Att montera ett ”bakdäck” fram, dumt?

Deltron

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2005
Ort
norrut
Hoj
Kawasaki VN 800 drifter/bobber
Hej!

håller på att bobberstuka en kawa vn800 och tänkte köpa nya däck mest för lookens skull. (Ej white Wall) Verkar lite svårt med dimensioner i största allmänhet, och hade tänkt köra samma dimension på både fram o bakdäck då tanken var att däcken ska vara identiska till utseendet och lika bulligt fram som där bak. (Sitter 16 tums fälgar fram & bak)
Har kikat på Pirelli’s MT66 route, men då finns endast det däcket i dimensionen (140/90-16) som bakdäck. Vet att det skiljer sig i mönsterdesign på fram o bakdäck på dom flesta märken när det gäller samma däckmodell av förklarliga skäl (vattenavrinning osv)
Min fundering är om det är dumt att köpa 2 bakdäck och montera även ett sånt på framfälgen?…skiljer det något annat i däckets uppbyggnad? Balans? Radie? Styvhet?
Till saken hör att jag sällan, typ aldrig kör i regn eller så värst ofta kommer upp i över 110 blås med den hojen…med andra ord, används mest som stadglidare i torrt väder.

mvh
Patrick
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Snabb googling säger att vissa tillverkare av mc-däck märker däcken med "rear use only" ifall de bedöms olämpliga för frontmontering på grund av inbromsningskrafter etc. Dessa kanske bör undvikas. Har dock svårt att tro att det skulle spela någon större roll egentligen på en hoj som varken är tänkt att prestera något överjävligt eller som ska rulla i tråkiga väderförhållanden... Jag menar, det finns ju customfolk som rullar runt med denna setup:
harley fat front.jpg

Vad som funkar och vad som är att rekommendera är ju inte alltid detsamma i customsvängarna... :hihi Men om detta "funkar" över huvud taget så skulle jag inte tro att du får några problem med ett mer normalbrett bakdäck fram om det inte specifikt anger att det är för "rear use only", framför allt inte om du kör lugnt och enbart på torrt väglag. Enbart spekulationer från min sida dock, om någon sitter på mer expertis och strängeligen avråder från att montera ett bakdäck fram oavsett märkning så bör du lyssna på dem istället för mig.
 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Snabb googling säger att vissa tillverkare av mc-däck märker däcken med "rear use only" ifall de bedöms olämpliga för frontmontering på grund av inbromsningskrafter etc. Dessa kanske bör undvikas. Har dock svårt att tro att det skulle spela någon större roll egentligen på en hoj som varken är tänkt att prestera något överjävligt eller som ska rulla i tråkiga väderförhållanden... Jag menar, det finns ju customfolk som rullar runt med denna setup:
View attachment 480029

Vad som funkar och vad som är att rekommendera är ju inte alltid detsamma i customsvängarna... :hihi Men om detta "funkar" över huvud taget så skulle jag inte tro att du får några problem med ett mer normalbrett bakdäck fram om det inte specifikt anger att det är för "rear use only", framför allt inte om du kör lugnt och enbart på torrt väglag. Enbart spekulationer från min sida dock, om någon sitter på mer expertis och strängeligen avråder från att montera ett bakdäck fram oavsett märkning så bör du lyssna på dem istället för mig.
Folk kör ju med bildäck också ?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Montera på du....jag har kört med bakdäck på cbr600, crossdäck, offroaddäck. Vänder då pilen bakåt.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vi kan väl lägga några minuter på att titta på vad det är för ett däck du vill använda...?


pirelli-bakre-dack-route-mt-66-m-ctl-70h-mt66-r.jpg


Hittade en bra beskrivning också:

Pirelli MT 66 Route är däcket för alla customhojar och cruisers, även de absolut största! Tack vare en mycket stark stomme så bibehåller däcket sina fina egenskaper även om du lastar din Power Cruiser proppfull med både packning och passagerare.Gummiblandningen erbjuder ger däcket ett lång livslängd och ett bra grepp och mönstrets djupa skårar ser till att regnet kan evakueras effektivt.

Vad kan man läsa ut ifrån säljsnacket?

"Mycket stark stomme" och "proppfull med packning och passagerare" säger oss att detta är ett lastbärande däck.

Alltså, stommen är hård och sidorna tämligen fria från flex. En bra egenskap för ett bakdäck om man skall köra rakt fram med massa last på hojen.

Är det så du skall använda din motorcykel?

Lastindex för däcket i dimension 140/90 x 16 är 71. Det är minst 10 enheter högre än vad som är eftersträvansvärt för ett framdäck på din hoj.

"Gummiblandningen erbjuder ger däcket ett lång livslängd och ett bra grepp"

Yxig mening, något måste gått fel i maskinöversättningen. Flera olika näthandlare använder samma text, så förmodligen kopierar dom bara varandras fel utan att förstå vad dom skriver. Eller gör.

