Att köpa Honda VTR 1000 Firestorm

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Tänkte investera i en VTR, har dock inte provkört någon än...
Ett par frågor bara:
Går det att köra ner till sydeuropa på en VTR eller är vibrerar dom och har för sportig körställning (är 172 lång)?
Hur är möjligheterna att skjutsa, hur många mil pallar man bakpå?
Har läst att man ska lyssna efter dåliga kamkedjesträckare och kolla bakhjulslager extra noga, något annat utöver det vanliga att se upp med?
Verkar som vissa har en bensinförbrukning på runt litern, ingen bra kombination tillsammans med 16 liters tank, hur mycket drar de ungefär på långkörning ca 120 i snitt?
Vad får man för årsmodell och miltal för runt 40 laxar?

/Krille

195cm, tourat till alperna, tourat norge, inga större problem.
Mil bakpå vet jag inte men den har nog lite skonsammare sadel än de värsta sporthojjarna iaf.
Kamkedjesträckarna bytte modell på 01 eller 02 (minns inte), rekommenderar att läsa på www.vtr.nu .
Min har aldrig gått över 0.8l/mil, inte ens på bana. Räkna med 20mils räckvidd, tror det e dags för paus då ändå! :)
40 lax får du nog en hyfsad vtr för med hyfsade mil.
Laddningsregulatorn är en annan känd svaghet på både VTR o VFR, kostar ungefär en lax att byta till en med bättre kylning.
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Måste bara tacka för alla vettiga synpunkter då jag också är riktigt sugen på en VTR F! :tummenupp
 

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
Ingen som är positiv till VTR.??

Jag är skitpositiv till VTR. VFR i all ära, det är en "trevlig" hoj. Den är på svenskt vis väldigt "Lagom". Det är inte VTR-en.

Ja, den drar mycket bränsle, det går att åka snålt men det är inte lätt... den är så jämrans rolig när man vrider på rullen och åskan börjar dåna bakom en.

Det går att köra långt, jag sträckkörde från Düsseldorf till Karlstad med min. Hade då en snittförbrukning på 0.8, men jag körde inte speciellt lugnt samt hojen var packad till bristningsgränsen. Visst var man lite stel när man klev av... men en bra massör löser alla knutor. :tummenupp

Eftersom det var min första hoj så led inte jag av att den hade mjuk fjädring... (nu efter att ha ägt Ducati har iofs alla andra hojar mjuk fjädring också, man vänjer sig).

Den fungerade fint med passagerare. Hade en som somnade bakpå...:rolleyes:

Vibrationer, äh... alla hojar vibrerar, det är bara olika frekvens på vibrationerna. Vissa är mer känsliga än andra för olika typer av frekvenser.

Sen har den ju ett rätt gott ljud.

Den ser fortfarande förhållandevis (designmässigt) bra ut fortfarande efter så många år.

Ska man kunna matcha en VTR-f med något liknande så finns det iofs en hoj som klår den på alla punkter. Dessutom är den lika billig i pris. Det är Aprilias Falco. Den har mer pulver, bättre chassi, mycket större tank, bättre bränsleekonomi, skönare körställning, bättre ljus, bättre balans... och en mer vågad design.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Klart du ska ha en VTR. Den går utmärkt att köra till alperna på. Drar knappast litern vid touring iaf. Törsten har den nog p.g.a. rekordstora förgasare, men om du inte ligger på rödmarkeringen så... Den har bra ork på lägre varv.
Jag kör ibland bana och ligger som högst på 0.8.

Köper du en 01:a så har du touringvänligare styre och 19-liters tank. Köper du en 02:a så har du de nya kamkedjesträckarna. Det senare är ett väldigt sällsynt problem förresten och inget som du ska behöva oroa dig för.

Hade VFR innan, om du tvunget ska välja en sådan framför en skön VTR så köp då en 94-97 (750). Då var den som bäst! Iaf. som nättast och lättast.

Rent allmänt så känns VTR som ett bra köp. Det finns ett stort utbud, de är billiga och är helt OK att försäkra i många bolag. Om inget annat passar så finns märkesförsäkringen. Det är en Honda som för mig står för kvalitet, men visst existerar troligen problem som bakhjulslager, laddregulator och kamkedjesträckare. För övrigt är det väl samma komponenter som på en CBR600 som anses vara driftsäker.
 
Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
tl1000 har fördelen av större bensintank och något lägre förbrukning, trots mer pulver i motorn. Driftsäkerhet... min TL höll, inte kompisens VTR, så haka inte upp dig på ett visst märke just därför.
 

knorrhane

Eutrigla gurnardus
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Boden
Hoj
Triumph Speed triple -06
Har haft en tl1000r och var väldigt nöjd med den. Provade en VTR och reagerade på att den vibrerade mera, vilket kan bli jobbigt under en längre körning. Annars en fin hoj.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Har haft en tl1000r och var väldigt nöjd med den. Provade en VTR och reagerade på att den vibrerade mera, vilket kan bli jobbigt under en längre körning. Annars en fin hoj.

Sant! Bara kört SV1000S och TLS men båda dessa går betydligt mjukare. Gillar iofs den råare gången på VTR men som sagt, den vibrerar betydligt mera oxå.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tänkte investera i en VTR, har dock inte provkört någon än...
Ett par frågor bara:
Går det att köra ner till sydeuropa på en VTR eller är vibrerar dom och har för sportig körställning (är 172 lång)?
Hur är möjligheterna att skjutsa, hur många mil pallar man bakpå?
Har läst att man ska lyssna efter dåliga kamkedjesträckare och kolla bakhjulslager extra noga, något annat utöver det vanliga att se upp med?
Verkar som vissa har en bensinförbrukning på runt litern, ingen bra kombination tillsammans med 16 liters tank, hur mycket drar de ungefär på långkörning ca 120 i snitt?
Vad får man för årsmodell och miltal för runt 40 laxar?

/Krille

Allt går ju om man vill men ärligt talat, VTR (vi pratar Firestorm) har definitivt sina klara begränsningar som touringhoj med packning och skjuts. VFR är i en helt annan liga vad gäller komfort, motorns gångkultur och det faktum att tankstoppen blir färre. 1 liter milen drar dock inte VTRn vid "normal körning", då får man köra inspirerat, menja, den drar mer soppa än VFR.

Som nöjesmaskin räknat gillar jag VTR bättre, den känns rappare och sportigare men utan att vara lika extrem som SP1an. VFR har egentligen inga brister men saknar något i utstrålining och temperament som iaf jag värdesätter hos en hoj.

Hondas kvalitetsrykte är oomtvistat och jag känner inte till att kamkedjesträckarna och bakhjulslagren skulle vara specifikt svaga punkter på den modellen (men jag har inte 100% koll på just det). För 40k borde du kunna få loss en 97-99 med lite prut nu under lågsäsong och då måste du ju ändå göra en noggrann slitdelskoll, lyssna, klämma och känna. Finns en hel del VTR till salu nu så det går säkert att hitta en fint ex att möta våren med.

Lycka till :tummenupp
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Allt går ju om man vill men ärligt talat, VTR (vi pratar Firestorm) har definitivt sina klara begränsningar som touringhoj med packning och skjuts. VFR är i en helt annan liga vad gäller komfort, motorns gångkultur och det faktum att tankstoppen blir färre. 1 liter milen drar dock inte VTRn vid "normal körning", då får man köra inspirerat, menja, den drar mer soppa än VFR.
Jag hade en VFR F -97 och köpte -01 en VTR F istället. Jag kan inte se att kvaliteterna vad gäller touring skiljer dem nämnvärt. Det där med komfort och gångkultur håller jag inte med om alls. Mer kåpa kanske på VFR:en men det kompenseras delvis genom att VTR:en är smalare.

VFR:en erbjöd inte mycket som VTR:en inte har eller kan bättre. Det enda jag på rak arm kan säga är att p.g.a. enkelsvingen så hänger passagerarfotpinnarna lågt ned på VFR:en, bra om passageraren har långa ben då knävinkeln blir mildare.

Iaf. så jag ser på det.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag hade en VFR F -97 och köpte -01 en VTR F istället. Jag kan inte se att kvaliteterna vad gäller touring skiljer dem nämnvärt. Det där med komfort och gångkultur håller jag inte med om alls. Mer kåpa kanske på VFR:en men det kompenseras delvis genom att VTR:en är smalare.

VFR:en erbjöd inte mycket som VTR:en inte har eller kan bättre. Det enda jag på rak arm kan säga är att p.g.a. enkelsvingen så hänger passagerarfotpinnarna lågt ned på VFR:en, bra om passageraren har långa ben då knävinkeln blir mildare.

Iaf. så jag ser på det.

Kul att det finns skilda uppfattningar. Jag baserar min (begränsande) erfarenhet på två veckors lån av grannens VFR 800 (02?), varav en med skjuts, och en vecka på kusinens Eldstorm -99. Och då åkte jag inte längre än till Skåne.

Men minns jag rätt så plockade VFRn hem just touringpoängen: mjukare gång (mindre vibrationer), vilsammare körställning och passagerarkomfort, bättre kåpa och inte minst, en klart lägre bränsleförbrukning trots att jag snittade högre på VFRn.

I övrigt tycker jag som sagt att VTR är mkt mer hoj for pengarna...särskilt SP1an då förstås...:D :tummenupp
 

Olzon

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Kungälv
Hoj
Kawasaki ER-6N
När du provkör, kolla så att du inte behöver "sparka" in tvåans växel. Pröva att varva upp mot 9-10000 på ettan för att sedan växla till tvåan. Vtr:en är lite "klonkig" mellan ettan och tvåan så det är värt att kolla att den inte är alltför trögväxlad när man får lite snurr på grejerna.
 

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Ort
I ett hus
Hoj
ZX12R
VTR är ju en fin hoj och det bästa med den är väll ljudet med bra rör:tungan
Själv i ditt läge hade jag valt en Yamaha Thunderace, hyfsat vrid i den också.
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT

Ska man kunna matcha en VTR-f med något liknande så finns det iofs en hoj som klår den på alla punkter. Dessutom är den lika billig i pris. Det är Aprilias Falco. Den har mer pulver, bättre chassi, mycket större tank, bättre bränsleekonomi, skönare körställning, bättre ljus, bättre balans... och en mer vågad design.

:fakta :fakta :fakta

Kan bara hålla med!!

Hade dock bara en långkörning med min, men kom 22 mil innan bränsle lampan började lysa.
Hastighet? Stabilt motorvägstempo 150-200 km/h, med packväskor!

Skäms heller inte för sig på bana, men då kanske man ska byta bakdämpen mot en Mille-variant om man ska köra riktigt aktivt!
 

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
:fakta :fakta :fakta

Kan bara hålla med!!

Hade dock bara en långkörning med min, men kom 22 mil innan bränsle lampan började lysa.
Hastighet? Stabilt motorvägstempo 150-200 km/h, med packväskor!

Skäms heller inte för sig på bana, men då kanske man ska byta bakdämpen mot en Mille-variant om man ska köra riktigt aktivt!

Då snackar du Gelleråstider runt 1.15 på gamla banan... ?:tungan

Jag kan ju tillägga att höll man sig lagligt (runt 120 - 130) så kom man trettio mil utan probs. Då höll den sig på 0,6l/mil

GO FALCO!!!

:yoparty
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top