Audi V8, åsikter? Lite smått brådis.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
http://www.blocket.se/varmland/Saab_9000_2_3T_24159328.htm?ca=6&w=3
Bra drag, billiga delar och bra komfort.

Men en 525:a 192 hästarn driver på rätt ända och är en grymt skön bil.

Den där avhandlade vi ju i min förra billetartråd:D Om jag inte minns helt galet blev jag då tillsagd att leta efter en annan bil då vxellådorna på de där inte är helt tip top...:va

Som sagt, komforten är viktigare än draget. Vill ha en riktig kryssare där jag kan sitta lika bekvämt som hemma i skinnsoffan...

Men sen är det ju klart att det vore kul att backa upp myspyset med lite kraft också. Fick jag välja mellan komfort och prestanda så skulle jag dock ta komforten.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Den där avhandlade vi ju i min förra billetartråd:D Om jag inte minns helt galet blev jag då tillsagd att leta efter en annan bil då vxellådorna på de där inte är helt tip top...:va

Som sagt, komforten är viktigare än draget. Vill ha en riktig kryssare där jag kan sitta lika bekvämt som hemma i skinnsoffan...

Men sen är det ju klart att det vore kul att backa upp myspyset med lite kraft också. Fick jag välja mellan komfort och prestanda så skulle jag dock ta komforten.
E34 är jävligt sköna iaf, prova en.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Den där avhandlade vi ju i min förra billetartråd:D Om jag inte minns helt galet blev jag då tillsagd att leta efter en annan bil då vxellådorna på de där inte är helt tip top...:va

Som sagt, komforten är viktigare än draget. Vill ha en riktig kryssare där jag kan sitta lika bekvämt som hemma i skinnsoffan...

Men sen är det ju klart att det vore kul att backa upp myspyset med lite kraft också. Fick jag välja mellan komfort och prestanda så skulle jag dock ta komforten.

I den tråden funderade du väl på en Alfa eller saab 9000? och sen köpte du en ....golf diesel.... :D
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
I den tråden funderade du väl på en Alfa eller saaab 9000? och sen köpte du en ....golf diesel.... :D

Just det, så man vet aldrig vart det bär den här gången...:huvet :D

Blev faktiskt lite sugen på den där Rovern (http://www.blocket.se/vi/23737686.htm), den såg ut att kunna passa mig... Sjyst skinninredning, gott om bekväm utrustning och ca 180 hästar borde väl vara både bekvämt och hyfsat rappt?:va Priset är ju bra, bilen är ganska ny och hyfsat snygg om man kisar lite:D Vad säger folket, är Rover bara skit eller ska jag dra dit och prova? Det är ju en liten bit att ta sig så det kan ju vara bra att veta innan menar jag.

Blir det rover så känns det i alla fall som om jag hållit mig till det ursprungliga temat någorlunda...:D

Och här är det audi v8 eller bmw, såååeh, Fiat Uno kanske? :D

:hihi

Äh, seften!:gnissla
 
Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Hela tråden innehåller vettiga tips men jag måste nog hålla med ett par tidigare "talare", ligger budgeten på 15 kkr så köp något för 10, vik resten till en stor första service samt reparationer. Det finns ingen bil i den prisklassen som är nyservad med nya vinterdäck och är helt färdig efter dina önskemål.

Är budgeten 25 kkr, köp något för 15-17kkr, sen, se ovan.

Att tanka en motorstark tung bil första månaden är tusentals kronor, man måste ju "prova vad den går för".

Oavsett vad du köper så är ovanstående sant, även en liten motor tar långt över litern när det ska testas, en direktörsvagn med automat med tre tjoande polare i tar 2 l/milen.

Ska jag rekomendera något så är det nog MB 300 12V med 124-karossen, den kan man hitta till rätt pris, är skapligt lätt att hålla liv i och är inte tokdyr i delar. Sen gör "gubbstämpeln" att man kan hitta bilar som inte är söndergasade av tidigare ägare.
Då åker du bekvämt och med 180 hästar, snabbt om du vill.
Se bara till att den går och startar bra, insprutningen är nämligen lite "hemlig" att hålla på med.
 
Last edited:

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Den där avhandlade vi ju i min förra billetartråd:D Om jag inte minns helt galet blev jag då tillsagd att leta efter en annan bil då vxellådorna på de där inte är helt tip top...:va

Som sagt, komforten är viktigare än draget. Vill ha en riktig kryssare där jag kan sitta lika bekvämt som hemma i skinnsoffan...

Men sen är det ju klart att det vore kul att backa upp myspyset med lite kraft också. Fick jag välja mellan komfort och prestanda så skulle jag dock ta komforten.
Om du åker och köper en ny lyxvagn för 600k, förväntar du dig då att den ska vara billig att äga? Om inte, varför tror du då att samma bil ska vara det 25 år och tiotusentals mil senare?

Jag får intrycket av att du vill ha en bil som inte kostar en krona utöver skatt, bensin och försäkring och isåfall får du nog lov att tänka om en aning. Hellre en bil du kan köra än en som blir ståendes för att du inte har råd att reparera den.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Du vill ha en skitbillig bil med komfort o mycke motor utan service kostnader och kanske nära noll i försäkring? ..o låg bensinförbrukning förståss!

Då kanske en DAF 66 och en flaska kontaktlim kan ge dig den upplevelsen.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1
Den enda bilen som ens är nära att uppfylla dina kriterier är Lexus LS400, och då enbart pga att den är ordentligt ihopskruvad.
 

Dr.Bike

Guest
De fungerar som små backventiler, när de blir slitna så växlar den dåligt, om den ens växlar, backen kan sluta funka helt också.

Slirar och har sig, mellan växlingarna också om den växlar.

Sen ska man inte backa för fort för lådan har underdimensionerad tryckreduceringsventil, kan spränga den då.

Jepp - jag såg det i artikeln.
Tack för infon, det blir nog ingen 740 då...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hela tråden innehåller vettiga tips men jag måste nog hålla med ett par tidigare "talare", ligger budgeten på 15 kkr så köp något för 10, vik resten till en stor första service samt reparationer. Det finns ingen bil i den prisklassen som är nyservad med nya vinterdäck och är helt färdig efter dina önskemål.

Är budgeten 25 kkr, köp något för 15-17kkr, sen, se ovan.

Att tanka en motorstark tung bil första månaden är tusentals kronor, man måste ju "prova vad den går för".

Oavsett vad du köper så är ovanstående sant, även en liten motor tar långt över litern när det ska testas, en direktörsvagn med automat med tre tjoande polare i tar 2 l/milen.

Ska jag rekomendera något så är det nog MB 300 12V med 124-karossen, den kan man hitta till rätt pris, är skapligt lätt att hålla liv i och är inte tokdyr i delar. Sen gör "gubbstämpeln" att man kan hitta bilar som inte är söndergasade av tidigare ägare.
Då åker du bekvämt och med 180 hästar, snabbt om du vill.
Se bara till att den går och startar bra, insprutningen är nämligen lite "hemlig" att hålla på med.

Nog sant som du säger.

Tack för tipset, ska titta på det:tummenupp

Om du åker och köper en ny lyxvagn för 600k, förväntar du dig då att den ska vara billig att äga? Om inte, varför tror du då att samma bil ska vara det 25 år och tiotusentals mil senare?

Jag får intrycket av att du vill ha en bil som inte kostar en krona utöver skatt, bensin och försäkring och isåfall får du nog lov att tänka om en aning. Hellre en bil du kan köra än en som blir ståendes för att du inte har råd att reparera den.

Jag förväntar mig att den ska hålla hög kvalitet och hålla bra, och att delarna kostar as när nånting väl går sönder. Men, med tanke på bilens höga pris och därmed förväntade höga kvalitet så borde saker inte gå sönder. Tycker jag.
Sen är det klart att sakerna nu, 20 år senare, är slitna och kan behöva bytas ut, men jag hade ändå hoppats att det inte skulle vara riktigt så illa som många här i tråden har påpekat.

Jag vet mycket väl att bilar kostar att hålla igång, men det behöver väl inte kosta me rän nödvändigt? Det kanske inte är så lätt att hitta, men man kan väl i alla fall få leta efter den perfekta bilen som dessutom inte behöver repareras för flera 1000 kr?:va

Rover under hondaeran, är bra skit. Tom bosse bildoktorn äger en har jag för mig, som om det skulle ge någon kvalitetsstämpel.

Dock är rover oavsett årsmodell iskallt på beg-marknaden.

Förstår. Låter ju helt ok då då. Inte för att jag vet om man kan lita på den där flummige bildoktorn, men iallafall:D

Ok, men om bilen redan är nere på 13k så kanske det inte gör så mycket? Antingen kanske den inte sjunker så mycket mer efter det, och skulle den göra det så är det ändå inte så mycket man rent potentiellt kan förlora. Jag menar, 13 000 kr senare är man ju nere på noll:D Dessutom så är det ju en fullutrustad bil med lite motor för 13 000. Tycker att det verkar vara rätt mycket bil för pengarna.

Den enda bilen som ens är nära att uppfylla dina kriterier är Lexus LS400, och då enbart pga att den är ordentligt ihopskruvad.

Skulle gärna ha en lexus, men de är ju inte så billiga i inköp...
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
exakt samma fel på en arbetskamrats bil.. börjar 10 mil efter köp så han vart lite lurad. + att den ska tydligen skvätta olja lite här o där, drar massvis med olja.. han skulle skrika nej till dig.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Nej, tro mig. En gammal lyxbil att harva runt i när man är student kommer inte fungera i längden. Det räcker med ett större fel så är du ju ruinerad. Jag lägger min röst på en 525, 24V, E34. Har haft en sån bil själv, och den är stor nog. 5-serien är en stor bil, 7-serien är gigantisk, vilket bara sliter onödigt på alla delar. Om du inte tänkt packa in 4 fetton i bilen är 7-serien bara onödigt stor och dyr på alla sätt och vis. 5-serien är egentligen också för stor för bara en person, men det är iaf bättre än 7an.

Finns många sådana bilar till salu nu, och de är inte dyra. Men se till att få fatt i en 24V. Jag tror att en 5-serie är stor och jäsig nog för dig. Bekväma är de, trots år och mil på nacken. Min E34 hade gått 28000 när jag köpte, 34000 när jag sålde, och var fortfarande komfortabel. :)
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Oavsett vad du köper så är ovanstående sant, även en liten motor tar långt över litern när det ska testas, en direktörsvagn med automat med tre tjoande polare i tar 2 l/milen.

Ska jag rekomendera något så är det nog MB 300 12V med 124-karossen, den kan man hitta till rätt pris, är skapligt lätt att hålla liv i och är inte tokdyr i delar. Sen gör "gubbstämpeln" att man kan hitta bilar som inte är söndergasade av tidigare ägare.
Då åker du bekvämt och med 180 hästar, snabbt om du vill.
Se bara till att den går och startar bra, insprutningen är nämligen lite "hemlig" att hålla på med.

Kollade blocket lite snabbt i närområdet, det finns en uppsjö av w124, till överkomliga priser

Stekarkupe

Men, man ska komma ihåg att raksexor med halvelektroniskt sprut inte är något under av soppaekonomi. Sköna i gången, men vore det jag, skulle jag vara gubbtråkig och hitta en tvåtretti istället.

För att återanknyta lite till trådens början:

ÅDI

Köp en sån här. Om du nu vill ha en Audi, du kommer dock vara dömd till evigt skruvande och vara konstant pank, men komfort finns i överflöd. För lite mera flås välj en 2,8. För övrigt hade min far en A6 -97 (samma kaross) som tjänstebil 1997 och tre år framåt, det var en av de sämsta bilar han haft.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Visst, kostar ju bara dubbelt så mycket som jag har:rolleyes:

Nej, tro mig. En gammal lyxbil att harva runt i när man är student kommer inte fungera i längden. Det räcker med ett större fel så är du ju ruinerad. Jag lägger min röst på en 525, 24V, E34. Har haft en sån bil själv, och den är stor nog. 5-serien är en stor bil, 7-serien är gigantisk, vilket bara sliter onödigt på alla delar. Om du inte tänkt packa in 4 fetton i bilen är 7-serien bara onödigt stor och dyr på alla sätt och vis. 5-serien är egentligen också för stor för bara en person, men det är iaf bättre än 7an.

Finns många sådana bilar till salu nu, och de är inte dyra. Men se till att få fatt i en 24V. Jag tror att en 5-serie är stor och jäsig nog för dig. Bekväma är de, trots år och mil på nacken. Min E34 hade gått 28000 när jag köpte, 34000 när jag sålde, och var fortfarande komfortabel. :)

Ok, får väl ge upp då...:( Fast jag är inte student för tillfället, bara arbetslös:D

Tackar så mycket för tipset!:) Har tittat lite på femserien och de verkar väl helt ok. Även om jag gillar gigantiska bilar, min första var en cheva van:D
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Visst, kostar ju bara dubbelt så mycket som jag har:rolleyes:



Ok, får väl ge upp då...:( Fast jag är inte student för tillfället, bara arbetslös:D

Tackar så mycket för tipset!:) Har tittat lite på femserien och de verkar väl helt ok. Även om jag gillar gigantiska bilar, min första var en cheva van:D

Man sitter 4-5 2meters fetton hur bekvämt och bra som hellst i dem. :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
I min värld lär det vara en hyffsad prutmån på en LS400 som har vart ute på annons i en månad. :tummenupp

Visst, men 15 000??:va Det tvivlar jag starkt på... Och jag har haft nog med folk som jagat mig på porten efter at blivit förolämpade av diverse skambud, somliga av dem med tillhyggen:D

Edit: skickade nyss ett mail och sa åt honom att höra av sig om han någon gång blir desperat och behöver bli av med bilen på en gång och kan tänka sig 17 000 kr för den, så nu är det väl bara att vänta och se hur lång tid det tar innan man får ett förbannat mail från honom, om man får något alls:D

Man sitter 4-5 2meters fetton hur bekvämt och bra som hellst i dem. :)

Femserien menar du? Låter gött isåfall:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top