att kasta sig av MCn, reflex?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
seriöst de kommer inte finnas tid till nått hoppande.
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Katapult

Skulle man inte kunna ha en så'n där cool katapult som alla jetfighters har...streetfighter é ju oxå coolt att va så då kanske man kan få en så'n bara därför....en med en liten fallskärm å allt :)
Jobbigt när man trycker på katapultknappen istället för startknappen bara :va
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Skulle man inte kunna ha en så'n där cool katapult som alla jetfighters har...streetfighter é ju oxå coolt att va så då kanske man kan få en så'n bara därför....en med en liten fallskärm å allt :)
Jobbigt när man trycker på katapultknappen istället för startknappen bara :va

Inte så bra heller om man skulle få för sig att skjuta ut (upp) sig med lite nerlägg. :rolleyes:
 

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
929 '00
seriöst de kommer inte finnas tid till nått hoppande.

Bingo. Skulle tro att det inte ens finns tid att ta ordentlig sats innan det smäller. Att hoppa från fotpinnarna lär inte ta en speciellt högt.

Man hinner nog precis se ut som min favoritsmiley
 

Bifogat

  • fear.gif
    fear.gif
    1.3 KB · Visningar: 268

Hesketh

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx 750 E 1982
För min del skulle det nog bli panikbroms och rövglidning. Hojen glider ju bättre än vad man själv gör, lärde jag mig redan på trafikskolan, men är det något i vägen så hinner man ganska snart ikapp.

Har varit på väg av hojen en gång i stadstrafik, när jag blev prejad av en mercedes som körde om på insidan vid ett övergångställe, men jag behövde aldrig hoppa av. Tror det var en reflex för att inte få högerbenet mosat.
 

Lucus

Guest
Kanske något för hoj branschens säkerhetsutvecklare en eject-sadel!? Vid fara trycker man bara på eject-knappen och flyger ca. 3-4 meter upp i luften (detta för att komma lite högre om man råkar träffa på en större lastbil). Man skulle ju också kunnat ha flera eject-knappar för olika situationer. En grön knapp för fotgängare ca. 1,5-2m hopp (tillräckligt för att hamna med skrevet över någons huvud, om inte hojen har hunnit klippa fotgängaren först). En gul knapp med 2-3m hopp för personbilar och en röd knapp 3-4m för lastbilar.

Det finns dock ett par faror med detta system, bl.a. om man råkar möta en lastbil med långt släp. Risken är då att man antingen slår igenom lastbilskapellet och hamnar bland transportgodset (vilket kanske skulle varit den bästa utgången) eller att man studsar vidare på kapellet och blir överkörd på andra sidan. Släp av hårdare slag studsar man inte lika bra på men däremot glider man och blir överkörd på andra sidan.
En annan fara är ifall man felbedömer situationen och trycker på fel knapp eller helt enkelt inte hinner bestämma sig för vilken knapp man ska trycka på.
Till exempel om man råkar trycka på röd lastbilsknapp vid möte med personbil finns risken att man flyger tillräckligt långt för att träffa den efterföljande bilen och blir överkörd.

Men detta borde inte bli något problem med dagens teknologi och satellit navigering. Man utvecklar helt enkelt ett dataprogram som i kombination med en satellit kan avläsa vilket/vilka fordon man håller på att krascha mot. Programmet väljer då automatiskt vilken höjd man behöver skjutas upp på och därmed är problemet löst.
 

Bifogat

  • eject sadel 2.JPG
    eject sadel 2.JPG
    38.2 KB · Visningar: 46
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
:corn:corn:corn:corn:corn:corn:corn:corn:corn:corn:corn
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För min del skulle det nog bli panikbroms och rövglidning. Hojen glider ju bättre än vad man själv gör, lärde jag mig redan på trafikskolan, men är det något i vägen så hinner man ganska snart ikapp.

Har varit på väg av hojen en gång i stadstrafik, när jag blev prejad av en mercedes som körde om på insidan vid ett övergångställe, men jag behövde aldrig hoppa av. Tror det var en reflex för att inte få högerbenet mosat.

FEL! Gummi mot asfalt har en friktion på nära 1, skinn mot asfalt har nog bara hälften. Slutsatsen blir att man ska ha gummi mot asfalten så länge som möjligt.

Sen glider ju plast och metall mot asfalt bättre än skinn på asfalt så efter att du lagt omkull kommer hojen glida ifrån dig. Men smällen mot bilen blir större om du börjar med att lägga omkull.
 

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nej, tyvärr
En variant jag skulle lita mitt liv till är om man har en fallskärm på ryggen redo att skjuta ut.
Man kommer över ett krön, ser lastbilen som håller på att köra om, snabbt som fan trycker man på stora röda knappen, skjuter man ut fallskärmen som fångar upp fartvinden och sliter en ur sadlen! :angel
Så enkelt och tillgängligt, inga krångliga lösningar med olika höjdalternativ, en höjd passar alla och mjuk landning ingår. :tummenupp
Kommer tanten ut lite opassande på övergångsstället däremot, då är förmodligen inte farten nog hög och man kastar sig av istället.

FEL! Gummi mot asfalt har en friktion på nära 1, skinn mot asfalt har nog bara hälften. Slutsatsen blir att man ska ha gummi mot asfalten så länge som möjligt.
Fast man får ju rätt mycket mer anläggningsyta om man lägger sig, det borde väl kompensera?
 

Lucus

Guest
En variant jag skulle lita mitt liv till är om man har en fallskärm på ryggen redo att skjuta ut.

Problemet med fallskärmen eller draken är att det förmodligen tar alldeles för lång tid för den att öppnas. Det krävs som du skriver en del vind för att fallskärmen ska öppnas så att gångfart utesluts.

Men en kombination av katapultsadel och fallskärm skulle nog kunnat fungera med liknande princip som i dagens jaktplan. Det skulle då behövas en väldigt kraftig laddning under sadeln för att få till en bra höjd för att fallskärmen ska ha en chans att öppnas ordentligt. En så pass kraftig smäll under sitsen skulle nog tagit med både benen som vilar mot fotpinnarna och rumpan om man inte kan styra explosionen neråt mot asfalten. För övrigt skulle det nog bitit sallad av hojen och en krater för lastbilen att köra in i.
 

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nej, tyvärr
Riktigt tjock plåt i sadeln borde väl kunna hålla undan explosionen från röven tycker jag. Det är ju synd att bli av med både benen och hojen, men för att undvika en lågfartsolycka vid ett övergångsställe får det vara värt det.
Ska fotgängare vara kopplade till satelitsystemet, eller ska man lita till att man har sinnesnärvaro nog att utlösa katapulten?
 

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
Flera
Tråkigt att du skulle råka ut för en sådan situation.
Men att bromsa i det läget är nog dömt att misslyckas pga reaktionstiden plus bromssträckan En snabb motstyrning (undanmanöver) är det snabbaste sättet att komma undan. Om det sedan finns sinnesnärvaro till den manövern är ju frågan.
Situationen går dock att träna på. gnissla

Att snabbt vika ned hojen och ändra riktning är ju racefolket vana vid
men då kommer det ju inga bilar från andra hållet förståss.

I detta fallet var det en retta som genade och nyttjade den andra körbanan "för cykel och kropp"
Möjligt att det hade gått bra om det hade gått att vika ner hojen men i det läget när en hoj dyker upp på "din" sida av vägen i en j--a fart
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
säg att man kommer till ett backkrön och precis när man kommer upp är det en bil som gjort en omkörning utan sikt så det handlar om nån sekund innan man krockar. kommer det som en reflex då att kasta sig av hojjen i 70 eller försöker man bromsa/svänga? känns som det kan va nyttigt att försöka förbereda sig lite mentalt på olika situationer.

Fråga Peter Lindén,, han hoppade av på långa rakan på Anderstorp när han upptäckte att handbromshandtaget var borta i typ 200 knutar,,, nån gång 1987-1990 kommer inte riktigt ihåg,,,,,,,,
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
säg att man kommer till ett backkrön och precis när man kommer upp är det en bil som gjort en omkörning utan sikt så det handlar om nån sekund innan man krockar. kommer det som en reflex då att kasta sig av hojjen i 70 eller försöker man bromsa/svänga? känns som det kan va nyttigt att försöka förbereda sig lite mentalt på olika situationer.

Jag har vart med om en liknande situation, jag bromsade allt jag kunde och körde mellan bilarna.. det gick bra den gången. :gnissla
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fråga Peter Lindén,, han hoppade av på långa rakan på Anderstorp när han upptäckte att handbromshandtaget var borta i typ 200 knutar,,, nån gång 1987-1990 kommer inte riktigt ihåg,,,,,,,,
Dålig på årtal, men det var en CB1100R.
Tog nära två timmar att hitta cykeln...
Fortsatte stabilt och bra ut i mossen!

Två stora skillnader mellan bana och väg:
Inga hinder brevid banan.
Sällan mötande trafik.

Självklart försöker man reda ut situationen in i det sista.
Sista åtgärden (som jag nämnt tidigare) är att bromsa omkull.
Att damma in kroppen i ett hinder går oftast (någorlunda) bra.
Att lägga kroppen mellan ett hinder och motorcykeln går oftast (tämligen) dåligt.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Tänk dig att du faller mot marken framåt, så skulle du reagera. Armarna sträckta frammåt som om du håller bort något och sen skulle du "frysa", dvs i bästa fall fippla på bromsen.

När man kör racing så blir man väldigt uppmärksam på naturliga reaktioner, de flesta måste man komma över för att köra fortare. "Racingförare har inga spärrar" har du säkert hört några gånger, och de e fel, vi har spärrar men vi vet hur man slår av dem :)

En reflex kan man inte träna bort den finns där! Men man kan träna sig till att i en specifik situation INTE utföra reflexen helt enkelt för att man har vant sig vid situationen som sådan.

Ex. Om jag, som fullständig nybörjare, håller på att skita i brallan i en kurva på min favoritväg med en ingångshastighet på 50 km/h är det ganska troligt att jag efter ett tag (hur länge beror på individen) kan slappna av och kanske också njuta av exakt samma situation (50km/h som ingångshastighet i den kurvan).

Eter hand klarar jag av, utan att frysa till is och trigga alla överlevnadsreaktioner jag ens har plus ytterligare några jag inte visste fanns :huvet , i kanske 55km/h som ingångshastighet. Och efter ytterligare ett tag (några år kanske eller några bandagar eller varför inte efter ett par kursdagar) att ta samma kurva med ingångsghastighet i 60km/h och ändå köra avslappnat.

Om något däremot hoppar ut framför mig (ex. en hare, barn, katt....what ever) skiter jag nog i brallan igen i alla fall. Eller om jag av någon outgrundlig anledning, nu när jag känner till hur jag som individ fungerar när/om jag skrämmer mig själv (OBS! det är jag som förare som håller i gasrullen ingen annan), försöker haka på "snabba kalle" med en ingångshastighet av hela 75 km/h så lär jag trigga alla mina reflexer ändå. Dvs. vi flyttar bara gränsen för när vi blir lika skrämda. Så funkar majoriteten av alla människor på denna jord.

Sedan finns, som alltid, säkerligen några undantag som helt enkelt fullständigt saknar förmågan att känna rädsla men de har å andra sidan aldrig känt sig rädda inte ens i början i 50km/h som ingångshastighet.

Det är intressant det här med hur vi människor fungerar. Det viktiga är inte vad alla säger till mig/dig/oss utan att vi själva börjar känna efter och funderar på VARFÖR vi känner som vi gör och att vi försöker förändra NÅGOT om vi inte gillar en viss känsla och att vi lika självklart behåller ett beteende (när vi kör hoj) som vi trivs med. Här kan dock adrenalinet i sig kännas bra (beroendeframkallande) vilket lätt kan förväxlas med en skön känsla (läs flyt i körningen). Men det ÄR skillnad och framför allt i det ena fallet lever man längre och om man tävlar kör fortare!

Mvh!
// Niklas
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Dålig på årtal, men det var en CB1100R.
Tog nära två timmar att hitta cykeln...
Fortsatte stabilt och bra ut i mossen!

Två stora skillnader mellan bana och väg:
Inga hinder brevid banan.
Sällan mötande trafik.

Självklart försöker man reda ut situationen in i det sista.
Sista åtgärden (som jag nämnt tidigare) är att bromsa omkull.
Att damma in kroppen i ett hinder går oftast (någorlunda) bra.
Att lägga kroppen mellan ett hinder och motorcykeln går oftast (tämligen) dåligt.

Det stämmer nog,, dessutom tävlade han dagen efter,,,,, galning,,,

Någon har sagt att om man nu är påväg att klämma in i en bil så har större chans att klara sig om man hoppar så man far över bilen :va vem vågar det
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
har också funderat på att hoppa :tungan
Om man ligger i 100+ över ett krön. o en bil ligger på omkörning.
Hoppa flyga stålmannen över bilen och göra en kullerbytta på marken. sen glida volta tumla runt några varv.:tummenupp

Sen hur långt upp! man orkar hoppa 10-20cm:va

Då väl hojen smäller in i grillen på bilen.
Och man e typ stående bör benen knäckas på mitten av styret
sen flyger man över bilen.
Hellre det än att lägga ner hojen och fronta med bilen o bli ketchup.:gnissla
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top