Att betala för bilder

Hur ser du på betalning för bilder?

• Antal röstningar
    0

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Håller med många av föregående quotes. Man kan tänka sig att pröjsa för högkvalitativa bilder som är värda något för en, Fan inte för nån spolings/gubbes hobby/lärobilder. Många av er som fotar får det att låta som om ni gör en "uppoffring" genom att åka ut och ställa er på diverse allmänna platser / amatörevents på banor, med en pissig systemdigitalare och senaste budget-sigma-linsen. Det är Ingen uppoffring, då ni gör det för er egen skull, allting annat är Lögn (kontrakterade och frilansare undantaget). Är man duktig på det man gör, jobbar med bra material, och gör saker för att tjäna pengar så tar man riktiga uppdrag där man vet att man får utdelning, allting annat är en dåres försvarstal. För att spä på det ännu mer vill jag hävda att stereotypen beskriven ovan inte kan kränga bilden till någon annan än den som är med på motivet i vilket fall, så det är 0 eller Inga pengar intjänade i vilket fall.

Jämför gärna med modellfoto där en fotograf som plåtar för sin egen portfolio får Betala för modeller. Många av er får era motiv helt gratis. Modeller betalar ibland fotografer för att få öka på Sin portfolio, och det är beställningsjobb.... sådant betalar man också för. Skillnaden är att en yrkesfotograf inte skulle ställa sig på bulten / amatörevents om det inte vore för ett reportage / uppdrag, då det som tidigare sagts, inte finns någon marknad / prislapp för bilden.

Paketerar man dock sin "tjänst" snyggt, och har skills nog för att bränna av bra bilder, så kan man säkert hämta in lite kulor, men knappast tillräckligt för att försörja varken sin utrustning eller familj.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Och hur var banfoto jämfört med bultenfoto? :)

Onekligen roligare, motiven blir lite mer spännande. Å andra sidan (då jag inte är en av de som ställer sig i en ytterkurva på banan samt saknar supertele) så har jag nog chans till bättre vinklar på bulten.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Håller med många av föregående quotes. Man kan tänka sig att pröjsa för högkvalitativa bilder som är värda något för en, Fan inte för nån spolings/gubbes hobby/lärobilder. Många av er som fotar får det att låta som om ni gör en "uppoffring" genom att åka ut och ställa er på diverse allmänna platser / amatörevents på banor, med en pissig systemdigitalare och senaste budget-sigma-linsen. Det är Ingen uppoffring, då ni gör det för er egen skull, allting annat är Lögn (kontrakterade och frilansare undantaget). Är man duktig på det man gör, jobbar med bra material, och gör saker för att tjäna pengar så tar man riktiga uppdrag där man vet att man får utdelning, allting annat är en dåres försvarstal. För att spä på det ännu mer vill jag hävda att stereotypen beskriven ovan inte kan kränga bilden till någon annan än den som är med på motivet i vilket fall, så det är 0 eller Inga pengar intjänade i vilket fall.

Jämför gärna med modellfoto där en fotograf som plåtar för sin egen portfolio får Betala för modeller. Många av er får era motiv helt gratis. Modeller betalar ibland fotografer för att få öka på Sin portfolio, och det är beställningsjobb.... sådant betalar man också för. Skillnaden är att en yrkesfotograf inte skulle ställa sig på bulten / amatörevents om det inte vore för ett reportage / uppdrag, då det som tidigare sagts, inte finns någon marknad / prislapp för bilden.

Paketerar man dock sin "tjänst" snyggt, och har skills nog för att bränna av bra bilder, så kan man säkert hämta in lite kulor, men knappast tillräckligt för att försörja varken sin utrustning eller familj.

Det är väl klart man fotar för man tycker det är kul! Man sållar dock inte bilder, fixar hemsidor, svarar på mail mm för att det är kul. Det gör man ju för att man hoppas man kan ge nåt mervärde, annars kan jag ju lika gärna behålla bilderna på hårddisken eller rentav radera dem.

Sen säger du det själv, det finns nog få yrkesfotografer som ställer sig på bulten en dag, de lär knappast tjäna pengar på det!

Sen vet jag inte vad din uppfattning om utrustning är, jag har en Canon 50D och "ett pissigt budget sigma" men jag har krängt en o annan bild ändå, kanske skåningar e mindre snåla? :D

Sen antar jag att du menar att en modell är nåt speciellt? Nisse på bulten har nog knappast värdet att ta betalt eller tror du verkligen det? Kör inte Nisse där kör ju 100 andra amatörer där. Precis samma resonemang som för fotograferna. Kan man inte leverera nåt extra i bilden man försöker ta betalt för så kommer ju mc-åkaren att ta en av gratisbilderna istället. Det är ju självklart!

