bissmark
Same Shit, different Day...
Hur jäkla kewlt som helst.
Jag skulle villja prova....
Jag skulle villja prova....
skrev:Audi R10 får världspremiär i Paris
V12 TDI-motor som ger över 650 hk
Första testerna framgångsrikt genomförda
Audi AG har åter tagit ett viktigt utvecklingssteg. Företaget som ligger bakom TDI-motorn blir nu världens första biltillverkare att slåss om segern i det legendariska 24-timmarsloppet på Le Mans med en dieselmotor. Nya Audi R10, som under tisdagen premiärvisades i Paris, har en helt ny 5,5-liters tolvcylindrig bi-turbo TDI-motor, som är extremt tyst och ekonomisk.
Le Mans-prototypen, med över 650 hk och mer än 1 100 Nm i vridmoment, ger en kraft som klart överstiger de flesta av Audis tidigare racingbilar - inklusive dess segerrika företrädare, R8. Audi ger sig nu in i tidigare oexploaterad dieselmotor-terräng med V12-motorn, byggd helt i aluminium. Liksom med TFSI-teknologin, som först firade triumfer på Le Mans innan den gick in i serieproduktion, kommer Audi-kunderna återigen att kunna dra nytta av de kunskaper som inhämtas i motorsporten.
- Med A8 4,2 TDI quattro bygger Audi redan en av världens kraftfullaste dieselbilar, förklarade Prof. Dr. Martin Winterkorn, koncernchef för Audi AG, under R10-presentationen i Paris.
- Le Mans-projektet kommer att hjälpa våra tekniker att utnyttja ännu mer från TDI-teknologin. Idag levereras varannan Audi med en TDI-motor. Vi förväntar oss att dieselandelen blir ännu större i framtiden.
Högt insprutningstryck
R10-prototypens V12-motor, som är utrustad med två dieselpartikelfilter, går knappt att känna igen som en diesel tack vare motorns sofistikerade natur. TDI-motorns unika egenskaper innebar en lång lista utmaningar för teknikerna hos Audi Sport. Insprutningstrycket överstiger lätt de 1 600 bar som uppnås i produktionsbilar. Den brukbara kraften ligger mellan 3 000 och 5 000 varv/minut - vilket är ovanligt lågt för en racingmotor. Föraren behöver inte växla lika ofta som i R8, tack vare TDI-motorns gynnsamma vridmomentkurva.
Det kraftfulla vridmomentet på 1 100 Nm ställer inte enbart höga krav på R10:ans transmission - till och med den senaste generationens dynamometer hos Audi Sport var tvungen att omkonstrueras för att kunna hantera det höga momentet.
Största utmaningen hittills
Utöver detta var även radikala förändringar i chassiet nödvändiga. Audi R10 har en klart längre hjulbas än R8. De ovanligt breda framhjulen är fram till nu unika för en Le Mans-prototyp. Ny teknologi implementerades också under utvecklingen av kolfiberkarossen. Chassi, motor och växellåda utgör en mycket vridstyv och kompakt enhet.
- R10-projektet är den största utmaningen hittills som Audi Sport har tagit sig an, sade chefen för Audi Motorsport, Dr. Wolfgang Ullrich.
- TDI-teknologin har tidigare inte pressats till den yttersta gränsen inom motorsporten. Vi är de första att anta denna utmaning. Som en följd av det är kraven på ett sådant projekt höga. Långsiktiga partners som Bosch, Michelin och Shell har givit oss stöd i vår satsning. Tillsammans har vi fått chansen att skriva nya kapitel i motorsportens och dieselteknologins historieböcker.
Nya Audi R10 genomgick ett första framgångsrikt test i slutet av november. Ett omfattande testprogram, inklusive 12-timmarsloppet på Sebring (USA) 18 mars, är planerat innan det är dags för 24-timmarsloppet på Le Mans, 17-18 juni 2006. Utvecklingsteamet från Audi Sport får support av Reinhold Joests team, som också hade detta uppdrag under R8-projektet.