Audi V8, åsikter? Lite smått brådis.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Usch, BMW/Audi lyxvarianter för 15.000, kan väl bara vara riktiga lik? Ska man åka sådana bilar vill man ju inte ha ett rostigt vrak, då måste dom få kosta lite (dvs mycket) :yoparty

Personligen skulle jag leta upp nån schysst Volvo 850 sedan, hur bekväma som helst å billiga å bra. Svensson-bil är nice

Nej. Faktum är att det kan vara ganska välskötta bilar i relativt bra bruksskick.
Dom är dock billiga just på grund av att en gammal bil går sönder ibland och reparationerna kostar en hel del. Att sedan bränsleförbrukningen och försäkringskostnad inte sällan är relativt höga gör att priset pressas ned ytterligare.

Jag kör själv en Audi S6 från -95. Skulle jag sälja den så skulle jag få ut kanske 30 -40 lakan för den.
Den har dock ingen rost och inga maskinella fel. Det enda som är på den är en hel del stenskott i fronten och någon enstaka parkeringsbula från korkade ungar som slår upp dörrarna från bilen bredvid.

Köper man en likadan från -92 -94 som då hette S4 så kan man få loss en sådan för 15-20 lakan med lite tur och då får man en bil som man troligen kör genom besiktningen utan anmärkning och som inte har några anmärkningsvärda skavanker. Det är bilar som är bra konstruerade och det är hållbara delar.
Dock får man räkna med att man inom kanske 2 år har lagt ut mer på reparationer och service än man köpte bilen för då varje reparation kostar skjortan. Plus att försäkringskostnaden för en helförsäkring på en sådan med V8 uppgår årligen till vad bilen är värd.
Därför är dom billiga i inköp.

Men har man en sådan så åker man störtbekvämt och ganska problemfritt då dom går sönder sällan och man har en värdeminskning som är väldigt liten då dom redan tappat större delen av sitt värde.

Jag har räknat på totalekonomin för min bil och jag har kommit fram till att jag omöjligen kan åka billigare med bibehållen prestanda och komfort trots att reparationerna är dyra.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Om du nu är arbetslös och har lite pengar att spendera på bilen, varför ska du då köpa dig ett problem?

Handla nått gammalt japanskt skit sålänge som bara går och går. Sen när du har jobb och stålars så handlar du en riktig bil och inte en gammal skitkärra som bara gör dig förbannad.

Var sak i livet har sin tid, och helt ärligt så har väl en redigt gammal fullmatad lyxbil inget positivt att tillföra... Mer än problem då...

/ Jens

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Att tanka en motorstark tung bil första månaden är tusentals kronor, man måste ju "prova vad den går för".

Oavsett vad du köper så är ovanstående sant, även en liten motor tar långt över litern när det ska testas, en direktörsvagn med automat med tre tjoande polare i tar 2 l/milen.

Ja. 2 liter milen får du lätt i en stor motorstark bil när du testar den.
Mitt personliga rekord efter en öde väg en vinternatt är 3,5 liter/mil. Men då var det bara körning på 2:ans växel med fullgas fram till nästa kurva följt av pallnit och fyrhjulsställ. Rallykörning alltså.
Inte moget eller trafiksäkert på något sätt. Det var dock på en kurvig väg över ett öppet fält så det var ingen risk för oväntade möten och följdaktligen var det bara min egen bil och min egen hälsa jag riskerade.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om du nu är arbetslös och har lite pengar att spendera på bilen, varför ska du då köpa dig ett problem?

Handla nått gammalt japanskt skit sålänge som bara går och går. Sen när du har jobb och stålars så handlar du en riktig bil och inte en gammal skitkärra som bara gör dig förbannad.

Var sak i livet har sin tid, och helt ärligt så har väl en redigt gammal fullmatad lyxbil inget positivt att tillföra... Mer än problem då...

/ Jens

För att jag provat det där med billiga bilar, och det blev bara skit av det med. Så den här gången vill jag åka bekvämt och bra. Jag vill såklart inte ha ett problem, visste inte att det bara var det som bjöds när man köpte gammal lyxis. Tänkte att det kanske kunde gå att få ihop på ett vettigt sätt...

