Audi kör disel i Le Mans 24-timmars

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Hur jäkla kewlt som helst.
Jag skulle villja prova....

skrev:
Audi R10 får världspremiär i Paris
V12 TDI-motor som ger över 650 hk
Första testerna framgångsrikt genomförda

Audi AG har åter tagit ett viktigt utvecklingssteg. Företaget som ligger bakom TDI-motorn blir nu världens första biltillverkare att slåss om segern i det legendariska 24-timmarsloppet på Le Mans med en dieselmotor. Nya Audi R10, som under tisdagen premiärvisades i Paris, har en helt ny 5,5-liters tolvcylindrig bi-turbo TDI-motor, som är extremt tyst och ekonomisk.

Le Mans-prototypen, med över 650 hk och mer än 1 100 Nm i vridmoment, ger en kraft som klart överstiger de flesta av Audis tidigare racingbilar - inklusive dess segerrika företrädare, R8. Audi ger sig nu in i tidigare oexploaterad dieselmotor-terräng med V12-motorn, byggd helt i aluminium. Liksom med TFSI-teknologin, som först firade triumfer på Le Mans innan den gick in i serieproduktion, kommer Audi-kunderna återigen att kunna dra nytta av de kunskaper som inhämtas i motorsporten.

- Med A8 4,2 TDI quattro bygger Audi redan en av världens kraftfullaste dieselbilar, förklarade Prof. Dr. Martin Winterkorn, koncernchef för Audi AG, under R10-presentationen i Paris.
- Le Mans-projektet kommer att hjälpa våra tekniker att utnyttja ännu mer från TDI-teknologin. Idag levereras varannan Audi med en TDI-motor. Vi förväntar oss att dieselandelen blir ännu större i framtiden.

Högt insprutningstryck

R10-prototypens V12-motor, som är utrustad med två dieselpartikelfilter, går knappt att känna igen som en diesel tack vare motorns sofistikerade natur. TDI-motorns unika egenskaper innebar en lång lista utmaningar för teknikerna hos Audi Sport. Insprutningstrycket överstiger lätt de 1 600 bar som uppnås i produktionsbilar. Den brukbara kraften ligger mellan 3 000 och 5 000 varv/minut - vilket är ovanligt lågt för en racingmotor. Föraren behöver inte växla lika ofta som i R8, tack vare TDI-motorns gynnsamma vridmomentkurva.

Det kraftfulla vridmomentet på 1 100 Nm ställer inte enbart höga krav på R10:ans transmission - till och med den senaste generationens dynamometer hos Audi Sport var tvungen att omkonstrueras för att kunna hantera det höga momentet.

Största utmaningen hittills

Utöver detta var även radikala förändringar i chassiet nödvändiga. Audi R10 har en klart längre hjulbas än R8. De ovanligt breda framhjulen är fram till nu unika för en Le Mans-prototyp. Ny teknologi implementerades också under utvecklingen av kolfiberkarossen. Chassi, motor och växellåda utgör en mycket vridstyv och kompakt enhet.

- R10-projektet är den största utmaningen hittills som Audi Sport har tagit sig an, sade chefen för Audi Motorsport, Dr. Wolfgang Ullrich.
- TDI-teknologin har tidigare inte pressats till den yttersta gränsen inom motorsporten. Vi är de första att anta denna utmaning. Som en följd av det är kraven på ett sådant projekt höga. Långsiktiga partners som Bosch, Michelin och Shell har givit oss stöd i vår satsning. Tillsammans har vi fått chansen att skriva nya kapitel i motorsportens och dieselteknologins historieböcker.

Nya Audi R10 genomgick ett första framgångsrikt test i slutet av november. Ett omfattande testprogram, inklusive 12-timmarsloppet på Sebring (USA) 18 mars, är planerat innan det är dags för 24-timmarsloppet på Le Mans, 17-18 juni 2006. Utvecklingsteamet från Audi Sport får support av Reinhold Joests team, som också hade detta uppdrag under R8-projektet.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jag har svårt att få ihop "diesel" med "racing", men det är väl framtiden om man frågar Valmers. Snart blir det väl diesel på riktigt i SponsoGP också.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
1 100 Nm är förstås helt sjukt och jag förstår att man av marknadsförings-skäl tävlar med en diesel. Men hur 17 låter det ur avgaspipornas mynningar?
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Nyteknik skrev:
1 100 Nm är förstås helt sjukt och jag förstår att man av marknadsförings-skäl tävlar med en diesel. Men hur 17 låter det ur avgaspipornas mynningar?

