Avåkningar i "fotokurvan"?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Läste du ens vad du själv skrev? Jämför en fotograf med ett vilt djur som kan springa åt vilket håll som helst?

Vart vill du komma? Jag tror du missa halva meningen med mitt första inlägg. Jag citerade Miss A som skrev,

...då är det två faktorer som spelar in, din fart och sen olyckligtvis rådjuret...

Självklart är ju ett rådjur en mycket större faktor till en olycka än en fotograf. Men jag tror fortf. att i just fotokurvan är fotograferna en större faktor än vad vissa andra vill tro, dock inte i paritet med vilt på vägen.
Att säga att tre fotografer i kurvan och en på ängen inte skulle vara en faktor som höjer olycksstatistiken är ju bara naivt och bångstyrigt. Dock lägger jag ingen skuld på fotograferna, det är fortf. individens val.

Men eftersom ingen av årets eller fjolårets olyckor har berott på rådjur eller annat vilt så kanske du har en annan förklaring på varför det är i just fotokurvan som det är flest avåkningar, om fotograferna inte har den minsta påverkan vill säga?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sorry, du är för sen med internet för att skjuta upp bilderna, Asplind har redan löst det och skjuter upp de till sin sida direkt från kameran via sin iPhone... :tummenupp

Ajdå. Då kanske man får öppna ett litet fik där istället då.
Kaffe + lowsider 50 kr?
 

Sportmoppe

Med Lem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Kingsfield
Hoj
-10 Gsx1250FA -05 gixxer-04 gixxer K1200S(Borta) DRZ 400E
Vart vill du komma?
Jag vill veta om DU kan jämföra fotograf med rådjur? Det var du som gjorde det! Det vurpades friskt där långt innan det stod fotografer där som de facto är en ganska ny poppis grej att göra, tror inte att djur ELLER fotografer var inblandade då.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det som höjer olycksstatistiken är dumhet, kasst omdömme och framförallt bristande fokus...och inte fotografer eller folk som står där och testar sina radiostyrda plan och helikoptrar. Folk VET att det står fotografer och plåtar och en och annan av de som kör i diket drar fram och tbx för att få ut en extra najs bild. De är då så beredda på fotografen (såvida de inte har guldfiskminne och glömmer från förra varvet 15 min innan) som man kan bli på att det står någon vid vägkanten. Utmanar de fysikens lagar lite väl mycket så kör de i diket...fokuserar de på det som händer runtom vägen istället för att fokusera och spendera hela sin reflexdollar på körningen..kör de i diket. Hur kan fotografer vid fotokurvan distrahera någon ens lite när alla vet att de är där ? Står det ett rådjur saktar man ner rejält...står det en fotograf verkar folk istället vrida på rullen. Jävla skillnad i beteende, men så är det också två helt olika saker.
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Jag vill veta om DU kan jämföra fotograf med rådjur? Det var du som gjorde det!

Nej. Jag frågade Miss A om skillnaden på ett rådjur och en fotograf, det är inte att jämföra eller likställa även om du vill få det till det. Det jag var sugen på att veta var varför ett rådjur blir en olycksfaktor (distraktion), medans en fotograf inte är en faktor att räkna med? Rättare sagt, vad är det som gör att fotografen inte alls påverkar dom som kör där? Dom är ju inte osynliga, och eftersom den absolut lättaste "fortåkarkurvan" på hela sträckan har blivit den som är mest poppis att skrota sin cykel i så tror jag att folk pressar sig över sin förmåga för att få vara med på en tuff bild. Har du någon annan förklaring till varför det är just där flest vurpar om dom nu inte pressar sig över sin egen förmåga för konstens skull?
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Nej. Jag frågade Miss A om skillnaden på ett rådjur och en fotograf, det är inte att jämföra eller likställa även om du vill få det till det. Det jag var sugen på att veta var varför ett rådjur blir en olycksfaktor (distraktion), medans en fotograf inte är en faktor att räkna med? Rättare sagt, vad är det som gör att fotografen inte alls påverkar dom som kör där? Dom är ju inte osynliga, och eftersom den absolut lättaste "fortåkarkurvan" på hela sträckan har blivit den som är mest poppis att skrota sin cykel i så tror jag att folk pressar sig över sin förmåga för att få vara med på en tuff bild. Har du någon annan förklaring till varför det är just där flest vurpar om dom nu inte pressar sig över sin egen förmåga för konstens skull?

Det där håller om du tar bort "konstens skull". De pressar sig över sin förmåga...för sin egen skull och för egots skull. Konsten har inget med det att göra...
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Står det ett rådjur saktar man ner rejält...står det en fotograf verkar folk istället vrida på rullen. Jävla skillnad i beteende, men så är det också två helt olika saker.

Klart folk är korkade! Det du nämner är ju väldigt olika saker men fortf. påverkande faktorer. Utan fotograf inge extra vrid på rullen (för en minoritet?).
 

Smagatusk

Guest
Punkt slut var inte menat så som du skriver att det är ditt fel att ett rattfyllo bryter mot väjningsplikt. Det trodde jag man förstod. :va
Kör man över sin förmåga och man gör en tabbe så ser jag det så som att , det är ingen annans fel än ditt eget att du åker av.
Sen om du kommer dundrandes och du måste väja för ex vilt, ja då är det två faktorer som spelar in, din fart och sen olyckligtvis rådjuret.
Sen kan man givetvis bli väldigt överraskad även i laglig fart, och i värsta fall kan man inte göra något åt situationen förutom att hoppas på det bästa.
Kör du med nya däck och klotar, då är det ditt fel. Nya däck = hala.

Kan man inte stå emot att gasa satan bara för att det står någon och fotograferar eller samtalar i kurvan med 10 andra , ja då kanske man inte ska framföra ett fordon.
Att vilja verka cool och gasa är för mig idiotiskt, sen finns det givetvis dom som kör fort på bulten som gör det oavsett om någon står där eller inte, han hade skrapat knät där vilket som. Men det är fortfarande den som kör som har ansvaret för att han framför sitt fordon på ett säkert sätt både för sig själv och andra.

Känner man att "nä nu ska jag allt visa dom att jag kan skrapa" och kanske få det på bild, Ja då kanske man ska överväga lite om varför man åker mc.

Åk mc i din egen takt, det är så mycket trevligare att se en mc komma i kurvan i laglig fart.

Självklart så quota jag dig ur kontext, det är min grej. Men det är ju fortfarande så att en bidragande faktor till att man åker av kan vara fotograferna, bland annat. Det är ett framprovocerat beteende att göra sig snygg på bild.
Fotograferna gör inget fel, absolut inte. Jag tycker själv att det jävligt kul att fastna på bild, men det är ditt arroganta "punkt slut: mina regler" som jag fördömer.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Nej. Jag frågade Miss A om skillnaden på ett rådjur och en fotograf, det är inte att jämföra eller likställa även om du vill få det till det.

Att inte riskera att befinna sig på vägbanan bör inte tas med i kalkylen? :va

Edit: Jag förstår vad du menar m,en ser inte vart du vill komma. Var och en är ansvarig för sin körning och en fotograf vid sidan av vägen kan knappast ses som något som bör orsaka olyckor.
 
Last edited:

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Kommer ihåg 1993(?) när Anna Nicole Smith syntes på var och varannan reklampelare på gator och torg i underkläder. Har minne av att det hände en del bilolyckor när snuskgubbarna inte kunde hålla händerna på ratten :tuttar (Obs ironi: jag tror inte att alla fotografer har DD-kupor)

Jag tycker det är skitkul att det finns folk som drar ut och fotograferar, både på smc kurserna och på t.ex. bulten och de flesta verkar ju uppskatta att få lite snygga bilder på sin hoj in action. Jag med, om jag orkade ta mig dit vid rätt tid.

@Henrik - du har en poäng och de flesta andra verkar ju hålla med, men vissa säger ju emot lite och det är väl kanske för att det inte direkt löser något problem att konstatera att en hög närvaro av fotografer lockar fram hornen i pannan på vissa förare.

I den andra popcorntråden som handlar om bulten och grabben på 125:an så syns det ju också tydligt att vissa har mindre självbevarelsedrift än andra. Sånt syns ju redan när ungar är små, en unge är skitförsiktig medan en annan hoppar från tak och bryter benen.




Äh, nu tänkte jag skriva nåt smart men va fan, vissa bara måste klättra högre upp i trädet tills grenen går av. Går ju inte att snacka med dem innan de ligger på marken. Jag försöker iaf få alla jag känner som kör hoj att gå på knix kurser / avrostning mm så att de lär sig hantera sin båge bättre.
 

Smagatusk

Guest
Kommer ihåg 1993(?) när Anna Nicole Smith syntes på var och varannan reklampelare på gator och torg i underkläder. Har minne av att det hände en del bilolyckor när snuskgubbarna inte kunde hålla händerna på ratten :tuttar (Obs ironi: jag tror inte att alla fotografer har DD-kupor)

Jag tycker det är skitkul att det finns folk som drar ut och fotograferar, både på smc kurserna och på t.ex. bulten och de flesta verkar ju uppskatta att få lite snygga bilder på sin hoj in action. Jag med, om jag orkade ta mig dit vid rätt tid.

@Henrik - du har en poäng och de flesta andra verkar ju hålla med, men vissa säger ju emot lite och det är väl kanske för att det inte direkt löser något problem att konstatera att en hög närvaro av fotografer lockar fram hornen i pannan på vissa förare.

I den andra popcorntråden som handlar om bulten och grabben på 125:an så syns det ju också tydligt att vissa har mindre självbevarelsedrift än andra. Sånt syns ju redan när ungar är små, en unge är skitförsiktig medan en annan hoppar från tak och bryter benen.




Äh, nu tänkte jag skriva nåt smart men va fan, vissa bara måste klättra högre upp i trädet tills grenen går av. Går ju inte att snacka med dem innan de ligger på marken. Jag försöker iaf få alla jag känner som kör hoj att gå på knix kurser / avrostning mm så att de lär sig hantera sin båge bättre.

"Honda av te ombord"?

Jävla google...
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Personligen undrar jag mest två saker....
1) Hur kul är det att fota på ett ställe längs en landsväg där dels folk har en tendens att köra över sin förmåga för att komma på bild....dels det blir en diskussion om fotografernas inverkan på avvåkningarna...?
2) Vad ger det för foto när man redan bränt av 1000 bultenbilder? En RR bana, crossbana, speedway eller liknande ger ju f-n så mkt bättre bilder utan att ens riskera nån negativ kritik?
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Personligen undrar jag mest två saker....
1) Hur kul är det att fota på ett ställe längs en landsväg där dels folk har en tendens att köra över sin förmåga för att komma på bild....dels det blir en diskussion om fotografernas inverkan på avvåkningarna...?
2) Vad ger det för foto när man redan bränt av 1000 bultenbilder? En RR bana, crossbana, speedway eller liknande ger ju f-n så mkt bättre bilder utan att ens riskera nån negativ kritik?

Gemenskapen Helge, gemenskapen.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Personligen undrar jag mest två saker....
1) Hur kul är det att fota på ett ställe längs en landsväg där dels folk har en tendens att köra över sin förmåga för att komma på bild....dels det blir en diskussion om fotografernas inverkan på avvåkningarna...?
2) Vad ger det för foto när man redan bränt av 1000 bultenbilder? En RR bana, crossbana, speedway eller liknande ger ju f-n så mkt bättre bilder utan att ens riskera nån negativ kritik?

Nu talar jag helt för mig själv, jag kör sällan grupp osv men att köra förbi bulten o tjöta lite med folket som är där är alltid trevligt.
För min del så är det lite så man saknar gubblasse, miss_A osv när man åkerförbi och de inte är där. när de är där så stannar man o snackar lite skit, delar lite ideer och bara är en stund.

så svar på fråga 1)
hur kul det är vet jag inte, men det är kul att snacka skit med dem som gillar det.
Jag tror nog att fotograferna har ganska klart för sig att de inte kan lastas för att folks egon är för stora för sin körning.
Jag har vid ett antal tillfällen sett fotograferna skita i att ta bilder när det uppenbart är att någon satsar för mkt.

svar på fråga 2)
Du hittar säkert flera av fotograferna även på sådana ställen, men bara för att du inte ser tjusningen i att fota på landsvägs innebär ju inte att andra inte gör det, det kanske handlar om gemenskap för dem med ?
att de får träffa folk som de gillar och har en relation med samtidigt som de kan genomföra sin hobby att fotografera. men tja vad vet jag ?
Jag är inte en av fotograferna, men det har hänt att jag tagit med mig en filmkamera istället som jag monterat upp vid vägkanten och fått en hel del snygga sekvenser.
Hitintills är det väl bara en som upptäckt och velat ha sina sekvenser så helt uppenbart är det väl inte och därmed borde väl påverkan inte vara så stor.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Personligen undrar jag mest två saker....
1) Hur kul är det att fota på ett ställe längs en landsväg där dels folk har en tendens att köra över sin förmåga för att komma på bild....dels det blir en diskussion om fotografernas inverkan på avvåkningarna...?

Trodde det var hela grund-grejjen med att både köra där och fota där.

Det där är ju inget svenskt utan samma grej hittar man ju nästan överallt i världen..

Några vill showa, och andra vill föreviga dem.

Här är en berömd foto/show kurva i spaninen tex. Parkeringen till vänster brukar vara knökfull medans det brassas med med maximala nedlägg i 180 gradaren. Rätt cool faktiskt...
e19201010030316cb.jpg
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag tycker att båda läger har rätt till viss del.

Allt som finns invid vägen kan dra uppmärksamhet från körningen på ett eller annat sig. Vare sig det är fotografer, rådjur vid sidan av vägen, nakna tjejer, poliser eller aliens som landar sitt skepp på ängen brevid.

Vissa av sakerna tar uppmärksamhet bara på ett sådant sätt att fokus på körningen tappas och blicken hamnar vid sidan av vägen (aliens & nakna tjejer), medan andra saker (fotografer & nakna tjejer) gör att vissa försöker köra lite extra för att visa upp sig. Men även om blicken hålls på vägen så gör oftast bara vetskapen om att det finns "publik" så att fokus tappas från körningen, då tankarna till viss del kommer att kretsa kring publiken istället för körningen.

Allt ansvar gällande detta ligger dock på föraren. Föraren har själv ansvaret för att anpassa hastigheten efter rådande förhållanden. Undantaget är om publiken aktivt försöker distrahera föraren, t ex genom att använda onödiga kamerablixtar eller att stå och hoppa och vinka längs vägkanten. :tuttar

Rådjur som springer upp på vägen är något helt annat då de faktiskt ger ett hinder som föraren måste undvika. Det går inte direkt att jämföra med fotografer vid sidan av vägen så länge inte fotograferna helt plötsligt faktiskt springer upp på vägen framför motorcykeln.

Så påverkar fotografers närvaro föraren? Ja. Kan fotograferna belastas för detta? Nej, normalt inte.

Notering Jämställdhet: Då merparten av motorcykelförarna som detta gäller är manliga så användes termen "nakna tjejer" i detta inlägg som en beskrivande term för nakna personer. Troligtvis skulle en naken man görandes "helikoptern" vid sidan av vägen ta minst lika mycket uppmärksamhet av både manliga som kvinnliga förare. Om inte mer. Slut notering.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top