Att räta ut en böjd ZX-7

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Hann med ett fäste till gasbehållare med. En liten skrotbit i titan hade jag liggande. Fick duga det. 20220208_191159.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Sturzpads på plats också. Blev en del slipa och kapa för att få dit dom. Så det var inte plug and play det heller.
Hittills har det varit väldigt besparande vid lättare marksyning för mig. Än så länge är jag för puckar. Kanske ändrar mig när det tar tag och rycker av motorfäste?
20220209_210114.jpg20220209_210708.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Kvällens övningar bjöd på ett framsteg och ett baksteg.
Kåpglas kom på plats och diverse uppsamlingskärl.
Ica säljer expansionskärl till kylen....ja man tar och rengör sin diskmaskin och får då en flaska med färdig kork med hål i. Lysande! Det luktar citron också.
Fick till placering så jag kan se slangen när ja kollar på instrumentet. Bra så man tidigt ser om det börjar flöda.
20220210_144736.jpg20220210_134314.jpg
Sen kollade jag det som jag skjutit upp för det såg inte lovande ut...
Utrymmet mellan kylen och framhjul. Skruvade ur locket på gafflarna och tryckte upp hjulet. Och tyvärr det tar i kyl innan slaget är fullt. Snabbt undersökt ser det ut som jag kan hitta lite mer plats med egentillverkade övre fästen till kyl. Sannolikt i kombination med att flytta gaffel lite i kronan. Men vill helst inte det då jag nog vill ha en lättsvngd hoj. Hann tyvärr inte undersöka ikväll vad som är möjligt. Går inget av ovanstående har Ja stora problem.
20220210_184504.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Finns det ingen risk att gasbehållaren tar i bakdäcket?
Men riktigt snyggt och imponerande bygge du har!?
Det skall klara sig är det tänkt. Kollade upp frigången när jag gjorde det hela och la på lite deformationsmån. Däck rör ju lite på sig när man kör. Sannolikt inte ett problem då det även blir högre och smalare när det roterar snabbt.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Melodifestivalen är bra skit det! Helt plötsligt får man 2h i garaget på lördag kväll utan att saknas.
Kylaren tillbaka. Drygt att börja om men nu fick jag ju göra fästen i alu istället för original. Några gram tjänades in. Flyttat bak så myckeþ det gick. Klarar frigång precis vid full fjädring. Skyddsnät satte jag direkt på kyl istället för i kåpan. Bygger mindre.
Nu är bara frågan hur mycket böjer sig en gaffel vid hård inbromsning? Är ju skaplig hävarm. Kommer det bli kontakt då.
Men det får vi reda på vid första vintertestet i Malaysia när vi kollat upp våra nya fabrikslösningar.....eller när jag kollar mina garagelösningar på gatan utanför när gruset är borta host host.

En kraschpuck till gaffeln hanns med också. Svårt att få fin dock när man inte har svarv.
20220212_221517.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Har viktat ned hojen med lite extra kolfiber. Blir lite skillnad på finnish när det gäller köpekolfiber vs hembakt. Men funktionen finns där iaf.
1645514211580.jpeg
Lite skojigt är att jag nog nästan fått en extra ram för det kolfiberskydden till ramen kostade:näsblod. Men jag fick någonr bild i skallen när jag insåg att jag hade kolfiberfälgar. Det skulle vara lite mer detaljer här och där på hojen. Så det var ju bara att följa inspirationen. Allt för konsten.
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
För övrigt har jag nu råkat ut för elfel! Fasen också. Det är ju inte riktigt min hemmabana det.
Första problemet som jag nog löst var stöldskyddet. Jag har ju tagit bort tändlåset. Och då måste man fixa lite grejer för att få den att starta. Kawasakis ingenjörer tänkte att det inte skulle gå så lätt att tjuvkoppla. Jag skriver inte här hur det går till då jag inte vill sprida sådan kunskap på ett forum. Men det är fixat iaf.

Men jag hade problem iaf. När jag slår på tändning och trycker på startknapp så klickar det i bränslepump, klick, klick klick. Det här är ju inte en bränslepump spm primar när man slår på tändning. Men tydligen reagerar den nu när jag trycker på startknapp. Däremot händer inget med startmotorn. Den går inte runt. Inget klick i startreläet. Jag har ej heller ingen ström till regnlampan som kopplas till härvan i bakljuskontakten.
När jag slår på tändning sjunker spänningen på batteritet fån drygt 13v till 12,6 sådär. Slår jag av får jag tillbaka 13, drygt.
Har kollat att jag kortslutit sidostödskontakten då det är borta. Det är ju en klassiker att glömma annars.

Det jag hann göra igår kväll var:
Kolla startkontakt och ljuskontakt. Det verkar funka enligt kontinuitetsmätning.
Kopplade startmotorn direkt på ett batteri och den går runt.
Kopplade extra kabel på jord till batteri för att säkerställa attt det inte var flätan.
Kollat alla säkringar.

Inget resultat.

Så nu får jag gå vidare med vad?
Mäta resistans och annt vid CDI enligt verkstadshandbok
Sen får jag försöka mäta var jag har spänning på kabelstammen. Kommer ingen ström fram? Kan det vara brott på flera kablar i den?

Tacksam för hjälp av den som vet hur sådant här funkar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Inget klick i startreläet.
Får startreläets spole ström när du trycker på startknappen?

Om inte, felsök bakåt. Om du har ett avloppsrör mellan punkt A och B där skit som hälls i vid punkt A men inte kommer ut i punkt B vet du att det är stopp någonstans mellan punkt A och punkt B. Punkt A är batteriet och punkt B är startsolenoidens spole. Mät inte på måfå, gå efter hojens elschema från batteriet ända ner till solenoidens spole.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
När jag slår på tändning och trycker på startknapp så klickar det i bränslepump, klick, klick klick. Det här är ju inte en bränslepump spm primar när man slår på tändning. Men tydligen reagerar den nu när jag trycker på startknapp. Däremot händer inget med startmotorn. Den går inte runt. Inget klick i startreläet.
- Precis detta symptom hade jag på en av mina -98:eek:r.
Har för mig att jag lade i 3:an och tvångsrullade hojen med avstängd motor, så att motorn drog runt. Sen startade den som om inget någonsin varit fel. Jag fick alltså aldrig klart för mig vad som egentligen hänt. (något med startmotorn?)

Från "klick-klick-klick" till "vrrrooom".
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Får startreläets spole ström när du trycker på startknappen?

Om inte, felsök bakåt. Om du har ett avloppsrör mellan punkt A och B där skit som hälls i vid punkt A men inte kommer ut i punkt B vet du att det är stopp någonstans mellan punkt A och punkt B. Punkt A är batteriet och punkt B är startsolenoidens spole. Mät inte på måfå, gå efter hojens elschema från batteriet ända ner till solenoidens spole.
Ja precis. Det ärdet jag tänkt försöka mig på. Anslutning till startrelä, sen vid "junction box" där alla säkringar sitter och vid en kontakt längre fram på härvan där den övergår i främre härva så att säga. Tror det är där jag kan komma åt.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
- Precis detta symptom hade jag på en av mina -98:eek:r.
Har för mig att jag lade i 3:an och tvångsrullade hojen med avstängd motor, så att motorn drog runt. Sen startade den som om inget någonsin varit fel. Jag fick alltså aldrig klart för mig vad som egentligen hänt. (något med startmotorn?)

Från "klick-klick-klick" till "vrrrooom".
Det tänker jag också prova. Liksom att koppla till ett rejält bilbatteri istället. De skall var känsliga på batteri har jag läst. Även om jag nu har fulladdade lithium batteri så det borde inte var problemet. Men som sagt när jag letat elfel på andra hojar har ofta varit det det inte borde vara...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det tänker jag också prova. Liksom att koppla till ett rejält bilbatteri istället. De skall var känsliga på batteri har jag läst. Även om jag nu har fulladdade lithium batteri så det borde inte var problemet. Men som sagt när jag letat elfel på andra hojar har ofta varit det det inte borde vara...
- Kan tillägga att detta märkliga fenomen inträffade just i samband med att jag fipplat med tändningslåset.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Du har inte råkat slå till dödarknappen på högersidan?
Jag felsökte i panik en gång efter en färjeresa då hojen inte startade, någon hade roat sig med att knäppa av dödarknappen.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Du har inte råkat slå till dödarknappen på högersidan?
Jag felsökte i panik en gång efter en färjeresa då hojen inte startade, någon hade roat sig med att knäppa av dödarknappen.
Bättre där än när någon som kör om lyckas döda med knapp när man löder stumt på bakrakan på sviestad!
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Du har inte råkat slå till dödarknappen på högersidan?
Jag felsökte i panik en gång efter en färjeresa då hojen inte startade, någon hade roat sig med att knäppa av dödarknappen.
Det är ju en klassiker!:brinnerup Men nej det felet är det inte.
 
Nyheter
Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Top