Att köra långt i sträck genom Europa

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Jag drog från södra Frankrike och hem via Schweiz/Tyskland i somras, sträckkörde 2090km enligt gps. 28h tog det :näsblod

Hade inte planerat att köra så lång utan det bara blev så :tungan Efter flera (35+)SVETTIGA dagar i Italien så hamna jag i Franska alperna med ösregn, tjockdimma och 10+grader... Då tröttna jag och åkte hem :gnissla

Ett tips är att hålla koll på oljenivån i motorn vid extrem långkörning. Inte ovanligt att motorn tar lite extra olja när man kör så långt i sträck!

Ett annat tips är att åka autobahn på natten, det är fan i mig underbart :) Speciellt om man kört runt i södra Europa ett tag. Lite trafik och lagom temperatur :) Finns ett och annat häfftigt lastbilsekipage efter vägen också :brynad
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Något som gör enorm skillnad för mig när jag kör långt är in-ear-hörlurar och ljudbok eller P1 som jag har laddat ner i iPhone/iPod. Underbart att köra/lyssna.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=1302
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=412
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=516
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=2071
https://www.adlibris.com/mondo/ljudbok

Därtill varma kläder som gör att man slipper energiförlusten av att sitta och spänna sig för att man fryser.
 

Bifogat

  • autopista.jpg
    autopista.jpg
    22.4 KB · Visningar: 75
Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Ett annat tips är att åka autobahn på natten, det är fan i mig underbart :) Speciellt om man kört runt i södra Europa ett tag. Lite trafik och lagom temperatur :)
Håller med om natten; om man är tillräckligt pigg. Vad körde du för hoj?
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2014-08-23 kl. 13.31.55.jpg
    Skärmavbild 2014-08-23 kl. 13.31.55.jpg
    26.8 KB · Visningar: 63
Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Förstår att tjusningen med mc körning är oftast krokiga vägar men jag tror att en sådan resa har sin egen tjusning. Missförstå mig inte, jag gillar att svänga med men att kunna köra långt med hojen i ett bra tempo är nog lika nice det med?
Mc-körning är så rik på upplevelser som inte låter sig reduceras till miljön ”krokiga vägar”.

Det kan vara minst lika underbart att köra långt längs motorvägar som att köra längs kurviga vägar; den som är flexibel och öppen får njuta mer.
 

Bifogat

  • BMW_S1000_RR_Honda_Fireblade_050.jpg
    BMW_S1000_RR_Honda_Fireblade_050.jpg
    47.6 KB · Visningar: 93
  • night-riding-.jpg
    night-riding-.jpg
    193.3 KB · Visningar: 81
  • ash-road_1705741i.jpg
    ash-road_1705741i.jpg
    72.8 KB · Visningar: 88
  • img_4779.jpg
    img_4779.jpg
    56.8 KB · Visningar: 89
  • shutterstock_30730924.jpg
    shutterstock_30730924.jpg
    75 KB · Visningar: 76
Last edited:

Bighoj

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2011
Ort
klippan
Hoj
Honda 05
Jag och frun sträckkörde(Hon åkte) Från Werfen i Österrike upp till Rostock på vår Honda GL 1800cc utan några större problem.När man tankat och sträckt på sig så var man redo för 35 mil till.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jag och frun sträckkörde(Hon åkte) Från Werfen i Österrike upp till Rostock på vår Honda GL 1800cc utan några större problem.När man tankat och sträckt på sig så var man redo för 35 mil till.

Visst att en GoldWing har en jäkla tank, men 95 mil i sträck på en tank? :Bugar

Eller har jag totalt missat något och det i själva verket är inkluderat 2-3 tankstopp på vägen?
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Sträckkört Cochem (Moseldalen) - Växjö 110 mil, varav ca 90 i regn... skulle varit betydligt roligare i torrt, (vilket vi hade på nervägen, men då en jäkla trafik :( )
Fyra tankningar och båtjäveln från Puttgarden var de enda stoppen.
Jag på Fireblade, kompisen på Blackbird.
Blackbirden är så klart bekvämare, men är farten bara vettig har jag inga problem med körställningen.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Sträckkört Cochem (Moseldalen) - Växjö 110 mil, varav ca 90 i regn... skulle varit betydligt roligare i torrt, (vilket vi hade på nervägen, men då en jäkla trafik :( )
Fyra tankningar och båtjäveln från Puttgarden var de enda stoppen.
Jag på Fireblade, kompisen på Blackbird.
Blackbirden är så klart bekvämare, men är farten bara vettig har jag inga problem med körställningen.

Jag har gjort nästan exakt samma som du. Sträckkört från södra Tyskland till Småland 125mil varav ca 100mil i ösregn och blåst. När jag satt på puttgarden båten så kom personalen ut med skurhinken och torka upp runt mig.
När jag närmar mig Köpenhamn ser jag på trafikskyltarna att bron var avstängd pga blåst men jag kom igenom. Det var en jävla resa
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
-Och man kan ju undra hur det gick för TRådskaparen Tamas och hans reseplaner..? Kanske inte något eftersom han inte återkom i ärendet ...? :tungan
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag och frun sträckkörde(Hon åkte) Från Werfen i Österrike upp till Rostock på vår Honda GL 1800cc utan några större problem.När man tankat och sträckt på sig så var man redo för 35 mil till.

Visst att en GoldWing har en jäkla tank, men 95 mil i sträck på en tank? :Bugar

Eller har jag totalt missat något och det i själva verket är inkluderat 2-3 tankstopp på vägen?

Tror min fetade kan vara lösningen på problemet :)

/R
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Fattar inte hur man kan orka 130-150 mil i sträck på hoj. Har gjort kring 90 på en dag i solsken men då har jag riktigt ont i rumpan, även med en extra mjuk sadel. Jag kanske behöver bättre teknik och byta position oftare. Men det är svårt att komma ihåg tycker jag.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Allt handlar inte om att det ska vara ”skön körning”. Ibland vill man utmana sig själv, spränga gränser. Hur skönt är det att springa ett maratonlopp jämfört med 3km runt en fin sjö? Jag ser definitivt tjusningen.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
-Och man kan ju undra hur det gick för TRådskaparen Tamas och hans reseplaner..? Kanske inte något eftersom han inte återkom i ärendet ...? :tungan

Han skulle ju på långresa, så han kanske inte kom hem innan Corona stängde gränserna...? :wiggle
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Sträckkört Cochem (Moseldalen) - Växjö 110 mil, varav ca 90 i regn... skulle varit betydligt roligare i torrt, (vilket vi hade på nervägen, men då en jäkla trafik :( )
Fyra tankningar och båtjäveln från Puttgarden var de enda stoppen.
Jag på Fireblade, kompisen på Blackbird.
Blackbirden är så klart bekvämare, men är farten bara vettig har jag inga problem med körställningen.

Fifan, regn kan sabba en hel semester. Hoppas ni torkade sen.

Körde också Cochem och hem (Nyköping), ca 140 mil på mina R6:eek:r - inte samtidigt dock.
Tycker motorväg är helt okej sätt att raka av de där transportdagarna som ändå måste till ibland under semestern. Brukar stötta armbågarna mot knäna, rätt behagligt faktiskt. Känns lite fånigt under 150 km/h kanske, men över det så.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fattar inte hur man kan orka 130-150 mil i sträck på hoj. Har gjort kring 90 på en dag i solsken men då har jag riktigt ont i rumpan, även med en extra mjuk sadel. Jag kanske behöver bättre teknik och byta position oftare. Men det är svårt att komma ihåg tycker jag.

Det är just det där med att byta position. Och öronproppar så att man inte tröttnar i huvudet. Och hålla lagom hög fart för att marscha på bra. Då är det inga större problem. Särskilt lätt blir det om man varvar motorväg och småväg så man får en paus från nötandet emellanåt. Och när man stannar och tankar är det bra att ta en kort promenad på några minuter för att smörja leder, och få lite lugn. :hihi
Viktigt är dock att när hjärnan segar ihop att stanna för kvällsvila oavsett vilken tid på dygnet det är. Pressa mil när huvudet inte är i form bara dumt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Göteborg-Sundsvall 72 mil enligt Google är mitt max på ett dygn.
Sedan vill jag vila, vila i typ minst 12 timmar. Gärna dagar.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top