Slutsatsen är nog att jag håller med i mkt du skriver men inte allt. Det är fortf en fråga om tillgång och efterfrågan...

Last edited:

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Självklart betalar jag för en bra bild, oavsett vem som tagit den och oavsett med vilken utrustning. Vad som är en bra bild bestämmer ju jag ... som köpare. Och vad den är värd ... tja, det beror väl på hur bra jag tycker den är och vad fotografen vill sälja den för. Vanlig affärsuppgörelse med säljare/köpare.

Att en dyr kamera med tillhörande gluggar automatiskt ger bra bilder är tyvärr inte sant, en enkel kamera i rätt händer kan ge grymma bilder.

Köpte en riktigt fin bild av en kille här på forumet från Gotland Ring, värd vart enda öre!!

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Onekligen roligare, motiven blir lite mer spännande. Å andra sidan (då jag inte är en av de som ställer sig i en ytterkurva på banan samt saknar supertele) så har jag nog chans till bättre vinklar på bulten.

Kör innerkurvor då? Utgången på kurvan så har du nog bra förutsättningar för bra bilder?

Har själv faktiskt aldrig fotat MC "på gata" så jag ska inte säga för mkt! :D

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Men att betala per bild på gatan skulle jag aldrig göra.
Dock "hyrde" jag en fotograf förra året för att va ute o fota lite me motarden.
Tyckte de va grymt kul då både trevligt sällskap o en duktig o rolig fotograf va me.
Va en minnesvärd dag=)

Tänkte precis skriva något liknande.

Betala för en bild från gatåkning.. "fotokurvan" för att ta ett exempel skulle jag inte göra.. Blir bara en bild i mängden + att resten av Stockholm har likadana bilder.

Men den där klockrena bilden med feta nedlägget från en bana. Absolut!
(eller om jag nån gång skulle bli sugen på nån sorts "fotosession" med riktigt bra bilder så kan det vara aktuellt oxå).. nåt lite extra så att säga..

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Kör innerkurvor då? Utgången på kurvan så har du nog bra förutsättningar för bra bilder?

Har själv faktiskt aldrig fotat MC "på gata" så jag ska inte säga för mkt! :D

Jo gjorde det, det ligger två trådar i bilderforumet och du är nyfiken.

På bana känner jag ett ansvar att inte störa de som pröjsat en massa stålars för att få köra, på bulten är det bara min egen säkerhet som sätter gränserna.

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
SXV 550 -08
Nä du har alldeles rätt.

Så jävla svårt är det inte att wheeela med en sprillans R1a. Så jävla svårt är det inte att laga en grym måltid om man har en deyemere-sauteuse. Så jävla svårt är det inte att layouta en hemsida om man har Photoshop.

ok ok, ett understatement med att det är uberlätt att ta nice biler...

Gör en ansträngning mer än att sälja en elektronisk bild. Hade jag hittat "the photo" på mig på bana hade jag gärna betalat för det, dock inte i digital form. Jag vill isf ha en tjänst där jag kunde få fotot i snygg förpackning och känt att jag fått lite valuta för pengarna.

Vill jag ha en häftig hojbild kan jag bildgoogla på rossi

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
You prove my point. Skit i att solla bilderna, skit i att lägga ut hemsidorna, skit i att svara på mail, och skit i allting annat än att plåta för att det är kul då? Det finns ingen beställning, och bevislingen enligt många av er ingen som vill betala för det, så om du inte tycker det är roligt, ge upp och börja väva mattor istället?

Angående utrustning så håller jag med om att det inte är där det sitter, men en viss korrelation finns mellan vilken nivå fotografer ligger på kontra vad de har för prylar, således också vad de klarar prestera för resultat i slutändan. Undantaget om man är yrkesmann så kan självklart även glada amatörer kränga lite bilder, som gör att de blir sugna på att köpa bättre saker, som gör att de tar bättre bilder, som gör att de kan sälja fler, som gör att... du fattar säkert.

Min poäng är, att bara för man köpt en 40D, 50D, 450D 550D, och ett Sigma 70-200, (som man förövrigt tycker kostar skitmycket, i jämförelse med kusinens Ixus) ställer sig i väggrenen och klämmer av seriebilder, varav 5% luckyshots håller måttet för att publicerar på en hemmasnickrad hemsida, så kan man inte förvänta sig att folk skall betala för det som om det vore ett yrkesmässigt beställningsjobb. Eller tycka synd om sig själv för att ens utrustning inte betalar sig.

Du summerade det ganska bra själv, på slutet... det finns inget värde i modellen (motorcyklisten), och det finns såldes inget värde i bilden. Det enda värdet som finns är att man som fotograf får något att träna på, inför riktiga uppdrag, om man har det som mål att leva på att fotografera.

Det är väl klart man fotar för man tycker det är kul! Man sållar dock inte bilder, fixar hemsidor, svarar på mail mm för att det är kul. Det gör man ju för att man hoppas man kan ge nåt mervärde, annars kan jag ju lika gärna behålla bilderna på hårddisken eller rentav radera dem.

Sen säger du det själv, det finns nog få yrkesfotografer som ställer sig på bulten en dag, de lär knappast tjäna pengar på det!

Sen vet jag inte vad din uppfattning om utrustning är, jag har en Canon 50D och "ett pissigt budget sigma" men jag har krängt en o annan bild ändå, kanske skåningar e mindre snåla? :D

Sen antar jag att du menar att en modell är nåt speciellt? Nisse på bulten har nog knappast värdet att ta betalt eller tror du verkligen det? Kör inte Nisse där kör ju 100 andra amatörer där. Precis samma resonemang som för fotograferna. Kan man inte leverera nåt extra i bilden man försöker ta betalt för så kommer ju mc-åkaren att ta en av gratisbilderna istället. Det är ju självklart!

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
SXV 550 -08
Jag betalar inte för bilder av principskäl = läs jag köper inte luft
Jag betalar inte för bilder för att de inte är tillräckligt bra = du har inte fottat rätt bild på mig
Jag betalar inte för bilder för jag har inte råd/de är för dyra = bilderna är inte värt pengarna, ska du sälja luft eller?
Jag betalar inte för bilder för jag hittar aldrig mig själv på bilderna = du gör inte ditt jobb, fotta mera
Jag betalar för bilder = du har tagit rätt bild på mig.
Annat skäl som jag skriver i tråden = vi som försöker hjälpa er på traven

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Du summerade det ganska bra själv, på slutet... det finns inget värde i modellen (motorcyklisten), och det finns såldes inget värde i bilden. Det enda värdet som finns är att man som fotograf får något att träna på, inför riktiga uppdrag, om man har det som mål att leva på att fotografera.

Nja...isf skulle jag aldrig sålt en endaste bild....

Det finns väl förhoppningsvis ett värde för en hojåkare att få ett foto när man tex kör bana? När jag själv körde (mer) bana köpte jag mer eller mindre alla bilder på mig själv. Har man pröjsat 1-2000pix för en bandag var bildpriset en piss i nilen... :)

Sen är det ju såklart ett STORT steg till att leva på foto. DET är inte lätt och få förunnat.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Nja...isf skulle jag aldrig sålt en endaste bild....

Det finns väl förhoppningsvis ett värde för en hojåkare att få ett foto när man tex kör bana? När jag själv körde (mer) bana köpte jag mer eller mindre alla bilder på mig själv. Har man pröjsat 1-2000pix för en bandag var bildpriset en piss i nilen... :)

Sen är det ju såklart ett STORT steg till att leva på foto. DET är inte lätt och få förunnat.

Njäe, du måste förstå att det är svart eller vitt. Antingen är du proffs och lever på det eller så är du inte proffs och får inte en spänn för det. Så är det i världen.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Min poäng är, att bara för man köpt en 40D, 50D, 450D 550D, och ett Sigma 70-200, (som man förövrigt tycker kostar skitmycket, i jämförelse med kusinens Ixus) ställer sig i väggrenen och klämmer av seriebilder, varav 5% luckyshots håller måttet för att publicerar på en hemmasnickrad hemsida, så kan man inte förvänta sig att folk skall betala för det som om det vore ett yrkesmässigt beställningsjobb. Eller tycka synd om sig själv för att ens utrustning inte betalar sig.

1. Ingen i den här tråden förväntar sig att få betalt som om det vore ett yrkesmässigt beställningsjobb.

2. Värdet ligger väl ändå i betraktarens ögon? Eftersom folk köper bilder, både bra och dåliga, så finns uppenbarligen behovet och värdet.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Fotografer hör inte hemma på gata? Intressant.
Just vid motorsport för att vi får folk att köra över deras förmåga? Eller rent generellt?

Folk kör redan över sin förmåga under kontrollerade former. JUST därför!

Sen finns det ju folk som är mindre "bulten muppar" som kan hålla igen trots fotograf. Den är OK.

Posör bulten mupparna kan ju gå hem och lägga sig.....

My five cents.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Folk kör redan över sin förmåga under kontrollerade former. JUST därför!

Sen finns det ju folk som är mindre "bulten muppar" som kan hålla igen trots fotograf. Den är OK.

Posör bulten mupparna kan ju gå hem och lägga sig.....

My five cents.

Förklara "Folk kör redan över sin förmåga under kontrollerade former".

Posör bulten mupparna är skum tomtar :mad:

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...