Att leva med eller utan Yamaha R1??? HJÄLP!!

Rydell

Guest
Håller med dej!! Jag handlade på hälften känsla å hälften desperation. Inge smart, men jag är vanlig dödlig. Med ett väldigt Stoort hjärta för hojen, som jag såg försvinna bort för ett ögonblick, då kommer inte de bästa lösningarna. Brukar inte be om nåt. Men visst tackar för alla tips å alla erfarenheter ni delar med er av här.

Halv taskiga pikar om vad ett försäkringsbolag är osv ?! känns så där. Jag tror ändå att man skulle kunna få ihop nåt. Helst vill man ju inte engagera sej själv utan bara haka på ett färdigt koncept. Men få de å funka å alla ska vara ärliga osv inte lätt. hade ju inte behövt täcka hela skadan Max 25000:- tex, hjälper ju enhel del. Säg priset 1000:-/år. Billigt ändå jämfört med nuvarande försäkring.Med 1000 medlemmar hade de räckt till 40 kraschar per år. Hade de flytit på i början kunde man sedan höjt beloppet eller sänkt medlemsavgiften. Hade varit en så skön känsla, kunna hjälpa de som verkligen haft missflyt på hojen.

Visst är de svårt starta nåt, hade varit lättare om man vore miljonär, men då hade man väl inte brytt sej om detta ingenmansland för försäkra hojar. Står fast vid att jag tycker 25000:-/per år för en trafikförsäkring är ett hån. Jag borde inte vara ensam om bekymret?!.. Å med dagens informationsflöde å kommunikationskanaler här t ex på forumet, borde de gå få ihop finns förutsättningar "många ihop bli starka".

Sen måste de ju vara rimligt uppkomna skador, bakhjulskörning, bankörning mm kan ju säkert urholka vilka kollektiv som helst. Skulle man kunna ha någon erfaren ärlig hojåkare som tar ställning om man själv varit tillräckligt aktsam för att få ta del av gemenskapens resurser. Individuell bedömning i varje ärrende, och bara ersättning om det finns pengar i kassan,hade alla som gått med fått acceptera. Hade sen alla kört med insidan, kämpat för MC-kassans bästa. Är jag övertygad om att de skulle kunna funka som en extra trygghet med ett växande kapital med tiden. Hade kunnat börja med 3-5 års medlemskap utan tillträde till ersättning, för att få ihop ett grundkapital?! Kanske man skrämmer bort de värsta buskörarna med(vill nog inte satsa långsiktigt utan att få nåt snabbt tillbaka)bara en känsla jag har, kanske är felaktigt.

Älgskadeföreningen är billig å funkar. 8000:- ersättning för 120:- satsade kronor( finns dock fler bilister än motorcyklister). Oerhört billig försäkring, med tanke på att de ändå händer många viltolyckor. Kräver polisrapporterade och kvitton för reperation, vilket gör de seriöst. Läggdaxx!!
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Troligen kommer det bli tufft med tanke på en relativt hög grad av bedrägerier i denna gruppen. Det finns också en mentalitet av slaget "nu när jag betalt så mycket ska jag minsann utnyttja försäkringen".

Skönt att det fick bra med dig. Fixa hojen själv till vettigt pris så har du en hoj du kommer var mer bekväm med att köra - 35k räcker till en hel del uppgraderingar om det nu är så att pengarna bränner i fickan :)

Som jämförelse kan nämnas att min vurpa kostade ungefär samma pengar. Ny ram, öhlins gaffel, marchesini forged fälgar fick då plats i budgeten. Duc SF - finns byggtråd här på sporthoj bland mina trådar.

All lycka
 

Hoffmann

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Skene
Hoj
Honda CBR900 RR -95
som alla säger laga själv och ha en delcash över :) är ju bara kosmetiska fel du verkar fått och de kan vilken tomte som helst fixa :) eller så ser du glad ut betalar 35000 och går vidare.
 

Rydell

Guest
Tror du har rätt angående mentaliteten, "nu jag har betalt nu har jag rätt till att ta ut lite". Jag har också tänkt den tanken. Försäkringsbranschen är nog rätt rutten. Därför den totalt spårat ur, å så blir vi alla drabbade .Kanske hade varit bättre varit ett lite mindre tajtare gäng som känner varann eller lär känna varann. Hade man varit 100st. 1000:-/per år kan fyra råka illa ut. Men om alla gått in för de, känna sej som sin egen ägare i sitt egna försäkringsbolag, med den mentaliteten hade de fungerat. Lättare organisera med, med inte så många. Jag ska inte tjata mer om detta nu., lyckas jag hitta nån slug kompanjon som kan driva min energi och idéers framåt så återkommer jag.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag själv har kört så många år och... faktiskt överlevt. Jag har skador, en del sådana. Jag lider av dom idag tyvärr. Så varje gång jag tänker på att köra hoj, så ser jag bara "skada inte kroppen mer". Och den tanken vinner tyvärr just nu över varje tanke om att det vore j-vligt kul att köra hoj igen!

Men som andra säger, hoj kan du absolut ha. Men köp en simplare, mindre effektfull hoj som du kan ta ut när du bara känner för att få köra lite hoj. Utan att det ska handla om adrenalinet, utan upplevelsen, vilket trots allt MC-livet ska handla om.

Jag kikar i lagom takt efter den där hojen som bara kan stå i garaget, som kan fullsäkras, och tas ut när man känner för det. Och att man inte heller känner att den tär på ekonomin i hushållet bara för att mätta ens adrenalinego.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Ge fan i att ha mer än trafikförsäkring på alla fordon du kommer äga under din livstid och investera motsvarande summa istället så kan du vara ditt eget försäkringsbolag....
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top