att kasta sig av MCn, reflex?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Fråga Peter Lindén,, han hoppade av på långa rakan på Anderstorp när han upptäckte att handbromshandtaget var borta i typ 200 knutar,,, nån gång 1987-1990 kommer inte riktigt ihåg,,,,,,,,

Tidigt 80-tal typ!

Viss skillnad på mental träning! Dessutom är det kanske inte säkert att Peter skulle valt att hoppa om alternativet vore dike med stenar & träd alt. mötande bilar! Men mentalt starkt gjort att ens hoppa under sådana omständigheter som han gjorde är det oavsett!

Resultat = brutet finger (tummen om jag minns rätt)! :va

Mvh!
// Niklas

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
-
har också funderat på att hoppa :tungan
Om man ligger i 100+ över ett krön. o en bil ligger på omkörning.
Hoppa flyga stålmannen över bilen och göra en kullerbytta på marken. sen glida volta tumla runt några varv.:tummenupp

Sen hur långt upp! man orkar hoppa 10-20cm:va

Då väl hojen smäller in i grillen på bilen.
Och man e typ stående bör benen knäckas på mitten av styret
sen flyger man över bilen.
Hellre det än att lägga ner hojen och fronta med bilen o bli ketchup.:gnissla
få försöka få upp en fot på styret o ta sats :)

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Tidigt 80-tal typ!

Viss skillnad på mental träning! Dessutom är det kanske inte säkert att Peter skulle valt att hoppa om alternativet vore dike med stenar & träd alt. mötande bilar! Men mentalt starkt gjort att ens hoppa under sådana omständigheter som han gjorde är det oavsett!

Mvh!
// Niklas

Kan bero på hans civila yrke kanske:)

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
Man har oftast väldigt dåligt med tid på sig tror inte man hinner hoppa då skulle man ju lika gärna kunna stanna eller svänga bort från bilen?

Tror det viktigast o tänka är o inte bromsa omkull sig o försöka undvika bilen....
Hoppa är nog väldigt dumt o ens fundera på är det 1% chans o klara sig om man ska hoppa över bilen då...

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Tidigt 80-tal typ!

Mvh!
// Niklas
Ja jag tror det var nått sånt,,,,, och något dammig,,, jag tror han bytte skinnställ efter den turen.:D

Vaektra

Mamma
Gick med
6 Dec 2004
Hoj
nu står det 2 hojjar i garaget :)
Jag såg bilen hann tänka "nejnejnejnej nu smäller det skit" sen small det rejält jag tror att jag bromsade. Smällde rätt in i sidan. Men tanken att hoppa av hojjen kom aldrig.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
De gånger jag råkat ut för situationer liknande den i första inlägget, så har reflexen inte varit att hoppa av hojen. Istället har jag instinktivt försökt styra undan, med en kvick motstyrning utan att tänka på det, och gjort mig så smal som möjligt.

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
Kan bero på hans civila yrke kanske:)

Nu "hoppar" man väl iofs inte ur en JAS 39:a på sämma sätt som en MC. Men jag förstår din tanke. Så som den mannen flyger (gjorde lumpen på F7 där Linden flyger) så kan jag förstå att han vågar hoppa av hojen i 200 knutar :tungan

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Av egen erfarenhet så vet jag att min reaktion är att styra av vägen.
Fick göra så i höstas när ung gosse bestämde sig för att köra om en bil och inte såg mig komma som mötande.

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Nu "hoppar" man väl iofs inte ur en JAS 39:a på sämma sätt som en MC. Men jag förstår din tanke. Så som den mannen flyger (gjorde lumpen på F7 där Linden flyger) så kan jag förstå att han vågar hoppa av hojen i 200 knutar :tungan

Det var att han har snabb reaktionsförmåga och kan fatta snabba beslut jag tänkte på ja :)
Där går det inte att ta sig en funderare innan man reagerar :D

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag såg bilen hann tänka "nejnejnejnej nu smäller det skit" sen small det rejält jag tror att jag bromsade. Smällde rätt in i sidan. Men tanken att hoppa av hojjen kom aldrig.
Han Peter Lindén som hoppade av är ju pilot,, han kanske vet hur man flyger.:D

hoppa,, nja det skulle nog sitta långt inne:va

Die-hard

PigWheels
Gick med
24 Jan 2006
Hoj
ingen
köttfärs och huvud i stötfångare. låter bra :)

men ok, så köra ner i dike/av vägen helt enkelt.

nån som varit med om nån incident och hoppat av hojjen?

japp jag gjorde det senast idag faktiskt... fast inte i samma situation SOM TUR VAR!
gjorde en stoppie och nått gick snett.. var helt enkelt tvungen att hoppa om jag inte ville få skiten övermig.. jag klarade mig galant med några snygga rullningar och hojjen klarade sig faktiskt förvånansvärt bra den också.. lite repor och några sprickor.. men styrändspluggen och kopplingshandtaget samt växelpetaren och fotpinnen däremot behöver nog lite ömhet och kärlek i helgen:tuttar

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!