Att sluta snusa...

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Haha, så jävla kul o läsa. Jag har slutat snusa helt sen 1,5 år och nästan helt sen snart 2 år. Det hela började med att jag glömde att ta med snuset till jobbet en dag. På den vägen är det. Jag började lite smått igen efter ett tag men tvärslutade några månader senare. Jag hade inte så jävla mkt problem med det där super-suget som en del har i 2 veckor typ. Däremot kändes de som livet saknade meningen i ett par månader så där, iallafall på morgonen och efter maten. Jag har feströkt en del sen dess men är fast beslutsam om att sluta med det också nu, får la se hur det går med det.

Efter typ 3 månader efter jag slutat helt så provade jag att ta en snus hemma hos en kompis. Jag fick lägga mig ned och det tog typ 3 timmar innan illamåendet hade släppt. Nu för tiden så tycker jag att snus o röka luktar förjävligt, förr lukta de ganska gott.

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
GuW skrev:
Du kommer att dö även om du slutar med snuset!

Äsch då. Det där vet du inget om.

GuW skrev:
Jag brukade vakna på nätterna och behövde ta en snus förut, då var jag uppe på en konsumption på två dosor/dygn.

Nu är jag nere på måttliga 1 dosa/dygn, och det kan man ju leva med, det blir ju bara:

140:- / Vecka
600:- /Månad
7300:- / År

Någon som blev motiverad att sluta nu???

Två dosor/dygn är ju riktigt bra jobbat :hihi
Min förbrukning ligger på ung 1 dosa/dygn och då tycker jag att jag snusar på rätt så bra, iaf under dagtid.

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
Hultan skrev:
Bättre att bara sluta.. Man drar bara ut på lidandet annars..

Absolut, jag håller med. Men när det inte funkar och man verkligen vill sluta så måste man ju prova något annat. Visst jag har dålig karaktär och allt det där, men jag tänker inte ge upp för det.

/Reb0

Socrates skrev:
He he he, precis så ska jag göra (Pratade med polaren för 10min och kom fram till att det är bäst) :) Ska räkna hur många snus jag tar idag, sen när jag tar ut hojen så ska jag minska med 2 portioner/vecka :) Sen blir det att inhandla Fishermans Friend och ha under läppen.

Lycka till Reb0!

Tack detsamma!!!

Idag skall jag försöka klara mig på 10st snus. Hittills så har jag bara tagit 1, får se hur det går ikväll.

Reb0

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Vaektra skrev:
Bra iniatiativ :tummenupp Kampa pa :)
Hej Hannah :)

Har du det bra pa andra sidan? Hoppas!
Blir val lagom att plocka ut hojen sen nar du kommer hemat igen va?

Njut nu, ar avis pa dej :) /Lasse

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
kaZmur skrev:
Hur lyckas man snusa 2/dag?

Jag snusar en dosa per dygn ungefär, och då snusar jag verkligen dygnet runt, även när jag sover.

Man snusar lössnus, tar stora prillor och byter ofta. (även nattetid då)
Nu snusar jag lössnus, tar lite mindre prillor och går långa stunder utan snus.

Jag törs inte tänka på hur många dosor det skulle gå åt om man höll på med smurfbindor, om jag någon gång måste snusa frökensnus så tar jag 4-5st åt gången. (och det är inte dom nya minibitarna)

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
GuW skrev:
Man snusar lössnus, tar stora prillor och byter ofta. (även nattetid då)
Nu snusar jag lössnus, tar lite mindre prillor och går långa stunder utan snus.

Jag törs inte tänka på hur många dosor det skulle gå åt om man höll på med smurfbindor, om jag någon gång måste snusa frökensnus så tar jag 4-5st åt gången. (och det är inte dom nya minibitarna)
:yoparty

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
En som tydligen laddar överläppen ordentligt är Glenn Strömberg. Vad jag hört är att en dosa räcker till 3-4 snusar :brinnerup

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Snusar väldigt måttligt nuförtiden, en dosa med påsar räcker i sex dagar, fyra prillor om dagen räcker för att nå nirvana, 125:- i månaden och det är det värt.

Visst kan man få läppcancer och annat otyg, men med med tanke på alla farliga tillsatser det finns i livsmedel så kan man ju dö om man äter fel mat oxo.

Snus ger en fylligare överkropp, vilken tjej kan motstå en svullen läpp och bruna tänder.

:crash

Hade man uppfunnit tobak & alkohol nyligen så hade det säkert införts ett totalförbud mot dessa droger, men dessa njutningsmedel har mycket gamla anor och kommer att finnas tillgängligt i många år till.

Bevel 900SS

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2005
Hoj
Ducati 900SS -82
Jag fattar inte varför man kommit på att kalla vanligt hederligt snus för "lössnus". Man får ju det i dosan och behöver inte hämta det med en slev, som med lösgodis. När jag får frågan om det ska vara "lös", brukar jag svara "Nej, jag tar det i dosan".

Det finns snus och så finns det tydligen portionssnus som ju är för :tuttar ....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bevel 900SS skrev:
Jag fattar inte varför man kommit på att kalla vanligt hederligt snus för "lössnus". Man får ju det i dosan och behöver inte hämta det med en slev, som med lösgodis. När jag får frågan om det ska vara "lös", brukar jag svara "Nej, jag tar det i dosan".

Det finns snus och så finns det tydligen portionssnus som ju är för :tuttar ....

Hur gammal är du?
Jag har personligen köpt lössnus på 250g paket, och slevat över i dosa.
Min morfar köpte snus på hink.
Att köpa lössnus på dosa är en modern företelse.

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
954 Fighterblade -03
Bäst av allt vore om man inte hade någon last. Men jag känner igen mig. Att stoppa in en fet General lös efter kaffet, ölen m.m. är så !("/()/))!"(%¤& gott!!!

Alla har vi våra laster...

Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
GuW skrev:
Jag håller med, hade inte jag börjat som barn så hade jag definitivt inte börjat som vuxen, för det "tuffa" med att snusa har avtagit en hel del sedan man var 7 år....
Heee... Började du snusa när du var 7 år?!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
sgtpepper skrev:
Heee... Började du snusa när du var 7 år?!

Ehuum, tekniskt sett så var jag 6, eftersom jag började i början på sommaren och fyller år i augusti.

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
En svart och rytande Honda!
Tänk hur det var när vi började snusa i mellanstadie åldern !
Det sved under läppen.
Hjärnan blev yr och suddig.
Man ville bara kräkas,jättemycket.
En onaturlig trötthet kom efter ruset stillatsig.
Man lovade sig själv...Aldrig mera snus.

Om man nu gjort sig sådant besvär med att börja,varför sluta ?
Gick snus att injesera skulle heroin vara osäljbart.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
GuW skrev:
Ehuum, tekniskt sett så var jag 6, eftersom jag började i början på sommaren och fyller år i augusti.
Märkligt. Hade du inga föräldrar? Tobaksmissbruk innan man ens börjat småskolan känns inte helt stabilt.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
southwick skrev:
Nu har det passerat ungefar 48h dvs tva hela dygn sedan jag tog min sista snus :gnissla

Hittills har jag drabbats av foljande:
* plotsligt vredesutbrott i telefon mot en stackars oskyldig kvinna
* hemska somnproblem...ligger bara och vrider mig och vill ha snus
* svarta tankar/ om jag inte far snusa, vad ar meningen med att leva?
* onaturlig kaffekonsumtion (hmmm. kanske nr 2 har med detta att gora?)
* en otack kansla av forlust/orattvisa (alla andra far snusa utom jag!)

Pa plussidan har hittills bara lite renare fingertoppar och mojligtvis lite fraschare tander visat sig.

Orsaken till att jag plotsligt efter ca 17 ars eskalerande snuseri nu ska forsoka sluta ar att jag laste en hemsk tidningsartikel om alla hemska akommor man kan drabbas av genom sitt snusbruk...det var allt fran diskbrack till haravfall och impotens, dvs. inget man ar sugen pa alls :gnissla

Tankte be andra som lyckats eller misslyckats med att sluta snusa efter manga ar att ge mej lite stod/tips i denna svara stund?

Mitt forsta mal nu ar att ge fan i snuset i tva veckor. Tankte att da borde ju det mesta av giftet vara ute ur kroppen, och kanske man borjar se flera positiva effekter. Hoppas!

over n out /Lasse

Började snusa 1986 och slutade snusa augusti 2004.

Tror det är viktigt att man vid abstinensattacker inser att den värsta abstinensen släpper efter en stund och börja se fram emot lättnaden istället för att mentalt bygga upp ett hinder som "bara snus kan få mig att må bra igen".

Första gången jag slutade snusa (1992) var de 2 första dygnen värst, nu sista gången varade det i 2veckor istället. Så efter 3dgr fick jag väl en liten svacka i modet eftersom det bevisligen inte skulle bli lika lätt som för 12 årsen. Men nu så ångrar jag inte att jag slutade, det tror jag inte du kommer att göra heller :tummenupp

hordac

Guest
GuW skrev:
Se ut så här hela året...
snus.jpg

VS

...det här...
grey_front_300h.jpg

Bara att välja. :gnissla

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...