Audi V8, åsikter? Lite smått brådis.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vilken gammal lyxbil du än köper blir den dyr.

Har en kompis som köpte en S8 runt 02a. Exektronikboxen som pajjade kostade 24,500kr att handla på audi. Han kom undan med lätta 15,000 och en veckas arbete för en beggad från Tyskland. Sen pajjade den aktiva fjädringen. Då blev bilen stående. 50.000 för beggade prylar.

Såna bilar som var dyra nya kostar mycket pengar att handla delar till begagnade, då mycket saker är avancerade. Jättefina att åka i, då som nu, men när saker pajjar är det inte lika skoj :fakta

/ Jens

Usch, inte roligt... Men vafan, hur kan det vara så dyrt med delar om man kan köpa hela bilarna för 20 lakan??:va Då ställer man ju hellre av den trasiga och köper en ny, så kan man plocka delar fram och tillbaka om man vill... Inte för att jag skulle haft råd att varken köpa ny eller laga, vill att bilfan ska funka! Är det verkligen så skit att de där lyxisarna bara går sönder hela tiden eller vad?:va
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Usch, inte roligt... Men vafan, hur kan det vara så dyrt med delar om man kan köpa hela bilarna för 20 lakan??:va Då ställer man ju hellre av den trasiga och köper en ny, så kan man plocka delar fram och tillbaka om man vill... Inte för att jag skulle haft råd att varken köpa ny eller laga, vill att bilfan ska funka! Är det verkligen så skit att de där lyxisarna bara går sönder hela tiden eller vad?:va

För att nu för tiden prioriteras små bilar, som helst går på luft, i denna miljöhysteri som råder. Dina gamla direktörsvagnar är icke miljövänliga, så för att bli av med de måste ägarna kränga iväg de för en billig peng. Bara för att man kommer över en bil billigt följer ju inte reservdelarna med värdekurvan på bilen. :gnissla:tungan

Och nej, de behöver inte alls gå sönder hela tiden. Men det är ju tunga bilar, så man kan ju inte komma undan ett ganska grovt slitage på länkar och leder osv. Men får du fatt på en med hyffsat nya sådana delar, och inte kör som jag - ca 5000 mil/år, så ska den förhoppningsvis hålla under sin tid hos dig.

(Jag röstar fortf på e34, inte riktigt lika tung bil som de andra du bubblar om.. Tänk på att skatten ska betalas med....)
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Usch, inte roligt... Men vafan, hur kan det vara så dyrt med delar om man kan köpa hela bilarna för 20 lakan??:va Då ställer man ju hellre av den trasiga och köper en ny, så kan man plocka delar fram och tillbaka om man vill... Inte för att jag skulle haft råd att varken köpa ny eller laga, vill att bilfan ska funka! Är det verkligen så skit att de där lyxisarna bara går sönder hela tiden eller vad?:va

Nej, självklart går dom inte sönder direkt, men när dom gör det har du inte råd att laga dom.

Vi tar Mercedes som ett exempel till. Jag har arbetat som säljare på aukt. Mercedeshandlare och vi hade en S500 V8 1996 tror jag att det var. Den var helt död på begmarknaden (som alla andra såna här bilar.)

Där var alltid något nytt som var trasigt när en kund skulle ut och åka. TV/NAV funkade aldrig, luftfjädringen pajade, avancerade bromssystem som krånglade, datorer som inte klarade av pärsen. Ojojojojojoj.

Sen stog det en äldre S-klass med rasad luftfjädring på baksidan, den hade stått i 1,5 år för ägaren hade inte ens råd att lösa ut den efter felsökningen, det kostade nästan som bilen var värd. 150 loppor kostade det att laga den.

Så, kontentan är: Vill du åka lyx, gör det lite längre fram. Åk mellanlyx så länge. För även om du "bara handlar bil för 15´" så har du ju inte 15.000 till att handla en bil till om något dyrt händer.

På frågan varför delarna är dyra när bilarna är billiga svarar jag: För att alla delarna som är dyra är slitna på den begagnade bilen och riskerar att behöva ersättat med nya dyra delar och vips så är bilen inte billig längre :mattias

Jag tycker att en Volvo 850 med lite motor är trevlig att åka i, säker att krocka i, stryktålig med mycket beggade delar. Det söker du säkert..

/ Jens

/ Jens
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
För att nu för tiden prioriteras små bilar, som helst går på luft, i denna miljöhysteri som råder. Dina gamla direktörsvagnar är icke miljövänliga, så för att bli av med de måste ägarna kränga iväg de för en billig peng. Bara för att man kommer över en bil billigt följer ju inte reservdelarna med värdekurvan på bilen. :gnissla:tungan

Och nej, de behöver inte alls gå sönder hela tiden. Men det är ju tunga bilar, så man kan ju inte komma undan ett ganska grovt slitage på länkar och leder osv. Men får du fatt på en med hyffsat nya sådana delar, och inte kör som jag - ca 5000 mil/år, så ska den förhoppningsvis hålla under sin tid hos dig.

(Jag röstar fortf på e34, inte riktigt lika tung bil som de andra du bubblar om.. Tänk på att skatten ska betalas med....)

Heh, nog sant.

Förstår. Låter ju bra då då:)

Skatten är definitivt ett argument, men det skiljer faktiskt bara hundralappar mellan fem- och sjuserien. Ska det löna sig att välja bil baserat på skatt så borde jag nästan leta skattebefriat.

Nej, självklart går dom inte sönder direkt, men när dom gör det har du inte råd att laga dom.

Vi tar Mercedes som ett exempel till. Jag har arbetat som säljare på aukt. Mercedeshandlare och vi hade en S500 V8 1996 tror jag att det var. Den var helt död på begmarknaden (som alla andra såna här bilar.)

Där var alltid något nytt som var trasigt när en kund skulle ut och åka. TV/NAV funkade aldrig, luftfjädringen pajade, avancerade bromssystem som krånglade, datorer som inte klarade av pärsen. Ojojojojojoj.

Sen stog det en äldre S-klass med rasad luftfjädring på baksidan, den hade stått i 1,5 år för ägaren hade inte ens råd att lösa ut den efter felsökningen, det kostade nästan som bilen var värd. 150 loppor kostade det att laga den.

Så, kontentan är: Vill du åka lyx, gör det lite längre fram. Åk mellanlyx så länge. För även om du "bara handlar bil för 15´" så har du ju inte 15.000 till att handla en bil till om något dyrt händer.

På frågan varför delarna är dyra när bilarna är billiga svarar jag: För att alla delarna som är dyra är slitna på den begagnade bilen och riskerar att behöva ersättat med nya dyra delar och vips så är bilen inte billig längre :mattias

Jag tycker att en Volvo 850 med lite motor är trevlig att åka i, säker att krocka i, stryktålig med mycket beggade delar. Det söker du säkert..

/ Jens

/ Jens

Jo, jag vet allt det där egentligen... Jag bara skjuter upp det ounddvikliga: att jag måste ge upp min lyxbilsdröm för tillfället...:(

Jag uppskattar dina råd och tvivlar inte alls på dem, det är bara det att jag försöker leta efter små kryphål och efter hopp i alla dåliga förutsättningar... Även om det mest realistiska vore att direkt ha insett att billig lyxbil kan vara dum idé så vill jag ju fortfarande åka lyx menar jag:gnissla

Ska kika på vovlo också:tummenupp Fast krocka har jag inte tänkt göra, kör ganska lugnt. Visst gasas det lite någon gång emellanåt, men jag är rädd om både mina bilar, mitt körkort, mina passagerare och mig själv.

pre 94
http://www.blocket.se/malmo/Honda_accord_ny_bes_i_ny_skick_24262427.htm?ca=4&w=3

94-
http://www.blocket.se/vastmanland/Honda_Accord_Kupe_2_2_23105631.htm?ca=4&w=3&last=1

lågmilare.. satsa på nåt som gått lite och är billigt att fixa med.
2,2,,an är på 150hk och 2,0 på 120hk man åker riktigt bra i dom.
tvärsköna bilar för dom pengarna. :tummenupp

Bra tips, tackar:tummenupp
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Heh, nog sant.

Förstår. Låter ju bra då då:)

Skatten är definitivt ett argument, men det skiljer faktiskt bara hundralappar mellan fem- och sjuserien. Ska det löna sig att välja bil baserat på skatt så borde jag nästan leta skattebefriat.



Jo, jag vet allt det där egentligen... Jag bara skjuter upp det ounddvikliga: att jag måste ge upp min lyxbilsdröm för tillfället...:(

Jag uppskattar dina råd och tvivlar inte alls på dem, det är bara det att jag försöker leta efter små kryphål och efter hopp i alla dåliga förutsättningar... Även om det mest realistiska vore att direkt ha insett att billig lyxbil kan vara dum idé så vill jag ju fortfarande åka lyx menar jag:gnissla

Ska kika på vovlo också:tummenupp Fast krocka har jag inte tänkt göra, kör ganska lugnt. Visst gasas det lite någon gång emellanåt, men jag är rädd om både mina bilar, mitt körkort, mina passagerare och mig själv.



Bra tips, tackar:tummenupp

Jo, alkisen som svänger över på din sida bryr sig nog om det.

Olyckor kan man bara i en viss grad påverka själv... resten är upp till ödet..!

/ Jens
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jo, alkisen som svänger över på din sida bryr sig nog om det.

Olyckor kan man bara i en viss grad påverka själv... resten är upp till ödet..!

/ Jens

Ödet tror jag inte på, men däremot är det helt sant att det finns fler saker som påverkar och att man aldrig går helt säker även om man gör sitt bästa för att undvika olyckor.

Men det jag kan påverka positivt själv, det försöker jag också göra:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Låter som du skulle ha en Ford Probe

Går bra, billiga i inköp ( tyvärr dyra delar) har ett effekt register som en RD350 låter gott, drar lite bensin, bekväm att köra, bra vägenskaper:tummenupp
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Vad sägs om en sån här: http://www.blocket.se/kalmar/JAGUAR_XJ6_4_0__Mkt_fin_bil_ev_byte__24391659.htm?ca=12&w=3

eller denna: http://www.blocket.se/stockholm/Jaguar_XJ6_Sovereign_4_0_24248921.htm?ca=12&w=3

Rak 6:a på 225hk, automat och all lyx.
Pålitliga och mycket robusta, finns det rost så syns den, framvagnen byggd för att klara vikten av en stridsvagn.
Delar finns rätt gott om på skroten då modellen levt under många år, övriga slitagedelar typ bromsar hjullager osv finns på mekonomen för samma pengar som reservdelar till ex Bmw e34.

Modellen som kom 90/91 har en del förbättringar jämfört med 86-90 bla ett betydligt bättre el-system.

Satsa på 4-liters motorn den är skottsäker och lådan är nästan omöjlig att ha ihjäl.

Kul bil som verkligen ser dyrare ut än den är:tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Vad sägs om en sån här: http://www.blocket.se/kalmar/JAGUAR_XJ6_4_0__Mkt_fin_bil_ev_byte__24391659.htm?ca=12&w=3

eller denna: http://www.blocket.se/stockholm/Jaguar_XJ6_Sovereign_4_0_24248921.htm?ca=12&w=3

Rak 6:a på 225hk, automat och all lyx.
Pålitliga och mycket robusta, finns det rost så syns den, framvagnen byggd för att klara vikten av en stridsvagn.
Delar finns rätt gott om på skroten då modellen levt under många år, övriga slitagedelar typ bromsar hjullager osv finns på mekonomen för samma pengar som reservdelar till ex Bmw e34.

Modellen som kom 90/91 har en del förbättringar jämfört med 86-90 bla ett betydligt bättre el-system.

Satsa på 4-liters motorn den är skottsäker och lådan är nästan omöjlig att ha ihjäl.

Kul bil som verkligen ser dyrare ut än den är:tummenupp



har själv kikat lite på såna.. mycke bil för pengarna. kollat på äldre med de runda lyktorna.. men! har hört att förutom rosten bruka de bli massa småskit med dom? har du koll på dessa bilar?

vore grym med en med nåra 20tums fälgar o låg som satan :D
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
har själv kikat lite på såna.. mycke bil för pengarna. kollat på äldre med de runda lyktorna.. men! har hört att förutom rosten bruka de bli massa småskit med dom? har du koll på dessa bilar?

vore grym med en med nåra 20tums fälgar o låg som satan :D

Som du säger så är series3 fruktansvärt rostbenägna och är därtill utrustade med äkta Lucas-elsystem. Dessutom så känns det verkligen som en veteranbil då det knappt skett några uppdateringar under levnadstiden.
Men snygga är dom, årsmodell 95-framåt fick ju tillbaka lite av det utseendet och är i alla hänseenden en bättre bil.
En schysst 95-96 kostar ungefär samma pengar som du får ge för en rostfri series3.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Låter som du skulle ha en Ford Probe

Går bra, billiga i inköp ( tyvärr dyra delar) har ett effekt register som en RD350 låter gott, drar lite bensin, bekväm att köra, bra vägenskaper:tummenupp

Är de någe lyxiga då?:va Prioriterar som sagt lyx och komfort framför effekt och väghållning... Men ska kika på det, tackar för tipset:)

Vad sägs om en sån här: http://www.blocket.se/kalmar/JAGUAR_XJ6_4_0__Mkt_fin_bil_ev_byte__24391659.htm?ca=12&w=3

eller denna: http://www.blocket.se/stockholm/Jaguar_XJ6_Sovereign_4_0_24248921.htm?ca=12&w=3

Rak 6:a på 225hk, automat och all lyx.
Pålitliga och mycket robusta, finns det rost så syns den, framvagnen byggd för att klara vikten av en stridsvagn.
Delar finns rätt gott om på skroten då modellen levt under många år, övriga slitagedelar typ bromsar hjullager osv finns på mekonomen för samma pengar som reservdelar till ex Bmw e34.

Modellen som kom 90/91 har en del förbättringar jämfört med 86-90 bla ett betydligt bättre el-system.

Satsa på 4-liters motorn den är skottsäker och lådan är nästan omöjlig att ha ihjäl.

Kul bil som verkligen ser dyrare ut än den är:tummenupp

Såna har jag kikat på, och är väldigt sugen kan jag ju säga! Den är definitivt en stark kandidat! Gäller bara att man hittar en som är billig nog, jag har som sagt inte mer än 15k... I nuläget har jag inte ens det, utan då räknar jag ett jobbgarantibidrag framåt:D

Men tack för infon, blev riktigt sugen på en sån nu! Ska genast börja leta efter lämpligt objekt!:tummenupp


Såg helt ok ut, tack:tummenupp
 
Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Såna har jag kikat på, och är väldigt sugen kan jag ju säga! Den är definitivt en stark kandidat! Gäller bara att man hittar en som är billig nog, jag har som sagt inte mer än 15k... I nuläget har jag inte ens det, utan då räknar jag ett jobbgarantibidrag framåt:D

Men tack för infon, blev riktigt sugen på en sån nu! Ska genast börja leta efter lämpligt objekt!:tummenupp

För 15k bör du hitta en hyffsad bil, bered dig på att titta på några stycken då prisbilden varierar kraftigt.
Ett lik kostar 10k, bra skick 20-30, bättre skick 30-?, grejen är att det finns gott om dom för ca 20k vilket gör det mycket svårt att sälja dom för över 30k och förr eller senare så hittar du en bil som är värd mer men där säljaren insett att det inte går att begära hur mycket som helst.
Var målmedveten och envis, själv tittade jag på 10st innan jag köpte min första men då visste jag å andra sidan direkt när jag såg den att det var ett rätt köp.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
För 15k bör du hitta en hyffsad bil, bered dig på att titta på några stycken då prisbilden varierar kraftigt.
Ett lik kostar 10k, bra skick 20-30, bättre skick 30-?, grejen är att det finns gott om dom för ca 20k vilket gör det mycket svårt att sälja dom för över 30k och förr eller senare så hittar du en bil som är värd mer men där säljaren insett att det inte går att begära hur mycket som helst.
Var målmedveten och envis, själv tittade jag på 10st innan jag köpte min första men då visste jag å andra sidan direkt när jag såg den att det var ett rätt köp.

Förstår, tack för tipset!
Det finns en på blocket för 13 500, fast där går besiktningen ut idag och bakbromsarna är slut (plus lite andra småfel)... Annars verkar de ligga kring 20k. Men vem vet, man kanske kan pruta lite?:va
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top