Att leva med eller utan Yamaha R1??? HJÄLP!!

Rydell

Guest
Att köra r1 är en underbar känsla, jag tror de finns många här som är beredda att instämma. Det är dock förenat med vissa faror och risker, både känslomässigt kroppsligt och ekonomiskt. Jag har fått erfara denna hårda skola. Det började -99, då jag såg och började drömma om denna underbara maskin. Jag var då nitton år och omogen och hade ej råd med nån R1a. Åren gick å 2007 verkställde jag drömmen och köpte en vinröd -04 med snygga pipor under sadeln. Denna såldes dock -09 i efterdyningarna av en seperation, med tåren i ögat gick den till en lycklig kille i Örebrotrakten. Förståndet talade för att en ensamstående pappa med hus tvåbarn och yrkeschaufför, inte ska köra R1:((( trots en känslostorm att överge pärlan.

Sen gick åren, läget stabiliseras å i lördags var de dax igen. Sparat å gnetat å lånat en aning begav jag mej med flyg tvärs genom hela riket, från Småland till Norrland, för å hämta min nya vän, en vit/vinröd -09 r1. Såå fin, 679 mil, svensksåld mm. Lycklig, lite nervös, ringrostig började min premiärtur hem från Norrland. Efter ca 25 mil mötes jag av ösregn, inget kul, men kände mej pigg och fortsatte gladeligen söderut. Tillslut var jag dygnsur, och tidvis låg man i 80 bakom lastbilarna som att köra i svart blöt hål å visiret immade å allmänt dålig sikt. Blöt å kallt. Dock var jag väldigt medveten vad jag gett mej in på. Milen rullade på, kände mej pigg. Men utanför Norrköping på E4an slog de mej, inga älgstängsel här, släppte på farten lite. Sen tog de ca 30 sekunder, två rådjur mitt på vägen framför mej. Shit, jag hinner inte bromsa, försökte väja mellan dem, men då började de högra springa tillbaka. Nästa sekund var kollisionen ett faktum. Rådjuret dog direkt. Hojen kanade framåt på högersidan å jag kanade efter på asfalten. Allt gick väldigt fort, hann knappt reagera. Sen försökte jag resa hojen från vägen, men kände att de inte gick, axeln var kass. De kom dock bilar som hjälpte till. 4-5 minuter senare var räddningspersonal på plats. Supersnabbt, och som gammal deltidsbrandman, ger jag räddningspersonalen 5/5 från början till slut. Stort varm tack till all personal som hjälpte mej. Jag klarade mej med ett brutit nyckelben.

Nu har man landat, kommit hem, vrider sej å skriker aj titt som tät, när man för en känning i nyckelbenet. Ändå hade jag nog tur, kunne ju varit värre.Dock svider de psykiska hårdare, komma hem utan hoj, ca 80000:- fattigare:(((....för vem har råd helförsäkra dessa hojjar, tyvärr inte jag. Även om jag visste risker man gav sej in i. Nu väntar jag på domen från märkesverkstaden, blir kanske inget mer r1 för mej, dyrt å laga, å redan ansträngt mc konto efter köpet,blir kanske skroten. Älgskadeföreningen är för mej en liten tröst. Nån som varit med om liknade, eller har nåt bra tips? Swisha gärna över ett litet reperationsbidrag, de lilla lilla lilla från alla mina sporthojavänner i Sverige, kunne bidra så jag kanske kan få vara med i denna mc gemenskap lite längre:))) ha de gott. Kör lugnt. Å framförallt ha jag lärt mej: aldrig en meter utan skinnställ å hjälm, de räddade mej.// perra
 
Last edited:

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Tur det gick bra, när jag krockade med en ren med min gamla FZR600R så var den bara halvförsäkrad. Jag beställde delar på ebay och lagade själv så det blev inte så dyrt med det maskinella. Dock så var det bara att bita i det sura och beställa de dyra kåporna från en Yamahaåterförsäljare.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Så nu har tiggarlapparna spridit sig från stockholms tunnelbana till sporthoj.com? :confused:

Kan man leva med lite skönhetsfel behöver det inte vara ogörbart att få en lagd R1:a körbar igen.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Så nu har tiggarlapparna spridit sig från stockholms tunnelbana till sporthoj.com? :confused:

Kan man leva med lite skönhetsfel behöver det inte vara ogörbart att få en lagd R1:a körbar igen.

Givetvis så är det ju surt de som hänt, men precis som psxcare säger vända sig hit och be om pengar? Du är inte den första eller sista som vänt på varenda krona och kraschar. Psxcare vet vad han talar om, du skall se hans R1:3freak

Va hände med alla tidigare inlägg??:va
 

Rydell

Guest
Mhmm, kreativt med två trådar:yoparty även om det inte var riktigt meningen. Ny här på forumet, och fått många kloka råd å tips.

Apropå tiggarna är jag emot dem, och många som skor sej på trasiga människor.. Å allt vad skumverksamhet de kan föra med sej, men tycker ändå som medmänniska väldigt väldigt synd om dem. R 1or å andra I-landsproblem är en bit därifrån, så känns som mitt behov av pengar för å fixa hojen är mitt eget huvudvärk, och oroa er inte. Fick domen idag, kommer kosta 35000:- att återställa den, och jag kommer jobba ihop och betala varenda krona alldeles själv. Sorry om de sticker i ögonen, å be om lite hjälp i jäntelags Sverige. Vad gör man inte, när allt skiter sej, tack vare ett jäkla rådjur.

Kommer jag på ett bra upplägg, nåt kollektiv, billig avgift och efter femår kan man vara med och ta del av sponsring vid olyckor osv så kommer jag försöka förverkliga den tanken, för försäkringarna är ju såå uppskruvade. Av å på ställande stör min mc känsla,ägande, och körande, spontanitet osv. Glädjen dör när man ska lägga så mycket energi på allt runt omkring.
 

Raderad medlem 61114

Guest
35000?? Det var ju inte mycket för att vara en kalkyl från en mc verkstad! Du fixar det hela själv med hjälpa Ebay för långt under 10 000 skulle jag våga påstå! Komplett kåpset 4000kr! Sen några smågrejor här och där!

Sen kan du i lugn och ro köpa hem originalkåpor när det dyker upp bra klipp på Sporthoj eller Facebook!
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Förstå mig rätt, första inlägget blir en snyft historia utan bilder (kom senare), du kanske lika gärna vill ha pengar till knakar eller va fan som helst? Hade du varit en känd profil på sh, kanske det hade varit lättare för folk att skicka pengar hej vilt:)
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Hm jag är halvkänd på forumet och krashade med min r1 i slutet av förra året. Blev ny gaffel, två nya fälgar (de såg ut som två L��) svetsade ramen lite samt hittade till slut ett kåpstag. kåporna är fortfarande lite spruckna såklart men det får man leva med. Ni får gärna sätta in pengar till mig för kåpor�� snällllla.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Köpte min förra mc från en mc-skrot och fullagade den för mindre än 5000:- Köpte sen komplett kåpset för 6500:- så det behöver inte bli så dyrt om du inte skall ha den i nyskick.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag får en känsla av att trådskaparen aldrig offentligt kommer att fixa sin hoj själv, utan det kommer snarare att ske i skymundan för inte vill man att alla pengar man tiggt ihop ska gå till en dyr verkstadskostnad :hihi
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Inte för att vara sån, men det här är risken du tar när du köper ett fordon du inte har råd att försäkra ordentligt.
 

Rydell

Guest
Vem har råd att köra/försäkra en sporthoj idag?? Kanske? Om man bara lever de livet, inte gör nåt annat, inga kidz, inget hus, ingen familj?? Självklart visste jag riskerna jag gav mej in i, tror knappast jag är ensam om att tycka helförsäkringar är på tok för dyra. Blev lite paff när jag insåg att trafikförsäkringarna, till med de blivit så dyra, nästan ohanterliga de. Som tidigare sagt i tråden ett snyggt sätt från försäkringsbolagen att säga nej, så kunden får inse de själv.

Å massa duktiga motorkillar här med massor råd å tips. I mitt läge vore de kanske på plats å laga billigt, då budgeten är uppnådd. Men är så förbannat besviken på att hojen var så fin från början å detta inträffar, så ska återställa den. Tyvärr har hag inte kunnandet att göra det själv. Å för dem som är oroliga för mitt tiggeri;)) kan jag bara säga samma sak, som jag sa till mina vänner som undrade hur jag hade råd till mitt nya hus när jag köpte de. Jag är så rik så jag kan ta lån. Lovar lägga upp en bild på pärlan, när de blir dax.

Gärna nån som får komma med vidare planer på nån kollektiv mc hjälp. 500:- är ingen jättesumma, fått med 1000 hojåkare. Kört tre eller fem år innan man får utnyttja försäkringen, sen likt älgskadeförsäkringen, fast ett högre belopp. Borde räcka till en del vurpor, vilt eller annat strul.eller är de såå mycket skador?? De värsta vildkörarna kanske gör detta till moment 22 å få ihop?? Skulle gynna alla som bara kör trafikförsäkrat. Sen styrt in vissa mc firmor kunne sponsra lite,säljer mer hojar om de är billigare att försäkra, sen att de även fick ta reperationen. Winn winn situation. Men visst måste finslipas och organiseras. Vanliga försäkringsbolag vill ju tjäna pengar, å den marginalen blir ju allt för lite när alla skador ätet upp alla pengar.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Rent krasst sagt, så köp en hoj du har råd att försäkra eller va beredd på att ha en buffert för att leta grejer på ebay/blocket om en prompt ska klota på något sätt.

Nog för att det är personskadorna från olyckor som har gjort försäkringarna dyra för lite värre sporthojar så tvivlar jag verkligen på att en sån kollektiv mc hjälp kommer fungera.

Mvh lätt trött och bitter :glömdet
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Gärna nån som får komma med vidare planer på nån kollektiv mc hjälp. 500:- är ingen jättesumma, fått med 1000 hojåkare. Kört tre eller fem år innan man får utnyttja försäkringen, sen likt älgskadeförsäkringen, fast ett högre belopp. Borde räcka till en del vurpor, vilt eller annat strul.eller är de såå mycket skador?? De värsta vildkörarna kanske gör detta till moment 22 å få ihop?? Skulle gynna alla som bara kör trafikförsäkrat. Sen styrt in vissa mc firmor kunne sponsra lite,säljer mer hojar om de är billigare att försäkra, sen att de även fick ta reperationen. Winn winn situation. Men visst måste finslipas och organiseras. Vanliga försäkringsbolag vill ju tjäna pengar, å den marginalen blir ju allt för lite när alla skador ätet upp alla pengar.

Du är något på spåret här!

"Idén med försäkringsbolag är att mot en avgift(en premie) ta över risken för en viss händelse, eller annorlunda uttryckt: mot förskottsbetalning gör bolaget ett villkorat åtagande om framtida utbetalning. Att utbetalningen är villkorad, innebär att det är endast om en ersättningsgill skada inträffar som bolaget ersätter den som har betalat in premier, det vill säga gör sin utbetalning."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Försäkringsbolag


Ps. Skönt att det gick bra med dig!
 

Rydell

Guest
Väljer inte hoj efter försäkringen. Aldrig livet. Då är jag hellre utan hoj. Hade redan bestämt att jag skulle ha en r1.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Väljer inte hoj efter försäkringen. Aldrig livet. Då är jag hellre utan hoj. Hade redan bestämt att jag skulle ha en r1.

Japp och nu har du en trasig R1. Fixa den nu så du kan köra :) du har hela vintern på dig att putsa och köpa skit till den:tummenupp
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Väljer inte hoj efter försäkringen. Aldrig livet. Då är jag hellre utan hoj. Hade redan bestämt att jag skulle ha en r1.

Fixa ny motorkåpa o ta fram kåprullen o tejpa ihop hojkraken o ut o kör då! Den går inte fortare långsammare för det! :tummenupp
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Att i ditt fall som ny medlem i ett internetforum och med vad du varit med om be om en slant var dumt.
Man gör dumma saker, erkänner det och går vidare. Perfekt är ingen.
Det som är glädjande är att både du och hojen verkar ha klarat er bra från krocken. Det är en positiv historia som alla blir glada av att läsa. Jag med. Laga på verkstad för 35000kr låter som max 10000kr själv. Lära sig hur man gör det kan vem som helst som intresserar sig tillräckligt. Det är ditt eget val att gå verkstadsvägen eller självmekarvägen. Idén om nytt försäkringsbolag kommer inte komma loss genom att locka några fåtal att lägga en femhundring, utan endast genom att verkligen starta ett nytt seriöst försäkringsbolag. Vem vill gå in och satsa några mille på det? "Ingen avkastning lovas, företaget drivs enbart för att bära upp självkostnader och tar endast emot kunder där man kan förvänta sig krockar med lättare person- och fordonsskador." Vet inte om jag ska vara ärlig... Men vem vet, eftersom olycksstatistiken verkar peka neråt så kanske det blir billigare igen om några år. Sen är det ju allmänt känt att det finns årsmodeller på olika supersporthojar där försäkringen kan vara betydligt billigare, tex R1 '98, men det är ju kanske en helt annan fråga...

Summa summarum, man gör rätt, man gör fel, men man ihärdar inte i att man är ofelbar. Livets historia från det ödmjuka perspektivet, eller nåt åt det hållet...
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top