Att köra med någon som inte har körkort...?

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Ponera att jag är ute och åker tillsammans med en polare som inte har A-kort (dock har han B-kort). Skulle jag kunna få skit för detta om vi skulle bli stoppade av länsman?
Jag har läst att det vanligaste straffet vid hojåkning utan A-kort (men med B-kort) är en varning. Gäller samma sak om personen i fråga suttit i fängelse för brott som inte är trafikrelaterade?
 

[F]redde

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Umeå
Hoj
Se bild
Du kan velan inte bli ansvariga för vad andra människor gör, såvida du inte är förmyndare åt han ;)

/f
 

Krejven

Moderat
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R1:a om något år. :)
En person ska väl inte straffas för att någon annan är dum nog att åka utan körkort?

Går ju även att säga att du hade ingen aning om att personen i fråga saknade körkort. :tungan
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
En person ska väl inte straffas för att någon annan är dum nog att åka utan körkort?

Går ju även att säga att du hade ingen aning om att personen i fråga saknade körkort. :tungan

Lite sent efter att ha öppnat frågan på ett nätforum. Eller har farbror blå inte tillgång till sånadäringa elektriska ADB-apparater å intarrnert..? :rolleyes:
 

Frozt

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Ort
Linköping
Hoj
Cbr 600!
Hej
Om du åker med någon i en bil som inte har körkort eller tex är alkoholpåverkad får du vara med och ansvara för det. En kompis till mig åkte med en som var påverkad, "även fast det var väldigt lite." Blev stoppade och de som var över 15 (alltså alla närvarande) fick bära ansvaret som resulterade i böter. (1500:-?)

Åker man hojj så känns de väl väldigt luddigt. Jag har åkt bakom många andra som jag inte känner, folk jag har mött på vägen och åkt tillsammans med o så. Inte vet jag något om dom är maffiabossar eller saknar körkort.
Skulle en kompis till mig som inte har körkort vilja åka ut så skulle det inte kännas rätt någonstans eftersom jag själv vet riskerna och allt därtill. Det finns många anledningar till varför jag har körkort och om alla som kör utan körkort är så grymt bra på _ALLT_ så tycker jag man ska skaffa körkort :)
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Nej det kan inte bli några problem för dej...så länge han inte kör på dej.

Varför inte skaffa övningskörningstillstånd så båda kan köra lagligt?
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Nej det är två olika fordon. Det är inte luddigt, du kan aldrig ställas till ansvar för hans handlingar.

Så länge du inte äger hojen han kör på är det lugnt. Men du kan ju undvika att säga att du visste att han saknade kort.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Det beror på...

Är din kompis medlem i ett EU eller EES land? Har ni under färd passerat en länsgräns? I så fall är det enligt Schengenavtalet du och inte din kompis som ansvarar för att han har körkort.

Ända sättet du kan slippa undan fängelse är under förutsättning att du:

• Passerat länsgränsen på särskilt gränsövergångsställe under viss öppettid.
• Där det gjorts personkontroll med godkänd SIS handling (Schengen Information System).
• Det skall tydligt gå att urskilja att du är du och inte din kompis.

Annars kan du nog hälsa hem dessvärre.
 

Krejven

Moderat
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R1:a om något år. :)
Lite sent efter att ha öppnat frågan på ett nätforum. Eller har farbror blå inte tillgång till sånadäringa elektriska ADB-apparater å intarrnert..? :rolleyes:

Tror nog inte farbror blå sitter och tittar igenom mc forum efter sådant :tungan

Hoppas de har något bättre för sig iaf hehe
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Åker ni fast så är det bara att förneka att ni känner varandra och att du bara träffade honom på vägen. Fast de måste du säga till din polare före ni drar ut och kör annars uppstår de trubbel om han säger tvärtom. :tungan

Sen skulle jag hålla mig till dom mindre populära vägarna för minst risk att träffa farbror blå.:tummenupp
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Det beror på...

Är din kompis medlem i ett EU eller EES land? Har ni under färd passerat en länsgräns? I så fall är det enligt Schengenavtalet du och inte din kompis som ansvarar för att han har körkort.

Ända sättet du kan slippa undan fängelse är under förutsättning att du:

• Passerat länsgränsen på särskilt gränsövergångsställe under viss öppettid.
• Där det gjorts personkontroll med godkänd SIS handling (Schengen Information System).
• Det skall tydligt gå att urskilja att du är du och inte din kompis.

Annars kan du nog hälsa hem dessvärre.

RoLLER, è du en såndäringa jurist eller:D

Åker ni fast så är det bara att förneka att ni känner varandra och att du bara träffade honom på vägen. Fast de måste du säga till din polare före ni drar ut och kör annars uppstår de trubbel om han säger tvärtom. :tungan

Sen skulle jag hålla mig till dom mindre populära vägarna för minst risk att träffa farbror blå.:tummenupp

Åker ni fast? hur ska han kunna åka fast, han har ju körkort, det är ju två olika fordon och och en kör olovligt, det var ju inte fråga om övningskörning. Med andra ord så får han utan KK stå för sina synder själv.
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Tror nog inte farbror blå sitter och tittar igenom mc forum efter sådant :tungan

Hoppas de har något bättre för sig iaf hehe

ojoj du anar inte så fel du har, de sitter å går igenom vad som skrivs här ska du veta. samma med försäkrings bolag, försäkringskassan osv.
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Tror nog inte farbror blå sitter och tittar igenom mc forum efter sådant :tungan

Hoppas de har något bättre för sig iaf hehe

Jag har hört att det surfas bort en timme per dag i medel på jobbet. Varför skulle inte det gälla poliser?

Sen har vi väl 2 st MC-Poliser som är medlemmar på SH som är skyldiga att anmäla brott om de uppmärksammar det. :va
 

Krejven

Moderat
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R1:a om något år. :)
Det är ju dock fortfarande inget nämnt om vem denna kompisen är, fortsätter han att vara tyst om det så finns det ju ingen chans att risken ökar.

Men visst, har nu inte Kjelle något bättre för sig än att ta reda på vart "Gös i Agenthatt" bor samt blanda sig in i en utredning som han har inget att göra med (om de nu skulle åka fast) så får väl han göra det.

Dessa två personer har ännu inte gjort något olagligt samt det är inte säkert att de kommer begå ett brott heller.

Man kan ju även skriva falska uppgifter på forumet så är det ingen chans att varken polisen eller försäkringsbolag kan få för sig att göra något dumt. ;)
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Det beror på...

Är din kompis medlem i ett EU eller EES land? Har ni under färd passerat en länsgräns? I så fall är det enligt Schengenavtalet du och inte din kompis som ansvarar för att han har körkort.

Ända sättet du kan slippa undan fängelse är under förutsättning att du:

• Passerat länsgränsen på särskilt gränsövergångsställe under viss öppettid.
• Där det gjorts personkontroll med godkänd SIS handling (Schengen Information System).
• Det skall tydligt gå att urskilja att du är du och inte din kompis.

Annars kan du nog hälsa hem dessvärre.

Ha ha. Är det verkligen så där eller narras du nu?

Nej det kan inte bli några problem för dej...så länge han inte kör på dej.

Varför inte skaffa övningskörningstillstånd så båda kan köra lagligt?

Vem ska han övningsköra med då? Jag har ju inte ens haft mitt kort i 1½ vecka. :)
 
Last edited:

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Kjelle och... ?

Han som wheelar på avstängd industrigata och en till... Kommer inte ihåg några nick.

Edit: Sen finns det väl nån som inte är polis men jobbar där. (Inte menat att poliser inte jobbar, men men :D )
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top