Låter nog mycket annorlunda. Fast annorlunda åt vilket håll har jag ingen aning om...
 

FatBoySchlim

Medlem
Gick med
16 Oct 2005
Ort
hemma
Hoj
ingen just nu
Riktigt häftigt!

Mer Audi åt folket, förstår egentligen inte hur man som lite motorintresserad i och med hojintresset inte kan se det här som en häftig nyhet. 1100nm är sinnesjukt mycket, inte lätt att föreställa sig. En BMW M5 har 520nm vid 6100 varv som jämförelse.
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
FatBoySchlim skrev:
Riktigt häftigt!

Mer Audi åt folket, förstår egentligen inte hur man som lite motorintresserad i och med hojintresset inte kan se det här som en häftig nyhet. 1100nm är sinnesjukt mycket, inte lätt att föreställa sig. En BMW M5 har 520nm vid 6100 varv som jämförelse.

Exakt :tummenupp
Det är ju tokhäftigt.
Undar just hur de löser det med däckslitaget som borde öka markant.
Likaså med transmissionen som lär vara något i hästväg.
Tänk att få ratta detta monster.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Det har väl gjorts försök med dieselbilar i Lemans förut fast kanske inte under audi?
Jag har för mig att dom klarade sig väldigt bra tack vare att dom inte gick sönder.
Det här ska bli jävligt coolt att se.
Bensinbilarna kör väl på race-soppa, vad kör dieselbilarna på?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Chris Ash skrev:
Jag har svårt att få ihop "diesel" med "racing"

Har du hört talas om "Truck Racing"
Tractor Pulling
Paris Dakar
Peugeot har väl en hel serie med små dieseldrivna racers?

Dragracing? 7.98 med en diesel är inte så pjåkigt
 

Bifogat

  • Diesel.jpg
    Diesel.jpg
    32.1 KB · Visningar: 121

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
peugrc_sportbilen.se_1.jpg

Inte direkt fula heller. Pegueots oljebrännare.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Jag har svårt att få ihop "diesel" med "racing", men det är väl framtiden om man frågar Valmers. Snart blir det väl diesel på riktigt i SponsoGP också.
Det enda du kan vara helt säker på är att tvåtaktaren inte ingår i framtidens drivkällor.
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
fundering: drar inte dieseln mindre soppa?

de stod väl att den skulle vara tystare också, än sina "bensin"drivna motsvarigheter.. lite kul att de har smällt på 2 partikelfilter på en räjsbil också
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
heimdal skrev:
fundering: drar inte dieseln mindre soppa?

de stod väl att den skulle vara tystare också, än sina "bensin"drivna motsvarigheter.. lite kul att de har smällt på 2 partikelfilter på en räjsbil också

Frågan är om dom har nån chans överhuvud taget att vinna tävlingen, tror det är mest ett marknadsföringstrick. men visst är det koolt som fan, å 1100nm i vrid är något sjukt. hade inte bughatis? veyron något sånt eller är jag helt vilsen i nattmössan? har fått för mig att den hade 1001hk och 1250nm.. va väl en w16 eller något sånt :rolleyes:
 

Paradoxy

Guest
Fluxir skrev:
Frågan är om dom har nån chans överhuvud taget att vinna tävlingen, tror det är mest ett marknadsföringstrick. men visst är det koolt som fan, å 1100nm i vrid är något sjukt. hade inte bughatis? veyron något sånt eller är jag helt vilsen i nattmössan? har fått för mig att den hade 1001hk och 1250nm.. va väl en w16 eller något sånt :rolleyes:


Bugatti Veyron. Två V8'or ihopsatta till en W16 eller nåt sånt.

Tanken rymmer 100 liter. Plattan i mattan i tolv minuter, sen är alla 100 liter slut.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Paradoxy skrev:
Bugatti Veyron. Två V8'or ihopsatta till en W16 eller nåt sånt.

Tanken rymmer 100 liter. Plattan i mattan i tolv minuter, sen är alla 100 liter slut.

japp, men å andra sidan hinne man transportera sig sådär 8mil på den stunden också.. :rolleyes: :tummenupp
 

Paradoxy

Guest
Fluxir skrev:
japp, men å andra sidan hinne man transportera sig sådär 8mil på den stunden också.. :rolleyes: :tummenupp


- Aah, full tank. Nu åker vi älskling!

Åtta mil senare...

- Va fan, tanken är tom, kanske inte skulle kört i 400 km/h hela vägen :näsblod
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top