Att sälja ut allmännyttan till underpriser

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jo, det är en bostadspolitiskt rättighet. Vem som helst ska kunna bo var som helst genom en hyresrätt. Detta för att undvika att skapa ett segregerat samhälle.

Något sådant har du inte märkt av i Sverige va.... :rolleyes:

Jo, som det är nu är det en rättighet, vilket är FEL. Dessutom fungerar det bevisligen inte heller:

1. Eftersom bostadsköerna är ljusår långa

2. Eftersom hyresvärdarna saknar ekonomiska incitament (förutom att sälja ut)

3. Alla vill bo centralt i Sthlm. Billigt. Detta fungerar inte enligt lagen om tillgång och efterfrågan.

Tycker du det är rätt att jag genom skattefinansierade medel måste subventionera ditt boende för att du vill bo i stan, trots att du har ett jobb vars lön inte kan bära den verkliga kostnad detta medför?

Förklara gärna för mig hur du tycker att man skall få rätsida på problemet.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Tycker du det är rätt att jag genom skattefinansierade medel måste subventionera ditt boende för att du vill bo i stan, trots att du har ett jobb vars lön inte kan bära den verkliga kostnad detta medför?

Dom pengarna kan du ta från alla dom där klippen du har gjort, din gamle fetnacke.

Kanske har jag varit med och ombildat några hyresrätter och gjort några klipp på vägen :D

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Tänk vad folk är enkelspåriga.....

Givetvis finns där pengar att tjäna på att ombilda en HR detta då värdet på fastigheten för en hyresvärd är (hyror-avskrivning-kostnader för drift)/avkastningskrav på kapital. Sålänge man har icke marknadsmässiga hyror kommer det värdet vara lägre än värdet på fastigheten i BR form...

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Dom pengarna kan du ta från alla dom där klippen du har gjort, din gamle fetnacke.

Jag ser gärna att mina skattepengar går till de i samhället som har det sämst, men att betala extra för att fröken progg skall ha råd att bo på Söder med sina emo-polare ställer jag verkligen inte upp på.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tänk vad folk är enkelspåriga.....

Givetvis finns där pengar att tjäna på att ombilda en HR detta då värdet på fastigheten för en hyresvärd är (hyror-avskrivning-kostnader för drift)/avkastningskrav på kapital. Sålänge man har icke marknadsmässiga hyror kommer det värdet vara lägre än värdet på fastigheten i BR form...

Har nån påstått det motsatta? :va

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
"Skattebetalarna har bara under de senaste 10 åren blivit lurade på i snitt 1,7 miljoner kronor per såld lägenhet vilket resulterat i förmögenhetsöverföring om 50 miljarder kronor till ett antal privatpersoner."
http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/stockholmarna-har-bestulits-pa-50-miljarder-1.1070541

....Men vad beträffar diskussionen av hyresreglering så borde väl denna artikel förtjäna sin plats i tråden:
http://www.dn.se/ekonomi/allmannyttan-mister-hyresledning-1.1070518
"Hyror ska sättas enligt bruksvärdesprincipen och de privata fastighetsägarna ska vara med och förhandla om hyrorna.
...
...
De kommunala bostadsbolagens hyresnormerande roll avskaffas.
– Nu blir det i stället förhandlade hyror mellan hyresgästföreningen, de kommunala bolagen och de privata hyresvärdarna, säger Odell."

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
J

Tycker du det är rätt att jag genom skattefinansierade medel måste subventionera ditt boende för att du vill bo i stan...

Jag är iofs inte för hyresreglering men måste ändå fråga:

- Tycker du att det är rätt att de allmänna hyresrättsbestånd som våra föräldrar och farföräldrars skattepengar har byggt upp nu säljs till underpris så att lyckligt lottade privatpersoner gör miljonvinster i storleksordningen 2 miljarder per år?

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Hoj
två hjul
Det är ju kul att det är fyra stockholmare som uttalar sig -- hittintills
Och att folk från landet ondgör sig över att deras skattepengar går åt
En del av dom bostadsrätter kommer från KOMMUNALA bolag - en del privata
En fastighetsvärde är hyresinkomsten och den förväntade prisökningen....
Om den är full av hyresgäster då har den ett marknadsvärde
och i praktiken har hyresrätten ett värde ( dom säljs ibland )
Ett sätt för kommunen att få loss pengar och bygga nya bostäder är att sälja
gamla hus . Och att det är marknadsvärdet sen ombildar man och föreningen betalar konsulten inte säljaren . Och då har man i dagsläget ett förmodligen högre värde .
Men eftersom räntorna kommer att stiga så kommer priset att sjunka . I en del fall
kommer föreningar att gå i konkurs för att priset + renoveringsbehovet är mycket högre än vad ägarna klarar av . Det är föreningar som gått i konkurs redan och det kommer
att bli fler. Att någon skulle tjäna 7 miljoner på en ombildning håller jag för otroligt
( skröna ) normal pris 35 000/kvm * 400kvm = 7 miljoner och sälja för 14 milj och köpa ny lägenhet ..... fet chans --- landsortskröna

"Skattebetalarna har bara under de senaste 10 åren blivit lurade på i snitt 1,7 miljoner kronor per såld lägenhet vilket resulterat i förmögenhetsöverföring om 50 miljarder kronor till ett antal privatpersoner

50 000 000 000 / 1 700 000 = 29 411 lägenheter
sen skatteinkomsterna på vinsten öka det med 30%
40 000 kommunala bostäder ombildade
det är 1,5 gånger fler lägenheter än vad stockholmshem har idag

det är lika många som det byggt under dom senaste tio åren i stan

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Jag är iofs inte för hyresreglering men måste ändå fråga:

- Tycker du att det är rätt att de allmänna hyresrättsbestånd som våra föräldrar och farföräldrars skattepengar har byggt upp nu säljs till underpris så att lyckligt lottade privatpersoner gör miljonvinster i storleksordningen 2 miljarder per år?

Nej, det är klart det är snett. Men det är lika snett att skattebetalarna subventionerar andras (ej behövandes) boende på "dyra" adresser.

Självklart skall alla erbjudas ett drägligt boende, främst samhällets sämst lottade, men att skattepengar går till att Svenssons hyra skall kunna hållas fortsatt låg är snett.

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Hoj
två hjul
Du får slåss om siffrorna med författaren till debattartikeln. Det är han som skrivit siffran 50 miljarder på 20 år.
http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/stockholmarna-har-bestulits-pa-50-miljarder-1.1070541

10 år ??????

på ett riksgenomsnitt --- men DN är ju ett sanningsvittne

Isåfall kan man ju undra vad dom fulla ränteavdragen
för alla som köpt villor har kostat skattebetalarna
om man skall jämföra bostadsformer

Eller hyresrättens förmåga att hindra folk från att bygga upp en tillgång

Eller vad reseavdragen kostat skattebetalarna

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nej, det är klart det är snett. Men det är lika snett att skattebetalarna subventionerar andras (ej behövandes) boende på "dyra" adresser.

Självklart skall alla erbjudas ett drägligt boende, främst samhällets sämst lottade, men att skattepengar går till att Svenssons hyra skall kunna hållas fortsatt låg är snett.

Nu är det väl inga skattepengar som "går" till subventionerna. Däremot uteblir de... Men som sagt, jag är emot hyresregleringar och tråden gäller ju inte de som får hyran sänkt med ett par tusenlappar utan att folk gör miljonvinster på det som tidigare var "allmän" egendom.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
10 år ??????

på ett riksgenomsnitt --- men DN är ju ett sanningsvittne

Isåfall kan man ju undra vad dom fulla ränteavdragen
för alla som köpt villor har kostat skattebetalarna
om man skall jämföra bostadsformer

Eller hyresrättens förmåga att hindra folk från att bygga upp en tillgång

Eller vad reseavdragen kostat skattebetalarna

Vilken fantastisk massa kloka ord! Var kom du ifrån!?

Nu är det väl inga skattepengar som "går" till subventionerna. Däremot uteblir de... Men som sagt, jag är emot hyresregleringar och tråden gäller ju inte de som får hyran sänkt med ett par tusenlappar utan att folk gör miljonvinster på det som tidigare var "allmän" egendom.

Well. Ser du inte sambandet? Den "allmäna" egendomen går back, dvs KOSTAR pengar. Därför säljs den ut. VId avyttring kan man ju inte ta ut högre pris än vad de tilltänkta köparna (de panka hyresgästerna) kan betala, annars får man inte till någon ombildning (dvs man skulle fortsätta ha en allmännytta som gick back, pga reglerad marknad) blir det ju ingen ombildning. Därav låga priser som sticker folk i ögonen.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Nej, som du ser i det du valde att citera så skrev jag 20 år, som jag i min tur tog från artikeln som jag länkar in i... Och som sagt, du får gärna slåss om siffror med författaren. Jag skiter egentligen i vilket...

Han skriver att avregleringen gett ökningar som ger vinster på i snitt 1.7 miljoner per såld(avreglerad) lägenhet och sen är det vad mig beträffar oväsentligt om siffran är 1, 1.5 eller 2 miljoner för det är fortfarande snett.

Hyresreglering är snett men det gör inte folk till miljonärer på skattebetalarnas bekostnad... eller vänta:
Även om de så lägger undan hela subventionen, på säg 3000, från den egna lönen så skulle det ta typ 25 år att bli miljonär.
En avreglering kan göra en tidigare hyresgäst till miljonär på ett par månader.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är den så kallade bruksvärdesprincipen som styrt vilken nivå hyran ska ligga på. I princip har det kostat lika mycket att bo inne i Stockholms innerstad som i utkanten om bostadens standard och byggår överensstämmer. Det har inte funnits några incitament för hyresvärdar att renovera och underhålla sina fastigheter mer än det absolut nödvändiga. Därför är standarden fortfarande på 70- 80 tals nivå.

Ingen blir rik på att förvalta fastigheter om inte bestånden är stora. Allmännyttan har alltså haft stora fördelar jämfört med privata aktörer. Ändå har allmännyttan låtit förorterna förfalla. Lagom till det är dags för stora investeringar vill man ombilda till bostadsrätter. Lyckligtvis ser folk igenom dessa försök.

Att små privata aktörer valt att sälja ut är ingen tillfällighet. De står inför stora eftersatta underhållskostnader och passar på att sälja av så länge räntorna är låga. Även större privata bolag har passat på att sälja av av samma anledningar. De har haft hög belåning. Allmännyttan däremot har inte samma problem med hög belåning. Innehaven är gamla och många gånger avskrivna. Istället för att underhålla sina fastigheter har många kommuner valt att plocka ut pengar ur bolagen till annan verksamhet.

Känner en person som sålde sitt hyreskontrakt för närmare 1 000 000 kr på Östermalm när han valde att köpa en bostadsrätt. Hyresrätten var en fyra och hyran låg på ca 8 000 kr i månaden.

Räkna ut månadskostnaden att köpa motsvarande lägenhet utan större kontantinsats och jämfört det med att hyra samma lägenhet. Det skiljer ett antal tusenlappar i månaden till hyresrättens fördel.

Även om någon väljer att betala 1 miljon för kontraktet kommer månadskostnaden att understiga det för bostadsrätten.

Jag har inget emot att man säljer av allmännyttan. Men det ska inte ske på bekostnad av att man skänker bort övervärden. Då hade jag hellre sett att att man värderar om fastigheterna så att man vid ombildningar måste betala närmare markadsvärdena i närområdet. Då skulle ombildningar i princip upphöra. Få människor skulle inte ens ha råd med kontantinsatsen. Antingen det eller så får staten sätta en hög skatt på bostäder ägts av allmännyttan. En skatt som första innehavaren måste betala vid försäljning.

För länge sedan fanns det något som kallades byggsmitta. Ofta var det byggbolag som fått köpa fastigheter i dåligt skick av kommunen i syfte att renovera upp dem. När de sedan såldes påfördes en betydligt högre skatt. Tanken var inte dum. Många bolag har nog slitit sina hår i syfte att försöka få byggsmittan upphävd. Ett antal konsultbolag har nog tjänat en och annan krona under årens lopp.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning