Att skjutsa en kort person

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Kör en knix med SMC nån gång så får du hjälp med en optimal körställning.

Knix - svaret på alla frågor mellan fotsvamp och vilken viskositet på gaffeloljan man ska ha på Mugello.

Jag har då aldrig kunnat ha olika körställningar. Som man sitter sitter man. Flytta längre bak måste ju kännas riktigt avigt.
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Skjutsade nyligen en tjej som var typ två hundskitar hög. Hon gled ner från cutsen till mig i "sittbrunnen". Vart litet trångt därnere, med det inte sagt att det inte var trevligt. Men löste det hela genom att flytta bak röven så hon åkte upp på cutsen och fick grepp runt mig, runt vissa delar iaf... :tuttar
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag är förvirrad.

Enda gången jag skjutsat en kort och väldigt smal tjej var när vi bytte passagerare på en MC-semester och polarens fru fick åka med mig. Enda bekymmret jag upplevde var att jag hela tiden trodde hon ramlat av då det inte kändes som jag hade passagerare. :D
Hon var dock bara lycklig då min då extremt obehagliga sporthoj var perfekt för hennes korta kropp. Mig räckte hon även runt till skillnad från sin lite "trinda" karl. Som hon f.ö. vill ska skaffa "love handles". :)

Om passageraren inte kan knipa om förarens rygg/höft/röv måste den ene eller båda vara smurfar. Alternativt har man en jättekonstig hoj. Jag har aldrig haft en passagerare som aldrig, i sämsta fall, kunnat lagt en hand på ens bröstkorg och hållt i ena passagerarhandtaget iaf.

Har hon så extremt korta ben för hon väl sätta fotsulorna på ditt ryggskydd för att parera en kraftig inbromsning¿ :)

Personligen tror jag att det är hennes oerfarenhet som spökar. Ut och kör försiktigt. Kör i stadstrafik först, sen försiktigt på landsväg brukar det komma automagiskt.

Edit: Det där med att glida fram på sadeln finns det bra bot på. Glidskydd alá mattglidskydd är toppen. Finns formsydda för de flesta MC som man bara trär på passagerarsadeln.
På min förra hoj med "såpasadel" hade jag både blivit galen och mördat min fru (i valfri ordning) utan det.
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Knix - svaret på alla frågor mellan fotsvamp och vilken viskositet på gaffeloljan man ska ha på Mugello.

Hahaha!

Som morsan när man var liten... Man kom hem nyvurpad med hjärnan hängande utanför skallen och hon tyckte att lösningen var alsolsprit.:D
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Angående passagerarhandtag, s.k. grabrails, så skulle jag vilja få citera mitt eget föredrag i ämnet som jag skrev här för några år sedan.

Jag garanterar att du aldrig har hört något positivt om grabrails av passagerare som suttit på en hoj som tvingats genomföra en panikbromsning och därpå följande undanmanöver. En sådan människa existerar inte i hela universum.

Det är en stor fara om man tror att grabrails skyddar mot risken att få "passageraren i ryggen" vid inbromsningar. Vid akuta situationer hinner passageraren mycket sällan spänna sig och ta upp sin vikt vid en inbromsning. Rent fysikaliskt så gör också hävstångseffekten att det är enormt mycket tyngre för passageraren att hållla emot sin vikt när man håller i grabrails nere vid arschlet jämfört med om man får ta stöd mot tanken. Spika fast en planka lodrätt i dess ena ände och försök tippa den. Även om man kanske inte kan blåsa omkull brädan så behöver man ju inte vara särskilt arg för att trycka omkull den. Gör sen om samma sak men du sätter ett stag i den rikting som du tippar brädan. Skillnaden i "hållbarhet" är enorm! Det kommer att krävas mycket adrenalin för att knäcka staget.

Passageraren har alltså en chans att hålla emot sig vid lugna inbromsningar vid t.ex. rödljus och luras därför tyvärr att tro att man klarar av att hålla emot sin vikt även vid riktigt hårda inbromsningar. Nej, låt armarna mot tanken bli "staget" som gör konstruktionen stabil. Grabrail kan jämföras med att man använder midjebälte istället för trepunktsbälte. Överkroppen kommer obönhörligt att slungas framåt.

Tyvärr så kan grabrails i vissa fall t.o.m. vara en försvårande faktor då de lätt lurar passageraren att sitta mer upprätt. Detta gör att passageraren med fart kommer att slå in i föraren en kort stund efter att föraren tagit upp sin egen vikt och kanske redan har lätt krökta armar. Ba....... Donk! Paradoxalt nog så är det troligen just denna extra belastning som får många förare att säga åt passagerarna att "håll i dig i grabrailsen för annars så blir det så tungt för mig vid inbromsningen."

Vid akuta och hårda inbromsningar är det mycket enklare, och naturligare, att passageraren tar spjärn emot tanken. Visst finns det en risk att föraren i inledningsskedet får ta emot en större tyngd men eftersom passageraren sitter tätt mot föraren så kommer inte det där slaget som slår till en i ryggen när man inte var beredd på det. Dessutom är armarna som starkast när de är raka. Sen har passageraren faktiskt också en chans att ta upp sin vikt när denne såsmåningom "vaknar". Man orkar aldrig dra sig bakåt i grabrailsen.

Inte sällan tror jag att grabrailsanvändandet inleds av moppedister som åker omkring i 30-45 km/h. De tror sen att de kan använda samma teknik vid farter som är 3 gånger så hög. De inser inte att röresleenergin då blir 6-8 ggr. högre. Pratar vi om farter kring 240 km/h (som är toppfart för Thunderace+passagerare) så blir rörelseenergin i överkroppens framåtpendling 64 ggr högre än vid moppedistens 30 km/h! (Fördubbling av hastighet = 4-dubbling av rörelseenergin)

Jag är rädd att de olyckor som sker beror på oerfarenhet och okunnighet om hur man bäst bör bete sig som passagerare och framför allt KÖRA (och ge korrekta instruktioner före avfärd) som förare när man har x antal kg att ansvara för på bönpallen.


Jag har varit SMC-instruktör i några år och därför fått se både det ena och det andra på avrostningarna som SMC arrangerar varje vår. Passagerare som ej håller om föraren är bland det mest skrämmande! För några år sedan skulle vi ha inbromsning i 30-40 km/h följt på snabb undanmanöver. Ett par kommer åkandes och passageraren håller i sig i grabrailsen/pakethållaren. Trots denna otroligt låga hastighet och det faktum att passageraren på metern när vissste om exakt i vilken tiondels sekund som inbromsningen skulle ske så hade passageraren ingen chans att motverka pendelrörelsen vid undanmanövern. (Föraren visste ej om han skulle svänga höger eller vänster. Det visade jag mitt i inbromsningen.) Passsagerarens huvud var minst en halvmeter ifrån förarens i sidled, både vid undanmanövern och det därpå direkt följande "returkastet". (Då var huvudet en halvmeter "utanför" åt andra hållet.) Detta genererade självklart en mycket svårbemästrad pendelrörelse i cykeln och föraren hade tur som överhuvudtaget lyckades undvika en krasch. Jag stoppade dem självklart direkt när jag såg detta och gav dem instruktioner i hur man bör sitta; "-Sitt tätt mot föraren och ta upp din egen vikt vid inbromsningen genom att ta stöd mot tanken." Vid nästa inbromsning kunde man inte se någon skillnad alls på detta ekipage och alla andra singelhojar som övade samtidigt. DE kunde först nu agera som en enhet och gjorde därför en perfekt undanmanöver! ENDA skillnaden var hur passageraren satt och höll i sig.

Det jag försöker beskriva är en situation där två vuxna ansvarskännade personer är ute och åker i ett förståndigt och lagligt körtempo utan fartiga kurvtagningar eller tvära rödljusinbromsningar och dito accelerationer. Att ha en passagerare där bak förhindrar starkt en körstil liknande den man har som ensam förare på hojen.


Varningstuta! Man kan aldrig veta när vardagskörningen övergår i krissituation och därför måste man alltid vara beredd.

För övrigt så tycker jag inte att man blir nämnvärt begränsad av vare sig passagerare eller full packning. Förutom att det lättare blir bakhjulssåka av vid gaspådrag när man har passagerare. Jag har som sagt kört hårt på bana med passagerare och kunnat konstatera att om passageraren bara "sköter sitt" så kan man köra mycket hårt. Maximala nedlägg med fotpinnskrap är fullt möjligt med passagerare. (Kanske inget man bör rekommendera dock.) Stenhårda inbromsningar från 180 km/h är inge problem alls med passagerare som väger 80-90 kg. (Och jag är absolut inte hulken!) Hårdade än så bör man knappast köra på gata ...

Jag har suttit som passagerare i många mil och i många hårda inbromsningar medan min f.d. sambo körde Thundern. Jag vill ju inte skryta nu men jag är faktiskt starkare i armarna än henne ... ;-) Hon hade aldrig något som helst problem med att hålla emot "min" vikt vid inbromsning. Jag tror inte att det ens diskuterats, och då bör det heller aldrig varit något som besvärade henne. (Tro mig, om något störde mitt ex så fick jag veta det ... ).

Sen så ger ju grabrail absollut NOLL kontroll över kroppen vid acceleration. Man har inte ens en sportkepa att försöka hålla i sig om man inte är helt beredd.

Fatta sen också hur kul det blir när föraren först gör en akut undanmanöver för att därefter sedan tvingas göra en hård inbromsning ...

I första steget så kommer "grabrailspassageraren" att hamna en halvmeter bredvid föraren, för att sen vid inbromsningen inte kunna hålla i sig och således köra om föraren ... Crash, Boom Bang ...

Således kan vi konstatera att:

* Grabrails är värdelösa vid acceleration.
* Grabrails ger urusel kontroll på kroppen vid snabba sidoförflyttningar då passageraren inte är förvarnad, och dålig kontroll när man är beredd.
* Grabrails ofta t.o.m. förvärrar effekten vid akuta inbromsningar.
* Det faktum att grabrails existerar gör att passagerare och förare luras att tro att de skall användas för att hålla i sig under färd.
* Flertalet svåra olyckor inträffar för att passagerare håller i sig i grabrails.

Nä... jag har sagt det förut och jag säger det gärna igen. Såga bort skiten!

Det finns enbart en vettig lösning på problemet i denna tråd. Du får sitta så långt bak som möjligt så att hon inte kan glida ner på din sits.

Varför ska du bry dig om att du ser ut som en mupp? Du har ju redan en spätta!
 

Ozzi

Guest
Hon få väl lägga en hand under "nötpåsen" o lyfta lite när det ska bromsas.:D
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Två stycken som styr en motorcykel är en för mycket tycker jag. Passageraren ska sitta still annars blir det knas.

Fast då har du ju aldrig kört aktivt med passagerare låter det som. :krama

Jag brukar alltid säga åt passagerare att titta över min axel åt det håller det svänger, då följer de med i den rörelse som jag gör och ungefär lika mycket "häng".
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top