Audi V8, åsikter? Lite smått brådis.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är inte beredd att lägga åtskilliga tusenlappar utöver inköpskostnaden, vill ha en bil som man kan tuta och köra länge till med (men som sagt, enligt den standard som efterfrågas. vilken driftsäker skitbil som helst duger inte). Så då går nog den där bilen bort antar jag.
Tack för hjälpen:tummenupp

Då låter det inte som du ska ha en bil i den klassen om jag ska vara ärlig.
En Audi V8 kostar väl ungefär som min Audi S6 i reparationer förutom att V8 är en äldre bil och troligen mer sliten och går sönder mer.

Jag har snittat på kring 2000 mil om året med min och jag tror att jag lagt ner kring 15000 kr/år på reparationer och service. Då kör jag iofs inte så väldigt lugnt och jag är dessutom smått pedantisk rent maskinellt så jag låter byta hjullager som verkstaden hävdar inte behöver bytas bara för att jag hatar små missljud.

Ska du köra en Audi V8 så räkna iskallt med att bränslet kostar 15 kr/mil och reparationer för 10kr/mil. Sen är det tunga bilar med avancerad hjulupphängning så dom är duktigt kinkiga med däcken. Många däck är för mjuka i stommarna och orkar inte hålla bilen stabilt så man får enormt såsiga vägegenskaper. Jag fick byta 3 gånger innan det kändes bra senast jag köpte sommardäck. Försäkringen på en V8 lär nog gå loss på ca 15000 kr/år för helförsäkring. V8:an har en egen prislista för nästan allt och den är duktigt dyr.

Vad jag har haft med vag att göra så har det varit väldigt dåligt med pirat delar, dock har ju jag en folkvagn, men delar är ruggigt dyrt, och det finns bara orginaldelar att tillgå.

Audi V8 är en rätt ovanlig bil, och därför antar jag att det kan vara dåligt med pirat delar där med. Och något begagnat kan man väl drömma om.

Gammla BMW:er brukar inte detta problem finnas.

Till V8 finns det ganska gott om delar på skrotar och bildemonteringar. Dock är det glest med billiga piratdelar till just lyxmodellerna.
till Audi och VW generellt så finns det att få tag på det mesta via mekonomen, Meca, Autoexperten, Biltema och liknande till betydligt lägre priser än din VAG/Audi-handlare.

Har du inte hittat piratdelar till din VW så har du inte letat så noga. Det är ju i mångt och mycket samma delar som till Audi. Om du inte menar att du kör en bubbla vill säga.
 
Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
tror inte du inser vad det kostar att hålla en gammal 90tals lyxbil rullande.
dit inköpspris är väl ca 3månaders driftskostad på en bil 50k klassen tyvärr

Snack, man får va lite kritisk när man handlar bara.
Jag har kört Jaguar, Bmw 740, MB s420 och Audi V8, samtliga inköpta för 20-30 tusen och använda av mig i ca 1år.
De fel jag råkat ut för har varit av enklaste sort typ avgassystem, bromsar o hjullager. Ingen av bilarna har kostat mer än max 4tusen per år för service o rep.

Bästa tipset är att va lite kall när det ska handlas, biltyper som dessa är ganska iskalla på beg-marknaden och man kan därför ofta pruta ner finare o dyrare bilar till det pris som dom buskigaste kostar.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Plastkuleproblemet??

Edit: läste artikeln... det trodde man inte om bimmer...
De fungerar som små backventiler, när de blir slitna så växlar den dåligt, om den ens växlar, backen kan sluta funka helt också.

Slirar och har sig, mellan växlingarna också om den växlar.

Sen ska man inte backa för fort för lådan har underdimensionerad tryckreduceringsventil, kan spränga den då.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ska du köra bekvämt men ändå snålt för dom pengarna så skulle jag säga en sen Audi 80 eller tidig A4. Någonstans kring mitten av 90 talet. Dom går att få loss för dom pengarna. Ska du ha lite klös så leta efter en 1,8T eller Ts. 150 resp 180 hästar och går att chippa till ca 200 häst för ca 3500 med något sämre tillförlitlighet som resultat.

Är dom för små så är det en Audi 100 eller A6 ungefär samma tidsperiod som gäller. Samma sak gäller för motorerna där. En 2,6 V6 har ungefär samma prestanda som en 1,8T men med högre bränsleförbrukning. (Min Audi S6 2,2t har ungefär samma förbrukning som en 2,6 eller 2,8 men med avsevärt bättre prestanda)
A6 och 100 är betydligt enklare att hitta med skinn, klima och annat lyx än A4. Kör du relativt mycket så leta efter en 2,5TDi. Finns med varierande antal hästar och går att chippa eller stoppa i en KCR-box för mer kräm. Grymt skönt bottendrag och låg förbrukning. Jag hade en 100 2,5 TDi Avant förut. Drog 0,6 när jag körde den som jag stulit den. Riktigt pigg i omkörningar trots endast 115 hästar.

Vill du ha mer prestanda så är det väl i så fall en S4 från -92-94 någonstans. Kan eventuellt gå att få loss med din budget men då snackar vi svindyra UFO-bromsar och rent generellt reservdelar som är dyra som stryk. Det är dock underbara bilar att köra. Jag har inte hjärta att göra mig av med min.
Det finns inget bättre än när någon slyngel hamnar bredvid mig vid rödljuset i sin trimmade Opel Calibra och ställer sig och varvar för ett race för att sedan bara bli en prick i backspegeln. Det ser ut som en gammal familjekombi men känns och går som något helt annat. En S4 2,2t gör 0-100 på under 7 sekunder. S4 4,2 V8 med manuell låda gör det på under 6.
Dom har nästan alltid full utrustning då det är frågan om bilar som nya kostade en bra bit över 600 000.

Tack så hjärtligt för tipsen, ska titta lite närmare på sagda modeller!:tummenupp

BMW 4l åtta (m60b40) med automat, brukar kunna slira mycket på automatlådan ("plastkuleproblemet") vilket är jäkligt dyrt, så var på vakt för det. Annars bussningar i framvagn osv. Förutom det är det rätt bra bilar.

Kolla: http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E32/

Tack för varningen, ska kolla länken!

Då låter det inte som du ska ha en bil i den klassen om jag ska vara ärlig.
En Audi V8 kostar väl ungefär som min Audi S6 i reparationer förutom att V8 är en äldre bil och troligen mer sliten och går sönder mer.

Jag har snittat på kring 2000 mil om året med min och jag tror att jag lagt ner kring 15000 kr/år på reparationer och service. Då kör jag iofs inte så väldigt lugnt och jag är dessutom smått pedantisk rent maskinellt så jag låter byta hjullager som verkstaden hävdar inte behöver bytas bara för att jag hatar små missljud.

Ska du köra en Audi V8 så räkna iskallt med att bränslet kostar 15 kr/mil och reparationer för 10kr/mil. Sen är det tunga bilar med avancerad hjulupphängning så dom är duktigt kinkiga med däcken. Många däck är för mjuka i stommarna och orkar inte hålla bilen stabilt så man får enormt såsiga vägegenskaper. Jag fick byta 3 gånger innan det kändes bra senast jag köpte sommardäck. Försäkringen på en V8 lär nog gå loss på ca 15000 kr/år för helförsäkring. V8:an har en egen prislista för nästan allt och den är duktigt dyr.



Till V8 finns det ganska gott om delar på skrotar och bildemonteringar. Dock är det glest med billiga piratdelar till just lyxmodellerna.
till Audi och VW generellt så finns det att få tag på det mesta via mekonomen, Meca, Autoexperten, Biltema och liknande till betydligt lägre priser än din VAG/Audi-handlare.

Har du inte hittat piratdelar till din VW så har du inte letat så noga. Det är ju i mångt och mycket samma delar som till Audi. Om du inte menar att du kör en bubbla vill säga.

Suck, är det så illa?:( Jag vill ju bara ha det skönt och bekvämt när jag kör, och gärna lite pulver på det...

Bränslekostnaden kan jag leva med, med de ockerpriser som bussbolagen har här så blir det ju fan billigare att köra egen bil (räknat på bränsle, skatt och försäkring tur och retur):huvet Fast 10 kr per mil i reparationer låter ganska tufft... Och inte i en trevlig mening.

Suck, att det ska vara så svårt med bil när man är ung och fattig...:huvet

Snack, man får va lite kritisk när man handlar bara.
Jag har kört Jaguar, Bmw 740, MB s420 och Audi V8, samtliga inköpta för 20-30 tusen och använda av mig i ca 1år.
De fel jag råkat ut för har varit av enklaste sort typ avgassystem, bromsar o hjullager. Ingen av bilarna har kostat mer än max 4tusen per år för service o rep.

Bästa tipset är att va lite kall när det ska handlas, biltyper som dessa är ganska iskalla på beg-marknaden och man kan därför ofta pruta ner finare o dyrare bilar till det pris som dom buskigaste kostar.

Det där lät ju å andra sidan ganska positivt!:)

Ska komma ihåg det när det väl drar ihop sig till köp:tummenupp
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Suck, att det ska vara så svårt med bil när man är ung och fattig...:huvet

Antar att du skojar. Det finns ju massvis med robusta och hållbara bilar med 10 000-tals mil framför sig att köpa för din budget. Problemet är ju att du prompt ska gamla dyra tyska direktörsvagnar. :D Riktiga högriskprojekt för en student att äga.

När jag var 18 hade jag en Opel kadett 1200. Sedan en 1500-bubbla osv
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Antar att du skojar. Det finns ju massvis med robusta och hållbara bilar med 10 000-tals mil framför sig att köpa för din budget. Problemet är ju att du prompt ska gamla dyra tyska direktörsvagnar. :D Riktiga högriskprojekt för en student att äga.

När jag var 18 hade jag en Opel kadett 1200. Sedan en 1500-bubbla osv

Ok, låt mig omformulera: Fan vad det ska vara svårt med riktigt sjysta bilar när man är ung och fattig:D

Jag kan inte hjälpa att jag är noga med vad jag åker i...:( Vill ju bara åka dit jag ska i en stor mysig skinnfåtölj med massor av hästkrafter, är det för mycket begärt?:tungan
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Ok, låt mig omformulera: Fan vad det ska vara svårt med riktigt sjysta bilar när man är ung och fattig:D

Jag kan inte hjälpa att jag är noga med vad jag åker i...:( Vill ju bara åka dit jag ska i en stor mysig skinnfåtölj med massor av hästkrafter, är det för mycket begärt?:tungan
Palla kladda.

Köp en bonne-740 och kör med tills du har pengar att köpa något ordentligt?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Ok, låt mig omformulera: Fan vad det ska vara svårt med riktigt sjysta bilar när man är ung och fattig:D

Jag kan inte hjälpa att jag är noga med vad jag åker i...:( Vill ju bara åka dit jag ska i en stor mysig skinnfåtölj med massor av hästkrafter, är det för mycket begärt?:tungan


Om du kan vara utan skinnklädseln så känns det som en gammal Caprice är ett något bättre alternativ.
Som dom flesta redan sagt så kostar det en del att driva dessa tyska direktionsvagnar.
Vad gäller UFO-bromsarna så har jag för mig man kan byta rätt av till S4/S6.
Även dom kostar ju en i inköp, men du blir kvitt dom löpande kostnaderna.
förbrukning har du sagt redan att du kan ta, vill ändå tala om vad dom drar.
under dom 4 år ( 8000mil) jag körde A8 ( samma maskin ) så snittade jag 1,2lit/mil. Visst, det går att köra dom på 0,8 också, men då faller ju hela iden att köra V8.
Sen har du kamremsbytet var 12000:e mil och det är inte billigt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vågar du?

http://www.blocket.se/lund/Rover_620_TI_Turbo_200hk__Skinn__AC_24253892.htm?ca=23_11&w=1

Om den bilen är i fint skick så får du i alla fall mkt för pengarna.
Beg är alltid beg och i din prisklass är det chansning vad du än köper.

Intressant, men lite dyr tyvär... Tror knappast att de drar av 7 papp bara sådär... Hade den bara varit billigare så visst.

Det är förvisso sant, men man kan ju alltid välja de bra oddsen i vilket fall som helst. Man behöver ju inte göra det mer spännande än det redan är:D

Cadillac kanske? Då får du i alla fall v8 muller och skinnklädsel.

http://www.blocket.se/varmland/Cadillac_STS_23279345.htm?ca=14&w=3

Också lite dyr tyvär...:(

Siktar på ungefär 15, max 16 k... Gärna billigare också, så att jag har råd med skatt, försäkring och reservdelar.
 
Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
:rolleyes:
Intressant, men lite dyr tyvär... Tror knappast att de drar av 7 papp bara sådär... Hade den bara varit billigare så visst.

Det är förvisso sant, men man kan ju alltid välja de bra oddsen i vilket fall som helst. Man behöver ju inte göra det mer spännande än det redan är:D



Också lite dyr tyvär...:(

Siktar på ungefär 15, max 16 k... Gärna billigare också, så att jag har råd med skatt, försäkring och reservdelar.

Det är en annons från augusti så prutmån borde finnas. Men letar du efter någonting för 16k med både komfort, stor motor och inte för dyr att reparera så får det väl bli en volvo 960....:rolleyes:
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har du inte hittat piratdelar till din VW så har du inte letat så noga. Det är ju i mångt och mycket samma delar som till Audi. Om du inte menar att du kör en bubbla vill säga.

Näeh, har en Golf III VR6 för tillfället, och inget som har rasat för mig har det funnits piratdelar till iaf, i äkta vw tradition är det ju mest bara utrustning dock. (vakum c-lås, rör och sensorer till klimat, lite abs, elhissar osv, som jäklas) Orginaldelarna kostar minsann mer än vad bilen är värd också. :/

Ok, låt mig omformulera: Fan vad det ska vara svårt med riktigt sjysta bilar när man är ung och fattig:D

Jag kan inte hjälpa att jag är noga med vad jag åker i...:( Vill ju bara åka dit jag ska i en stor mysig skinnfåtölj med massor av hästkrafter, är det för mycket begärt?:tungan

BMW e34, en välutrustad med 3l V8 (så slipper du plastkule problemet vad jag förstått, annars en manuell med sexa). Lite mindre än 7-serien men snyggare, samma säten (eller jäkligt lika) och riktigt tyst och bekväm.

Hitta en som inte är så rostig, samt med alla bussningar i skick bara så är det nog bra. Billiga delar brukar finnas i vart och varannat skul.

Ehm, fast nu är ju jag partisk BMW-fetischist då iofs...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om du kan vara utan skinnklädseln så känns det som en gammal Caprice är ett något bättre alternativ.
Som dom flesta redan sagt så kostar det en del att driva dessa tyska direktionsvagnar.
Vad gäller UFO-bromsarna så har jag för mig man kan byta rätt av till S4/S6.
Även dom kostar ju en i inköp, men du blir kvitt dom löpande kostnaderna.
förbrukning har du sagt redan att du kan ta, vill ändå tala om vad dom drar.
under dom 4 år ( 8000mil) jag körde A8 ( samma maskin ) så snittade jag 1,2lit/mil. Visst, det går att köra dom på 0,8 också, men då faller ju hela iden att köra V8.
Sen har du kamremsbytet var 12000:e mil och det är inte billigt.

Har tittat ganska mycket på den typen av bilar (likaså oldsar och dylikt) men inte hittat någon i min prisklass som fallit mig i smaken... Känner du till en så är det bara att hojta:tummenupp

Ska det vara gammal bil kan jag dock lika gärna satsa på riktigt gammalt och få skattebefrielse med på köpet. Annars vore det skönt med något lite modernare för en gångs skull... Vore skönt med en bil där dörrarna stängs med ett dovt "boff", och inte en jävla massa skrammel och klank:D

OBS! Den här typen av dörrar är inte det jag bryr mig om mest, de är inte mitt främsta önskemål angående bilköpet! Ville bara peka ut en av skillnaderna mellan modern komfort och gammal komfort, och just nu känns det som att modern komfort vore skönt.

:rolleyes:

Det är en annons från augusti så prutmån borde finnas. Men letar du efter någonting för 16k med både komfort, stor motor och inte för dyr att reparera så får det väl bli en volvo 960....:rolleyes:

Sluta rulla med ögonen, kan inte rå för att jag är petig:D

Förvisso, men enligt min erfarenhet så är företagen tuffare med prutet, så 7k bort känns hopplöst redan från början...
Vill icke ha volvo!:brinnerup

BMW e34, en välutrustad med 3l V8 (så slipper du plastkule problemet vad jag förstått, annars en manuell med sexa). Lite mindre än 7-serien men snyggare, samma säten (eller jäkligt lika) och riktigt tyst och bekväm.

Hitta en som inte är så rostig, samt med alla bussningar i skick bara så är det nog bra. Billiga delar brukar finnas i vart och varannat skul.

Ehm, fast nu är ju jag partisk BMW-fetischist då iofs...

e34, är det femserien då eller?:va Kan inte sånt där...
Lät ju inte dumt annars, får ta och kolla upp det!
Hur är 735:eek:rna annars?:va Hittade en på blocket för 10 000 som såg helt ok ut, vore det nåt att satsa på?

Själv är jag strikt anti BMW, men det verkar ju som att de är de enda bilarna som stämmer någorlunda in på mina kriterier...:huvet :D


Har kollat just den bilen, men den är också för dyr...

Vi snackar alltså 15 000 kr prisklassen, med eventuellt eventuellt eventuellt lite tillägg för en helt rätt bil. Längre än så kan jag inte sträcka mig.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
e34, är det femserien då eller?:va Kan inte sånt där...
Lät ju inte dumt annars, får ta och kolla upp det!
Hur är 735:eek:rna annars?:va Hittade en på blocket för 10 000 som såg helt ok ut, vore det nåt att satsa på?

Själv är jag strikt anti BMW, men det verkar ju som att de är de enda bilarna som stämmer någorlunda in på mina kriterier...:huvet :D

Yes, femman, '88-'95. Den jag tänkte på är 530 från '93 framåt.

735:an:
Om den är i skick skall det va fina bilar, igen, lysna efter missljud från bussningar och känn efter glapp, som på alla större gamla bilar. Den bilen borde sitta på gamla 12v sexan (M30) som daterar tillbaks till medeltiden någon gång. Där bör du kolla upp topplocket, håll utkik efter vit gegga under locket för oljepåfyllning samt i kylaren, finns det så är toppen skev/sprucken. (inte idiotsäkert, men brukar löna sig att kolla på dessa (m20/m30)). Lyssna även efter ventil knack, skvallrar om någon slarvat med service. sedan så har den kamkedja, inte rem, så att den rasslar lite är helt normalt.
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top