Att sluta snusa...

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Hultan skrev:
Det känns som en ok last att ha, om man inte har nån annan..
:mattias Summan av lasterna (kvinnor, tobak, alkohol) är konstant. Det är bara proportionerna som varierar.

Mitt tips är att inte dricka alkohol de första snusfria veckorna.

Socrates

Guest
Har försökt sluta några ggr, men aldrig lyckats. Min bror slutade dock för 1år sedan, så jag tänkte jag skulle försöka igen...inte försöka, LYCKAS menar jag ju :) Så det får bli när jag tar ut hojen...då ska jag lyckas :) Någon mer som är på? Tror det blir lättare om man är fler...som man kan gråta ut hos och så :tungan

Edit: Till er som försöker sluta...Lycka till!

Last edited:

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Jag slutade för exakt 1 år sedan
Det gick över förväntan.

Jag snusade väldigt mycket på slutet var uppe i ca 1-1½ -2 doser portionssnus om dagen. Enda stunden på dagen som jag ej hade snus var när jag åt eller sov.

Jag köpte nikotinfritt kärring snus de första 2 veckorna för att ha något under läppen.

Sedan gick det utav bara farten har ej tagit någon snus ännu.

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
Jag provade sluta snusa för ett år sen. När abstinensen inte avtagit och godis konsumptionen gått i taket efter 1 månad så började jag igen.. på julafton. Min egna lilla julklapp.

Men, nu har jag försökt komma på ett sätta att sluta för gott och under en lite längre period skära ner på snusandet för att till sist sluta helt. Min ide är att man en vanlig dag räknar ungefär hur många snus man tar på en dag, och sedan bara stoppar så många snus i dosan på morgonen (funkar iofs bara med portion). Sedan när det har gått en vecka så minskar man med en, och försätter så varje vecka med en mindre. Efter x antal veckor så är den bara 1 kvar varje dag och veckan efter ingen alls... Nu när jag funderar på det... så ... skall jag nog ta och prova detta från och med imorgon. Får se om det går.

Reb0

Socrates

Guest
RebelZero skrev:
Jag provade sluta snusa för ett år sen. När abstinensen inte avtagit och godis konsumptionen gått i taket efter 1 månad så började jag igen.. på julafton. Min egna lilla julklapp.

Men, nu har jag försökt komma på ett sätta att sluta för gott och under en lite längre period skära ner på snusandet för att till sist sluta helt. Min ide är att man en vanlig dag räknar ungefär hur många snus man tar på en dag, och sedan bara stoppar så många snus i dosan på morgonen (funkar iofs bara med portion). Sedan när det har gått en vecka så minskar man med en, och försätter så varje vecka med en mindre. Efter x antal veckor så är den bara 1 kvar varje dag och veckan efter ingen alls... Nu när jag funderar på det... så ... skall jag nog ta och prova detta från och med imorgon. Får se om det går.

Reb0

He he he, precis så ska jag göra (Pratade med polaren för 10min och kom fram till att det är bäst) :) Ska räkna hur många snus jag tar idag, sen när jag tar ut hojen så ska jag minska med 2 portioner/vecka :) Sen blir det att inhandla Fishermans Friend och ha under läppen.

Lycka till Reb0!

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
Socrates skrev:
He he he, precis så ska jag göra (Pratade med polaren för 10min och kom fram till att det är bäst) :) Ska räkna hur många snus jag tar idag, sen när jag tar ut hojen så ska jag minska med 2 portioner/vecka :) Sen blir det att inhandla Fishermans Friend och ha under läppen.

Lycka till Reb0!

Jag gjorde ett försök 1988 ung. och det gick åt helvete :banana

Gjorde ett till försök sommaren 2003. Det gick också åt helvete :banana

Nu vill jag inte alls sluta snusa. Det är grymt att trycka in en mullbänk en söndagmorgon samtidigt som man läser tidningen i sängen. Men visst, det är säkert bättre för kroppen på något sätt om man inte snusar.

Socrates

Guest
Kevorkian skrev:
Jag gjorde ett försök 1988 ung. och det gick åt helvete :banana

Gjorde ett till försök sommaren 2003. Det gick också åt helvete :banana

Nu vill jag inte alls sluta snusa. Det är grymt att trycka in en mullbänk en söndagmorgon samtidigt som man läser tidningen i sängen. Men visst, det är säkert bättre för kroppen på något sätt om man inte snusar.

Har gjort några tappra försök innan jag med...men det har gått åt skogen. Antingen för att jag köpte godis för 200kr om dagen, eller för att sugen helt enkelt inte gick att motså. Som längst tror jag att jag hållit uppe i 3 månader. Men hittills har alla försök varit infall...då jag bara slutat rakt av...tror att det är lättare om jag trappar ner lite :)

Funderar på om kroppen mår bättre av att sluta, dels en massa godis, kroppen blir stressad, man mår psykiskt dåligt...vet i fan om det är bättre än skadorna snus ger :gnissla

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
Socrates skrev:
Har gjort några tappra försök innan jag med...men det har gått åt skogen. Antingen för att jag köpte godis för 200kr om dagen, eller för att sugen helt enkelt inte gick att motså. Som längst tror jag att jag hållit uppe i 3 månader. Men hittills har alla försök varit infall...då jag bara slutat rakt av...tror att det är lättare om jag trappar ner lite :)

Funderar på om kroppen mår bättre av att sluta, dels en massa godis, kroppen blir stressad, man mår psykiskt dåligt...vet i fan om det är bättre än skadorna snus ger :gnissla

Det enda som skulle kunna få mig att sluta nu är om en läkare ställer ett ultimatum: "Sluta snusa eller du kommer dö din jävel" :gnissla . Då vore det väl fan om man inte lyckades sluta.

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
RebelZero skrev:

Reb0
Bättre att bara sluta.. Man drar bara ut på lidandet annars..

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Det är bara att sluta tvärt, när suget kommer och det känns förjävligt så nuppa eller runka ihärdigt tills det går över, det funkar perfa!

Socrates

Guest
Felix skrev:
Det är bara att sluta tvärt, när suget kommer och det känns förjävligt så nuppa eller runka ihärdigt tills det går över, det funkar perfa!

Jag runkar hela dagarna vare sig jag snusar eller ej...så det blir ju fan ingen skillnad :huvet Får väl se till att skaffa mig en barbara istället.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Prova Choice, funkar mkt bra

edit. <tortyr> hittade denna i tempmappen
</tortyr>:hihi

Bifogat

• snuff 009.jpg
    snuff 009.jpg
    114.3 KB · Visningar: 117

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
jag trappade ner tills det att jag bara snusade 3snusar om dagen (mindre går knappt) sen slutade jag helt. Min fru hatade mig i 3 veckor eftersom jag blev helt galen, lättirriterad, deppig you name it. sen efter exakt tre veckor så var jag som vanligt igen. men suget efter snus kommer ibland fortfarande nu 15 månader senare. när jag blir så gammal att jag inte hinner dö i cancer så ska jag börja röka och snusa igen :D
Det som är mest påtagligt nu när man slutat snusa är, fan vad det luktar unket om snus, munnen och papperskorgar som någon spottar snus i stinker fan avfall. det tyckte man inte när man snusade själv. men tro mig det stinker. :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kevorkian skrev:
"Sluta snusa eller du kommer dö din jävel" :gnissla . Då vore det väl fan om man inte lyckades sluta.

Du kommer att dö även om du slutar med snuset!

Gustav1 skrev:
Jag har lyckats sluta snusa på nätterna nu iallafall.

Jag brukade vakna på nätterna och behövde ta en snus förut, då var jag uppe på en konsumption på två dosor/dygn.

Nu är jag nere på måttliga 1 dosa/dygn, och det kan man ju leva med, det blir ju bara:

140:- / Vecka
600:- /Månad
7300:- / År

Någon som blev motiverad att sluta nu???

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
GuW skrev:
Du kommer att dö även om du slutar med snuset!

Jag brukade vakna på nätterna och behövde ta en snus förut, då var jag uppe på en konsumption på två dosor/dygn.

Nu är jag nere på måttliga 1 dosa/dygn, och det kan man ju leva med, det blir ju bara:

140:- / Vecka
600:- /Månad
7300:- / År

Någon som blev motiverad att sluta nu???
Hur lyckas man snusa 2/dag?

Jag snusar en dosa per dygn ungefär, och då snusar jag verkligen dygnet runt, även när jag sover.

Bee

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Xj900 2001
kaZmur skrev:
Hur lyckas man snusa 2/dag?

Jag snusar en dosa per dygn ungefär, och då snusar jag verkligen dygnet runt, även när jag sover.

Antal timmar/dygn= 24st
Antal portioner/dosa= 24st
Antal minuter/portion=30st

=2dosor/dygn

Dock blir det förbannat jobbigt att vakna varje halvtimme och byta snus.

Håller med dig två dosor är fasen duktigt gjort. Kanske personen i fråga menar löst?? :confused:

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
Jag slutade i juni -05 efter 22 års rikligt intag av Rapé lös. Så fort ågrén kom så gjorde jag 20 armhävningar eller 20 sit ups. Funkade kanon :banana /Arnold S.

Nån skrev att det var struligt att få tag på snus i Asien. Icke! Jag prenumererade på snus via Swedish Match när jag jobbade i Kambodja ett år. 1999 var priset 22 kr dosan inkl frakt med DHL :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
bullerobban skrev:
Jag slutade i juni -05 efter 22 års rikligt intag av Rapé lös. Så fort ågrén kom så gjorde jag 20 armhävningar eller 20 sit ups. Funkade kanon :banana /Arnold S.

Fan vad bra! Ska jag genast borja med :)

Kan for ovrigt meddela att snusavgiftningen gar bra. Har tre st nya dosor liggande har hemma (och ett cigg-paket, haha!), men har hittills inte vart nara att ta nat snus.

Har haft grymma somnproblem, och saklart ett helvetes snussug, men det funkar bra maste jag saga. Men det hander ju ca 100 ggr/dagen att man kanner efter i fickan efter dosan och vill ta sig en liten javel, haha! Ganska stark vana man skaffat sig.

Ska ner till GBG och mc-massan imorron for att trosta mej mitt i elandet :) i alla fall! Det verkar ju som att dom flesta har som har forsokt sluta snusa verkligen har lyckats bra! Antar att det bara ar att fortsatta bita ihop tills suget forsvinner...har andrat min malsattning nu, fran tva veckor till tva manader istallet, for jag tankert att tva veckor ar for kort tid att hinna marka nagra positiva effekter kanske..?

Tack for tips och stod! / Lasse

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...