Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Apropå sifferonani

Skämt å sido, pipan är rätt lång och jag satt väldigt still väldigt länge så farten var väldigt låg. ;)

Edit: kulan var av järn och stål samt bly och krut och mässing.

Där har du problemet, hade du varit till fullo insatt i kulans uppbyggnad skulle grisen lagt sig på stället.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tycker att den här tråden är bra men den är inte tydlig. Jaktfrågor avhandlas inte här förstår jag, så länge det inte är strikta vapenfrågor, men hur är det med annan utrustning?

Skall man starta en ny tråd eller lägga det i jakt-tråden eller vad tycker ni?

Jag vill t.ex. köpa en fett fet kniv i present, men jag vet inte vilken. Den skall vara classy men brukbar, jag funderar till och med på att få den graverad, vem som nu gör sådant 2015.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jag tycker att den här tråden är bra men den är inte tydlig. Jaktfrågor avhandlas inte här förstår jag, så länge det inte är strikta vapenfrågor, men hur är det med annan utrustning?

Skall man starta en ny tråd eller lägga det i jakt-tråden eller vad tycker ni?

Jag vill t.ex. köpa en fett fet kniv i present, men jag vet inte vilken. Den skall vara classy men brukbar, jag funderar till och med på att få den graverad, vem som nu gör sådant 2015.

Valfri fällkniven alla dagar i veckan, "TROR" att de gick att få graverade tidigare iaf.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Fråga kolon:
Laddare.
Var tjöper man Kulor typ 240gr 0.429 JHP

Nån som vet /har en leverantör?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vad får kniven kosta och ska den vara fin eller praktiskt? Tycker Kimo Lilja gör många fina. Finns flera som gör på beställning. Annars funkar fällkniven men är ju inte unikt.

Apropå onödiga grejer. Mirageskydd till dämparen. Blev larvigt dyrt. Får se i vinter om det räcker. Och ja, ska även använda mirageband. uploadfromtaptalk1433877340467.jpg
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad får kniven kosta och döda den vara fin eller praktiskt? Tycker Kimo Lilja gör många fina. Finns flera som gör på beställning. Annars funkar fällkniven men är ju inte unikt.

Appropå onödiga grejer. Mirageskydd till dämparen. Blev larvigt dyrt. Får se i vinter om det räcker. Och ja, ska även använda miragenand. View attachment 420698

Vad är det du har dämparen till, skyddet och varför vänta till vintern?

Tack för tipset om knivarna.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Fråga kolon:
Laddare.
Var tjöper man Kulor typ 240gr 0.429 JHP

Nån som vet /har en leverantör?
Du letar efter Hornady XTP kulor. Tidigare hade Staffans vapen dessa
Ska du bara ha nåt hundratal tror jag har Noslers motsvariget i 200gr ståendes och skräpar
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vad är det du har dämparen till, skyddet och varför vänta till vintern?

Tack för tipset om knivarna.

Skjuter snabbare och bättre med dämpare på, plus att skyttekamrater och omgivning störs mindre. Men nackdelen är mirage (alltså att värmeflimret stör siktbilden och man inte ser vad man siktar på), med en sån här värmetålig strumpa så fördröjer man effekten så man hinner skjuta sina 6 skott, när man är klar och går mot nästa mål kan man kyla dämparen. Hade det inte varit tidspress på de kommande tävlingarna hade det kvittat. Man upplever mirage från pipa/dämpare även på sommaren, men då spelar miragen över marken mer roll. I vinter kommer jag se den tidigare eftersom luften är kallare. Så här är det i alla fall i teorin, troligen har jag kastat pengar i sjön.

Frågade om kula eftersom jag köpt lapua mega till min 6,5 och kan tänka mig att skjuta en gris med den. Men jag gissar, att jag eftersom jag kanske har 15 cm pipa mer än dig (74 cm) kommer få högre fart och därför mer våldsam expandering av kulan i grisen. Men förlåt för teorierna, får skjuta en gris istället och se hur långt den går.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Du letar efter Hornady XTP kulor. Tidigare hade Staffans vapen dessa
Ska du bara ha nåt hundratal tror jag har Noslers motsvariget i 200gr ståendes och skräpar

skräpar ??
200 Grainare är perfa för träning

hur många? hur mycket? ,, använder Du inte dem själv ?
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Jag tycker att den här tråden är bra men den är inte tydlig. Jaktfrågor avhandlas inte här förstår jag, så länge det inte är strikta vapenfrågor, men hur är det med annan utrustning?

Skall man starta en ny tråd eller lägga det i jakt-tråden eller vad tycker ni?

Jag vill t.ex. köpa en fett fet kniv i present, men jag vet inte vilken. Den skall vara classy men brukbar, jag funderar till och med på att få den graverad, vem som nu gör sådant 2015.

Starta en jakttråd då, asså daaah hur svårt e d lixåm?

Jag är på, vill ha råd om bra prylar för tycker det mesta i affärerna är skit.

- - - Updated - - -

Fråga kolon:
Laddare.
Var tjöper man Kulor typ 240gr 0.429 JHP

Nån som vet /har en leverantör?

Vapex.se?
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Håller på få frispel på detta med att välja hagelbössa. Min bock funkar okej men ger mig ingen glädje och 870:in är ju ingen bössa för seriöst andskytte. Har i alla fall lämnat in ansökan på Benelli M2, och nu är frågan om man ska ta en snik M2 Euro för 12 000 eller satsa på en M2 Comfortech från Finland (för 14 500 -15 000). Euron (valutan) är ju lägre än på länge, men kan ju även förstås fortsätta ner.

Vansinnigt mycket pengar för en hagelbössa men det känns som att det blir svårt att uppgradera från den sen. Skulle ju i teorin kunna sälja bocken och köpa en liten fin sida/sida istället och kanske få ut lite pengar så.

Vad skulle ni gjort?

I övrigt var jag 2 timmar på bioskytte idag. Satan vad kul och lärorikt.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Sparat så att jag fick den bössan jag ville ha, iaf om det bara är ett par tusen det skiljer.
Sälj bocken och gör som du tänkt.

Handlar inte om det, mer om huruvida det är rimligt att köpa en jävla plastbössa för 14 500. Den finns med träkolv för 17 000 men det är för galet. En bock för dessa pengar känns mer som en livstidsgrej, men visst en Benelli lär inte gå sönder om 3 år. Hade inte tvekat en sekund på att köpa det beggat för 12 000 men nytt känns onödigt. Skäms över att man har så dyra vapen och sen är en så dålig jägare. Men visst, många är ju ännu värre.

Men euron fortsatte ner lite till idag så kanske ska jag slå till.
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Vad skulle ni gjort?

Jag har själv en Benelli M2 Comfort, jäkligt trevlig bössa. Körde den 2 säsonger på skeetbanan sen fick det bli en bock, ledsnade på att stanna kvar efter alla andra och kratta tomhylsor. Laddar om 24 grammare, behöver väldigt lite omvårdnad, körde väl ett par tusen plugg mellan de mer ingående saneringarna. Bra känsla i svingen för att vara en halvauto. Har kvar den ifall jag skulle få för mig att jaga nåt som inte är orange färgat.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top