Att gå med i en A-kassa

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
jepp, men det var inte enkelt, istället för att skicka ansökan till A-kassan skickade de ansökan till facket. Typ efter tre brev fick jag rätt formulär.
Ge inte upp!

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
arv skrev:
jepp, men det var inte enkelt, istället för att skicka ansökan till A-kassan skickade de ansökan till facket. Typ efter tre brev fick jag rätt formulär.
Ge inte upp!

Var det hos fackets representant som du fick blanketten eller kan man beställa den direkt från transports a-kassa?

Therudeboy

Guest
Ett år måste du va med i a-kassan för att få just a-kassa det är allt.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Dom fråga om jag skulle gå med i facket på jobbet, jag tyckte det va lite saftigt med typ 300+ i mån. Men jag kan då alltså bara gå med i A-kassa och få det om jag skulle bli av med mitt jobb?

Therudeboy

Guest
landen skrev:
Dom fråga om jag skulle gå med i facket på jobbet, jag tyckte det va lite saftigt med typ 300+ i mån. Men jag kan då alltså bara gå med i A-kassa och få det om jag skulle bli av med mitt jobb?

Givetvis, men du måste va med ett år för att få a-kassa om du blir arbetslös

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
landen skrev:
Du inte bara kan, det är din rättighet. Låt dig inte luras av stalinisterna på LO.

Therudeboy

Guest
LalleBalle skrev:
Varför vara med i facket? Det är bara sossar som är med där! :finger

Facket kan va bra att ha i vissa fall, dock inte i mitt dom klarade inte att förhandla fram något så jag sa till dom att vi går in till chefen och när vi kom ut så var det jag som hade förhandlat fram allt till min fördel.

Men jag betalar gärna 2.1% av min sunkiga lön till metall.

Pillis

Jag begär inget men vill ha allt...
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
En familjeräser...Emmaljunga City Cross -07
Jag har gått på A-kassa tidigare och då var jag INTE med i Facket...utan bara i A-kassan...dom är inte glada i att man bara ansluter sig till A-kassan men det funkar!! :tummenupp Nu va jag ju med i Handels men det borde ju va likt för alla? :va

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
UltraMarine skrev:
Var det hos fackets representant som du fick blanketten eller kan man beställa den direkt från transports a-kassa?

Jag ringde till Transports A-kassa vill jag minnas.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
För att få a-kassa måste man väl ha jobbat 6 mån under en 1års period,man behöver alltså inte jobba 6 mån på raken.Är det inte så det funkar?

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Therudeboy skrev:
Facket kan va bra att ha i vissa fall, dock inte i mitt dom klarade inte att förhandla fram något så jag sa till dom att vi går in till chefen och när vi kom ut så var det jag som hade förhandlat fram allt till min fördel.

Men jag betalar gärna 2.1% av min sunkiga lön till metall.

Betalar vi inte metallare 1,8 eller 1,9% ? Jaja hur som helst, skall vara kul att se vilket avtal de sluter nu inför kommande 3årsperiod.......jag säger UPP med OB o skifttilägg företagen kan gott betala för att vi ställer upp och är borta från familjen kvällar m.m halva arbetsmånaden. Arbetstidsförkortningen är hur kanon som helst men jag vet inte riktigt vad de har kompenserat bort för att vi skulle få den.............

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
twinner skrev:
För att få a-kassa måste man väl ha jobbat 6 mån under en 1års period,man behöver alltså inte jobba 6 mån på raken.Är det inte så det funkar?

Måste man jobba eller räcker det med att va anställd?, tänkte på det för jag är ju timanställd och får reda på hur mcyket jag ska jobba varje fredag :/.

Men blir ju oftast heltid om inte mer. Sen får man väl A-kassa baserat på vad man tjänat eller? Men finns det något minimital?

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
RSV 1000 -01
Alltså, alfakassan betalar ut grundlönen på 320 kr om dagen till alla som kvalificerar sig för utbetalning (registrerad på arbetsförmedlingen mm mm ) Vill du sen att de ska ge dig mera pengar får du allt vackert betala in knappt 1300 kr/året till dom, och då beräknas din a-kassa på din inkomst..
allt detta finns att läsa på www.alfakassan.se

Nyheter
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...