ATV/fyrhjuling för skogsbruk

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag frågade google och google frågade AI...
f5d3bdc2d1919d0fa83637d0efb5145f.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag hade samma fundering som dig för några år sen. Men utan skog, den skulle klara av att skotta snö och flytta runt jordmassor på vagn och enstaka träd som tas ner på gården.
Vi hade en gammal CF som vi fick med när vi köpte stället. Punktering på 4 hjul men gummina var så stel så det märktes inte. All plast var trasig och den hade nog aldrig blivit servad.
Jag bestämde mig för att den skulle få leva så länge den inte kostade pengar att laga.
Kylaren sprack en varm dag och där drog jag gränsen för vad den var värd.
Jag sålde liket för 8k tror jag det var.

I alla fall. Jag stod och vägde mellan en begagnad typ Honda eller en ny Segway.
När jag var 8 år gammal så köpte pappa en ny Suzuki 250 som vi gjorde allt med. Avverkning, plantsättning, fiske, nöjeskörning in i träd, försökte korsa myrar (försökte). Den lever än idag, 34 år senare. Den går på livsupphållande åtgärder, men den lever. Helt fantastisk maskin.
Men risken är ju ändå med att köpa begagnat att man köper nåt som nån annan har fullagat och sålt för att bli av med. Så jag var inte beredd att ta den risken. Med en ny maskin så är man åtminstone medveten om vilka fulgrejer man gjort på maskinen.

Can-am var på tok för dyra och jag har en kompis som säljer Seg-way.
Så jag fick låna hem en. Den har runt 20hk mer än CF:en om jag kommer ihåg rätt. Det känns. Mycket starkare motor som drar betydligt bättre.
Det blev en Seg-way. Vid första servicen så åtgärdade dom nåt med variatorn som gjorde att tillslaget blev mjukare.
Men, det är fortfarande en variator.
Av nån anledning så är styrutslaget mindre åt höger än åt vänster.
Växlingen sker via vajrar vilket ger ett mer diffust läge och lådan känns billig.

Skillnaden mellan vår gamla 250 och Seg-wayen är enorm.

Skulle jag köpa en Segway igen?
Näpp, jag hade vägt mina pengar noga och sett vad jag hade råd med från nån av dom stora som har grejer byggda för jobb och inte för att åka ut i skogen och grilla korv.
Livsstilsmaskiner eller jobbmaskiner. Där ligger skillnaden.
Tack. Värdefull synpunkt.

Egentligen vet jag bättre än att fundera på kinamaskiner...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Tack. Värdefull synpunkt.

Egentligen vet jag bättre än att fundera på kinamaskiner...
Till dess försvar så känns det inte som en Kina-maskin. Den är bättre än så. Men det är fortfarande för långt ifrån vad vi är vana vid från Honda osv.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Jag köpte en Polaris 500 Magnum begagnad för ca 10 år sen, en 2000 års modell. Den hade då gått ca 250 timmar tror jag.

Den har fått gå lite i skogen för att köra hem några lass vet, den har fått gå i skogen för nöjeskörning, den har fått ploga en del (så mycket det nu blir snö i Småland, men några timmar har det absolut blivit). Den har stel bakaxel vilket jag tycker funkar bra. Det är väl när man svänger runt hemma på gräsmattan som det blir lite mer märken i gräsmattan än med en delad bakaxel som jag förstår det. Jag använder den även till att flytta runt vår husvagn hemma, en 1800 kg klump. Det reder den ut ganska enkelt.

Den har inte krånglat, den har fått service 2 ggr och den gör bra ifrån sig. Ska man skotta snö bör man upp på ungefär den storleken av fyrhjuling, mest för att få vikt nog att styra snön istället för att snön styr hjulingen. ;)

Jag har varit ute och åkt med en polar med sin 6-hjuliga polaris och visst tar den sig fram bättre i mer sanka marker, men den är även en del med otymplig när det blir trångt.

Jag velade mellan traktor/landsväg och terrängreggad, men det blev en terrängreggad och det har jag inte ångrat. Hade aldrig pallat att besikta och krångla. Jag kör en hel del på väg, men å andra sidan bor jag ute på landet. Försöker minimera körandet inne i samhällen, även om det med hänt ibland. 😁

Jag gav 20 000 för den och det jag känner att jag saknar jämfört med en nyare är nog servo, men det är mer av bekvämlighet än att att man måste ha det. Min 10-åriga son klarar av att köra den utan servo, och har så gjort i några år. Dock inte i skogsmiljö, utan på lite mer lättstyrt underlag är storskog.

Jag har även en bekant som har en Polaris 500 Sportsman, som är mer eller mindre samma maskin som min, men med delad bakaxel. Den har han haft i 3-4 år, och även den har gått problemfritt. Den är i samma ålder som min ungefär.

När jag köpte min var det som substitut för att jag sålt mc:n och ville ha nåt kul att styra runt, officiellt var anledningen till frun att vi behövde den för att göra nytta, även om min plan var mer nöje än nytta. Men, faktiskt har den varit till mer nytta än nöje, även om jag roat mig ganska mycket med den. Men har banne mig mer användning för den än man tror.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Finns en del här om olika tillverkare o modeller - https://www.atvforum.se/Forum/index.php?action=forum
Har tittat lite där. På märkesspecifika underforum är det mest problem som ventileras. Det oavsett märke då det även på Yamahas underforum är en del lösningar på problem som dryftas.
Så klart, funkar maskinen som den skall har man kanske inte så stort incitament att skriva där.

Nåväl, tittar lite på Polaris sportsman 570. Tyvärr är de flesta maskinerna i andra sidan landet.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kör terrängreggat själv. Inga nackdelar jag tänkt på under de 25 år jag ägt ATV.
Undvik (mycket) - som tidigare sagts - Honda hydrostatmaskinerna. Undvik (lite) fotväxlade just för att de är lite jobbigare att växla jämfört med elväxlat (oftast kör man med grövre kängor)
Första maskinen var 400 TRX - orkade ganska mycket. Nackdelen med den var att hjulen var lite små så markfrigången var inte så bra.
Det är alltså 650 Rincon med automatlåda som är problembarn?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det är alltså 650 Rincon med automatlåda som är problembarn?
Vet inte exakt vilka modeller som hade hydrostatdrift, men det var varning både från återförsäljare och diskussionsforum när jag skulle byta maskin. De alternativ man rekommenderade som problemfria var med automatlåda resp elektrisk växling. Det var - vad jag vill minnas då för fyra år sedan, lite större maskiner som hade hydrostatdrift så 650cc låter ganska troligt
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Har varit i kontakt med en person som säljer sin väns fars maskin som verkar intressant. Med tanke på att det inte är hans egen maskin har han inte full koll på alla frågor jag har.

Hursomhelst, det handlar om en Honda foreman TRX 500. Enligt utsago skall den vara utrustad med elektronisk växling, således borde det vara en FE modell utan hydrostatdrift. Hydrostaten finns så vitt jag förstår bara på FA modellen?

Den är terrängregisterad. Det innebär så vitt jag förstår det att den inte behöver besiktigas över huvud taget, att man får köra den på egen mark som man vill, att man inte får (bör beroende på hur avfolkat det är) köra den på allmän väg i annat syfte än ta sig från ett arbetsområde till ett annat.
Som terrängregistrerad är den fortfarande försäkringspliktig samt att man vanligtvis har ett registreringsskyltklistermärke påklistrat någonstans, typ på skärmen. Registreringsbevis skall finnas och ägarbyte sker på vanligt vis, eller?
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Har varit i kontakt med en person som säljer sin väns fars maskin som verkar intressant. Med tanke på att det inte är hans egen maskin har han inte full koll på alla frågor jag har.

Hursomhelst, det handlar om en Honda foreman TRX 500. Enligt utsago skall den vara utrustad med elektronisk växling, således borde det vara en FE modell utan hydrostatdrift. Hydrostaten finns så vitt jag förstår bara på FA modellen?

Den är terrängregisterad. Det innebär så vitt jag förstår det att den inte behöver besiktigas över huvud taget, att man får köra den på egen mark som man vill, att man inte får (bör beroende på hur avfolkat det är) köra den på allmän väg i annat syfte än ta sig från ett arbetsområde till ett annat.
Som terrängregistrerad är den fortfarande försäkringspliktig samt att man vanligtvis har ett registreringsskyltklistermärke påklistrat någonstans, typ på skärmen. Registreringsbevis skall finnas och ägarbyte sker på vanligt vis, eller?
Exakt! - på alla sätt, det är samma maskin jag har sedan 3-4 år tillbaka. Bekväm o lätthanterlig. Vinsch? Har själv en Warn på snabbytesplatta, en vingmutter o en elkontakt att lossa/koppla för att flytta mellan fram o bak
Snöblad på bom som fästs i dragkulan och lyfts framtill med vinschen
Enkel att serva själv, men en del att plocka ned för att komma åt ventiler
Snörstart som räddning om batteriet ballar ur
Reg.skylt på framskärmen - kan läsas uppifrån

Edit: Ser på annonsen att den har vinsch nertill i fronten, visst går det men funkar bättre på främre o bakre pakethållare - framförallt om man vill lyfta plogblad
 
Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Tänk bara på att lastgallret inte håller för vad som helst. Plogblad, inga problem. Dra loss hojen ur ett surhål, ingen bra idé.
Våra winschar har alltid varit monterade i ramen och det funkade även med plogblad.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tänk också på att du inte får köra hur du vill på egen mark oavsett med motorfordon. Terrängkörningslagen gäller likt förbannat.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Edit: Ser på annonsen att den har vinsch nertill i fronten, visst går det men funkar bättre på främre o bakre pakethållare - framförallt om man vill lyfta plogblad
Så är det nog, att det går att lyfta plogbladet något högre med vinschen på lasthållaren. Men min vinsch sitter som i annonsen, och jag kan lyfta bladet 3 dm över marken typ. Iofs ett plogblad som sitter fäst mitt under tanken typ, ett sånt man sätter på kroken går ju att lyfta mindre, men då är ju ändå inte vinschen problemet. Så att vinschen sitter som i annonsen ser jag som mer positivt än negativt, baserat på mina egna erfarenheter.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Så är det nog, att det går att lyfta plogbladet något högre med vinschen på lasthållaren. Men min vinsch sitter som i annonsen, och jag kan lyfta bladet 3 dm över marken typ. Iofs ett plogblad som sitter fäst mitt under tanken typ, ett sånt man sätter på kroken går ju att lyfta mindre, men då är ju ändå inte vinschen problemet. Så att vinschen sitter som i annonsen ser jag som mer positivt än negativt, baserat på mina egna erfarenheter.
Som du säger så är det olika beroende på plogtyp osv.
Lyftöglan på min plog sitter en bit upp relativt plogbladets nederkant vilket gör att en lågt monterad vinsch drar mer bakåt än uppåt.
Sedan tycker jag att det är en fördel att enkelt kunna flytta installationen fram eller bak på atv:n, eller för den del till kärra med kran.
"Pakethållarna" är rejält dimensionerade och direkt förankrade i ramen så även om installationen blir aningen svagare har det hittills inte spelat någon större roll, har dragit upp atv o lastad kärra med vinsch + awd + diffspärr när den fastnat i leriga spår. Att bara dra med vinsch hade kanske varit skadligt, men när fastnar man med maskinen och sedan inte kan nyttja maskinens egen drivning ihop med vinsch??
Nu är maskinen i annonsen utrustad som den är, och jag hade själv inte valt bort den bara för vinschens placering
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Som du säger så är det olika beroende på plogtyp osv.
Lyftöglan på min plog sitter en bit upp relativt plogbladets nederkant vilket gör att en lågt monterad vinsch drar mer bakåt än uppåt.
Sedan tycker jag att det är en fördel att enkelt kunna flytta installationen fram eller bak på atv:n, eller för den del till kärra med kran.
"Pakethållarna" är rejält dimensionerade och direkt förankrade i ramen så även om installationen blir aningen svagare har det hittills inte spelat någon större roll, har dragit upp atv o lastad kärra med vinsch + awd + diffspärr när den fastnat i leriga spår. Att bara dra med vinsch hade kanske varit skadligt, men när fastnar man med maskinen och sedan inte kan nyttja maskinens egen drivning ihop med vinsch??
Nu är maskinen i annonsen utrustad som den är, och jag hade själv inte valt bort den bara för vinschens placering
Det är ju väldigt sant, min plog har en trissa i höjd med nederkant av plogbladet som man drar vajer runt och sen fäster jag kroen uppe igen. Hade jag haft en ögla att sätta kroken i direkt på plogen, som i sig satt en dm högra hade det ju halverat hur högt jag kan lyfta bladet.

Däremot har min vinsch med snabbfästen monterade så jag kan flytta den fram och bak relativt enkelt. Min Polaris har dock nån slags varning om att man inte får belasta "pakethållarna" med för mycket vikt. Och de känns lite svajiga om man står på dem med. Kan ju dock vara en helt annan konstruktion på Honda. :)
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Dåså, case closed.
Hondan jag länkade till tidigare är numera min.
Det är en Honda foreman 500 med elväxellåda. 2017 års modell med 110 timmar på mätaren och nyservad.
Avgörandet var att den stod 30 minuter härifrån och 1,5 timmar mellan där den fanns och där jag vill ha den. Annars är de flesta maskinerna norr om Norrlandsgränsen.

Vagnen som hängde med går att bygga om till timmervagn med kran. Ingenting man tar stora ekstockar på men det har jag inte planerat heller. Det största arbetet ekipaget kommer att göra i skogen är att vara behjälplig vid gallring.

Nåväl, slutet gott, allting gott och visst är det så att den som har flest leksaker när man dör vinner?
6220c85530d4cc348564e06565a6939b.jpg
72444396bd77eb06cff7ebd473c55ed0.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
En sån kul leksak jag köpt.
Tar sig fram väl i mark. Även vagnen följer med bra. Kranen ger inte intrycket att den lyfter allt för stora stockar men den är i alla fall starkare än vad jag är.

Nöjd. Tack alla för bra åsikter.

Första Hondan jag äger sedan lätt MC-tiden och det några år sedan...
34bbff390e62881bd16b058b80fd13bf.jpg
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top