Audi V8, åsikter? Lite smått brådis.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Det ska vara gammalt och inkört, så är det bara:tummenupp

Nu när vi ändå pratar äldre bilar (och eftersom det alltid handlar om ekonomi), är det någon som har ett tips på (väldigt snart) skattebefriade bilar som stämmer något så när in på det jag söker?:va Det är ju ett sätt att plocka bort i alla fall en 2000 kr om året... Dessutom brukar väl försäkringen vara ganska fördelaktig på gamla bilar?

Edit: Ungefär såhär kanske? Synpunkter?
http://www.blocket.se/blekinge/Ett_...80_SE_till_bra_pris_23938409.htm?ca=23_10&w=2

Ska du tvunget ha en äldre lyxbil så är det en Mercedes du ska ha. På den tiden kunde dom bygga bilar med hög kvalitet. Dessutom var det mindre trams som kunde gå sönder på den tiden. Det smarta valet är dock att köpa en japan. Alltid. Tyvärr är dom inte lika sköna som tyskarna men allt annat är bättre. punGt!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag kör Jaguar XJ, förvisso något nyare (X300), men i den prisklassen du är ute efter så är det XJ40 vi pratar om. Har du flyt hittar du en i helt ok bruksskick för 15 lakan och de är något helt sjukt mycket bil för pengarna, XJ40 tycker jag nästan har den bästa Jagga-känslan av samtliga XJ, inredningen är definitivt oerhört påkostad och gedigen, nackdelen är att de börjar bli lite gamla och slitna samt att det mesta är lite sämre än på senare modeller. 92 blev de betydligt bättre kvalitativt än tidigare så jag skulle försöka hitta en sån även om det är tveksamt om dina pengar räcker.

Tack för infon! Får se vad jag kan hitta och sådär, kanske att jag hinner spara ihop lite extra pengar tills det faktiskt är dags för köp.

Ska du tvunget ha en äldre lyxbil så är det en Mercedes du ska ha. På den tiden kunde dom bygga bilar med hög kvalitet. Dessutom var det mindre trams som kunde gå sönder på den tiden. Det smarta valet är dock att köpa en japan. Alltid. Tyvärr är dom inte lika sköna som tyskarna men allt annat är bättre. punGt!

Förstår, tack för tipset!
Jo, egentligen brukar jag föredra japanskt i de flesta fall, men så är det ju så att många japsbilar i min prisklass helt saknar lyx... Ska man ha lyxjaps så blir det ju nästan uteslutande lexus, och sånt har jag ju inte råd med... Och nästan alla andra små japsbilar jag har råd med är just små, icke lyxiga och ganska stötiga (iallafall de modeller jag fått köra hittills). Men rent tekniskt är det definitivt bra bilar, inget snack.

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Tack för infon! Får se vad jag kan hitta och sådär, kanske att jag hinner spara ihop lite extra pengar tills det faktiskt är dags för köp.

Förstår, tack för tipset!
Jo, egentligen brukar jag föredra japanskt i de flesta fall, men så är det ju så att många japsbilar i min prisklass helt saknar lyx... Ska man ha lyxjaps så blir det ju nästan uteslutande lexus, och sånt har jag ju inte råd med... Och nästan alla andra små japsbilar jag har råd med är just små, icke lyxiga och ganska stötiga (iallafall de modeller jag fått köra hittills). Men rent tekniskt är det definitivt bra bilar, inget snack.

Varje gång du får ett nytt tips om en gammal säckig lyxvagn glömmer du att dom är dyra att laga, mer saker kan gå sönder, dom är ofta hårt körda, har 35 olika ägare sedan nya och så vidare.

Jag gick in och snackade med Jaggashoppen i Lekeryd (kända i hela landet), blev faktiskt sugen själv om dom nu är Volvo 740-kvalle och billiga och snygga och bekväma. Han berättade att det är inte hela sanningen, billiga exemplar blir ofta problembilar. Dom är ganska så lyxbilsdyra att laga stundvis och har en rätt rackig eldragning. Men dom har "charm". Som Ducati sa jag och åkte därifrån...

Köp något du har råd att laga! (eller åk buss / cykla)

/ Jens

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Varje gång du får ett nytt tips om en gammal säckig lyxvagn glömmer du att dom är dyra att laga, mer saker kan gå sönder, dom är ofta hårt körda, har 35 olika ägare sedan nya och så vidare.

Jag gick in och snackade med Jaggashoppen i Lekeryd (kända i hela landet), blev faktiskt sugen själv om dom nu är Volvo 740-kvalle och billiga och snygga och bekväma. Han berättade att det är inte hela sanningen, billiga exemplar blir ofta problembilar. Dom är ganska så lyxbilsdyra att laga stundvis och har en rätt rackig eldragning. Men dom har "charm". Som Ducati sa jag och åkte därifrån...

Köp något du har råd att laga! (eller åk buss / cykla)

/ Jens

Som jag sa, jag kanske sparar ihop mer pengar innan köp istället för att nöja mig med nåt billigt nu direkt.

Så oroa sig inte, jag har fattat att billiga lyxbilar blir dyra i längden:)

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Man får vad man betalar för. Slå till på en BMW.

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Förresten, när ändå ämnet är uppe, någon som ägt en gammal merca s-klass? Alltså den hederliga w126 heter den väl? Kunde köpt en fin 420se billigt förut, men vågade inte. Har aldrig gillat mercor men den var lite kult-cool tycker jag, gick fint som fan. Två ton gör sig bra på motorvägen i marschfart 180. :D
Krånglig (dyr)elektronik eller mer "oldschool" som man kan laga själv? Detta var en 90:a tror jag, men det är ju lite sjuttitalsvibbar nästan. Rost är kanske värre på dessa?

Edit: w126 heter den ju! inte w124

Last edited:

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Jag har läst hela tråden och det med nöje. När man inte varit i bilköpartagen på länge är det kul med en liten uppdatering! Spontant tänker jag att den vita Lexusen förefaller vara trådens kap. Säkerligen en mkt bra bil till ett, vad jag anser, vettigt pris. Fan, jag känner också igen mig i dig till viss del. Låga inköpspris på potentiella katastrofer är tilldragande...

Har ingen aning om vad du har för mekaniska färdigheter (jag har inga) och har därför låtit bli denna typ av bilar men som någon skrev, fina exemplar av äldre, "analoga" bilar går fortfarande att hitta. S-klass, W126, är väl ett sådant alternativ.
Kanske också denna ovanliga Volvo (som ryms i din budget):

http://www.blocket.se/ostergotland/Volvo_780_Bertone_23726364.htm?ca=14&w=3

Ett par wayfarer på nästippen i kvälssolen så infinner sig nog lite P-G Gyllenhammar-feeling.

Personligen kör jag bruksjaps på vintern och skattebefriat på sommaren.
I mitt fall har jag faktiskt klarat båda inköpen för under 20k.

Kör en Nissan Primera -97 vid dålig väderlek/vinter och denna när solen skiner:

129239-1643992.jpg

Lycka till med valen & kvalen!

/Johan

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Nu har inte jag följt tråden, men hittade denna i Kalmar
http://www.blocket.se/kalmar/Bmw_535i_mycket_valskott_original_24491724.htm?ca=18&w=1

Fett fin jAo!

Såg helt ok ut, men lite dyr...

Jag har läst hela tråden och det med nöje. När man inte varit i bilköpartagen på länge är det kul med en liten uppdatering! Spontant tänker jag att den vita Lexusen förefaller vara trådens kap. Säkerligen en mkt bra bil till ett, vad jag anser, vettigt pris. Fan, jag känner också igen mig i dig till viss del. Låga inköpspris på potentiella katastrofer är tilldragande...

Har ingen aning om vad du har för mekaniska färdigheter (jag har inga) och har därför låtit bli denna typ av bilar men som någon skrev, fina exemplar av äldre, "analoga" bilar går fortfarande att hitta. S-klass, W126, är väl ett sådant alternativ.
Kanske också denna ovanliga Volvo (som ryms i din budget):

http://www.blocket.se/ostergotland/Volvo_780_Bertone_23726364.htm?ca=14&w=3

Ett par wayfarer på nästippen i kvälssolen så infinner sig nog lite P-G Gyllenhammar-feeling.

Personligen kör jag bruksjaps på vintern och skattebefriat på sommaren.
I mitt fall har jag faktiskt klarat båda inköpen för under 20k.

Kör en Nissan Primera -97 vid dålig väderlek/vinter och denna när solen skiner:

129239-1643992.jpg

Lycka till med valen & kvalen!

/Johan

tack för ett vettigt inlägg:tummenupp

Volvon verkade sjyst men även den lite dyr tyvär...:( Även om det kanske finns viss prutmån på de här bilarna så vete fan om man kommer ner i min prisklass när utgångspriset är 20 papp... Men tips uppskattas:)

Fin bil det där:tummenupp

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Såg helt ok ut, men lite dyr...

tack för ett vettigt inlägg:tummenupp

Volvon verkade sjyst men även den lite dyr tyvär...:( Även om det kanske finns viss prutmån på de här bilarna så vete fan om man kommer ner i min prisklass när utgångspriset är 20 papp... Men tips uppskattas:)

Fin bil det där:tummenupp

Jag tror att du måste lära dig regel 1 vid bilköp: Pruta.

Det är ju bara att ringa säljaren. Prata lite om bilen, berätta om dina förutsättningar (15000) och fråga om du ska komma och kolla. Då får säljaren bestämma om du ska åka eller inte. Gör man det snyggt går det i 90% av fallen igenom för att det inte upplevs som "turkprut"

/ Jens

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag tror att du måste lära dig regel 1 vid bilköp: Pruta.

Det är ju bara att ringa säljaren. Prata lite om bilen, berätta om dina förutsättningar (15000) och fråga om du ska komma och kolla. Då får säljaren bestämma om du ska åka eller inte. Gör man det snyggt går det i 90% av fallen igenom för att det inte upplevs som "turkprut"

/ Jens

Det är väl förvisso helt sant, men jag vill inte att det ska upplevas som turkprut alls... Då hittar jag hellre en bil närmare min prisklass och prutar på plats om jag anser att bilen inte är värd summan, eftersom det är så jag anser att folk borde bete sig när de köper bil. Vet ju själv hur jobbigt det är med folk som ringer och "turkprutar" direkt, utan att ens ha sett bilen...

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Hoj
2 X
Köp en BMW 328 Touring,helt klart mest prisvärda bilen runt 30-40 tusen och drar 0,7-0,8 landsväg. Motorn o vxl lådan är det skottsäkraste du kan hitta och går klockret upp mot 30 000mil om servicen är gjord när den ska..

Jag köpte en 328 touring -98 som gått 13 500mil för 45000kr med svart sportskinn inredning som va som ny,tok bra skick tom på fram stolarna!!!
sen blev det investering på 19" hjul så nu ser den ganska nice ut..

Det är ingen raket men helt lagom prestanda för en bruksbil och riktigt skön o köra..

Köp inte första bästa utan leta tills du hittar ett fint ex för de finns riktiga skrothögar..

Du kommer bli helnöjd!!

Här har du en

http://www.blocket.se/malmo/Bmw_328i_Touring__Fullutrstat__skin_23533786.htm?ca=9&w=3&last=1

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...