Avåkningar i "fotokurvan"?

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Det här är ju ett typexempel på någon som kör över sin förmåga. Hur sitter du egentligen på hojen i den situationen?

Allså, jag såg den mannen i lördags (han stod still brevid hojen) och om jag får döma folk helt utan andra preferenser än utseende så tror jag inte att det var en rookietabbe.
Visst, alla gör barnsliga misstag då och då men jag tror nog ändå att han kör rätt bra.
Det är min magkänsla i alla fall, och den kan ju vara fel.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Inte enligt infot på deras hemsida. De har instruktörer som har SHK åt SMC annars. Tyvärr har inte SMC några datum som passar mig.

"Vi har erfarna instruktörer i alla grupper, instruktörerna finns där för din skull, vill du så hjälper dom dig med körteknik, spårval m.m.
Instruktörerna är erfarna och utbildade som mc-instruktörer. Flera arbetar med uppdrag hos SMC som utbildade Sporthojsinstruktörer, eller inom annan klubbverksamhet och utbildning. Några av instruktörerna är tävlingsförare."

Men snälla nån, nu blir jag nästan irriterad.
Kan du inte läsa på lite om vad de erbjuder... de olika två.

Actionpics: Bandag.
SMC: Utbildning på storbana.

Här är vad som gås igenom på Steg 1 hos SMC:
Steg 1, Motorcykeln
I detta steg får deltagaren lära sig hur reglagen påverkar motorcykeln.
Praktik 1. Gaskontroll, Använd gasen mjukt och börja gas tidigt i en kurva
• Bättre grepp och stabilitet 2. Motstyrning, Gör deltagarna varse om att de använder motstyrning, tryck på
inre styrhalvan • Undanmanöver
3. Broms, Högfartsbroms med fokus på körställning, ansättning och blick • Kortare bromssträcka
• Ökad stabilitet
Mjuka värden • Försäkringsinformation samt grundläggande reflektionsövning kring
riskmedvetenhet, självkännedom och attityder

Du finner hela programmet på: http://www.svmc.se/upload/School/Dokument/4 stegsutbildning för Avancerade kurser.pdf

Börjar du med motstyrningsövningarna på en körning med Actionpics så kommer du med största sannolikhet att vara med i en olycka eller orsaka en olycka då du svänger tvärs över hela banan, och det är väl just det du vill kunna öva??? För resten av deltagarna på en körning med Actionpics är inte där för att öva det här utan de är där för att köra bana.

Enligt min erfarenhet krashas det friskt på både gocart- och storbanekurser. Enligt Ezzoz inlägg tidigare i tråden var det ju 103 krasher bara på SMC-kurser under 2009. En kursdag/kväll utan ett par krasher har då jag inte varit med om. Men det kan ju förstås ha hänt.

De kurskrasher jag bevittnat på Rörken och storbana brukar nästan alltid vara väntade, de är de där killarna som är otåliga på genomgångarna men kör fort och fel, som instruktörerna redan efter ett eller två körpass har kallat åt sidan och sagt åt: "om du fortsätter köra med det där spårvalet och blickplacering så kommer du ett krasha". Kort därefter smäller det. Slår sällan fel.

Hahaha... ungefär exakt de orden fick jag höra fast med ett tillägg om "hetsig körning" också.
Jag tog det till mig, tänkte efter, analyserade och förbättrade... det här var på morgonen dag 2... i slutet av dag 2 körde jag snabbare fast med kontroll och fick tummen upp av instruktörerna resten av dagen.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Allså, jag såg den mannen i lördags (han stod still brevid hojen) och om jag får döma folk helt utan andra preferenser än utseende så tror jag inte att det var en rookietabbe.
Visst, alla gör barnsliga misstag då och då men jag tror nog ändå att han kör rätt bra.
Det är min magkänsla i alla fall, och den kan ju vara fel.

...sitter man sådär på hojen, med det nedlägget...så har man failat grovt. Det är ju markkänning deluxe som ställer till det, och framhjulet sticker.
Man vill få kroppen lågt, och på insidan av hojen...då behöver man inte lägga ned lika mycket i samma fart, samma böj.

Det tål att sägas igen, klart onödig avåkning.

Men många sitter sådär, i bästa fall skickar de ut röven, med kroppen vriden och huvudet fortfarande rakt över styret. Ja-nej.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Ang krascher på SMC-kurser...
Jag har varit med på en kurs där INGEN kraschade...
På kvällen gjorde en instruktör en kullerbytta i skinnställ för att ingen hade kraschat... hehe... Det var lite kul... :D

Ja, Gelleråsen 11/5 var det nog ingen som var i backen. Fast det var väldigt få deltagare den dagen och inget regn :) Var nog min 10:e smc-kurs på Gelleråsen och den första där ingen körde omkull...

Har varit där någon regnig dag då ett halvdussin hojar repade upp kåporna.

Rörken/tuvängen har det väl varit någon omkull c:a 50% av gångerna jag varit där.

Men oftast är det ju bara att spola av gruset på hojen och få den besiktad så kan man åka igen. Så ser man lite mer hardcore ut vid korvmojen sedan med lite patina på kåpor och skinnställ.
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Ja, Gelleråsen 11/5 var det nog ingen som var i backen. Fast det var väldigt få deltagare den dagen och inget regn :) Var nog min 10:e smc-kurs på Gelleråsen och den första där ingen körde omkull...

Har varit där någon regnig dag då ett halvdussin hojar repade upp kåporna.

Rörken/tuvängen har det väl varit någon omkull c:a 50% av gångerna jag varit där.

Men oftast är det ju bara att spola av gruset på hojen och få den besiktad så kan man åka igen. Så ser man lite mer hardcore ut vid korvmojen sedan med lite patina på kåpor och skinnställ.

Den kursen jag tänkte på var för två år sedan minst... hehe...
händer nog inte alltför ofta men ändock så finns det gånger då ingen går omkull på bana... :D

Ja det ska synas att grejjerna används.. ;)
 

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Ort
Hallstavik
Hoj
Ducati Monster -05
...och innan Vampyrtrollet blir sur på mig så ska jag erkänna att min premiär i hojvärlden bestod i att på den tiden klota på parkeringen utanför Brostugan inför ca 200 pers.. min dåvarande man sprang och gömde sig och låtsades inte känna mig..
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
är det därför du slänger omkull din på parkeringar?:krama

Jepp...
Den var så repig redan så det spelade ingen roll att jag parkerade den på sidan då... :D

Ouch... hahahaha... :rofl


Och innan nån Skitsnackare kommer och snackar skit så kan jag väl erkänna att jag slänger omkull min på Statoil...

Det är bra att veta hur man lyfter upp sin egen hoj faktiskt... därav så testade jag... *asg*

...och innan Vampyrtrollet blir sur på mig så ska jag erkänna att min premiär i hojvärlden bestod i att på den tiden klota på parkeringen utanför Brostugan inför ca 200 pers.. min dåvarande man sprang och gömde sig och låtsades inte känna mig..

Jag blir inte sur för sånt...
Det var sådär lagom smidigt o göra det på öppet hus hos Rapido så det är ju knappast nå hemlighet... mohahahahaaaa...
Men fan vad bra hjälp jag fick upp med hojen på tre röda... ;)
 
Last edited:

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Sånt testade jag ett par ggr på körskolan... men det räckte tydligen inte. :brinnerup

Ja men körskolans hoj är så mycket enklare att lyfta... Bad att få testa så vi la ner hojen just för att lära mig...
Sporthojar är svårare då det finns typ ingenstans att ta tag i... haha
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ja men körskolans hoj är så mycket enklare att lyfta... Bad att få testa så vi la ner hojen just för att lära mig...
Sporthojar är svårare då det finns typ ingenstans att ta tag i... haha

Finns bra och mindre bra tekniker... såg en film på utub som visade ett ypperligt sätt. Stå med ryggen mot hojen, hålla i nedre styrhalvan och nånstans där bak (passagerarpinnarna om man har sådana är bra) och sen gör ett regelrätt marklyft med benen. Funkar kalas kan jag säga. :)
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Om vi snackar kortare kvällsturer:

Bulten-Torö är ju trevligt.