Som sagt, kan inte hjälpa att man är kräsen med vad man åker i:D

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
ÅDI

Köp en sån här. Om du nu vill ha en Audi, du kommer dock vara dömd till evigt skruvande och vara konstant pank, men komfort finns i överflöd. För lite mera flås välj en 2,8. För övrigt hade min far en A6 -97 (samma kaross) som tjänstebil 1997 och tre år framåt, det var en av de sämsta bilar han haft.

Nja. Evigt skruvande vet jag inte.
Är topplockspackningen bytt på den så ska motorn gå väldigt problemfritt.
Svaga punkter är i så fall länkarmsbussningarna som inte var så hållbara under en period där. Dock kostar dom inte så mycket att byta.
Felet på AC kan ju vara vad som helst från säkringen i styrenheten för några kronor till ett byte av hela styrenheten för dryga 6-7 tusen.
Den där motorn är dock inget under av bränsleekonomi och trots allt får man räkna med att det går sönder saker på en bil som är över 15 år gammal och gått några varv runt jorden.
Det är dock inga problem att hitta piratdelar till det mesta på den om man vill det och orkar leta lite.
Men är man student eller arbetslös skulle jag inte säga att det är en optimal bil att äga och det är väl fallet med alla stora och bekväma bilar med hyfsad prestanda egentligen.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
För att jag provat det där med billiga bilar, och det blev bara skit av det med. Så den här gången vill jag åka bekvämt och bra. Jag vill såklart inte ha ett problem, visste inte att det bara var det som bjöds när man köpte gammal lyxis. Tänkte att det kanske kunde gå att få ihop på ett vettigt sätt...

Som sagt, kan inte hjälpa att man är kräsen med vad man åker i:D

En japansk bil för 15.000 som man åker schysst i.

Exempel: http://www.blocket.se/alvsborg/Mitsubishi_galant_2_5_v_6_sport_24258599.htm?ca=17&w=3
http://www.blocket.se/varmland/Mitsubishi_galant_ny_bes_23789646.htm?ca=17&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Honda_Prelude_2_0_NYBESIKTIGAD_V_41_22463398.htm?ca=17&w=3&last=1

Mycket bil för samma pengar som är relativt skottsäkert. Bekvämt åker man och det krånglar mindre :fakta

/ Jens

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Ser helt ok ut, även pm det inte riktigt verkar vara direktörsbilar...:D

Tack för tipsen:tummenupp

Camry V6 då?

http://www.blocket.se/gotland/Toyota_Camry_V6_Sedan_24339715.htm?ca=11&w=3

Rätt rutten inredning, men camry åker man fint i! :tummenupp

Såg helt ok ut, fast där verkar inte finnas riktigt samma utrustning som rovern som dessutom var billigare... är toyota så mycket bättre än en hondarover?

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ser helt ok ut, även pm det inte riktigt verkar vara direktörsbilar...:D

Tack för tipsen:tummenupp

Såg helt ok ut, fast där verkar inte finnas riktigt samma utrustning som rovern som dessutom var billigare... är toyota så mycket bättre än en hondarover?

Nu ska jag vara ärlig med dig: Det var länge sedan dom bilarna du snackar om var direktörsbilar.

Dom är närmare skroten är direktören! :fakta

/ Jens

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Nu ska jag vara ärlig med dig: Det var länge sedan dom bilarna du snackar om var direktörsbilar.

Dom är närmare skroten är direktören! :fakta

/ Jens

Jojo, det är väl förvisso helt sant. Men de har iallafall varit högstatusbilar en gång i tiden;) Sen är det ju klart att saker och ting utvecklas. Det som är modernt och tillräckligt exclusivt för en direktör idag är ju inte jämförbart med vad som var det då.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jojo, det är väl förvisso helt sant. Men de har iallafall varit högstatusbilar en gång i tiden;) Sen är det ju klart att saker och ting utvecklas. Det som är modernt och tillräckligt exclusivt för en direktör idag är ju inte jämförbart med vad som var det då.

Just det.

Den oxfilén jag äter på restaurang ikväll skiter jag ut imorgon. Fattar du liknelsen?

/ Jens

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Var sak i livet har sin tid, och helt ärligt så har väl en redigt gammal fullmatad lyxbil inget positivt att tillföra
/ Jens

Ja, man skaffar sig erfarenheter. Även ett inköp av en s.k. gammal fullmatad lyxbil, kan bli en intressant, positiv erfarenhet. How knows.

Inköp av ett äldre jänkejärn likaså. Likt äldre sporthoj mm mm....

Vad är du, pensionär :va

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Just det.

Den oxfilén jag äter på restaurang ikväll skiter jag ut imorgon. Fattar du liknelsen?

/ Jens

Nåja, jag tycker att liknelsen:

"Den oxfilé jag inte äter upp på restaurangen utan tar hem i en doggybag duger inte att servera på restaurangen dagen efter, men kanske kan ätas till lunch"

passar bättre:)

Ja, man skaffar sig erfarenheter. Även ett inköp av en s.k. gammal fullmatad lyxbil, kan bli en intressant, positiv erfarenhet. How knows.

Inköp av ett äldre jänkejärn likaså. Likt äldre sporthoj mm mm....

Vad är du, pensionär :va

:tummenupp :D

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Makke

Kabelspikare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawa zx6-r -01 , en liten kinamini,
Jag köpte mig en audi s8 -02 nu i dagarna...underbar bil att köra...går tyst och fint...Känns verkligen att bilen är väl ihopskruvad...Åkte till sthlm nu i vecka på 1,03l/mil enligt färddatorn..då håller jag ca 20km/h över hastighetsgränsen.

Inte så farligt , mkt rolig utrustning får man åxå...

Försäkringen är väl inte gratis tyvärr...

Jag är då nöjd än så länge...

Mvh Makke

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Har du kört någon 7:a än?

Nu sa väl Swish att de är för stora, men det är bara snack. Jag körde en 735a i plugget och nu (efter många års arbete) en 750 från 06 och de är precis lagom stora att glida ensam i.
Det fina är vikten och hur de ligger tungt och fint på vägen. Är du händig så klarar du av att underhålla en äldre BMW med raka sexan utan större utgifter. De är ungefär lika stryktåliga som en gammal 240.

Bimmerfest.com kanske kan vara av intresse.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag köpte mig en audi s8 -02 nu i dagarna...underbar bil att köra...går tyst och fint...Känns verkligen att bilen är väl ihopskruvad...Åkte till sthlm nu i vecka på 1,03l/mil enligt färddatorn..då håller jag ca 20km/h över hastighetsgränsen.

Inte så farligt , mkt rolig utrustning får man åxå...

Försäkringen är väl inte gratis tyvärr...

Jag är då nöjd än så länge...

Mvh Makke

Är de inte dyrare än vad jag har råd med då?:va

Får ta och kolla:tummenupp

Har du kört någon 7:a än?

Nu sa väl Swish att de är för stora, men det är bara snack. Jag körde en 735a i plugget och nu (efter många års arbete) en 750 från 06 och de är precis lagom stora att glida ensam i.
Det fina är vikten och hur de ligger tungt och fint på vägen. Är du händig så klarar du av att underhålla en äldre BMW med raka sexan utan större utgifter. De är ungefär lika stryktåliga som en gammal 240.

Bimmerfest.com kanske kan vara av intresse.

Nix, inget provkört än så länge.

Ok, förstår... Jag gillar bilar som ligger tungt och fint på vägen, så det låter inte dumt alls...
Jag mekar det mesta med mina egna fordon, frågan är väl bara vad delar kostar.

Ska kika där:tummenupp

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Är de inte dyrare än vad jag har råd med då?:va

Får ta och kolla:tummenupp

Nix, inget provkört än så länge.

Ok, förstår... Jag gillar bilar som ligger tungt och fint på vägen, så det låter inte dumt alls...
Jag mekar det mesta med mina egna fordon, frågan är väl bara vad delar kostar.

Ska kika där:tummenupp

Vilken gammal lyxbil du än köper blir den dyr.

Har en kompis som köpte en S8 runt 02a. Exektronikboxen som pajjade kostade 24,500kr att handla på audi. Han kom undan med lätta 15,000 och en veckas arbete för en beggad från Tyskland. Sen pajjade den aktiva fjädringen. Då blev bilen stående. 50.000 för beggade prylar.

Såna bilar som var dyra nya kostar mycket pengar att handla delar till begagnade, då mycket saker är avancerade. Jättefina att åka i, då som nu, men när saker pajjar är det inte lika skoj :fakta

/ Jens

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...