Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Bra där. Skattar man rå ska man skatta räv.

..men vad fan har du skjutit geten med; haubits?!

Äh det är utgångshålet, 30-06 med 200gr oryx, smått overkill för rå men det är den kulan jag laddar hemma.

Edit: hoppades på dov och gris men kom rå istället.

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Svårt att inte vara lite overkill på rå om man förväntar sig gris, ja.

Vad kör du för recept på den ammon?

55gr norma MRP, CCI 200 primer och normahylsor.

Kör URP också, de går bättre i bössan på längre håll, typ +150m, men samma setup med tändhatt osv, svårare att få tag i URP dock så MRP är brukskrutet, funkar ju helt klart över 150m det också men är man precisionsfjant så är URP bättre för mig.

Är det URP så är det 52gr som gäller.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
55gr norma MRP, CCI 200 primer och normahylsor.

Kör URP också, de går bättre i bössan på längre håll, typ +150m, men samma setup med tändhatt osv, svårare att få tag i URP dock så MRP är brukskrutet, funkar ju helt klart över 150m det också men är man precisionsfjant så är URP bättre för mig.

Är det URP så är det 52gr som gäller.

Jag har säkert 150 tvättade och deprimade "gubbsex"-hylsor hemma jag inte kommit mig för att ladda om än. Kanske skulle vara dags..

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Jag har säkert 150 tvättade och deprimade "gubbsex"-hylsor hemma jag inte kommit mig för att ladda om än. Kanske skulle vara dags..

Då har du att göra när det är för tråkigt väder för att vara ute och skjuta. :brynad

Det går ju rätt fort när man väl fått in vanan att ladda om, har också massa hylsor som ligger färdiga att laddas om fast jag behöver inte ladda om på ett tag då jag säkert har 150 oryx färdigladdade.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Då har du att göra när det är för tråkigt väder för att vara ute och skjuta. :brynad

Det går ju rätt fort när man väl fått in vanan att ladda om, har också massa hylsor som ligger färdiga att laddas om fast jag behöver inte ladda om på ett tag då jag säkert har 150 oryx färdigladdade.

Kommer väl bli en del laddande till nästa sommar.. Lite ett krav om man ska köra .45ACP utan att pantsätta sina njurar.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Någon här som håller på med långhålsskytte?

En vän till mig vill få in mig i det träsket. Han pratar om 600m. Jag tycker att det låter rätt så långt jag. Ser man ens målet? :crash

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300

En vän till mig vill få in mig i det träsket. Han pratar om 600m. Jag tycker att det låter rätt så långt jag. Ser man ens målet? :crash

När jag var yngre var jag medlem i en skarpskytteförening. Vi sköt med gamla Mausergevär. Minns ej vilken kaliber eller vilket avstånd vi sköt på men långt var det. Kikarsikte var inte tillåtet. Hade jag bara mer tid skulle jag gärna börjat igen.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
När jag var yngre var jag medlem i en skarpskytteförening. Vi sköt med gamla Mausergevär. Minns ej vilken kaliber eller vilket avstånd vi sköt på men långt var det. Kikarsikte var inte tillåtet. Hade jag bara mer tid skulle jag gärna börjat igen.
Det var väl gevär modell 96 i kaliber 6,5X55 (svensk mauser).
Inom fältskyttet skjuter man på upp till 700 meter med ett sketet dioptersikte.
Nufötin skjuts det med moderna grejor (kikarsikte) på längre håll.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S

Jag har varit på en prova-på dag och skulle gärna ta mig tid att skjuta på lite längre håll.

Då sköt jag på 795 meter som längst. Hade inte på full förstoring för jag ville se vindflaggan som var på kanske 700 meter.

Det är kul att skjuta plåt och det är kul att kolla tabeller. Men jag känner att handladdning nästan är ett måste för att sista precisionen.

När jag får ljuddämparen ska jag skjuta lite på jaktmarkerna. Ska gå till 750 m ungefär.

Ska du köpa bössa köp någon 6.5 eller mindre.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jag har varit på en prova-på dag och skulle gärna ta mig tid att skjuta på lite längre håll.

Då sköt jag på 795 meter som längst. Hade inte på full förstoring för jag ville se vindflaggan som var på kanske 700 meter.

Det är kul att skjuta plåt och det är kul att kolla tabeller. Men jag känner att handladdning nästan är ett måste för att sista precisionen.

När jag får ljuddämparen ska jag skjuta lite på jaktmarkerna. Ska gå till 750 m ungefär.

Ska du köpa bössa köp någon 6.5 eller mindre.

Jo, precis. Min vän som vill få in mig i långhålsskytteträsket tipsde om 6.5x55 ammo. Tyvärr blev det en .308. Den har mindre krut och större kula. Den begränsar sig mao. till ung. 600m. Han tyckte det var en bra affär ändå, får sen, när jag vill skjuta på längre håll, så har jag ju även en lånebössa till vänner ;)

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Hoj
CRF250R
zeiss victory varipoint 1.1-4x24 RM #0 är det jag använder i princip till allt.

Har även ett Swarowski Z4i 3-12x50 Rm #4A-I som jag inte använder idag, funderar på att byta detta mot en klass 1 drilling då jag skulle ha mer användning av en sådan....

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Den har mindre krut och större kula. Den begränsar sig mao. till ung. 600m.

Det handlar mer om kultyper och BC än om "större kula och mindre krut" men absolut är .308:an markant sämre på längre håll än halvsjuan. Däremot är det en vettigare allroundkaliber när det kommer till jakt.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Det handlar mer om kultyper och BC än om "större kula och mindre krut" men absolut är .308:an markant sämre på längre håll än halvsjuan. Däremot är det en vettigare allroundkaliber när det kommer till jakt.

Det känns faktiskt som att jag har valt helt rätt bössa då. Det är ju primärt jakt jag vill ha den till.
Vill ju kunna skjuta älg snett framifrån genom bogblad (heter det så?) utan att vara rädd för att kulan inte ska gå genom. Beror såklart även på avståndet. Det är en Weatherby Vanguard. Den får inte speciellt mycket beröm när man läser om den :rodnar

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Det känns faktiskt som att jag har valt helt rätt bössa då. Det är ju primärt jakt jag vill ha den till.
Vill ju kunna skjuta älg snett framifrån genom bogblad (heter det så?) utan att vara rädd för att kulan inte ska gå genom. Beror såklart även på avståndet. Det är en Weatherby Vanguard. Den får inte speciellt mycket beröm när man läser om den :rodnar

:gnissla

Vet iofs inte hur gammal din bössa är.

IMPORTANT SAFETY NOTICE

VANGUARD® BY WEATHERBY RIFLE

Weatherby, Inc. of Paso Robles, California, is performing a safety upgrade on all Vanguard® by Weatherby brand rifles manufactured between the years 1970 to 1993.

The affected rifles bear serial numbers from one of the following series on the receiver: 00001 through 03810; V00001 through V80966; VX00001 through VX44065; VS00001 through VS23699; VL00001 through VL46984; W0001 through W0099; NV0001 through NV0099. The safety upgrade will replace the bolt sleeve to prevent misassembly of the bolt, which might occur on the affected rifles. Such misassembly might result into a hazardous condition in which the rifle can be accidentally discharged without the bolt being fully engaged, causing severe injury.

WARNING: If you own a Vanguard® by Weatherby rifle with a serial number from one of the serial number series referred to above: USE OF YOUR RIFLE MAY RESULT IN AN ACCIDENT AND SEVERE INJURY. STOP USING YOUR RIFLE IMMEDIATELY and click on this link http://www.weatherby.com/vanguardsafety/registration to receive a Bolt Return Kit. Only the bolt sleeve is being upgraded. Your bolt will be returned to you after the upgrade. If you do not have web access, call Weatherby at 1-800-227-2018 to receive a Bolt Return Kit.

NO OTHER WEATHERBY RIFLES ARE AFFECTED. CHECK YOUR SERIAL NUMBER.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin