Nu har jag varit hos Vårda på kontroll i veckan. Hela undersökningen tog 1h 10 min och jag kan lugnt säga att den var klart mera noggrann än den jag gjorde hos Memira året innan...
Efter lite rundvandring i området hittade jag till slut kliniken. Den låg på hörnan av byggnaden men var bara skyltad från ett håll.
Jag kom 10 min innan min tid och mötte en väldigt trevlig receptionist som gav mig en hälsodeklaration där jag fick fylla i och svara på diverse frågor om min hälsa, fysisk aktiveringsgrad och mediciner jag ev. tar.
När min tid var inne så kom Peter (optikern) ut och hälsa mig välkommen. Då Corona är här så blev det en typisk coronahälsning.
Jag fick börja med att sätta mig ner vid autorefraktorn. Den ger ett ungefärligt värde på mina styrkor.
Efter det fick jag mäta djupet på ögat. När det var klart så genomförde Peter en fullständig undersökning av min syn efter lite diverse frågor om mitt allmäntillstånd och tidigare refraktioner (dvs. optikundersökning).
Mina styrkor var oförändrade vilket är en bra förutsättning för att man ska vara godkänd för operation. Man vill ha en så stabil syn som möjligt för att få bästa resultat.
När detta var klart så droppades pupillvidgande droppar i mina ögon. Är man ljuskänslig och det är ljust ute så ska man ha med sig solglasögon efter detta är utfört! Denna del av undersökningen är också anledningen till att man ska ha en person med sig som agerar chaufför efteråt. Detta då man inte ser tillräckligt bra för att köra bil. Effekten satt i ca 24h efter undersökningen så man är medveten om det.
När detta var gjort så gjordes nya mätningar av hornhinna mm. och en sista kontroll av mina styrkor utfördes.
Sista tiden gick till att ställa frågor om man hade några. Jag frågade ffa. om ögontorrhet då jag arbetar inom dammig metallindustri samt tre-skift. Brukar ta en droppe efter jobb emellanåt men är inte beroende. Det var fullt normalt och inget som skulle påverka post-op.
Det man ska vara medveten om är att det är superviktigt att man sköter droppschemat som man får ut efter en utförd operation. Det påverkar ögats läkning men hjälper även mot den ögontorrhet man kan uppleva i efterhand. Denna avtar och försvinner dock efter ett tag men kan ta tid. Då är den initiala droppningen av stor vikt för att minska läknings och aklimatiseringstiden så gott det går.
Angående synen då. Jo efter utförd operation så tar det ca 5-6 veckor innan man har en syn på 0.8 och mer. Anledningen är att ögat behöver vänja sig vid sitt tillstånd. Att köra bil är inte rekommenderat innan det gått 2 veckor postop. Full syn återfår man efter 6 månader där den är helt stabil. Detta är på ett ungefär då jag glömde skriva ner det men är man fundersam så kontakta en klinik och fråga.
Jag har valt att utföra NoCut-operationen. Detta då det är den minst invasiva där är och med relativt kort, smärtfri återhämtning.
Dock har jag inte kommit till beslut om jag ska eller inte ska utföra operation. Jag väger fortfarande för och nackdelar. Där är inga hinder för mig att utföra operationen rent kliniska. Hos mig är det väl mer rädslan för om något går fel som jag måste övervinna. Jag har god tid på mig att komma till beslut.
Betyg till kliniken vad gäller undersökning, bemötande och kunskap blir 10/10. Optikern Peter är mycket kunnig inom det han gör och man kände sig alldrig tvingad till att komma till ett beslut där och då utan man får god tid på sig.
Jag rekommenderar folk som funderar och är intresserade att gå på en sån här förkoll. I mitt fall så kostade den ingenting då jag gjorde en kundundersökning innan men de brukar ligga på 5-700 kr.
Känslan jag fick var att kliniken i Halmstad gav ett lugnande intryck baserat på kunskap och bemötande. Deras undersökning var också bra mycket bredare och ingående än den jag utförde hos Memira. Om man inte bryr sig om vägen till bra syn utan bara går på ett resultat så kanske det inte spelar roll men för mig gör det det och därför om det blir en op. så blir det Vårda som utför den och inte Memira.
Vi får se. Om jag bestämmer mig för att operera så kommer jag givetvis uppdatera tråden med det också.
Auf Wienerschnitzel.
/S.