Att sälja ut allmännyttan till underpriser

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Oj bor det en miljon människor i innerstan?...märkligt eftersom det inte ens bor en miljon människor i kommunen.

Stockholm har 2 019 182 personer 2010-03-26.

Källa.. http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____287608.aspx

Tar man bort närområden som Solna, Sundbyberg, Järfälla, haninge mm
Så blir det 829 417 kvar.

Man att kalla det som är kvar för innerstad var kanske lite och ta i. Ber hemskt mycket om ursäkt :D

Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Jag säger inte emot men har du en källa på det?

Jag arbetar en hel del med utredningar gällande landsting och kommunala verksamheter. Vad som gör att dom har högst sjukskrivningar i landet, sämst ekonomi och varför ett privat företag kan driva samma verksamhet, med bättre kvalitet, bättre trivsel, bättre service, få mindre pengar från staten per patient och ändå göra 30% vinst.

Givetvis finns det privata företag som har kass kvalitet, dålig trivsel mm och som bara vill göra vinst. Men trenden är otroligt tydlig att privat fungerar otroligt mycket bättre och är billigare för samhället.
Och dom ställen som bara vill göra vinst kommer snart att gå i konkurs i alla fall då ingen patient vill komma tillbaka dit.

Men jag har ingen källa som jag kan länka till på internet.
Men för den som vill så är det nog inte så svårt att hitta information.
Finns en stor utredning som gjordes av Karolinskainstitutet för några år sedan som heter "KomAn". I den finns mycket information.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Politikerföraktet lär ju inte minska direkt.

Från dagens DN:

http://www.dn.se/sthlm/koparna-gor-miljonklipp-pa-rabatterade-bostader-1.1071544

"Den moderata politikern Per Wesslau, suppelant i Stockholmshems styrelse, är en av dem som bor i huset.

Joakim Larsson (M), ytterstadsborgarråd och styrelseordförande i Svenska Bostäder, säger att han fick veta att partikamraten bor i huset först när beslutet skulle fattas.

– Vi har tidigare suttit i samma styrelse ett halvår, jag känner honom bara till namnet. Det kan inte kallas jäv, säger han.

Joachim Larsson har inte heller varit informerad om miljonrabatten till hyresgästerna, säger han."

Joakim Larsson skrev i SVD "Ombildningar en god affär för Stockholmarna" här om dagen:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ombildningar-en-god-affar-for-stockholmarna_4508875.svd

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Visst är det bra med bostadsrätter när man är 30 och har stadgat sig men för oss som inte vill binda upp oss i ett boende och miljonlån då? Antalet hyresrätter minskar ju enormt och snart finns det ju bara studentrum och en och annan privat aktör kvar.

Hursomhelst ser man lätt utifrån att den europeiska bostadsmarknaden är en bubbla som troligen spricker mycket större än den amerikanska som utlöste finanskrisen—lägenheter som för tre, fyra år sen kostade 300 000 kr kostar idag över miljonen; och ytterligare tre, fyra år tidigare kostade den 50 000 kr. Det finns inte täckning för så dyra bostäder som Europa skyltar med—kolla bara på Spanien. Jag hoppas bubblan spricker inom en inte allt för avlägsen framtid, då ska jag köpa hus.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Vill man hyra så kan man göra det utanför tullarna.... Vill man bo innanför tullarna så kan man köpa. Bara för att det funnits hyresrätter i stan så innebär det inte att dom bytt innehavare gratis!
Ett hyreskontrakt i stan kostar vanligtvis 6-10 000 kr/kvm.
Bättre att det blir bostadsrätter helt och hållet inom tullarna...:)

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Vill man hyra så kan man göra det utanför tullarna.... Vill man bo innanför tullarna så kan man köpa. Bara för att det funnits hyresrätter i stan så innebär det inte att dom bytt innehavare gratis!
Ett hyreskontrakt i stan kostar vanligtvis 6-10 000 kr/kvm.
Bättre att det blir bostadsrätter helt och hållet inom tullarna...:)

Problemet med avsaknad av hyresrätter gäller även utanför Sörmland/Uppland... :blah

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning