Skulle man inte kunna ha en så'n där cool katapult som alla jetfighters har...streetfighter é ju oxå coolt att va så då kanske man kan få en så'n bara därför....en med en liten fallskärm å allt
Jobbigt när man trycker på katapultknappen istället för startknappen bara
seriöst de kommer inte finnas tid till nått hoppande.
:corn:corn:corn:corn:corn:corn:corn:corn:corn:corn:corn
För min del skulle det nog bli panikbroms och rövglidning. Hojen glider ju bättre än vad man själv gör, lärde jag mig redan på trafikskolan, men är det något i vägen så hinner man ganska snart ikapp.
Har varit på väg av hojen en gång i stadstrafik, när jag blev prejad av en mercedes som körde om på insidan vid ett övergångställe, men jag behövde aldrig hoppa av. Tror det var en reflex för att inte få högerbenet mosat.
Fast man får ju rätt mycket mer anläggningsyta om man lägger sig, det borde väl kompensera?FEL! Gummi mot asfalt har en friktion på nära 1, skinn mot asfalt har nog bara hälften. Slutsatsen blir att man ska ha gummi mot asfalten så länge som möjligt.
En variant jag skulle lita mitt liv till är om man har en fallskärm på ryggen redo att skjuta ut.
Problemet med fallskärmen eller draken är att det förmodligen tar alldeles för lång tid för den att öppnas. Det krävs som du skriver en del vind för att fallskärmen ska öppnas så att gångfart utesluts.
Men en kombination av katapultsadel och fallskärm skulle nog kunnat fungera med liknande princip som i dagens jaktplan. Det skulle då behövas en väldigt kraftig laddning under sadeln för att få till en bra höjd för att fallskärmen ska ha en chans att öppnas ordentligt. En så pass kraftig smäll under sitsen skulle nog tagit med både benen som vilar mot fotpinnarna och rumpan om man inte kan styra explosionen neråt mot asfalten. För övrigt skulle det nog bitit sallad av hojen och en krater för lastbilen att köra in i.
Tråkigt att du skulle råka ut för en sådan situation.
Men att bromsa i det läget är nog dömt att misslyckas pga reaktionstiden plus bromssträckan En snabb motstyrning (undanmanöver) är det snabbaste sättet att komma undan. Om det sedan finns sinnesnärvaro till den manövern är ju frågan.
Situationen går dock att träna på. gnissla
Att snabbt vika ned hojen och ändra riktning är ju racefolket vana vid
men då kommer det ju inga bilar från andra hållet förståss.
säg att man kommer till ett backkrön och precis när man kommer upp är det en bil som gjort en omkörning utan sikt så det handlar om nån sekund innan man krockar. kommer det som en reflex då att kasta sig av hojjen i 70 eller försöker man bromsa/svänga? känns som det kan va nyttigt att försöka förbereda sig lite mentalt på olika situationer.
säg att man kommer till ett backkrön och precis när man kommer upp är det en bil som gjort en omkörning utan sikt så det handlar om nån sekund innan man krockar. kommer det som en reflex då att kasta sig av hojjen i 70 eller försöker man bromsa/svänga? känns som det kan va nyttigt att försöka förbereda sig lite mentalt på olika situationer.
Dålig på årtal, men det var en CB1100R.Fråga Peter Lindén,, han hoppade av på långa rakan på Anderstorp när han upptäckte att handbromshandtaget var borta i typ 200 knutar,,, nån gång 1987-1990 kommer inte riktigt ihåg,,,,,,,,
Tänk dig att du faller mot marken framåt, så skulle du reagera. Armarna sträckta frammåt som om du håller bort något och sen skulle du "frysa", dvs i bästa fall fippla på bromsen.
När man kör racing så blir man väldigt uppmärksam på naturliga reaktioner, de flesta måste man komma över för att köra fortare. "Racingförare har inga spärrar" har du säkert hört några gånger, och de e fel, vi har spärrar men vi vet hur man slår av dem
Dålig på årtal, men det var en CB1100R.
Tog nära två timmar att hitta cykeln...
Fortsatte stabilt och bra ut i mossen!
Två stora skillnader mellan bana och väg:
Inga hinder brevid banan.
Sällan mötande trafik.
Självklart försöker man reda ut situationen in i det sista.
Sista åtgärden (som jag nämnt tidigare) är att bromsa omkull.
Att damma in kroppen i ett hinder går oftast (någorlunda) bra.
Att lägga kroppen mellan ett hinder och motorcykeln går oftast (tämligen) dåligt.
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |