Felix83
Never trust a fart on a motorcycle
En inte särskilt kort introduktion:
Jag har sedan en tid varit på jakt efter en lämplig hoj till att skjutsa barn och fru på, eftersom min Street Triple inte är fantastisk på just den fronten.
Efter mycket grubblande hade jag en lista på kriterier som denna skjutsmoppe skulle uppfylla:
Jag såg den faktiskt först här på forumet, i Dagens Blocket-tråden. Då med rubriken "Varadero med mulltoa". Enligt säljaren så var det ett gammalt öknamn på toppbox, jag vet dock inte hur vedertaget det är.
Nå, sagt och gjort, jag avtalade tid med säljaren och åkte och tittade på den. Nog var den lite medfaren, men i den här prisklassen (2 Tammer) så kan man inte vara knusslig. Dessutom gick den fint i motor och växellåda, men med ett märkligt klonk i styret när jag körde över en vägbula. Mer om det senare. Kort sagt så blev det affär och jag körde hem den.
Väl hemma så fick jag en chans att titta närmare på nyförvärvet. Det jag visste sedan innan var att drivpaketet var sopslut, och att göra-listan visade sig inte sluta där:
Hur den såg ut i förrgår:
Hur den ser ut nu:
Jag har sedan en tid varit på jakt efter en lämplig hoj till att skjutsa barn och fru på, eftersom min Street Triple inte är fantastisk på just den fronten.
Efter mycket grubblande hade jag en lista på kriterier som denna skjutsmoppe skulle uppfylla:
- Bekväm för att åka längre sträckor
- Gärna toppbox, mest som ryggstöd för passagerare
- Helst en stor V-twin
- Helst bränsleinsprutning
- Gärna ABS
- Gärna lite tråkig (så jag inte skulle frestas att sälja Triumphen)
- Så blocketappen gick varm för att hitta rätt objekt på lämpligt avstånd. V-Strom stod högt på listan, men även Aprilia Caponord. Lekte lite med tanken på en Multistrada och planerade t.o.m. att åka och titta på en 1100, men när jag väl fick tummen ur så var den såld.
Jag såg den faktiskt först här på forumet, i Dagens Blocket-tråden. Då med rubriken "Varadero med mulltoa". Enligt säljaren så var det ett gammalt öknamn på toppbox, jag vet dock inte hur vedertaget det är.
Nå, sagt och gjort, jag avtalade tid med säljaren och åkte och tittade på den. Nog var den lite medfaren, men i den här prisklassen (2 Tammer) så kan man inte vara knusslig. Dessutom gick den fint i motor och växellåda, men med ett märkligt klonk i styret när jag körde över en vägbula. Mer om det senare. Kort sagt så blev det affär och jag körde hem den.
Väl hemma så fick jag en chans att titta närmare på nyförvärvet. Det jag visste sedan innan var att drivpaketet var sopslut, och att göra-listan visade sig inte sluta där:
- Läckande gaffeltätning
- Muttern till styrstammen satt knappt fingerhårt
- Kåporna framför motorn (bakom framhjulet) satt med endast ett plastclips, därav det klonkande ljudet
- Bromsbelägg slut
- Kedjan verkar vara smord med gammal spillolja, således är allting skitigt och kladdigt
Hur den såg ut i förrgår:
Hur den ser ut nu: