Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Köp gammal kvalité istället för nytt no-name. Ågrar att jag inte köpte en gammal 692 sporting eller liknande. Köpte iofs en browning 525 från 2008 men träet är en skämt jämfört med äldre vapen.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vadå? Hävdar du att jänkarna inte har någon känsla för kvalité? Kan väl inte.. ;)

Angående vapengarderob så har jag precis sålt av sommarens impulsköp och kommer under nästa månad lämna in en ansökan på ett rent sportskytte-"gevär".
Vet inte var den gjord. Men lappan man fick med var på franska. Belgisk?

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Tror du kommer vara mer nöjd med godtycklig begagnad Beretta, Miroku eller SKB. Hagelvapen är ju inte något som slits om man inte står och dånar på Skeetbanan varje lediga dag.

Pruta ner denna en tusing kanske?

http://www.blocket.se/jamtland/Beretta_686_S_i_absolut_nyskick_56521035.htm?ca=11&w=3

Ja absolut. Grejen är att det aldrig dyker upp nån begagnad bössa inom rimligt avstånd, då jag gärna vill känna på den först. Just den där berettan är intressant, men står 55mil bort.

Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Ja absolut. Grejen är att det aldrig dyker upp nån begagnad bössa inom rimligt avstånd, då jag gärna vilket känna på den först. Just den där berettan är intressant, men står 55mil bort.

Jo, det är ju viktigt att en hagelpang passar i alla fall hjälpligt.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Sådär, snart hälften av PSG 90-kursen genomförd. Det är galet kul, svettigt och utmanande :)

Mycket teori och utbildning inom maskering, kamouflering, MAS-formel, identifiera och särskilja olika fientliga enheter och fordon, hotbilder för en prickskytt* osv. osv.

Väl vid skyttet så har det (bara?) blivit omkring 60 skott.
400 meter som längst
3-skott-serie, strax under 70 mm spridning
överlag inte bäst skytt i gruppen (20 deltagare), däremot långt ifrån sämst :)

Fasen va sugen man är på att ta jägarexamen så man kan införskaffa sig något snarlikt och öva öva öva.

* Det kommer alltid vara en annan prickskytt som är det värsta tänkbara, men det finns ju ganska duktiga och skrämmande system ute
T.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Boomerang_(countermeasure)

Last edited:

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Jo, det är ju viktigt att en hagelpang passar i alla fall hjälpligt.

Jag håller med om att en begagnad märkesbössa är bättre, men det säger inget om silman. Kommer den att klicka, skära ihop, rosta, explodera eller skjuta på sne?

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Jag håller med om att en begagnad märkesbössa är bättre, men det säger inget om silman. Kommer den att klicka, skära ihop, rosta, explodera eller skjuta på sne?

Allt det där går att åtgärda, förutom sprängningen då det mestadels ligger hos handhavaren och de fel han gör. ;)

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7

Tycker fortfarande inte prislappen rättfärdigar en "snikbössa". Jag skulle kontakta några vapenhandlare i närheten och se om dom har något begagnat inne och åka och klämma. Då har du dessutom ofta möjligheten att få provskjuta.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag resonerar så här. Det är skitkul att skjuta sporting. Jävligt skitkul. Därför kommer du vilja ha en bössa som inte skäms för sig där och som överlever några tusental skott per år. Om man bara jagar någon gång per år med bössan och inte gör något mer funkar vad för skit som helst tror jag. Men de flesta kommer vilja skjuta mycket, och då kommer man snabbt fram till att en budgetbössa inte duger, mest för sitt eget självförtroende.

Så hoppa över konsumtion en månad och köp nästa månad istället. Det är så jobbigt att byta bössa, så det bli aldrig av om man inte omöjligen kan leva med den. Köp typ något sånt här.
http://www.blocket.se/kronoberg/Hagelgevar_Beretta_682_55848810.htm?ca=12&w=3

Själv har jag fått kåtslag på denna. http://www.blocket.se/vi/56828506.htm
Måste ha den känns det som. Kanske byta stock, och ta kikaren från min andra så har man en riktigt trevlig bössa.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag resonerar så här. Det är skitkul att skjuta sporting. Jävligt skitkul. Därför kommer du vilja ha en bössa som inte skäms för sig där och som överlever några tusental skott per år. Om man bara jagar någon gång per år med bössan och inte gör något mer funkar vad för skit som helst tror jag. Men de flesta kommer vilja skjuta mycket, och då kommer man snabbt fram till att en budgetbössa inte duger, mest för sitt eget självförtroende.

Så hoppa över konsumtion en månad och köp nästa månad istället. Det är så jobbigt att byta bössa, så det bli aldrig av om man inte omöjligen kan leva med den. Köp typ något sånt här.
http://www.blocket.se/kronoberg/Hagelgevar_Beretta_682_55848810.htm?ca=12&w=3

Själv har jag fått kåtslag på denna. http://www.blocket.se/vi/56828506.htm
Måste ha den känns det som. Kanske byta stock, och ta kikaren från min andra så har man en riktigt trevlig bössa.

Mosa låtsasfåglar an man göra med vad skit som helst.
Ett jaktvapen måste fungera.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Mosa låtsasfåglar an man göra med vad skit som helst.
Ett jaktvapen måste fungera.

Sant. Så kan man resonera men problemet med budgetbockar är väl inte att de klickar? Utan att de inte håller för skjutslitage?

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Jag har snöat in totalt på optik på sistone (vart ett till kikarsikte idag); vad har ni krönt era pangar med och till viket syfte (t ex vak, långhåll mm)?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag har snöat in totalt på optik på sistone (vart ett till kikarsikte idag); vad har ni krönt era pangar med och till viket syfte (t ex vak, långhåll mm)?

Banbössa 6.5x55: Vortex Viper PST 6-24x50.
Älg/grisvältare .30-06: Leupold VX3 1,5-5x20.
Småviltbössan .223: Vortex Viper PST 1-4x24. (Kommer monteras på Oberlanden..)
Halvauto .22LR: Vortex Crossfire II 3-9x50.

Vortex Fanboy much? ;)

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Det går bra nu! :banana

9fwhhj.jpg

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S

Jag har bara två kulgevär.

En Leupold VX-III 1,5-5*20 på kulpumpen och
en Vortex Razor HD 5-20*50 på snajper/vak geväret. Skulle gärna köpa en Meopta 1,7-10x42 på något nytt gevär. Kan inte bestämma mig för vad som inte är skitdyrt.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!