Att ha igång motorn några sekunder med oljelampan lysande, farligt?

Wiggge

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2016
Ort
Hörby
Hoj
-14 Aprilia Tuono V4R
Om oljan var så rälig att du behövde byta filter så hade jag bytt olja och filter igen utan att tveka.


_____________________________________
Säkert en hel del stavfel pga mina stora tummar med Tapatalk
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Om oljan var så rälig att du behövde byta filter så hade jag bytt olja och filter igen utan att tveka.


_____________________________________
Säkert en hel del stavfel pga mina stora tummar med Tapatalk

Jag bytte oljan och filtret, hällde på lite OKQ8 SBK vid första oljebytet efter köpet, sen körde jag på den en stund, då var oljan redan smutsig. Sen bytte jag olja och filter igen (till motul 7100), nu har jag kört cirka 100 mil, och oljan har blivit lite (obs: lite) smutsig, så jag bytte till ett KN oljefilter som jag ändå inte tänkt använda (ska köra Amsoil filter), då jag tänkte att lite mer avlagringar har nog lösts upp.

Så oljan var inte så smutsig denna gång som jag råkade ge sken av, det var SBK:en som blev supersmutsig vid första oljebytet (och det var oljan som var i knarren innan första oljebytet som jag misstänkte var råolja), förlåt mig.
 
Last edited:

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Har du bilder på denna svartgråa smet? Var det metallavlagringar eller mer geggigt? Normalt tyder grå/vitaktig färg på fukt i oljan. Litegrann är inte onormalt och uppstår pga kondensation efter förvaring.

Dock löser man inte detta genom att byta filter, utan man byter oljan, alternativt låter det dunsta vid körning.

Det var mest svart kletig, jag tror det var den gamla oljan som var så mättad på slaggprodukter att den inte klarade att hålla dessa flytande. Inga metallspån, inte ens ett mikroskopiskt (nej jag mikroskoperade inte det) spån på oljepluggen.

- - - Updated - - -

Kommer bli grymt rent med ett ytterligare filterbyte:tummenupp


Nån som minns Suzuki-lover?

Oljan klarnade faktiskt lite. Trots vad jag förmodar är sarkasm från din sida :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Som en anekdot hade Claessons i Bromölla en tävling för många år sedan. Det tog en motor från en GSXR 1100, tömde den på alla vätskor. Startade den och satte full gas. Tävlingen var att gissa hur lång tid det tog innan den skar. Jag minns inte det exakta svaret men mellan 5-7 minuter tog det innan det blev tyst.

Den sedan länge insomnade tidningen Start & Speed gjorde en liknande test där man tömde ut oljan och sedan körde som vanligt med två av sjuttiotalets bilmotorer. Ford Taunus höll ungefär tio minuter. Volvo B20 höll ihop två veckor senare och då var man tvungen att avbryta testen för att tidningen skulle tryckas...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den sedan länge insomnade tidningen Start & Speed gjorde en liknande test där man tömde ut oljan och sedan körde som vanligt med två av sjuttiotalets bilmotorer. Ford Taunus höll ungefär tio minuter. Volvo B20 höll ihop två veckor senare och då var man tvungen att avbryta testen för att tidningen skulle tryckas...

Jag hade som förstabil en gammal och grundligt risig 240 med B18, som drog en hel del olja. Och som gymnasiestudent hade man inte alltid råd att tanka och fylla på olja samtidigt, så det fick bli bensin, och sedan olja när motorn började skramla och skrapa så att det gjorde ont i själen att höra det. Det hjälpte ju inte att jag gjorde mitt bästa för att haihjäl bilen, utan att aktivt köra in i träd och sånt. Misslyckades faktiskt med det...
Bilen skänktes sedan till folkrace. Han som fick den var mäkta imponerad av hur lättstartad motorn va och hur bra den gick.
Undrar om dagens volvomotorer går att köra utan olja lika bra. :hihi
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Den sedan länge insomnade tidningen Start & Speed gjorde en liknande test där man tömde ut oljan och sedan körde som vanligt med två av sjuttiotalets bilmotorer. Ford Taunus höll ungefär tio minuter. Volvo B20 höll ihop två veckor senare och då var man tvungen att avbryta testen för att tidningen skulle tryckas...

Den måste ha varit Slick50-behandlad. :spam
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Som en anekdot hade Claessons i Bromölla en tävling för många år sedan. Det tog en motor från en GSXR 1100, tömde den på alla vätskor. Startade den och satte full gas. Tävlingen var att gissa hur lång tid det tog innan den skar. Jag minns inte det exakta svaret men mellan 5-7 minuter tog det innan det blev tyst.
Var det inte någon härifrån SH som gjorde liknande med en VFR på Bomber Weekend (?) och det hela slutade med att de tröttnade på att vänta och tände eld på den istället?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hade som förstabil en gammal och grundligt risig 240 med B18, som drog en hel del olja. Och som gymnasiestudent hade man inte alltid råd att tanka och fylla på olja samtidigt, så det fick bli bensin, och sedan olja när motorn började skramla och skrapa så att det gjorde ont i själen att höra det. Det hjälpte ju inte att jag gjorde mitt bästa för att haihjäl bilen, utan att aktivt köra in i träd och sånt. Misslyckades faktiskt med det...
Bilen skänktes sedan till folkrace. Han som fick den var mäkta imponerad av hur lättstartad motorn va och hur bra den gick.
Undrar om dagens volvomotorer går att köra utan olja lika bra. :hihi

En väns Volvo V50 DriveE Diesel har fått motorhaveri efter 20000mil.
Ramlagren efter ett par verkstäder lyssnat på den.
Och den har fått normal service med oljebyten och det inträffade med olja i motorn.
Så med tanke på att en B18 normalt var frisk efter 50000mil.
Så kan man ju gissa hur länge en modern Volvomotor klarar sig utan olja.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
En väns Volvo V50 DriveE Diesel har fått motorhaveri efter 20000mil.
Ramlagren efter ett par verkstäder lyssnat på den.
Och den har fått normal service med oljebyten och det inträffade med olja i motorn.
Så med tanke på att en B18 normalt var frisk efter 50000mil.
Så kan man ju gissa hur länge en modern Volvomotor klarar sig utan olja.

Sååå, med andra ord ska jag inte låta några verkstäder lyssna på bilen för då rasar ramlagren? ����
S
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Lägger2000032444.jpg till lite Biltema :) i tråden eftersom det är en olje tråd
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Blev dubbelt
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top