Ekerö-Adelsö Ring

Bogan-Svinningevägen, vidare upp mot Brottby. Kör man öster om Garnsviken går det undan. Tar man västra vägen är det kringelikrokar i maklig takt.

Mycket mer hinner man inte på en kort tur (2h typ)

Tackar!

Bara att hojta till så ska du få åka bra vägar norr om stan tills du spyr! :tummenupp

Låter ju riktigt lockande :tummenupp

Skickar ett PM när jag får loss lite tid!
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Men många sitter sådär, i bästa fall skickar de ut röven, med kroppen vriden och huvudet fortfarande rakt över styret. Ja-nej.

Jo, numera ser det lite illa ut men faktum att för inte många år sen fanns det inte på kartan att hänga brevid hojen.
Jag vet vad det gör men tyngdpunkten men när Doohan och andra ganska snabba grabbar aldrig hängde brevid så gör man nog fel när man läxar upp folk över forum efter ha sett en bild.
curvare-doohan.jpg
 

HerrMejsel

Blåblå
Gick med
24 May 2007
Ort
Stockholm/Köpenhamn
Hoj
Ninja ZX-636R '03
...sitter man sådär på hojen, med det nedlägget...så har man failat grovt. Det är ju markkänning deluxe som ställer till det, och framhjulet sticker.
Man vill få kroppen lågt, och på insidan av hojen...då behöver man inte lägga ned lika mycket i samma fart, samma böj.

Det tål att sägas igen, klart onödig avåkning.

Men många sitter sådär, i bästa fall skickar de ut röven, med kroppen vriden och huvudet fortfarande rakt över styret. Ja-nej.


Precis så. Åkaren på bilden gör inte ett rätt.

Jo, numera ser det lite illa ut men faktum att för inte många år sen fanns det inte på kartan att hänga brevid hojen.
Jag vet vad det gör men tyngdpunkten men när Doohan och andra ganska snabba grabbar aldrig hängde brevid så gör man nog fel när man läxar upp folk över forum efter ha sett en bild.
curvare-doohan.jpg



Allvarligt talat. Ta en ytterligare titt på Doohanbilden och jämför med bilden postade innan. Menar du på fullt allvar att du inte ser skillnaden?
 
Last edited:

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Ja, Gelleråsen 11/5 var det nog ingen som var i backen. Fast det var väldigt få deltagare den dagen och inget regn :) Var nog min 10:e smc-kurs på Gelleråsen och den första där ingen körde omkull...

Korrekt, den 11 var i det närmsta prickfri, dock en som gick av banan efter Trösen men ej gick omkull :tummenupp (tidig ingång/hög utgång/fel blick).

Har varit där någon regnig dag då ett halvdussin hojar repade upp kåporna.

Dagen före var banan blöt 1:a passet, och då la 2 deltagare + 1 instruktör omkull (det var "våran" instruktör som highsidade efter utgången Trösen). Resten av dan var det torr bana & inga incidenter, vad jag kommer ihåg. :)

Ouch... hahahaha... :rofl


Och innan nån Skitsnackare kommer och snackar skit så kan jag väl erkänna att jag slänger omkull min på Statoil...

För-i-helvete, du kan väl inte först lägga upp bollen på straffpunkten sådär och sen sparka in den själv!!! :mad:

:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
....Att man har fotografer runt om på banan tror jag inte påverkar olycksfrekvensen även om det säkert kan förekomma. Därför har jag svårt att ta tråden seriöst. Folk hade antagligen kraschat i kurvan även utan fotografer.

Där tror vi olika, merparten av de krashade hojarna i fotokurvan tror jag defintivt var där för att få till ett bra foto. Inget konstigt med det. En stor del av trådens medlemmar har ju en avatarbild därifrån.
Positivt är ju dock att fotokurvan är lättkörd och med lite hinder vid sidan om vägen. