Att mötas i en kurva.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Hej på er.

Varit ute nu ett par gånger sen säsongen börjat och har uppmärksammat ett ökande problem med att folk väldigt gärna genar genom kurvor. Detta gäller främst bilister men även motorcyklister. Senast i förrgår var jag ute och kommer på en 70-sträcka in i en öppen svepande högerkurva med 100% sikt åt båda håll. Jag observerar i god tid att jag får möte av två hojar på väg in i vad för dem blir en tajt vänstersväng.
Då upptäcker jag att mötande högst troligtvis inte sett mig eller felaktigt tajmat in sin nedläggning då vi är på väg mot varandra eftersom han/hon har hela sin överkropp hängandes ut över min sida av vägbanan. Snyggt sätt att få huvudet avslaget mot en Boxercylinder...
Nu lyckades jag korrigera min linje och vi undvek att kollidera. Tyvärr var föraren som kom efter första stollen inte mycket bättre utan den hade också stort överhäng på min sida. Ren idioti.

Är det fler som upplever att detta ökar? Mest irriterande är alla bilister som tycker sig ha rätt att gena med sina stora SUVar i skymda kurvor.

Vet inte vad jag vill uppnå med denna tråd. Kanske någon läser och får sig en tankeställare om hur snabbt något kan skita sig. :va
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Japp, folk blir sämre och sämre på att hantera sina fordon, dom åker istället för att köra. Och ja, dom är oftare och oftare över på fel sida i vänsterkurvor, eller utanför asfalten i högerkurvor. Vi har tex en skymd vänster in i vårt bostadsområde, 40-väg. I normalfallet går det att köra om med bil till höger om dom som kör in i området, dom har ofta nästan hela bilen över mittlinjen, och väldigt ofta en god bit över 40.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Även jag har noterat detta ofog. Hur svårt är det att hålla sig på sin sida om mittlinjen - trots att man kör som en flåbuse, typ som jag.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Upplever också detta rätt ofta. Däremot vet jag inte om det ökar. Min egen ryggmärgsreflex får mig att svara att det ökar, men i och med att det är något jag stör mig på och reagerar på misstänker jag också att mitt svar påverkas till viss del av confirmation bias.
 

Vindterapi

Medlem
Gick med
4 Jul 2020
Ort
Stockholm. Ish.
Hoj
Suzuki GSX1300R Hayabusa
Senast förra veckan kommer jag in i en svepande vänsterkurva som svänger höger skymt. Lägger mig längst till höger i vänsterkurvan och möter i mitten av kurvan ett tåg med MC förare som kommer körandes MITT i vägbanan med reflexvästar, helt stela raka armar och blicken rakt fram mot ett fält.

Ren idioti, hur dessa innehar ett MC kort är ett mysterium.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
När vi ändå har nämnt stora SUV:ar passar jag på att hoppa på dom och generalisera med risk för att bli ovän med SUV-folket här inne.

Om det är några som har svårt för att väja ut på väggrenen, kanske lite ner i diket om man möts två bilar på en smal väg så är det SUV-ägarna som verkar vara rädda att få lite gräs på fälgarna. Själv är min bil ganska låg fram med spoiler o allt men oftast är det jag som får plöja ut i spenaten. Vad har dessa människor SUV till om inte man nyttjar högre markfrigång och grövre däck?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Även jag har noterat detta ofog. Hur svårt är det att hålla sig på sin sida om mittlinjen - trots att man kör som en flåbuse, typ som jag.
På Isle of Man tjatades hela tiden i radio om att hålla sig på sin sida i kurvor
Tydligen en vanlig olycksorsak där.
Don't lean over
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
När vi ändå har nämnt stora SUV:ar passar jag på att hoppa på dom och generalisera med risk för att bli ovän med SUV-folket här inne.

Om det är några som har svårt för att väja ut på väggrenen, kanske lite ner i diket om man möts två bilar på en smal väg så är det SUV-ägarna som verkar vara rädda att få lite gräs på fälgarna. Själv är min bil ganska låg fram med spoiler o allt men oftast är det jag som får plöja ut i spenaten. Vad har dessa människor SUV till om inte man nyttjar högre markfrigång och grövre däck?

Apropå confirmation bias. Igår kom jag körandes (i bil tyvärr) på en rätt smal men spikrak vägsnutt och fick möte av en SUV modell större. Istället för att göra det naturliga och köra in till sin högerkant så att båda kan mötas, med så gott som bibehållen fart, valde föraren att sakta ner. Ordentligt. Jag var tvungen att göra detsamma och i princip köra med ett hjulpar i diket vid själva mötet för att inte bränna rakt in i vederbörande. Funderade på om jag kanske hade missbedömt avståndet till kanten för nämnda SUV, men en snabb kik i backspegeln avslöjade att hen ledigt hade åtminstone en halvmeters marginal ut till höger.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
På Isle of Man tjatades hela tiden i radio om att hålla sig på sin sida i kurvor
Tydligen en vanlig olycksorsak där.
Don't lean over
Där är ju alla på fel sida av vägen. :)
Men jag förstår att det finns många skyltar och radion tjatar för vi som besöker ön är ju med undantag för besökare från resten av UK vana att köra på andra sidan.
Det var ledsamt att se så många olyckor utanför tävlingarna och antagligen var ett antal av dem p g a fel körfält eller genande i kurvor.
Här hemma har det absolut blivit vanligare att folk kör galet genom kurvor eller ligger mitt i vägen på smala vägar.
Det är inte bara mobilsurfande idioter utan också många som nog är rädda för dikena eller helt enkelt har för dålig kontroll på bilen.
På småvägarna kring sommarstugan är det BMW-X5 och Audi Q7 som dominerar vansinnigheterna tätt följda av unga mörka män i också BMW eller Audi helt utan kontroll över färden oftast.
Sällan jag blir skrämd av en gammal Opel.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tja jag kör ju mycket ca 70-100 mil i veckan och nog fan kör folk som arslen.

Varje vecka ser jag omkörning i dolda kurvor.

Omkörning över heldragna linjer.

Omkörning med möte.

Hur många som helst som kör utan ljus på.

Mobiler, skiter i stopplikt som ni skrev genar i kurvor.

Men det värsta är att hoj folket fanimej inte är ett dugg bättre. Hur många som helst som ligger 5-10 meter bakom lastbilar, kör utan ljus, kör som sagt om i dolda kurvor.

Jag är förvånad över att inte fler dödas lämlestas invalidiseras än vad som sker.

Om detta beror på altime high försäljning av hojar pga pandemin vet jag ej men hoppas att det är övergående.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Det är då man gärna kör ett tyngre fordon typ nån gammal pickup som är tillräckligt motståndskraftig att få den opportunistiske gränsöverskridaren att snurra ut i yttre rymden. Jag är normalt ingen sadist, jag kör en fin ny bil jag är rädd om, men om/när sådant händer låt det hända 100% och med maximal effekt. Som ett perfekt slag med en järnetta i golf.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sedan jag skaffade hoj på nytt 2009 har det hänt en gång att jag på hoj i en helt öppen högerkurva för mig råkat ut för en bilist som genade i sin vänsterkurva och tog kanske 1/3 av min vägbana. Nåja jag hade ju mycket kvar till diket så inga problem.
Däremot har jag en gång med servicebilen i jobbet på hösten (november) råkat ut för att det var ca 1 dm nysnö på väg 40 mellan Nässjö och Eksjö. I en nedförsbacke (för mig) nära Eksjö hade en lastbil i mötande fil fastnat / stannat i uppförsbacken. Och följande lastbilar har ställt sig med 50 meters lucka. I väntan på hjälp. Jag är på väg mot Eksjö och har passerat ett antal lastbilar som står stilla på mötande vägbana. Då tar en "optimist" på väg till Nässjö och börjar köra om en lastbil samtidigt som jag kommer med firmabilen.
Jag väljer köra av vägen, hellre än testa frontalkrock. Till min stora häpnad försvinner jag inte ner i ett krondike utan kan efter mötet köra upp på vägen igen. Har nått år senare sommartid sett att just där det hände var en trafikkontrollplats eller liknande med asfalt, inte krondike.
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ser att fler än jag tyvärr råkat ut för samma sak. Jag kan inte se en annan orsak än nonchalans och invand falsk säkerhet när folk är ute och åker både bil och mc.
"Ja jag har kört här 100 gånger och aldrig mött någon så idag lär det vara samma, hej och hå" PANG!

När det kommer till MC så har jag också märkt att det gärna är äventyrshojar som det gäller eller touringbågar. En anledning att jag inte åker i gruppkörningar.

Bilar så är SUVar alltid standard. Möter ofta SUVar på landsvägarna och skulle ljuga om ens hälften kan köra. Då jag själv inte har någon dyr bil så brukar jag tvinga dem att köra ut till sidan genom att visa att jag själv inte tänker köra i diket för deras skull. Då brukar de flesta fatta att de också måste ut till kanten om de inte vill ha sin vänstersida bortskrapad. Givetvis går jag ju ut i kanten men jag skiter väl i om deras 1.5 miljoners BMW blir skitig eller får stenskott. SUV-folk får fasen inse att de också har ett ansvar.

Just det. 5 min innan jag mötte hojarna i den där obehagliga incidenten, så låg jag bakom en BMW cab på samma väg ett bra tag. Han genade genom varje kurva oavsett om den var skymd eller inte. Låg mitt i vägen på rakor mm. Han var inte full för han vinglade inte utan han bara sket i det. Helt otroligt. Undrar hur det gått om han mött duon i kurvan istället för mig... :confused::oops:
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Folk som kör MC på mittlinjen är ett jäkla otyg. Verkar vara mest populärt hos customfolket men reflexväst drar också folk ditåt.

Okej, det minns jag väl från trafikskolan att man inte ska ligga mot högersidan för då tror andra trafikanter att man är en moped. Men på smala vägar är det fan inte kul att ha 500kg HD på mittlinjen när man kommer med bilen och inte kan hålla åt sidan.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Okej, det minns jag väl från trafikskolan att man inte ska ligga mot högersidan för då tror andra trafikanter att man är en moped.
Det är väl en urbota dum anledning och kan invagga motorcyklisten och bilisten i en falsk säkerhet. Själv placerar jag hojen för maximera min chans att kunna undvika och väja för strul. ALLA är ute efter att ha ihjäl oss när vi kör MC.

Att köra mellan bilspåren är som gjort för att få spik i däcken - och varifrån kommer alla jämra spik och skruv på vägarna?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Att köra mellan bilspåren är som gjort för att få spik i däcken - och varifrån kommer alla jämra spik och skruv på vägarna?
De kommer från alla hantverkarpickisar som kör ikring med löst skit på flaket och inget flaklock eller täcke.
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Tyvärr så var det länge sedan man såg en polisbil.
Det borde ju finnas massa resurser nu när dom har tagit Palmemördaren:hihi
Folk skiter i allt nu...tyvärr!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi var iväg och kollade på en ny bil häromdagen, och den modell vi är ute efter finns i princip bara med automat, och bilmånglaren förklarade att det var uteslutande populärast, för att det var bekvämast. Då förklarade jag att jag inte är ute efter bekvämast, jag åker inte bil, jag kör bil, och i min bok finns det fler fördelar med manuell låda än automat. Han var tyst någon sekund, sen sa han, "då är du nog inte som majoriteten av dom som köper bil", och då kunde jag inte låta bli att mumla att det är helt korrekt, och det är jag tacksam för.

Men det säger nog en del om folks inställning till bilkörning, man åker och vill egentligen ha så lite ansvar och ansträngning som möjligt. Man anstränger sig inte ens tillräckligt mycket för att förstå hur man ansluter sin mobil till bilens inbyggda handsfree, utan sitter med luren mot örat istället :huvet Det verkar ju också fullt logiskt att välja automat så att man kan hålla mobilen med ena handen, istället för att koppla ihop bil med mobil...
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Pga mitt jobb flyttar jag maskinen mellan jobben och då är det ut på 70vägar. Det är ett under att man inte sätt fler olyckor för folk kör om i kurvor, innan krön etc. Det är ren tur bara att det inte händer nått. Man blir så jävla lack. Folk är äckligt avtrubbade
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top