Att växla på slangen?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Matthew skrev:

ps, ska ni lära er slanga, så gör det i en lång uppförsbacke, istället för en lång raksträck. Uppförsbacken motverkar ju litegranna den fartökning som tenderar att bli....

//Matthew

Bra tips :tummenupp

Sen kan man ju träna höga stoppies på vägen tillbaka ;) :D
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Matthew skrev:
Med min XR650 så kopplar jag upp den lätt på treans växel, då kan man åka bra länge innan det är dax att snabbt växla upp den till fyran. På trean är den lugn å harmonisk när man slangar omkring, jämfört när man slangar omkring på tvåans växel med en vilde mellan benen :skrämd .
Riktigt skoj är det när man kör långt å bakhjulet :cool: och hojjen börjar vandra i sidled å svajjar lite grann, en sköön feeling som jag inte får nog av nuförtiden.... :tummenupp

Å dra upp den på trean sliter väl lite extra på lammellerna, men det finns ju de som tillverkar lammeller hela dagarna...bara att köpa nya i så fall, så har jag iaf gjort hela sommaren hittills.

ps, ska ni lära er slanga, så gör det i en lång uppförsbacke, istället för en lång raksträck. Uppförsbacken motverkar ju litegranna den fartökning som tenderar att bli....

//Matthew

vad har du för drevning på hojen?. hur gör du när du kopplar upp den på 3an?

kan köra rätt bra på 2an nu, men som sagt 3an vore bättre :crash
 

Matthew

Måste komma före.....
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
en blå önskas
jag hackar omkring på 15/48 drevning, vad kör du själv på ?

Orginaldrevning + kedja har jag lagt på hyllan !


//Matthew
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Matthew skrev:
jag hackar omkring på 15/48 drevning, vad kör du själv på ?

Orginaldrevning + kedja har jag lagt på hyllan !


//Matthew

15/45, men vad går det att köra på din utväxling ?.. typ max 120 eller?
 

Matthew

Måste komma före.....
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
en blå önskas
jae.....kör man fortare så blir den hyffsat nervös :( , pendlar dagligen mellan 90-100 km/h till jobbet med hojjen på 90-väg, å det går alldeles utmärkt :D .

men jag föredrar å ha gött drag å kraft före max toppfart !

15/48 är en bra drevning för min körstil :tummenupp !

//Matthew
 

Matthew

Måste komma före.....
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
en blå önskas
hehehe.....stoppies på tillbakavägen kan väl bli nästa steg att träna in, stoppisar är jag helt värdelös på än så länge.

//Matthew :crash
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
har en fundering angående era xr650. Är de strypta eller nåt sådant? Jag har en gammal otroligt risig xr600 som ju borde vara hälften så pigg som era. Den är växlad för 140 ungefär alltså et kugg mer fram än orginal. Den får man lätt upp på bakhjulet på 3:an utan koppling om mna vill. 4:an går men då får man rycka skapligt.
Jag är dålig på att köra på slangen så det är inte det som ´gör skillnaden.
Det kan ju vara så att era hojar är växlade för kanske 160-170?
låter iaf väl svaga om ni måste koppla upp dem på 2:an.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Silwer skrev:
har en fundering angående era xr650. Är de strypta eller nåt sådant? Jag har en gammal otroligt risig xr600 som ju borde vara hälften så pigg som era. Den är växlad för 140 ungefär alltså et kugg mer fram än orginal. Den får man lätt upp på bakhjulet på 3:an utan koppling om mna vill. 4:an går men då får man rycka skapligt.
Jag är dålig på att köra på slangen så det är inte det som ´gör skillnaden.
Det kan ju vara så att era hojar är växlade för kanske 160-170?
låter iaf väl svaga om ni måste koppla upp dem på 2:an.

njaaa 2an behöver man inte göra mycket för att få upp den .. :rolleyes:
3an. rycker jag på, och 4,5an har jag inte börjat testa på ännu
 

Matthew

Måste komma före.....
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
en blå önskas
Har haft 2 st xr600 tidigare och tycker att effektskillnaden inte är så speciellt stor mellan 600:a och 650:in

med min drevning så kan man hyffsat enkelt (halvståendes med ett kraftigt ryck) gasa upp den på 4:ans växel (utan koppling). Det går på femman oxå om man samtidigt hittar någon trevlig liten vägbula oxå !

Snabbare än 140 har jag aldrig pressat den heller, men det går !


//Matthew
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Matthew skrev:
Har haft 2 st xr600 tidigare och tycker att effektskillnaden inte är så speciellt stor mellan 600:a och 650:in

med min drevning så kan man hyffsat enkelt (halvståendes med ett kraftigt ryck) gasa upp den på 4:ans växel (utan koppling). Det går på femman oxå om man samtidigt hittar någon trevlig liten vägbula oxå !

Snabbare än 140 har jag aldrig pressat den heller, men det går !


//Matthew

skillnaden ska ju vara över 10 hästar iaf vad jag förstår, än mer om man ska ta de uppgivna siffrorna.
Jag har bara kört en strypt 650 och den var nästan trögare än 600an.
Vet inte vilka xr600or du har haft men de 2 jag har/haft är inga raketer allt finns på mellanvarv bara ingen topp och ingen botten.
Har funderat på att köpa en xr650 senare iaf.
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Jag kör 15/41 drevning samt att bakaxeln är längst bak i svingen, inga probs o koppla upp den på 3:an.

Ur min ostrypta xr med helsystem/öppnad burk fick jag 54.4 Bakhjulshäst och 62.2 Nm. Tror inte 600an matchar det på långa vägar.
 

Matthew

Måste komma före.....
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
en blå önskas
Visst märks det skillnad mellan 600:an å 650:in, men den är inte så enorm som jag hade förväntat mig när jag köpte den !

den är ju helt klart vridstarkare och äter mer bakhjul än 600:an....men men.....mycke.....vill ju naturligtvis ha mer !



//Matthew
 

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
Silwer skrev:
har en fundering angående era xr650. Är de strypta eller nåt sådant? Jag har en gammal otroligt risig xr600 som ju borde vara hälften så pigg som era. Den är växlad för 140 ungefär alltså et kugg mer fram än orginal. Den får man lätt upp på bakhjulet på 3:an utan koppling om mna vill. 4:an går men då får man rycka skapligt.
Jag är dålig på att köra på slangen så det är inte det som ´gör skillnaden.
Det kan ju vara så att era hojar är växlade för kanske 160-170?
låter iaf väl svaga om ni måste koppla upp dem på 2:an.


Hur i helv... Hur fick du upp den på 3an utan koppling? Försöker med koppling och på alla sött och vis men det funkar fan inte. Iofs är jag en n00b än så länge men vill ändå veta :)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
går ju lika lätt som med egentligen.
Jag lyckas på 4:an med milt övervåld tom.
dra av på gas när du ligger i den fart där din hoj är som vridstarkast på 3:an, c:a 50 skulle jag tro på 3:an.
hojen kommer nu att sjunka lite i framändan, så ger du gas igen ochh får hjälp av att gaffeln går upp. Om inte din XR är tokslut eller är väldigt högt drevat så kommer du nu att befinna dig på bakhjulet.
Visst kan man lika bra använda kopplingen men egentligen märker jag ingen enorm skillnad utom att med koppling behöver man inte passa rätt varv lika mycket.

Sitt dessutom lite längre bak än vid vanlig körning, och försök att låta bli att luta fram överkroppen när hojen stegrar.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
tänk nu på att det är skillnad på att dra upp en hoj som har 17" framdäck(lågprofil) och 21" framdäck(hööög profil)!!!.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Att tänka på är vad folk menar gå upp på bakhjulet.

Om framhjulet precis lyfter från marken om man tokrycker i styret precis när man skickar i femman är inte samma sak som att den går lätt upp på bakhjulet på femman.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
DwD skrev:
tänk nu på att det är skillnad på att dra upp en hoj som har 17" framdäck(lågprofil) och 21" framdäck(hööög profil)!!!.

jo, men vad jag förstår av hans text under hans användare kör han som jag med offroadhjul. Fast jag tror jag tog upp den lika lätt med 17 tummare fatiskt.
Det är en sån lätt hoj (alt är relativt) så den är väldigt viktkänslig för var man sitter och hur man förflyttar sig på den.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top