Att få riktigt snygga bromsok

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
För att åstadkomma detta överväger jag att lägga ett lager 2-komponents klarlack över färgen (som Biltema kallar sin färg för ”1-komponents alkydfärg”). Förstås ingen färg förrän jag har rengjort oken riktigt ordentligt. Men jag undrar ifall denna 2-komponents klarlack kommer få färgen att reagera på ett oönskat vis och ge ett misslyckat resultat. Någon som vet?
36-334_xl_1.jpg
_spray_max_2in1_headlight_clearcoat_250_ml(1514).jpg
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Om du vill ha en Biltema-färg som 100% tål emot bromsvätska och är extremt stryktålig i övrigt så använd deras högtemperaturfärg. Dock måste du värma upp delarna till omkring 150 grader för att härda färgen.

Har testat att lämna en bit lackad med sån färg i en behållare med bromsvätska i flera dagar utan minsta tillstymmelse till påverkan. Färgen är också lätt att lyckas med vid målning. Begränsat urval på färg dock, är väl bara halvmatt svart och silver som finns.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Om du vill ha en Biltema-färg som 100% tål emot bromsvätska och är extremt stryktålig i övrigt så använd deras högtemperaturfärg. Dock måste du värma upp delarna till omkring 150 grader för att härda färgen.

Har testat att lämna en bit lackad med sån färg i en behållare med bromsvätska i flera dagar utan minsta tillstymmelse till påverkan. Färgen är också lätt att lyckas med vid målning. Begränsat urval på färg dock, är väl bara halvmatt svart och silver som finns.
Lackade motorn med den färgen under mopedrenoveringen förra året. Jag har helt tvärtom uppfattning. tål knappt att tittas på och spiller man bensin eller alkohol på färgen så blir det rejäla fläckar direkt. Ja, jag värmde upp färgen efter lack.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Lackade motorn med den färgen under mopedrenoveringen förra året. Jag har helt tvärtom uppfattning. tål knappt att tittas på och spiller man bensin eller alkohol på färgen så blir det rejäla fläckar direkt. Ja, jag värmde upp färgen efter lack.

Ja, så är färgen innan den är ordentligt härdad. Då är den superkänslig för påverkan och man kan skrapa med naglarna och den lossnar. 20 min i ugn på 150 grader eller mer så har den åtminstone för mig varit som beskrivit. Alt hetta upp den med gaslåga men det är svårare att få bra resultat då färgen lätt bubblar sig innan den uppnått rätt temperatur. Har lackat både en motor, bromsok och andra delar utan problem.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja, så är färgen innan den är ordentligt härdad. Då är den superkänslig för påverkan och man kan skrapa med naglarna och den lossnar. 20 min i ugn på 150 grader eller mer så har den åtminstone för mig varit som beskrivit. Alt hetta upp den med gaslåga men det är svårare att få bra resultat då färgen lätt bubblar sig innan den uppnått rätt temperatur. Har lackat både en motor, bromsok och andra delar utan problem.
Jag körde rejält med värmepistol. Så färgen bubblade på vissa ställen. Trots det klens resultat. Kanske är ugn det enda alternativet.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag körde rejält med värmepistol. Så färgen bubblade på vissa ställen. Trots det klens resultat. Kanske är ugn det enda alternativet.
Ja, problemet med att värma med extern värmekälla är att färgens yta lätt blir för varm innan biten man målar är het nog att att härda färgen från insidan. Så ugn är bäst, helt klart, men jag har lyckats även med gaslåga.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

ja, det är den. Jag har bara köpt den svarta färgen och då ser sprayburken lite annorlunda ut. Länk:

 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
ja, det är den. Jag har bara köpt den svarta färgen och då ser sprayburken lite annorlunda ut. Länk:

Vad tror du om min fråga i trådstarten? Att använda klarlacken där, på denna värmefärg när den har härdats i ugn.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Mina erfarenheter av att lacka säger mig en sak, testa innan på nåt annat innan du ger dig på att lacka bromsoket.

