Att växla/Att inte kunna växla

Wallentin

Medlem
Gick med
20 Feb 2022
Hoj
Har ingen än ju!
Hej Allihopa!

Nybörjare med nybörjarfrågor :)
Fick precis hem mina MC kläder och allting satt som en smäck. Dock är frågan om jag har klantat till det med stövlarna.
Fick tipset att köpa typ enduro/cross stövlar som nybörjare då dessa är högre=bättre skydd för ett lägre pris. Fick hem dom och dom sitter väldigt bra.
Dock blev jag fundersam om jag kommer kunna lyckas växla i dom?
Provkörde hojen(bara 100m) när jag fick den i ett par docs och dessa mäter ca 0,6-0,7cm tjockare i tåspetsen.
Kör en gammal honda cb400n från 83.
Hojen står på annan ort så kan inte gå och prova hur som helst tyvärr.
Har ni någon erfarenhet eller råd i denna situation?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har stora fötter, jag har alltid tyckt att det blir för klumpigt med alla sorters MC stövlar, men i synnerhet med crosskängor.

Till och från jobbet körde jag med vanliga skor för att slippa böka med att ta med/byta, och det gav mig klart bäst känsla mot växelpedal.

Jag hittade några "MC-skor" (säkerligen utan skyddsvärde) av känt MC skyddsmärke som var smidiga och bara halvhöga skaft på.
Dom funkade bra att växla med men dom var förbanne mig omöjliga att gå i.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag gjorde misstaget att köpa touringstövlar. Helt kass eftersom avståndet mellan under och översida på skon är alldeles för stort där man har växelspaken. Sporthojstövlar har jag haft innan och de är mycket bättre. Köp inget som är klumpigare än nödvändigt.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Och jag säger tvärtom - prioritera bra skydd för fötterna. Justera växelspakens position i höjdled så har du inga som helst problem efter lite tillvänjning.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Man justerar växelpetaren så den passar, men personligen tycker jag det verkar onödigt bökigt med crosstövlar på en gathoj. Skulle aldrig falla mig in.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
1. Crossövlar skyddar bättre mot slag stenar och ilskna motförare (finns inga medförare på en crossbana). Tveksamt om du har någon nytta av det extra skyddet i normal trafik.
2. Beroende på vilka stövlar du köpt så kommer växlingarna inte påverkas på en upprätt hoj som en Honda CB. Sitter stövlarna bra kring tårna så vänjer du dig på 10 minuter.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Crosstövlar är extremt klumpiga på en vanlig gathoj. Gjorda för stående körställning på små vassa fotpinnar...
Satsa på bra touringstövlar och prioritera skyddet - det finns olika nivåer även här.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nu ska vi inte generalisera här. För det första finns det väldigt många olika sorters crosstövlar, vissa är betydligt lägre i profil där växelpedalen sitter. För det andra har jag kört på gata med Alpinestars Tech 7 nu i snart 10 år och efter att ha justerat växelpedalen så går det hur bra som helst. Jag kör även bana med dessa utan problem.
Ur skyddssynpunkt så vill jag heller inte köra med något annat.

Lägg valfri stövel på marken och ställ er där skyddet för fotknölen sitter, i princip alla touring- och sportstövlar jag har testat blir helt platta då även om skyddet runt hälen och själva sulan är okej. Det är bara att föreställa sig att det ligger en 230 kg hoj där på fotknölen istället så vet jag vilken stövel jag väljer.
Tech 7:eek:rna är väldigt sköna att gå i också...
 

Wallentin

Medlem
Gick med
20 Feb 2022
Hoj
Har ingen än ju!
Tack för era svar, tips och erfarenheter!
Det får helt enkelt bli att prova. Kan tillägga att jag valde att köpa denna modell då tanken är att skaffa någon form av dual-sport som andra hoj (hondan var ett barn find!) och tänkte att skyddet kan vara nyttigt då jag med säkerhet kommer ta och trilla någon gång!?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det finns ju racingstövlar som har ungefär samma skydd, men som är lika rörliga som du hade varit med ett bar gympadojor, i vissa utvalda rörelser så klart.

Men det är svårt att köpa sin första utrustning, i synnerhet stövlar, för man vet inte riktigt vad man ska ha, hur dom fungerar, hur skydd fungerar osv. Jag fick rådet att köpa ett par som var bekväma att gå i, eftersom det är jobbigt att att ta med sig extraskor, i en mc-butik. Ur ett perspektiv hade hon ju rätt, men stövlarna sög ur mc-perspektiv, och blev raskt ersatta.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Tack för era svar, tips och erfarenheter!
Det får helt enkelt bli att prova. Kan tillägga att jag valde att köpa denna modell då tanken är att skaffa någon form av dual-sport som andra hoj (hondan var ett barn find!) och tänkte att skyddet kan vara nyttigt då jag med säkerhet kommer ta och trilla någon gång!?
Om du köper en dual-sport så lär det inte vara något problem med dom stövlarna iaf.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Dags för nya snart för mig så detta följes med nöje. Jag har kört mina TCX sportstövlar med Gore-Tex i lätt ett årtionde, först i år började de läcka. De är heller inte riktigt så hårda över fotknölarna som jag vill.

Jag vill ha så säker sko som möjligt, men som samtidigt går att leva i. Det lutar åt Daytona Travelstar denna gång, provade dem hos Biketrollhättan och det verkar vara en bra sko. Men stod inte på sidan av dem i affären, så klart, då hade nog säljaren blivit ledsen. :)
 

Chrull

Medlem
Gick med
26 Jun 2017
Ort
Båstad
Hoj
Moto Guzzi V9 Roamer, DR650se, Scorpa SY250
Köpte ett par billiga crosstövlar att ha när jag sprätter grus med min DR650. Slängde dessa efter en tur.
De var så styva att jag fick växla med hela benet. Inte omöjligt att göra ståendes, men när jag satt ner fick jag kramp i höften.

Mestadels kör jag runt i ett par TCX snörkängor. Visst, mindre skydd, men lika bekväma som vanliga skor när man kliver av hojen.

Om det fungerar med crosstövlar för dig så kör på, jag tror att det kan bli rätt jobbigt :p
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Köpte dessa när jag köpte min super-utrustning för motorcykel. Tror dom heter FALCO med Vibram-sula, och är av typ "Motorcycle sneakers".

Kollar nu på >> hemsidan << och det finns många olika varianter av mc-sneakers. Kan säga att jag hade INGA problem att växla med dessa,

.. i motsats till mina Tech7 mx-stövlar som jag nu lärt mig växla i. Gubbarna på banan sa att jag skulle montera växelpedalen högre, vilket jag gjorde, och växla stående. Nu övar jag på att köra på mx-banan enbart stående och växla utan koppling. Och det går faktiskt helt OK, kändes bara lite läskigt i början.

mc-sneakers.jpg
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har brutit fotleden en gång. Den dagen jag köper nya gatboots blir det från Daytona.

som folk redan sagt: justerar du växelpinnens höjd så bör du kunna växla med träskor om så vore.
 

Wallentin

Medlem
Gick med
20 Feb 2022
Hoj
Har ingen än ju!
Slängde på dom idag igen för att känna efter. Visst är dom klumpigare men känslan är att det kommer att funka. Prion blir skydd före något annat!

Känns nog även som det är rätt val inom den något begränsade budgeten man har som student
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Lägg valfri stövel på marken och ställ er där skyddet för fotknölen sitter, i princip alla touring- och sportstövlar jag har testat blir helt platta då även om skyddet runt hälen och själva sulan är okej. Det är bara att föreställa sig att det ligger en 230 kg hoj där på fotknölen istället så vet jag vilken stövel jag väljer.
Jag både håller med och inte. Att stöveln är styv är så klart inte en nackdel när man kläms, men med ordentliga skydd och tjockt foder får man mycket avlastning och skydd mot smällar.

Jag hade inte varit rädd för att ha någon på 100+ kg ståendes på fotknölen i min race-kängor från TCX. Jag har redan testat att använda foten som asfaltsskydd till kåporna vid en garagevältning. Trots att nästan hela vikten var på foten fick jag inte det minsta märke.

Med det sagt är jag glad att jag valde tjockare, vridstyva kängor med ordentliga skydd på.
Jag är helt övertygad om att det inte alls hade varit kul att lägga hojen på ett par street-skor eller för den delen tunna mc-stövlar.
 

Wallentin

Medlem
Gick med
20 Feb 2022
Hoj
Har ingen än ju!
Tack för era svar!

Far min provade dom och ansåg att dom var i grövsta laget och nackdelar stod i överkant.

Så dom har packats ner och skickats tillbaka! Beställt är ett par, något nättare, stövlar som säkert kommer bli. Taggad på att börja köra nu!
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Hade dom här hemma ett tag, för motocross då, innan jag bestämde mig för Aplinestars till slut. Men något jag inte kan glömma är hur bekväma dessa HEBO kändes. Snygga också.

Jag skulle kunna tänka mig ha dessa som mina vardagsboots.

heboboots.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alla pratar om skyddet för just fotknölen och att kängorna ska hålla att stå på över fotknölen utan att svikta.
Okej, jag köper det, en krossad fotknöl är inte kul, men varför måste skorna vara så förbannat klumpiga i övrigt?

Sulan behöver inte vara tjockare än på en gympadojja, ovanlädret behöver inte vara tjockare än på en gympadojja, böjleden behöver inte vara tjockare än på en gympadoja.

Det finns ju för i helvete kolfiber, kevlar och titan att styva upp och förstärka med.

Man behöver inte se ut som och gå som en skitnödig stormtrooper för att man kör en CB400.
Man tycker att något annat än en läderklädd slalompjäxa borde gå att tillverka.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top