Att räta ut en böjd ZX-7

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
En liten byggtråd om en kraschad ZX-7 som får bli Classic SBK.

Jag började min karriär på 750 för länge sedan på en damsugarslangs ZXR. Så jag antar det är någon nostalgigen som gör att jag alltid sneglat på de gröna Kaworna från 90-talet. Senaste Corona vintern dök det upp en böjd ZX-7 på blocket. Hörde hur vinkelslipar började varmköras ute i landet. Så tänkte jag gör en kulturgärning och räddar den från streetfajter ödet. Så det blev spontanhandla för att ha ett kommande projekt. Jag själv åker inte på gatan längre utan håller mig till bana så det var ju ett alldeles utmärkt utgångsobjekt. Bara att riva av trasiga gatgrejor och åka till ÅVC med det.

Så planen är att bygga ihop en Classic SBK. Eftersom hojen var billig har jag råd med lite bling. Kul! Pengarna läggs på fjädring.Måste ju ändå ha ny gaffel som synes. Motorn rör jag inte trimmässigt. Vill ha tillförlitilighet. Satsar väl mest på gratishästarna. Dvs slänga bort diverse slangpaket till avgasrening och sådant. Sen får det va....tror jag...

Utgångsläget: En ZX7-R 97 med 2600 mil på mätaren. Lagd ca 2008 och stått sedan dess. Men startar och går fint. En del böjda grejer fram som fått ta smällen. Sned bakram och trasigt fäste. Och en massa mosad plast.
1628670717591.jpeg1628670801854.jpeg

Skulle egentligen bara riva ned och lägga i lådor som ett framtida projekt. Men blev så till mig att jag drog igång och rengöra direkt. Var verkligen tacksamt som omväxling med en "svensk"hoj. Tagit hem lite cyklar från UK och de ser ut som kriget under kåporna ofta. Vi svennar kör ju inte när det blir kallt och söligt.
Så status är nu att de delar jag skall återanvända är rengjorda. Så bygget kan börja. Det mesta som behövs är inhandlat. Så det blir nog byggande under höst och vinter.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Ska jag bygga världen snabbbaste skatboard istället....
Praktiskt istället för att bära. Motorn är nu ren och fin.
1628671876488.jpeg1628671958499.jpeg

Förgasarna hade någon skojig mod med skruvar. Har städat bort den och rengjort innanmäte. Såg riktigt bra ut då förre ägaren gjort lite torrgasning i garget under åren. Dynojettat var det. Får se om det blir att bestycka om sen då jag gör "float bowl mod" för att bli av med lite slang.
1628672420097.jpeg

Fixat i ordning originalfälgar med. Var orolig för framfälgen då mesta av kraften i kraschen verkar ha landat där. Och det är en minimal deformation. Men tänkte jag provar om de duger till regndäck eller så eller om vibration känns. Då får den bli slangvinda istället.
Så klart skulle de vara gröna. Opel 308 verkar vara the way to go om man skall ha kawagrönt. Vill prova nyansen så jag såg om det blir rätt till kåporna så småningom.Gröna sjöstensplattor är fint det med...
1628672728708.jpeg
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Ska jag bygga världen snabbbaste skatboard istället....
Praktiskt istället för att bära. Motorn är nu ren och fin.
View attachment 463193View attachment 463194

Förgasarna hade någon skojig mod med skruvar. Har städat bort den och rengjort innanmäte. Såg riktigt bra ut då förre ägaren gjort lite torrgasning i garget under åren. Dynojettat var det. Får se om det blir att bestycka om sen då jag gör "float bowl mod" för att bli av med lite slang.
View attachment 463195

Fixat i ordning originalfälgar med. Var orolig för framfälgen då mesta av kraften i kraschen verkar ha landat där. Och det är en minimal deformation. Men tänkte jag provar om de duger till regndäck eller så eller om vibration känns. Då får den bli slangvinda istället.
Så klart skulle de vara gröna. Opel 308 verkar vara the way to go om man skall ha kawagrönt. Vill prova nyansen så jag såg om det blir rätt till kåporna så småningom.Gröna sjöstensplattor är fint det med...
View attachment 463196
Härligt imponerande, vilket ryck som du gjort. Och snyggt värre. Känner mig nog tvungen att tvätta mina hojar på direkten när jag ser din uppfräschning av banan-kawan.
Men du får kanske ändra underrubriken på din avatar: " Nu i tvåtaktsträsket" känns ju litet nattståndet
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
- Jag håller också på att plocka ihop en green mean machine.
En -98 med nytt kåpset från Kina. Får bygga "tillbaka" den från *urrg* streetfighter.

PS - det där miltalet på din hoj...litar du verkligen på det?
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
- Jag håller också på att plocka ihop en green mean machine.
En -98 med nytt kåpset från Kina. Får bygga "tillbaka" den från *urrg* streetfighter.

PS - det där miltalet på din hoj...litar du verkligen på det?
Ja jo faktiskt gör jag det. Den är inte använd sedan 2008. Så den hade bara ca 10 säsonger på nacken. Skicket på cykeln under kåporna stöder också miltalet tycker jag. Men säker kan man ju inte vara såklart.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Läste att du ska låta motorn vara, men kan inflika att kompression är allt för de där maskinerna. En tunnare cylinderpackning (2 isf 3) hjälper till om du vill gå den vägen.
Lättviktsdrev och 520-konvertering i kombination med Float bowl och Kleen-mod + förgasarkalibrering på det, så har du en rolig maskin : )
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja jo faktiskt gör jag det. Den är inte använd sedan 2008. Så den hade bara ca 10 säsonger på nacken. Skicket på cykeln under kåporna stöder också miltalet tycker jag. Men säker kan man ju inte vara såklart.
Inget undlig min thunderace hade gått 1000 mil första året 300 andra 300 tredje resterande från 1600 till 1800 mil från 2001 2019 så 400 mil på 18 år. Avställd nästan hela tiden
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Läste att du ska låta motorn vara, men kan inflika att kompression är allt för de där maskinerna. En tunnare cylinderpackning (2 isf 3) hjälper till om du vill gå den vägen.
Lättviktsdrev och 520-konvertering i kombination med Float bowl och Kleen-mod + förgasarkalibrering på det, så har du en rolig maskin : )
Du läser mina tankar du
Drev och kedja ligger och väntar i lådan.
Float modden och det blir det såklart.

Sen kan jag inte neka till att det funderat på om jag skull rota lite i motorn. Men inte googlat runt så mycket på det. Cylinderfotspackning, att plocka ett lager funkar säger du. Jag kände mig lite lat och hoppades man kunde göra det med toppackningen istället. Men har inte hittat något på nätet om det funkar. Vet du?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Du läser mina tankar du
Drev och kedja ligger och väntar i lådan.
Float modden och det blir det såklart.

Sen kan jag inte neka till att det funderat på om jag skull rota lite i motorn. Men inte googlat runt så mycket på det. Cylinderfotspackning, att plocka ett lager funkar säger du. Jag kände mig lite lat och hoppades man kunde göra det med toppackningen istället. Men har inte hittat något på nätet om det funkar. Vet du?
- Ta du bort mellanpackningen i toppen, eftersom det är 3 stycken där.
Finns massor av trådar som avhandlar klämspalt/squishband osv. relaterat till kompressionshöjning. Men sök på engelska, för det är inte mycket på svenska.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Läste att du ska låta motorn vara, men kan inflika att kompression är allt för de där maskinerna. En tunnare cylinderpackning (2 isf 3) hjälper till om du vill gå den vägen.
Lättviktsdrev och 520-konvertering i kombination med Float bowl och Kleen-mod + förgasarkalibrering på det, så har du en rolig maskin : )
För oss (mig) som inte vet; vad är "Float bowl" och "Kleen-mod"? Och hur mycket ökar kompet om man delar på packningen?

F.ö. är Kawas superbikes de hårdaste av de hårda!
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
För oss (mig) som inte vet; vad är "Float bowl" och "Kleen-mod"? Och hur mycket ökar kompet om man delar på packningen?

F.ö. är Kawas superbikes de hårdaste av de hårda!
Ja precis som MickeZX7 länkade ovan. Man blir av med lite slangar och vikt.
Skall bli lättare att bestycka med tydligen. Och därmed kanske en eller annan hk?
En vanlig modd på zx7:eek:r iaf.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Sådär, nu var servandet klart på använd hojar i år. Så det gick att börja bygga zx7.
Tacksamt i början med de stora pusselbitarna.20211018_205234.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
- Fan vad snygg den där ser ut att bli. MEN...gröna fälgar är inte rätt väg att gå med en ZX7:a ; )
I SBK VM i helgen hade de ju retro helg med gröna fälgar jue:kär
1634715751874.png
Men jag hör vad du säger. Råkade snubbla på de här och tyckte jag borde ha dom:
Hjul.jpg

Kolfiberfärg så att säga. Går det bra?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
En grön mean machine har svarta fälgar, ja...o inga jäkla gröna fälgstripes heller helst ; )
(o silverfärgad ram)
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Kolfiberfälgar är ju otroligt porriga men ska du tävla med hojen är det vad jag vet förbjudet med kolfiberfälgar i Sverige.
Nä det är helt rätt, det får man inte. De får sitta på till fint. Så får jag ha gröna shhhh:hihi fälgar om det blir tävla av.
Var bara så sjukt nyfiken på så lätta fälgar och hur det upplevs i skillnad när man kör.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top