En liten byggtråd om en kraschad ZX-7 som får bli Classic SBK.
Jag började min karriär på 750 för länge sedan på en damsugarslangs ZXR. Så jag antar det är någon nostalgigen som gör att jag alltid sneglat på de gröna Kaworna från 90-talet. Senaste Corona vintern dök det upp en böjd ZX-7 på blocket. Hörde hur vinkelslipar började varmköras ute i landet. Så tänkte jag gör en kulturgärning och räddar den från streetfajter ödet. Så det blev spontanhandla för att ha ett kommande projekt. Jag själv åker inte på gatan längre utan håller mig till bana så det var ju ett alldeles utmärkt utgångsobjekt. Bara att riva av trasiga gatgrejor och åka till ÅVC med det.
Så planen är att bygga ihop en Classic SBK. Eftersom hojen var billig har jag råd med lite bling. Kul! Pengarna läggs på fjädring.Måste ju ändå ha ny gaffel som synes. Motorn rör jag inte trimmässigt. Vill ha tillförlitilighet. Satsar väl mest på gratishästarna. Dvs slänga bort diverse slangpaket till avgasrening och sådant. Sen får det va....tror jag...
Utgångsläget: En ZX7-R 97 med 2600 mil på mätaren. Lagd ca 2008 och stått sedan dess. Men startar och går fint. En del böjda grejer fram som fått ta smällen. Sned bakram och trasigt fäste. Och en massa mosad plast.
Skulle egentligen bara riva ned och lägga i lådor som ett framtida projekt. Men blev så till mig att jag drog igång och rengöra direkt. Var verkligen tacksamt som omväxling med en "svensk"hoj. Tagit hem lite cyklar från UK och de ser ut som kriget under kåporna ofta. Vi svennar kör ju inte när det blir kallt och söligt.
Så status är nu att de delar jag skall återanvända är rengjorda. Så bygget kan börja. Det mesta som behövs är inhandlat. Så det blir nog byggande under höst och vinter.
Jag började min karriär på 750 för länge sedan på en damsugarslangs ZXR. Så jag antar det är någon nostalgigen som gör att jag alltid sneglat på de gröna Kaworna från 90-talet. Senaste Corona vintern dök det upp en böjd ZX-7 på blocket. Hörde hur vinkelslipar började varmköras ute i landet. Så tänkte jag gör en kulturgärning och räddar den från streetfajter ödet. Så det blev spontanhandla för att ha ett kommande projekt. Jag själv åker inte på gatan längre utan håller mig till bana så det var ju ett alldeles utmärkt utgångsobjekt. Bara att riva av trasiga gatgrejor och åka till ÅVC med det.
Så planen är att bygga ihop en Classic SBK. Eftersom hojen var billig har jag råd med lite bling. Kul! Pengarna läggs på fjädring.Måste ju ändå ha ny gaffel som synes. Motorn rör jag inte trimmässigt. Vill ha tillförlitilighet. Satsar väl mest på gratishästarna. Dvs slänga bort diverse slangpaket till avgasrening och sådant. Sen får det va....tror jag...
Utgångsläget: En ZX7-R 97 med 2600 mil på mätaren. Lagd ca 2008 och stått sedan dess. Men startar och går fint. En del böjda grejer fram som fått ta smällen. Sned bakram och trasigt fäste. Och en massa mosad plast.
Skulle egentligen bara riva ned och lägga i lådor som ett framtida projekt. Men blev så till mig att jag drog igång och rengöra direkt. Var verkligen tacksamt som omväxling med en "svensk"hoj. Tagit hem lite cyklar från UK och de ser ut som kriget under kåporna ofta. Vi svennar kör ju inte när det blir kallt och söligt.
Så status är nu att de delar jag skall återanvända är rengjorda. Så bygget kan börja. Det mesta som behövs är inhandlat. Så det blir nog byggande under höst och vinter.