Det vi kan läsa ut av texten är att däcket är hårt även i gummiblandningen. Det är optimerat för hög belastning och lång livslängd som bakdäck.
Aningen optimerar man för livslängd eller så försöker man uppnå bästa grepp.
Att hävda båda är en tulipanaros som bara skämmer den som påstår det.

Allt sammantaget ger dig däcket en serie med egenskaper som är ungefär allt man inte vill ha i ett framdäck.

En annan intressant passus är:

"...och mönstrets djupa skårar ser till att regnet kan evakueras effektivt."


Titta på däcket!
Som framdäck med 71 i belastningsindex kommer däcket att trippa på tå och rulla med den närmast mönsterlösa mittsträngen som kontakt med vägen.
Mittsträngen av extrahårt durogummi för lång livslängd som drivdäck...


Däcket är en puck.
Så, nu vet du.

Du har förmodligen redan bestämt dig, så vad jag säger spelar mindre roll.
Ändå är det viktigt för mig att lägga tiden på att skriva detta. Någon annan kanske läser det om 5 år och tar till sig något av det.

Du vill montera ett däck som tar bort det allra sista lilla roliga i att framföra en VN 800, är olämpligt för ändamålet och dessutom potentiellt farligt eftersom det inte kommer att svampa ut korrekt vid inbromsning.

Varsågod.
Jag har sagt varför det är olämpligt.

Men visst. Hittar du en fälg som är bred nog för 140 fram och får plats mellan gaffelbenen så kommer det att rulla.

För somliga räcker nog det.


Edit:


Jag känner redan att jag låter otrevlig och mästrande.
Det är ju visserligen just sådan jag är, men det är ju dumt att uttrycka det i text.

Hursomhelst - det ÄR inte personligt menat. Det riktar sig mot alla som håller på och såga sönder hojar utan att förstå vad dom håller på med.

För mig är det alldeles obegripligt att man vill byta bort goda och viktiga egenskaper mot ett utseende, men det är jag det.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Däcket är en puck.
.....
Jag har sagt varför det är olämpligt.
......
Jag känner redan att jag låter otrevlig och mästrande.
Det är ju visserligen just sådan jag är, men det är ju dumt att uttrycka det i text.

Hursomhelst - det ÄR inte personligt menat. Det riktar sig mot alla som håller på och såga sönder hojar utan att förstå vad dom håller på med.
Där kom den! Väntade bara på din reaktion när jag läste trådstarten sent i går kväll. Den måste ju komma efter ett tag. ;) Bra!

Men, mer allvarligt, så är det bra med den här typen av långa analyserande inlägg - som tar frågan på allvar. Så fortsätt med det!

PS. Du var inte sååå mästrande utan mest konstruktiv.
 

Deltron

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2005
Ort
norrut
Hoj
Kawasaki VN 800 drifter/bobber
Vi kan väl lägga några minuter på att titta på vad det är för ett däck du vill använda...?


View attachment 480031


Hittade en bra beskrivning också:



Vad kan man läsa ut ifrån säljsnacket?

"Mycket stark stomme" och "proppfull med packning och passagerare" säger oss att detta är ett lastbärande däck.

Alltså, stommen är hård och sidorna tämligen fria från flex. En bra egenskap för ett bakdäck om man skall köra rakt fram med massa last på hojen.

Är det så du skall använda din motorcykel?

Lastindex för däcket i dimension 140/90 x 16 är 71. Det är minst 10 enheter högre än vad som är eftersträvansvärt för ett framdäck på din hoj.

"Gummiblandningen erbjuder ger däcket ett lång livslängd och ett bra grepp"

Yxig mening, något måste gått fel i maskinöversättningen. Flera olika näthandlare använder samma text, så förmodligen kopierar dom bara varandras fel utan att förstå vad dom skriver. Eller gör.

Det vi kan läsa ut av texten är att däcket är hårt även i gummiblandningen. Det är optimerat för hög belastning och lång livslängd som bakdäck.
Aningen optimerar man för livslängd eller så försöker man uppnå bästa grepp.
Att hävda båda är en tulipanaros som bara skämmer den som påstår det.

Allt sammantaget ger dig däcket en serie med egenskaper som är ungefär allt man inte vill ha i ett framdäck.

En annan intressant passus är:

"...och mönstrets djupa skårar ser till att regnet kan evakueras effektivt."


Titta på däcket!
Som framdäck med 71 i belastningsindex kommer däcket att trippa på tå och rulla med den närmast mönsterlösa mittsträngen som kontakt med vägen.
Mittsträngen av extrahårt durogummi för lång livslängd som drivdäck...


Däcket är en puck.
Så, nu vet du.

Du har förmodligen redan bestämt dig, så vad jag säger spelar mindre roll.
Ändå är det viktigt för mig att lägga tiden på att skriva detta. Någon annan kanske läser det om 5 år och tar till sig något av det.

Du vill montera ett däck som tar bort det allra sista lilla roliga i att framföra en VN 800, är olämpligt för ändamålet och dessutom potentiellt farligt eftersom det inte kommer att svampa ut korrekt vid inbromsning.

Varsågod.
Jag har sagt varför det är olämpligt.

Men visst. Hittar du en fälg som är bred nog för 140 fram och får plats mellan gaffelbenen så kommer det att rulla.

För somliga räcker nog det.


Edit:


Jag känner redan att jag låter otrevlig och mästrande.
Det är ju visserligen just sådan jag är, men det är ju dumt att uttrycka det i text.

Hursomhelst - det ÄR inte personligt menat. Det riktar sig mot alla som håller på och såga sönder hojar utan att förstå vad dom håller på med.

För mig är det alldeles obegripligt att man vill byta bort goda och viktiga egenskaper mot ett utseende, men det är jag det.
Stort tack för ditt svar, det var just därför jag gjorde inlägget..för att få ett bra ingående svar av någon som vet mer - INNAN jag köper några nya däck - och det verkar ju du veta.
NEJ, jag har INTE redan bestämt mig, så råden kommer bra till hands så man kan lägga om sin plan isåfall, så det spelar en stor roll i allra högsta grad (tack igen)
NEJ, jag vill INTE montera ett däck på ett sätt som inte är lämpligt..har förövrigt aldrig påstått detta i inlägget, utan frågar bara huruvida om det är direkt olämpligt eller ej.
Och slutligen NEJ, håller inte på och ”sågar sönder hojen utan att förstå något” och inte heller i första hand byta bort egenskaper mot look om det INTE är lämpligt.

Otrevlig och mästrande??…njää, rakt på sak skulle jag väl säga vilket uppskattas om man kan ta det rätt! Möjligen lite snabb på att döma folk som ber om råd, men det kanske är du.

Tack även till er andra för era svar!
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Stort tack för ditt svar, det var just därför jag gjorde inlägget..för att få ett bra ingående svar av någon som vet mer - INNAN jag köper några nya däck - och det verkar ju du veta.
NEJ, jag har INTE redan bestämt mig, så råden kommer bra till hands så man kan lägga om sin plan isåfall, så det spelar en stor roll i allra högsta grad (tack igen)
NEJ, jag vill INTE montera ett däck på ett sätt som inte är lämpligt..har förövrigt aldrig påstått detta i inlägget, utan frågar bara huruvida om det är direkt olämpligt eller ej.
Och slutligen NEJ, håller inte på och ”sågar sönder hojen utan att förstå något” och inte heller i första hand byta bort egenskaper mot look om det INTE är lämpligt.

Otrevlig och mästrande??…njää, rakt på sak skulle jag väl säga vilket uppskattas om man kan ta det rätt! Möjligen lite snabb på att döma folk som ber om råd, men det kanske är du.

Tack även till er andra för era svar!
Du verkar ju vara mottaglig för information :)
Så är det inte alltid med nya medlemmar.

Häng kvar här då. Lägg upp en bild på hojen. Alltid kul att se andras hojar.

Välkommen :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du vill ju inte tjöra ijäl dig direkCt!

Men internettet är fullt av "byggen" som har däck som inte är avsedda att köras med - alls. Inte så lätt att manövrera i den verklighet som faktiskt visas upp. Så klokt att fråga, och långa, magsura och mästrande inlägg kan vara det som faktiskt räddar livet på dig eller någon annan. Nu eller om fem år.

En till sak: Däck speciellt avsedda för customhojar är oftast skräp redan från början, även om det står "Harley-Davidson" på dem och kostar 7000 monterat på hojen.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
7C142046-0497-4809-950D-09AAC471F9C8.jpeg
Två bakdäck på den hojen. 18” fram och 17” bak. Rätt rotationsriktning på bägge.
Mina andra hojar har bara framdäck fram.

Du har fått bra svar om dina däck. Detta var bara ett off topic-inlägg. :)
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Knappast något problem med att köra med däck som monterats i fel ände eller åt fel håll. Jag använder däcken förhoppningsvis lite mer aktivt än vad som kommer behövas på en bobbad VN800. På en av mina classic racers kör jag med framdäck bak bara för att det verkar funka bäst på den hojen och det är nog den cykeln som det kör fortast och hårdast med ( 1.06 på Sviesta med 34 hästar på hjulet, cykel från 1972). Når det tävlades aktivt i SM kom någon i SS600 på att om Dunlop 207 monterades felvänt fram höll och fungerade det bättre, tror det var Pär Johansson. Vi körde Apriliorna i SP250 med däcken åt fel håll men jag tog det en liten bit till och svarvade en distans så att hela hjulet kunde vändas, när en sida var nersliten vändes hela hjulet.
Nuförtiden sliter jag inte framdäck alls, är gammal.
 

Deltron

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2005
Ort
norrut
Hoj
Kawasaki VN 800 drifter/bobber
Du verkar ju vara mottaglig för information :)
Så är det inte alltid med nya medlemmar.

Häng kvar här då. Lägg upp en bild på hojen. Alltid kul att se andras hojar.

Välkommen :)
Hej!
Tack så mycket!
jo, känner mig tillräckligt gammal med mina 50 bast, så att jag kan ta informationen på ett bra, tacksamt och ödmjukt sätt..eller åtminstone försöka, annars ska man nog inte lägga ut frågor på ett stort forum med många människor och olika personligheter då svaren kan vara av olika karaktär.
Ang hojen…bygger inget extremt utan rensar av, byter lite delar och moderniserar en 23 år gammal Drifter för att få en i mitt tycke clean bobber/cholo style på cykeln. Är customlackerare så kommer väl att lägga mest krut på den biten :)

Reggade mig -05 på forumet, dock ej aktiv under alla år..så ja, jag kan nog anses som nybörjare ;)
hade gött!
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Mitt korta meningslösa svar är som följer:
Ska du ligga och ladda för banrekord på Gelleråsen - NEJ inte bakdäck i fram
Ska du och till Biltema och äta korv - KÖR BARA KÖR
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Alltså har någon av er provat en sån där handikappelmoppe? Fat scooter? En sån häringa alltså (när jag såg en första gången här i stan så var jag övertygad om att det var ett fordon för rörelsehindrade):

d52b01ee-4089-419d-a723-eeb148e6a9ea_1.67a345689d26fa0901614d3fd48dcfef.jpeg


Jag har. De har lika stora däck fram som bak. Är ungefär lika snabba som en VN800. (Okejrå inte riktigt, men 60 knyck gick den jag provade, på gps:en). Den gick att svänga med, nästan. Obehaglig och fullständigt vag i feedbacken. Vill inte tippa in för framdäcket är ett bakdäck som är platt nästan som ett bildäck. Alltså verkligen en kompromiss så ingen blev nöjd. MEN:

Ska ts inte ut och löda ur hojen fullständigt på favvokurvvägen så kommer det att gå alldeles utmärkt. Kanske lite småäckligt som allas vår notrightrider är inne på, för jag är 100% säker på att han har rätt. :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det går ju att äta flugsvamp också, men är det bra?

Jag tycker att argumenten i den här tråden är fullgoda för att avstå, men handlar det om rent posörande, visst, men jag hade tvekat ändå. Är looken verkligen värd att skrota funktionen för, eller kanske tom bygga något osäkert?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det går ju att äta flugsvamp också, men är det bra?

Jag tycker att argumenten i den här tråden är fullgoda för att avstå, men handlar det om rent posörande, visst, men jag hade tvekat ändå. Är looken verkligen värd att skrota funktionen för, eller kanske tom bygga något osäkert?
Fast Grandells åsikt då? Borde väga tyngre (tyngst?)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alltså har någon av er provat en sån där handikappelmoppe? Fat scooter? En sån häringa alltså (när jag såg en första gången här i stan så var jag övertygad om att det var ett fordon för rörelsehindrade):

d52b01ee-4089-419d-a723-eeb148e6a9ea_1.67a345689d26fa0901614d3fd48dcfef.jpeg


Jag har. De har lika stora däck fram som bak. Är ungefär lika snabba som en VN800. (Okejrå inte riktigt, men 60 knyck gick den jag provade, på gps:en). Den gick att svänga med, nästan. Obehaglig och fullständigt vag i feedbacken. Vill inte tippa in för framdäcket är ett bakdäck som är platt nästan som ett bildäck. Alltså verkligen en kompromiss så ingen blev nöjd. MEN:

Ska ts inte ut och löda ur hojen fullständigt på favvokurvvägen så kommer det att gå alldeles utmärkt. Kanske lite småäckligt som allas vår notrightrider är inne på, för jag är 100% säker på att han har rätt. :)

Har provat precis en såndär. Kurvegenskaper som… ja, det vete fan.

Dottern körde en sådan 7km enkel till jobbet ett halvår i Uppsala, tyst och gick billigt. Hon gillade den.


(Hon har A2-kort och KAN köra hoj).
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Men om man har ett bakdäck där fram, kan man vara säker på att vattensprutet fortfarande gör mina gummerade huggarstövlar vattentäta?:cool: (Ironi angående en annan tråd här i forumet)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top