blacktriple
Har två Aprilior!
Jag frågade google och google frågade AI...
Tack. Värdefull synpunkt.Jag hade samma fundering som dig för några år sen. Men utan skog, den skulle klara av att skotta snö och flytta runt jordmassor på vagn och enstaka träd som tas ner på gården.
Vi hade en gammal CF som vi fick med när vi köpte stället. Punktering på 4 hjul men gummina var så stel så det märktes inte. All plast var trasig och den hade nog aldrig blivit servad.
Jag bestämde mig för att den skulle få leva så länge den inte kostade pengar att laga.
Kylaren sprack en varm dag och där drog jag gränsen för vad den var värd.
Jag sålde liket för 8k tror jag det var.
I alla fall. Jag stod och vägde mellan en begagnad typ Honda eller en ny Segway.
När jag var 8 år gammal så köpte pappa en ny Suzuki 250 som vi gjorde allt med. Avverkning, plantsättning, fiske, nöjeskörning in i träd, försökte korsa myrar (försökte). Den lever än idag, 34 år senare. Den går på livsupphållande åtgärder, men den lever. Helt fantastisk maskin.
Men risken är ju ändå med att köpa begagnat att man köper nåt som nån annan har fullagat och sålt för att bli av med. Så jag var inte beredd att ta den risken. Med en ny maskin så är man åtminstone medveten om vilka fulgrejer man gjort på maskinen.
Can-am var på tok för dyra och jag har en kompis som säljer Seg-way.
Så jag fick låna hem en. Den har runt 20hk mer än CF:en om jag kommer ihåg rätt. Det känns. Mycket starkare motor som drar betydligt bättre.
Det blev en Seg-way. Vid första servicen så åtgärdade dom nåt med variatorn som gjorde att tillslaget blev mjukare.
Men, det är fortfarande en variator.
Av nån anledning så är styrutslaget mindre åt höger än åt vänster.
Växlingen sker via vajrar vilket ger ett mer diffust läge och lådan känns billig.
Skillnaden mellan vår gamla 250 och Seg-wayen är enorm.
Skulle jag köpa en Segway igen?
Näpp, jag hade vägt mina pengar noga och sett vad jag hade råd med från nån av dom stora som har grejer byggda för jobb och inte för att åka ut i skogen och grilla korv.
Livsstilsmaskiner eller jobbmaskiner. Där ligger skillnaden.
Till dess försvar så känns det inte som en Kina-maskin. Den är bättre än så. Men det är fortfarande för långt ifrån vad vi är vana vid från Honda osv.Tack. Värdefull synpunkt.
Egentligen vet jag bättre än att fundera på kinamaskiner...
Hjälpsamt....Jag frågade google och google frågade AI...
Har tittat lite där. På märkesspecifika underforum är det mest problem som ventileras. Det oavsett märke då det även på Yamahas underforum är en del lösningar på problem som dryftas.Finns en del här om olika tillverkare o modeller - https://www.atvforum.se/Forum/index.php?action=forum
Det är alltså 650 Rincon med automatlåda som är problembarn?Kör terrängreggat själv. Inga nackdelar jag tänkt på under de 25 år jag ägt ATV.
Undvik (mycket) - som tidigare sagts - Honda hydrostatmaskinerna. Undvik (lite) fotväxlade just för att de är lite jobbigare att växla jämfört med elväxlat (oftast kör man med grövre kängor)
Första maskinen var 400 TRX - orkade ganska mycket. Nackdelen med den var att hjulen var lite små så markfrigången var inte så bra.
Vet inte exakt vilka modeller som hade hydrostatdrift, men det var varning både från återförsäljare och diskussionsforum när jag skulle byta maskin. De alternativ man rekommenderade som problemfria var med automatlåda resp elektrisk växling. Det var - vad jag vill minnas då för fyra år sedan, lite större maskiner som hade hydrostatdrift så 650cc låter ganska troligtDet är alltså 650 Rincon med automatlåda som är problembarn?
Exakt! - på alla sätt, det är samma maskin jag har sedan 3-4 år tillbaka. Bekväm o lätthanterlig. Vinsch? Har själv en Warn på snabbytesplatta, en vingmutter o en elkontakt att lossa/koppla för att flytta mellan fram o bakHar varit i kontakt med en person som säljer sin väns fars maskin som verkar intressant. Med tanke på att det inte är hans egen maskin har han inte full koll på alla frågor jag har.
