Att räta ut en böjd ZX-7

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Då var problemet löst i teorin iaf. Verifiering i praktiken med startad motor kvarstår.
Jag har iaf övertygat CDI atr jag inte tänker sno hojen. Så nu går startmotorn runt och jag har bakljus.
Jag har bara pysslat med Honda när jag byggt racehoj förut. Kawas ingenjörer tänker lite annorlunda.
Det var stöldskyddet och engine lock out switch vid kopplingshandtag i kombo med gearposotionsensor jag inte fått rätt. Gjorde som jag brukar på Honda och det räckte inte. Lite mer kortslutning behövdes.
Bakljuset tänds inte förrän startmotorn tydligen. Sådan krets är det tydligen.
Så när jag hade alla dessa symtom samtidigt vart det lite svårt att se vad problemen var. Men nu så! Hittar ganska bra i elsystemet nu som bonus.
20220302_182202.jpg
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Kolfiber på plats.
Grön kylvätska till grön Kawa.
Och nu möjligt att provstarta.
20220302_182230.jpg
20220302_183438.jpg20220302_185923.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Och nu startar den. Puh!
Det var skönt. Lät den tuffa på tomgång för att värma nya avgassystemet. Tyckte Hindle skulle vara bra.
Efter drygt 10 min började lite kylvätska komma i ut vid locket. Inget stort utslag på tempmätaren Får värma igen imorgon och se om det var luft i system eller dåligt lock eller...?
Men oj vad skönt när det startar igen efter att ha varit isär.
View attachment 469416
20220303_161314.jpg
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Kom du så högt i temp att termostaten öppnade?
Innan dess så kan du få lustiga fenomen p g a luft i systemet, när det blir ordentligt flöde brukar det ordna sig.
Man får klämma på slangarna då och då och känna att det värmer jämt.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Kom du så högt i temp att termostaten öppnade?
Innan dess så kan du få lustiga fenomen p g a luft i systemet, när det blir ordentligt flöde brukar det ordna sig.
Man får klämma på slangarna då och då och känna att det värmer jämt.
Termostaten är bortplockad. Man brukar behöva fullt flöde på racehojar.
Men som du säger, jag hoppas på att det är luftproblem. Men skall ta och gå över det lite mer nogrannt. Igår hade jag bråttom hade bara tid att få igång grejerna. Har lock som tål högre tryck t.ex. Och ett med tempmätare i. Får prova lite olika saker. Sitter dessutom luftnippel på vattenpumpshuset såg jag. Får börja i den änden.
Det kan ju vara så enkelt också att det efter dryga 10 minuter stillastående helt enkelt börjar bli så hett att det är helt naturligt (Men visst den var ju helt kall från start så det ska ta ett tag...). Det är ju inga fläktar på heller som går igång.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Provtryckt systemet. Det verkar ok. Kollade även locket. Det landar inom spec men i lägre region. Bytte till ett 1,4 bar istället. Nu kan jag stå på tomgång i 15 min och avsluta med lite gasande utan att det läcker. Det får anses vara bra. Nu är det fullfartstest som behövs med kylande fartvind. Men tror jag är i hamn!

Nästa projekt blir att slipa kåpor för lack. Blir dock ett upphåll till framåt april maj då jag gärna är ute med detta.
Men jag har ju inte bestämt hur den skall se ut. Blir ingen replica men gärnma inspirerad av någon känd race hoj tror jag just nu. Lagom svårt. Inte för mycket arbetet då man blir så ledsen om man kraschar. Och risken finns ju på en ban/racehoj. Någonstans där går tankar just nu. Och grön! Den ska vara grön till viss del minst.

:unsure:

84779fc4e0687154a8892f727416d234--frances-oconnor-racing-motorcycles.jpg3ce6022e34f505a2facfe5695937a1ff.jpg
274121671_2400604200070608_8970813823654824219_n.jpgcover-3-600x400.jpgAVAZ64OBXVG6HCLRGX6NGWMK4Q.jpg
1646733469830.png1646733420894.png
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Minns #32 Eric Boestrom som kämpade väl när SBK körde i USA.
Vidare så kommer jag ihåg #56 i MotoGP som en väldigt duktig regnförare, hur var hans namn, någon som minns ?
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Boström Kawan ligger bra till för inspiration Lagom komplicerat.

56 Var ju Shinya Nakano. Åkte fort i TECH3 med Oliver Jaque som teamkompis och konkurrent. GIllade hjälmen med ögon på.
FIck ju till en rejäl krasch med Motogp Kawan rakt fram med...
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Så var det ja, och just hans design på hjälmen gick att köpa i många år.
Om du målar hojen som SBK hojen var då när den var ny eller ett annat år i direkt närhet så ökar säkert ditt vurmande om hojen.
Tack för att du fyllde min minneslucka.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Oj här var det tvära svängar, nuvarande lackering får mina tankar till Corvette stingray "shark"
Ser fram emot en bild då kåporna är på.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Oj här var det tvära svängar, nuvarande lackering får mina tankar till Corvette stingray "shark"
Ser fram emot en bild då kåporna är på.
Åh inte tvära hoppas jag. Det var nummerbottnar jag började med. Sen blir det maskning av dessa. Tänkte prova tvärs om denna gång. Förut har jag lagt huvudfärgen först. Och sen fått maska väldigt mycket. Det här kändes smartare på något vis. Undrar hur en "riktig" lackerade tänker?
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Ja det blev helt ok. Något läck med sprutdamm på det svarta. Men tänkte att det går att polera bort med lite polish.

Sen blir det dekaltrim! Kan knappt bärga mig. Är så vansinnigt roligt när man börjar få färg på.
/P. Osör
20220625_144328.jpg20220625_144101.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jaha vi får backa bandet lite. Gaffeln såldes som nyrenoverad av någon bike breaker i UK. Men har dock sett att den svettades lite. Tänkte att det beror på att den stått mycket men blir bra när använder det lite. Så jag har gungat en del nu på grejerna. Blev värre.
Plockade isär. Och jo. Den är renoverad av färgen på oljan att döma. Men radialtätningarna är ju monterade bak och fram!
Nåja, lätt fixat. Behöver bara få hem nya tätni gar och skicka i så blir det bra.
20220701_141359.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Så gaffel ihop igen och tät.
Passade på att fira semestern med trivselkväll i garaget.
Kåpor på plats. Racetanklock med. Fräsigt drev på originalfälg. Styrdämpare monterad. Var en Harris version jag fått tag på. 916 style. Blir ju bökigare att få av tanken. Så ingen aning om det är bättre än sidomonterad. Och Ninja strumpor på broms och loppling. Där har vi nog 2sek på varvet..

Skoj sätt att börja semestern på:) Startar gör den med.
Så nu kvarstår dekaltrim!
Och provåka. Får se om jag kan få till ett maskinkort. Så jag kan provåka i parad på årsracet. Men maskinkommiten har nog semester så det ser svårt ut. Vi får se.20220708_202947.jpg20220708_161542.jpg20220708_200126.jpg20220708_202721.jpg
 

Bifogat

  • 20220708_202947.jpg
    20220708_202947.jpg
    7.3 MB · Visningar: 11

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Då så, nu dekaltrimmat med. Lätt 2 sek på varvet när man står i depån.
Kvällen var varm drickan var god osv. Det blev därför fler streck och annat än tänkt.
Men roligt var det.
Ville inte ha 90-tals Ninja på tanken. Så jag gömde det bak lite dekal. Visst konturer syns men ok för mig då det är banhoj och inte utställning. Går ju ta bort när man ändrar sig.
20220804_161337.jpg20220804_161347.jpg

Nu får vi försöka få till fullfartstest. En runda runt kvarteret sa att den rullar och går orent på väldigt låga varv. Gasar man till rensar den strupen och går fint. Så gissningsvis går den fett på lågfart.
Tyvärr gick det inte att få klart maskinkort till årsracet. Parad hade ju varit fint för att smyga runt lite och se vad som blev bra och inte. Men lika bra det. Räcker med att tävla i en klass för farbror. Det skall bli varmt i helgen.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
En runda runt kvarteret sa att den rullar och går orent på väldigt låga varv. Gasar man till rensar den strupen och går fint. Så gissningsvis går den fett på lågfart.
- Ja typiskt munstycksrelaterat problem, enligt min egen erfarenhet efter 3 ZX7:eek:r.
 
Nyheter
Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Top