Att sluta snusa...

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Nu har det passerat ungefar 48h dvs tva hela dygn sedan jag tog min sista snus :gnissla

Hittills har jag drabbats av foljande:
* plotsligt vredesutbrott i telefon mot en stackars oskyldig kvinna
* hemska somnproblem...ligger bara och vrider mig och vill ha snus
* svarta tankar/ om jag inte far snusa, vad ar meningen med att leva?
* onaturlig kaffekonsumtion (hmmm. kanske nr 2 har med detta att gora?)
* en otack kansla av forlust/orattvisa (alla andra far snusa utom jag!)

Pa plussidan har hittills bara lite renare fingertoppar och mojligtvis lite fraschare tander visat sig.

Orsaken till att jag plotsligt efter ca 17 ars eskalerande snuseri nu ska forsoka sluta ar att jag laste en hemsk tidningsartikel om alla hemska akommor man kan drabbas av genom sitt snusbruk...det var allt fran diskbrack till haravfall och impotens, dvs. inget man ar sugen pa alls :gnissla

Tankte be andra som lyckats eller misslyckats med att sluta snusa efter manga ar att ge mej lite stod/tips i denna svara stund?

Mitt forsta mal nu ar att ge fan i snuset i tva veckor. Tankte att da borde ju det mesta av giftet vara ute ur kroppen, och kanske man borjar se flera positiva effekter. Hoppas!

over n out /Lasse

Bifogat

• HPIM0531.JPG
    HPIM0531.JPG
    39.1 KB · Visningar: 324
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
southwick skrev:
Tankte be andra som lyckats eller misslyckats med att sluta snusa efter manga ar att ge mej lite stod/tips i denna svara stund?

Jag slutade i augusti, det var jobbigt i några dagar bara. Köp ordentligt med vanligt tuggummi så du alltid kan stoppa något i munnen.
Det här är en klyscha har jag alltid tyckt, men jag märkte hur väl den stämmer:
Det handlar om vilja.

Jag var egentligen inte ens motiverad, ville bara kolla om jag kunde sluta, lite på kul. Sen vart det som det vart.

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Kan hålla med tidigare talare att tuggummi funkar hyfsat för att ha något i munnen. 2-3 veckor är det riktigt jäfligt (uppmuntrande va :7peta )
Sen blir det bättre.

Ganska många år sen jag slutade men kommer fortfarande ihåg den första tiden som "inte skoj". Suget sitter i ganska långt efter också men frestas inte att ta en till. Lätt att man åker dit igen. Ska man lägga av ska man göra det totalt :tummenupp

Lycka till. Sparad hälsa och några sparade kronor man kan lägga på hojen istället :yoparty

Nienna

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Kawasaki gpx 600R , en gammal sate ;)
Vanligt tuggummi kan fungera för att lindra abstinensen! Annars testa nikoplåster eller nikotugg eller liknande.. Finns små små tabletter som man lägger under tungan, smakar nästan som snus och de hjälper fint första tiden då det är som värst! Finns på apoteket!

Håller tummarna för dig! Håller på själv, så jag vet hur det är!

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Tja, som andra sagt två,tre veckor är det riktigt jävligt... så då är det bara att visa vem som bestämmer.

Sedan släppte suget helt för mig för att komma tillbaks efter tre månader och då var det en jobbig vecka till.

Sedan dess har jag inte varit sugen på snus det minsta och det var ca 1,5 år sedan.

Lycka till , det handlar bara om motivationen. Är det du eller snuset som skall bestämma...

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag snusade general lös i flera år, sen fick jag utlandsjobb i Asien och slutade snusa mest för att inte skrämma Asiaterna samt att det va krångligt att få tag på snus där.

Sen höll jag uppe med snusandet i flera år tills portionssnuset dök upp, en liten påse som inte grisar ner fingar och mun, vilket rus att börja igen.

Sen dess har jag börjat och slutat med snus flera ggr, men har även gått från General lös till Catch portion som inte är lika stark, har snusat i ett år igen nu, skönt att ha en tröst när det är kallt och jävligt ute, men jag ska nog sluta snusa till våren igen.

Ett stalltips till dig som vill sluta är att skaffa sig en rejäl bakfylla och inleda morgonen med att fylla hela käften med snus, efter ett tag så mår du ännu mera illa och får avsmak för snus, funkar iof kanske inte för alla.

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
southwick skrev:
Orsaken till att jag plotsligt efter ca 17 ars eskalerande snuseri nu ska forsoka sluta ar att jag laste en hemsk tidningsartikel om alla hemska akommor man kan drabbas av genom sitt snusbruk...det var allt fran diskbrack till haravfall och impotens, dvs. inget man ar sugen pa alls :gnissla

"Till motsatsen är bevisad"

euhm...Var det inte surr om förra året att det inte gick att bevisa dessa sjukdomar? :va

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Slutade själv för ett par månader sen, fortfarande sug efter maten vid läggdags och till kaffet.. Har snusat och slutat förr, kommer säkert börja igen.. Det är väldigt gott, och det är ju bättre än cigg i alla fall.. :)

Det känns som en ok last att ha, om man inte har nån annan..

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
Om vågar så kan du prova Choice (nikotinfritt). Då får kroppen inget nikotin men smaken skall vara ungefär den samma som vanligt snus.

Lycka till! Jag skall också försöka sluta till snart.

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Hoj
ZXR750J
GSXR1100R skrev:
Ett stalltips till dig som vill sluta är att skaffa sig en rejäl bakfylla och inleda morgonen med att fylla hela käften med snus, efter ett tag så mår du ännu mera illa och får avsmak för snus, funkar iof kanske inte för alla.

Ha ha!! Så gjorde jag. Sista kvällen snusade jag upp en hel Göteborgs rapé portion och söp mig full. Nästa dag kände jag en väldig avsmak för snus. Nu har jag varit "ren" i 14 månader och det känns lätt, fast ibland saknar jag en prilla under läppen när jag läser.

Under min första tid blev det mycket Choice och riven ingefära under läppen. Det underlättade en aning men allt sug försvann ju inte. Till och med de förbrukade portionspåsarna på gatan såg gott ut den första tiden. För mig dröjde det ca 6 månader innan jag inte tänkte på snus alls.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hur slutar man med mjölk i kaffet då?
Det har jag försökt, det var verkligen betydligt svårare än att sluta snusa.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Markus skrev:

Äh, det kan man gott fortsätta med. :banana

Bara för det ska jag hämta en mugg till.

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Honda VT750DC
Markus skrev:

Skitenkelt, tänk på hur gay det är med mjölk i kaffet varje gång någon frågar "Mjölk, socker?"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fotrally skrev:
"Till motsatsen är bevisad"

euhm...Var det inte surr om förra året att det inte gick att bevisa dessa sjukdomar? :va

Så vitt jag vet har ingen lyckats bestrida den vetenskapliga avhandlingen än!

Däremot så såg jag att tobaksbolagen använde den avhandlingen som ett argument för att få sälja snus i EU.

Forskarna bakom rapporten tog det med en axelryckning och sa ungefär:
"Kan man få mellaneuropeerna att fimpa ciggen och snusa istället är det jättebra, så länge man inte värvar någon som är nikotinfri att börja med snus för att det anses ofarligt, för bäst är det ju att vara helt nikotinfri"

Jag håller med, hade inte jag börjat som barn så hade jag definitivt inte börjat som vuxen, för det "tuffa" med att snusa har avtagit en hel del sedan man var 7 år....

i_fieL_good

HBB 2006
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
R6 -06
För mig var det som allra värst efter 2-3 månader. Satan vilket sug jag kunde få då. Attackerna var inte lika frekventa, men å andra sidan var de desto större. I början var jag sugen på snus mest hela tiden, men inte så infernaliskt sugen som jag kunde vara under månad 2 & 3. Det tog c:a 1½år innan snussuget hade släppt helt och hållet. Det var en riktig pärs att sluta snusa...

Och nu har jag börjat snusa igen :gnissla

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Slutade snusa själv för ca 3 månader sen. Hade snusat i 12 år. Första veckan var heeeemsk, bröt förlovningen med sambon, drog på mig en skriftlig varning på jobbet osv.
Suget sitter fortfarande i, men jag kommer aldrig börja igen, har väldigt stark viljestyrka.

Har du bara motivation så klarar du det, min motivation kom när det började lossa delar från mina tänder. :gnissla

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
i_fieL_good skrev:
För mig var det som allra värst efter 2-3 månader. Satan vilket sug jag kunde få då. Attackerna var inte lika frekventa, men å andra sidan var de desto större. I början var jag sugen på snus mest hela tiden, men inte så infernaliskt sugen som jag kunde vara under månad 2 & 3. Det tog c:a 1½år innan snussuget hade släppt helt och hållet. Det var en riktig pärs att sluta snusa...

Och nu har jag börjat snusa igen :gnissla
Hehehe, ja det är skit det där! :)

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
GuW skrev:
Så vitt jag vet har ingen lyckats bestrida den vetenskapliga avhandlingen än!

Däremot så såg jag att tobaksbolagen använde den avhandlingen som ett argument för att få sälja snus i EU.

Forskarna bakom rapporten tog det med en axelryckning och sa ungefär:
"Kan man få mellaneuropeerna att fimpa ciggen och snusa istället är det jättebra, så länge man inte värvar någon som är nikotinfri att börja med snus för att det anses ofarligt, för bäst är det ju att vara helt nikotinfri"

Jag håller med, hade inte jag börjat som barn så hade jag definitivt inte börjat som vuxen, för det "tuffa" med att snusa har avtagit en hel del sedan man var 7 år....

Grejen ar ju den att en del av det som stod i tidningen stammer in rattsa bra...har ofta som fan ont i ryggen pga lindrigt diskbrack, alltid iskalla hander o fotter, tandkottet ar ju inte i basta skick, tanderna borjar bli lite smatt gulaktiga...inga bra saker att drabbas av heller ju!

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Markus skrev:
Eller bearnaise sås på pittsan eller bacon på burgaren. :huvet

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...