Testa först om färgerna reagerar med varandra och i det fallet håll också hyfsad koll på tid och vid vilken rumstemp första lagret färg härdat. Det kan gå och det kan skita sig det är nog svårt att säga, dock så är det nog att rekommendera att vänta hyfsat länge innan man går på med 2K lack så att lösningsmedel från 1:a lagret verkligen hunnit försvinna. Testa sen om det hela tål bromsvätskan.

Lackade en del gitarrer förr och då lackade och blandade då olika lacker oftast med cellulosaklarlack på slutet med efter ett tag visste man vad som funkade ihop.


Då det gäller värmefärg så ska den väl värmas upp sakta och få svalna sakta för att bli bra härdad. Nu har jag inte härdat mycket värmefärg i ugn men det jag gjort sen jag skaffade mig en garageugn blivit bra. Har lackat med Hagmans och inför härdningen i ugnen så läste jag på att man ska stoppa in grejerna som ska vara helt torra i kall ugn och sen så på och då tempem kommer upp värma i en halvtimme sen ska grejerna få svalna sakta i ugnen med luckan stängd till dom är kalla innan man tar ut dom.

Lackade för 4 år sen värmeskyddet på KLR:en och härdade på detta sätt och det håller än och ser fint ut. Problemet med att härda med varmluftspistol eller ett avgassystem med motorvärmen är nog att det blir svårt att hålla koll på värmen, vissa ställen blir fort för varma och andra ställen blir för kalla och kommer inte alls upp i temp.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Av någon anledning så tål ej biltema bromsok färg bromsvätska. Jag vet jag har testat, suger getpung att försöka få bort när skiten rullat sig.

Köp 2K färg på sprayburkar då funkar det..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det finns klarlack till värmefärg men då är den avsedd för just värmefärg. Jag har VHT värmefärg och om jag minns rätt finns den som grundfärg, lack och klarlack. Jag har grundfärgen och lacken som jag tänkt måla 4-1 systemet på GSX:en.

Jag skulle inte klarlacka på värmefärg annat än med klarlack avsedd för just den värmefärgen och göra det enligt instruktionerna. Jag vet dom som lackat V8:eek:r med vanlig 2K lack och det har hållit bättre än motorfärgen man köper.

Dock har jag ingen uppfattning om hur varma bromsok blir om dom blir varmare än en V8:a
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Det resultat som jag skulle vilja uppnå är en yta motsvarande vid 15:24 (länken ska gå direkt dit). Kanske bättre då att avstå från färg på oken och lägga klarlack direkt på de mycket intensivt bearbetade/rengjorda oken?
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Att uppnå den ytan är nog inga problem, problemet är väl att behålla den över tid. Mitt råd är att inte experimentera själv, ska man använda värmefärg och klarlack använd grejerna från samma fabrikat och gör exakt som det står i bruksanvisningen.

I detta fallet skulle jag nog kolla med dom som vet typ dom som säljer billacker och liknande och höra vad som är bäst i detta fallet. Dom brukar också kunna tappa upp 2K lack i valfri kulör på sprayburkar, burkarna kostar en hel del men det är annan kvalité än det man köper hos tex Biltema.

Utan att veta tror jag att 2K lack och klarlack kan funka men jag vet inte. Men visst man kan testa Biltemas bromsfärg och klarlack och experimentera men vad resultatet blir är ju osäkert och kan säkert skapa merarbete.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
[...] men jag vet inte.
Lackade en del gitarrer förr och då [...]
Utan att veta tror jag att [...]
Det är tanken som räknas, är en sliten fras som uttrycker en missuppfattning. Allra oftast har människor gott uppsåt i sinnet, men inte sällan otillräcklig inlevelse med den hjälpsökande. Då ger man till exempel en vägbeskrivning som man inte är helt säker på och som orsakar den hjälpsökande svårigheter i stället för hjälp och i ett annat läge namnet på en restaurang, bok eller film som motsvarar den hjälpsökandes behov lika mycket som en anka liknar en fluga. Något att tacka för...?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top