Usch, det modereras allldeles för hårt på det här forumet, det var bättre förr när alla fick kasta skit till höger och vänster utan att det gjorde nåtFlyttade tråden till allmänt snack, för mycket spam för att platsa i Teknikforumet.
Om oljan var så rälig att du behövde byta filter så hade jag bytt olja och filter igen utan att tveka.
Har du bilder på denna svartgråa smet? Var det metallavlagringar eller mer geggigt? Normalt tyder grå/vitaktig färg på fukt i oljan. Litegrann är inte onormalt och uppstår pga kondensation efter förvaring.
Dock löser man inte detta genom att byta filter, utan man byter oljan, alternativt låter det dunsta vid körning.
Kommer bli grymt rent med ett ytterligare filterbyte
Nån som minns Suzuki-lover?
Som en anekdot hade Claessons i Bromölla en tävling för många år sedan. Det tog en motor från en GSXR 1100, tömde den på alla vätskor. Startade den och satte full gas. Tävlingen var att gissa hur lång tid det tog innan den skar. Jag minns inte det exakta svaret men mellan 5-7 minuter tog det innan det blev tyst.
Den sedan länge insomnade tidningen Start & Speed gjorde en liknande test där man tömde ut oljan och sedan körde som vanligt med två av sjuttiotalets bilmotorer. Ford Taunus höll ungefär tio minuter. Volvo B20 höll ihop två veckor senare och då var man tvungen att avbryta testen för att tidningen skulle tryckas...
Den sedan länge insomnade tidningen Start & Speed gjorde en liknande test där man tömde ut oljan och sedan körde som vanligt med två av sjuttiotalets bilmotorer. Ford Taunus höll ungefär tio minuter. Volvo B20 höll ihop två veckor senare och då var man tvungen att avbryta testen för att tidningen skulle tryckas...
Var det inte någon härifrån SH som gjorde liknande med en VFR på Bomber Weekend (?) och det hela slutade med att de tröttnade på att vänta och tände eld på den istället?Som en anekdot hade Claessons i Bromölla en tävling för många år sedan. Det tog en motor från en GSXR 1100, tömde den på alla vätskor. Startade den och satte full gas. Tävlingen var att gissa hur lång tid det tog innan den skar. Jag minns inte det exakta svaret men mellan 5-7 minuter tog det innan det blev tyst.
Var det inte någon härifrån SH som gjorde liknande med en VFR på Bomber Weekend (?) och det hela slutade med att de tröttnade på att vänta och tände eld på den istället?
Jag hade som förstabil en gammal och grundligt risig 240 med B18, som drog en hel del olja. Och som gymnasiestudent hade man inte alltid råd att tanka och fylla på olja samtidigt, så det fick bli bensin, och sedan olja när motorn började skramla och skrapa så att det gjorde ont i själen att höra det. Det hjälpte ju inte att jag gjorde mitt bästa för att haihjäl bilen, utan att aktivt köra in i träd och sånt. Misslyckades faktiskt med det...
Bilen skänktes sedan till folkrace. Han som fick den var mäkta imponerad av hur lättstartad motorn va och hur bra den gick.
Undrar om dagens volvomotorer går att köra utan olja lika bra.
Han med Linjeförskjutning?
Kommer bli grymt rent med ett ytterligare filterbyte
En väns Volvo V50 DriveE Diesel har fått motorhaveri efter 20000mil.
Ramlagren efter ett par verkstäder lyssnat på den.
Och den har fått normal service med oljebyten och det inträffade med olja i motorn.
Så med tanke på att en B18 normalt var frisk efter 50000mil.
Så kan man ju gissa hur länge en modern Volvomotor klarar sig utan olja.
Allvarligt?! Du menar att det tog mellan 5 och 7 innan motorn skar helt utan olja? Det var sannerligen imponerande.
Brorsan körde många många mil med sin gamla Amazon och oljelampan lysande. Det tyckte jag var skarpt.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|