto? :)

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Men att betala per bild på gatan skulle jag aldrig göra.
Dock "hyrde" jag en fotograf förra året för att va ute o fota lite me motarden.
Tyckte de va grymt kul då både trevligt sällskap o en duktig o rolig fotograf va me.
Va en minnesvärd dag=)

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86

Nä du har alldeles rätt.

Så jävla svårt är det inte att wheeela med en sprillans R1a. Så jävla svårt är det inte att laga en grym måltid om man har en deyemere-sauteuse. Så jävla svårt är det inte att layouta en hemsida om man har Photoshop.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka