Avåkning...

BAD

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Förr Kawazaki Ninja modell skrot pga flygtur, Nu Yamaha XT660X
Låter som ett skämt! :va

Hum altså man borde väl inte ens kunna klarat kk om man verkar så osäker på cykeln, lite känsla får man ju ändå undertiden man övningskör, du drog väl inte fullt på rullen hela tiden under övningskörningarna eller,borde ju läraren tillrättavisat dig med en gång isåfall?:confused:

Men ta det lugnt med gasen så det inte händer nåt allvarligare nästa gång!
Och om du promt ska varva ur så vänta tills du har alla skydd och åk LUGNT till tex en lugn industri raka och känn på den försiktigt där, ta med en polare ifall nåt skulle hända. :kryckor :crash

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
eldstorm
Det finns folk som kan ta körkortet trotts att dom inte kan svänga.
En kille som övningskörde samtidigt med mig svor över att hojjen inte svängde trotts att han försökte vrida styret,,,, i 80km/h :rofl

stRanger

...
Gick med
11 Apr 2006
Hoj
...
Racercukel skrev:
2106365 Körde av vägen idag i circka 60km/h o ut på en cykelväg som turligt nog fanns där. Jag kör lite försiktigt ännu för jag har inte fått mitt skinställ o stövlar ännu....men jag måste lära mig behärska den så kallade pushing tekniken i lite högre farter och våga lägga ner.

Känner att jag borde börjat med en 600:a typ en R6 06:a som inte lyfter hysteriskt såfort man varvar över 8000rpm, utan en 600:a som man kan varva ut utan att den går på bakhjulet allt för mycket.

För jag tycker man får inte ut så mycket av toppeffekten i och med att den vill resa sig långt innan den når högre varvtal, hur ska man göra då ska man luta sig fram eller för att trycka ner den? Någon som kör zx10r o har lite erfarenhet?

Med tanke på alla olyckor som händer på våren med nya cyklar så kanske det inte är en så dum ide att ta det lite lugnare och lära känna hojen, (vågar knappt tänka på vad som kommer hända när du fått skinnställ och stövlar när du kallar detta att ta det lugnt) men framför allt inte köra utan skyddsutrustning. Om du klotar och det går illa kommer du aldrig att förlåta dig själv. Hoppas du får grejerna snart så du kan ut och öva...

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Racercukel skrev:
2106365 Körde av vägen idag i circka 60km/h o ut på en cykelväg som turligt nog fanns där. Jag kör lite försiktigt ännu för jag har inte fått mitt skinställ o stövlar ännu....men jag måste lära mig behärska den så kallade pushing tekniken i lite högre farter och våga lägga ner.

Känner att jag borde börjat med en 600:a typ en R6 06:a som inte lyfter hysteriskt såfort man varvar över 8000rpm, utan en 600:a som man kan varva ut utan att den går på bakhjulet allt för mycket.

För jag tycker man får inte ut så mycket av toppeffekten i och med att den vill resa sig långt innan den når högre varvtal, hur ska man göra då ska man luta sig fram eller för att trycka ner den? Någon som kör zx10r o har lite erfarenhet?

Det bästa du kan göra att byta din zx10 mot min Daytona :D

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Ta med hojen till din lokala handlare och byt den mot en Triumph 675. Provade den idag (finns en kort tråd om det tidigare) och jämfört med 10:an så är den lättkörd, framförallt lättsvängd, men dock inte helt ofarlig.

Förhoppningsvis så är det lite leveranstid på den också så du hinner få din skyddsutrustning först. :tummenupp

Förresten vad säger dina föräldrar/bekanta när du berättar såna här historier? Hade jag varit en av dina polare så hade vi nog gett oss ut på lite "övningskörning" tillsammans. Då hade du kunnat behålla hojen istället. :)

Picco

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
zx10r -05 (lime)
Tror Vi hoppar ett eventuellt byte..
:tummenupp

Racercukel skrev:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hur lyckas man? Jag är inte Rossi jag heller, och har en hoj som flyttar på sig, visserligen inte i zx10'ans klass, men trots allt med gott om mos. Jag har inte lyckats få den att gasresa sig, trots att det nosats på varvstoppet, eller gå rakt fram i kurvorna. Lite överstyrning har det väl blivit, men det beror på halkiga däck pga låg temp.
Jag håller med övriga talare i tråden, köp en mer lämpad hoj, koppla in hjärnan och skaffa skydd. Annars är risken stor att Darwins lagar kommer att träda i kraft...

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Hårn1 skrev:
2106868 Det finns folk som kan ta körkortet trotts att dom inte kan svänga.
En kille som övningskörde samtidigt med mig svor över att hojjen inte svängde trotts att han försökte vrida styret,,,, i 80km/h :rofl

Attans...har samma problem! Lösning? :tomten

Jögga

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Yama r1-07
Det kanske fattas något.

Beck skrev:
2106754 Hmm gick precis en sväng utanför Knutpunkten i Hbg och där var en kille på en svart hoj (hann inte se vad för nån) som lekte lite väl mycket tyckte jag...

Ta det inte fel, jag e för när det gäller leka men med insidan av skallen..

Först så hörde jag bara en hoj som tokvarvade längre bort och sen kom det väldoftande vita molnet.

Ganska snart efter så körde han ut framför knutpunkten och upp på slangen. Det var ungefär i samma veva som hans hjälm bestämde sig för att den inte alls ville vara kvar på hans huvud och började glida av. Tur att hakremmen var på killens sida... Såg minst sagt lustigt ut :D

U-sväng vid infarten till Marina och sen upp på trottoaren och stanna utanför pressbyrån. Där stod han nån minut innan han drog ut på gatan igen och upp på slangen (lite väl högt såg det ut som) tills han kom fram till att det var rött längre fram och det stod några bilar i varje körfält.

Ner med framhjulet (snett såklart) och sen mellan bilarna i filerna med fullt hjulspinn...

Full fart fram (digital gas, nyaste modet) till nästa rödljus. Ni som vet hur det ser ut vet att det är max 100m mellan ljusena på denna sträckan. Där fick han en bil bakom sig.

Det slår om till grönt och då blir det fullt hjulspinn igen i 20s och sen iväg som ett skott...

Lovar att killen i bilen bakom blev mäkta imponerad :tungan

Visst ja, nämnde jag att han körde i jeans och tröja...
Ja ibland förstår man att försäkringarna är höga. Man skulle ha haft bedövnings gevär satt en pil i nacken på han. Bättre än att köra ihjäl sig. :gnissla.

Sniper

Guest
Racercukel skrev:

Först o främst skaffa hojkläder (har inte fått mitt skinnställ o stövlar ännu)

Du har ju haft hojen ett bra tag nu :va skinnställ mm finns i alla mc-butiker
bara och gå in o köpa :7peta

Om du känner att du inte behärskar hojen gå några kurser med smc,
typ grundkurs och broms o kurvkurs, finns många bra kurser som ger dig
mycket nöje och kunskap.
Att köpa en potent 1000 kubikare som första hoj kräver respekt :fakta

Har du bara tålamod och tar det lungt o lär dig din hoj stegvis(börja gasa lite)
Så kommer hojen ge dig mycket nöje, en R6,a är i princip lika farlig som din
10,a för ett blåbär..

Välj vilka du kör med att gasa rundor med killar på 125,or lär du dig inte
så mycket på, kör med några som har mer erfarenhet i stället och säg som
det är (jag är nybörjare och lite rädd för min hoj) så ska du se att du får
tips o hjälp. Ta det lungt så ses vi kanske...

Last edited:

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same
Racerkul..jag citerar det du skrev i en anna tråd när du undrade om priser med mera om just Z10

citat:
Jag kommer köra på trafikförsäkring, därmed kommer jag vara mer försiktig och riskmedveten än vad jag hade varit med helförsäkring. Jag anser att jag är så mogen att jag kan inse mina begränsningar och kommer inte låta frestelsen att köra för hårt ta över.....men visst olyckan kan mycket möjligt komma ändå men jag har minimerat den genom mitt sätt att tänka.

Tycker du att du lever upp till det du skrivit??....då har säsongen bara börjat

No hard feelings...men ta det lugnt,risken finns att du hamnar i en etta med jordvärme

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Byta den mot min fighter ?? :hihi

Att du FORTFARANDE inte köpt utrustning är förvånande..
har du lagt alla pengar på hojen, så valde du absolut fel hoj.

när jag köpte min första tunga hoj (R6:A 2004) så hade jag en viss budget.
jag köpte HELA utrustningen först, sedan fick det bli hoj för pengarna som blev över.

Eeftersom säsongen precis börjat, så borde det inte vara några större problem att få byta in hojen hos en handlare & ta en billigare hoj, samt få utrustningen på köpet.

ta det lugnt i sommar // Henke

Davidk

Guest
Sensonic skrev:
2107293 Hoppas killen har tagit sit förnuft till fånga pga av denna annons! En R6a är snabb oxå så man bör tänka sig för där med!

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=33205#
Man kan juh börja på vilken hoj som helst i princip men använda huvudet så går allt bra, dumt att förlora massa pengar på en rolig hoj.
Känns som killen skulle behöva åka till en tom parkering cirkla lite och lägga ner hojjen med knäskrap så han vet hur lång man kan gå ner.
:D

Sensonic

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Gixxer 600
Davidk skrev:
2107306 Man kan juh börja på vilken hoj som helst i princip men använda huvudet så går allt bra, dumt att förlora massa pengar på en rolig hoj.
Känns som killen skulle behöva åka till en tom parkering cirkla lite och lägga ner hojjen med knäskrap så han vet hur lång man kan gå ner.
:D

Jo det är ju sant , men jag tycker hela resonemanget luktar lite felaktig inställning mot vad man bör ha när man åker hoj!

Racercukel

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
Yamaha R6 -06-
Jaja....jag vet men det är min kompis som hetsar mig, han pikar mig o säger att fastän jag har en 1000cc och han en 600cc så drar han mig ändå...o han klagar på att jag inte utnyttjar hojen när jag växlar upp redan vid 8000rpm

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Hade jag satt mig på en liter hoj som första hoj efter körskolan hade nog jag också vart skraj! visst en 600 är också väldigt snabb men registret och vridet gör ju att om man inte verkligen försöker så stannar ju framhjulet i backen och det kan ju va att föredra för en nybörjare...

Racercukel skrev:
2107430 Jaja....jag vet men det är min kompis som hetsar mig, han pikar mig o säger att fastän jag har en 1000cc och han en 600cc så drar han mig ändå...o han klagar på att jag inte utnyttjar hojen när jag växlar upp redan vid 8000rpm

Åk inte med han mer förens du lärt dig behärska hojjen! ett gott tips bara..

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...