Hursomhelst, det handlar om en Honda foreman TRX 500. Enligt utsago skall den vara utrustad med elektronisk växling, således borde det vara en FE modell utan hydrostatdrift. Hydrostaten finns så vitt jag förstår bara på FA modellen?
Den är terrängregisterad. Det innebär så vitt jag förstår det att den inte behöver besiktigas över huvud taget, att man får köra den på egen mark som man vill, att man inte får (bör beroende på hur avfolkat det är) köra den på allmän väg i annat syfte än ta sig från ett arbetsområde till ett annat.
Som terrängregistrerad är den fortfarande försäkringspliktig samt att man vanligtvis har ett registreringsskyltklistermärke påklistrat någonstans, typ på skärmen. Registreringsbevis skall finnas och ägarbyte sker på vanligt vis, eller?
Honda Foreman trx500 säljes i Eslöv | Blocket
79500 kr - Fyrhjuling/ATV - Eslöv - Dags att sälja min väns tro kännare. Använd i skogs bruk så mindre märken och repor kan förekomma extra utrustad med vin...www.blocket.se
Skogsbruk är svårt att underkänna.....Tänk också på att du inte får köra hur du vill på egen mark oavsett med motorfordon. Terrängkörningslagen gäller likt förbannat.
Så är det nog, att det går att lyfta plogbladet något högre med vinschen på lasthållaren. Men min vinsch sitter som i annonsen, och jag kan lyfta bladet 3 dm över marken typ. Iofs ett plogblad som sitter fäst mitt under tanken typ, ett sånt man sätter på kroken går ju att lyfta mindre, men då är ju ändå inte vinschen problemet. Så att vinschen sitter som i annonsen ser jag som mer positivt än negativt, baserat på mina egna erfarenheter.Edit: Ser på annonsen att den har vinsch nertill i fronten, visst går det men funkar bättre på främre o bakre pakethållare - framförallt om man vill lyfta plogblad
Som du säger så är det olika beroende på plogtyp osv.Så är det nog, att det går att lyfta plogbladet något högre med vinschen på lasthållaren. Men min vinsch sitter som i annonsen, och jag kan lyfta bladet 3 dm över marken typ. Iofs ett plogblad som sitter fäst mitt under tanken typ, ett sånt man sätter på kroken går ju att lyfta mindre, men då är ju ändå inte vinschen problemet. Så att vinschen sitter som i annonsen ser jag som mer positivt än negativt, baserat på mina egna erfarenheter.
Det är ju väldigt sant, min plog har en trissa i höjd med nederkant av plogbladet som man drar vajer runt och sen fäster jag kroen uppe igen. Hade jag haft en ögla att sätta kroken i direkt på plogen, som i sig satt en dm högra hade det ju halverat hur högt jag kan lyfta bladet.Som du säger så är det olika beroende på plogtyp osv.
Lyftöglan på min plog sitter en bit upp relativt plogbladets nederkant vilket gör att en lågt monterad vinsch drar mer bakåt än uppåt.
Sedan tycker jag att det är en fördel att enkelt kunna flytta installationen fram eller bak på atv:n, eller för den del till kärra med kran.
"Pakethållarna" är rejält dimensionerade och direkt förankrade i ramen så även om installationen blir aningen svagare har det hittills inte spelat någon större roll, har dragit upp atv o lastad kärra med vinsch + awd + diffspärr när den fastnat i leriga spår. Att bara dra med vinsch hade kanske varit skadligt, men när fastnar man med maskinen och sedan inte kan nyttja maskinens egen drivning ihop med vinsch??
Nu är maskinen i annonsen utrustad som den är, och jag hade själv inte valt bort den bara för vinschens placering
Helt orelaterat till maskinen, så får ju annonstexten det att göra ont i mig att läsa. Ett mästerverk i särskrivning. Fast det här är ju fel tråd för den typen av iakttagelser.Honda Foreman trx500 säljes i Eslöv | Blocket
79500 kr - Fyrhjuling/ATV - Eslöv - Dags att sälja min väns tro kännare. Använd i skogs bruk så mindre märken och repor kan förekomma extra utrustad med vin...www.blocket.se
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |