Att "dra runt" en motor

Jo det är ju verkligen det.
Försöker minnas hur högt ljudet lät och det var inget överdrivet högt ljud.
Får prova de tips jag fått här idag under morgondagen och se om jag vågar provstarta den.

Tappa ett stift på lite varv är ett byta byxorna oväsen.:D Du hade kommit ihåg det.

Kolla kamkedjan innan du startar, det är mitt råd.
 
Kolla kamkedjan innan du startar, det är mitt råd.

"kolla kamkedjan", hur göra?
ta av ventilkåpan och snurra motorn ett varv?
Hade allt rasat om det var så att kamkedjesträckaren hade gått sönder?
Har aldrig sett någon liknande sträckare tidigare.
Vet ej hur man se om den är sönder eller ej.
 
"kolla kamkedjan", hur göra?
ta av ventilkåpan och snurra motorn ett varv?
Hade allt rasat om det var så att kamkedjesträckaren hade gått sönder?
Har aldrig sett någon liknande sträckare tidigare.
Vet ej hur man se om den är sönder eller ej.

Släpp ventilkåpan och vrid motorn fram o tillbaka på antingen svänghjul eller drev, så ser du om kedjan slackar.

Men om den märkbart tappade ork så lutar det ju mot stiftet, alternativet är mindre roligt iallafall. Det är inte ovanligt att om den är slack, så kan den att kugga över först när man släpper ner på lågvarv.
 
Rensade den gängorna några varv, så är det längst upp och är lätt att se!
 
Du tar av ett lock på högersidan antagligen, då ser du triggerskivan där, så att säga...

Iaf, den bör ha ett streck på sig, eller en prick, den linar du upp med en punkt, eller ett streck i blocket, sen kollar du så att kamaxlarna står rätt.

Kamdreven bör ha streck på sig också, antagligen så går de jämnt med tätningsytan på toppen, det gör de på 900an iaf.

Har för mig att det var så på 900an, men det var ett par år sen jag pillade på en sån...

Annars kan du konsultera verkstadsmanualen, eller så fotar du och lastar upp bilder här.
 
Du får ursäkta min okunnighet men "rensade den gängorna"?? Längst upp på vad?

Om tändstiftet inte är tillräckligt åtdraget, så börjar det vanligtvis att gänga upp sig, och när det har kommit tillräckligt långt upp i gängorna så klarar de inte av kraften från explosionerna, utan sliter vanligtvis med sig något/några av de översta gängvarven när det släpper!

Men det är naturligtvis inte bra att dra åt det för hårt heller!
Rätt åtdragningsmoment är viktigt!
 
Last edited:
Nu har jag snurrat runt motorn så att markeringarna på det nedre drevet stämmer.
Det finns ingen som helst logik i de två övre dreven!?!?!?
 

Bifogat

  • bild 1.jpg
    bild 1.jpg
    235.8 KB · Visningar: 101
  • bild 2.jpg
    bild 2.jpg
    234.7 KB · Visningar: 111
Nu har jag snurrat runt motorn så att markeringarna på det nedre drevet stämmer.
Det finns ingen som helst logik i de två övre dreven!?!?!?

Kontroller att du kikar på rätt markeringar bara för säkerhetsskull.
Dra motorn ett varv till, försiktigt ifall ventiler och kolv krockar. Kamaxlarna snurrar ett varv då motorn snurrar två.

Det kan vara så att kamkedjespännaren släppt/havererat och kedjan har kuggat över kamaxeldreven men det borde du märkt för det brukar bli generalras.

Sen är det konstigt att det skulle bli fel på ett tändstift samtidigt som ett annat fel uppstår. Om inte tändstiftsproblemet uppståt av det andra.

Men det verkar skumt för det är ju inte en kugge som kedjan har kuggat över om det skulle vara det.. Gick det att dra runt motorn utan att det tog stopp?
 
Last edited:
Nu har jag snurrat runt motorn så att markeringarna på det nedre drevet stämmer.
Det finns ingen som helst logik i de två övre dreven!?!?!?

Det är vanligtvis minst 2 märkningar på svänghjulet.
Det första som visar sig är tändlägesmarkeringen. (I motorns rotationsriktning!)
Det andra brukar vara TDC (Top Dead Center!)

Tittar man på dina bilder så står veven ett halvt varv fel (märkningarna är lite otydliga, men de är nere på vänstra sidan!)

Det är TDC som du ska kolla kammarnas märkning efter!

Så vrid försiktigt fram TDC på svänghjulet och sök efter märkningarna på kamdreven!

Stämmer inte märkningarna eller att du vrider för långt, vrid runt ett varv till!

Stämmer inga märkningar mot svänghjulet, så har förmodligen kamkedjan kuggat över!
 
Last edited:
Update:

Satte dit alla tändstift igår och mätte upp antalet varv innan det spännde.
Det skadade låg på strax över 2 varv sen var det stopp, de andra låg på runt 8-10 varv.

Så oavsett måste toppen av och jag måste lämna in den till någon som kan fixa helicoil.

Nästa problem är att jag inte får ner en 1/2 hylsa (strl 12) till topplocksbúltarna.
Får se om hela motorn lämnas in istället så allt blir ordentligt monterat.
 
Update:

Satte dit alla tändstift igår och mätte upp antalet varv innan det spännde.
Det skadade låg på strax över 2 varv sen var det stopp, de andra låg på runt 8-10 varv.

Så oavsett måste toppen av och jag måste lämna in den till någon som kan fixa helicoil.

Nästa problem är att jag inte får ner en 1/2 hylsa (strl 12) till topplocksbúltarna.
Får se om hela motorn lämnas in istället så allt blir ordentligt monterat.

Den sitter i 2 varv, och de andra i 8-10?
I så fall så är det tyvärr läge för åtgärd!
Ett litet slarvfel, med besvärliga efterspel.

Kolla runt på bil och mc-verkstäderna i närheten och förklara skadan!
De kan ha lite olika sätt att laga det på, så gör inget mer med cykeln innan du har kollat upp det!

Har du kollat upp så att vev och kam-lägen stämmer?
Det var fel märkning du hade "nollat" veven på bilderna!
 
Den sitter i 2 varv, och de andra i 8-10?
I så fall så är det tyvärr läge för åtgärd!
Ett litet slarvfel, med besvärliga efterspel.

Kolla runt på bil och mc-verkstäderna i närheten och förklara skadan!
De kan ha lite olika sätt att laga det på, så gör inget mer med cykeln innan du har kollat upp det!

Har du kollat upp så att vev och kam-lägen stämmer?
Det var fel märkning du hade "nollat" veven på bilderna!

veven är den där nere?
Nope jag har tagit av båda kamaxlarna för att få av toppen.
Jag kom dock på, i efterhand, att de kanske kan ersätta helicoil genom att borra uppifrån.

Förmodligen så blir det till att lämna in hela motorn och låta verkstan sätta på axlar och kedjan.
De bör ju veta hur allt ska ställas in.

Hade dock varit roligt att lära sig hur man gör sånt här inför nästan gång, menmen.

Tack för bra info alla.
Jag återkommer så fort jag har uppdateringar
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top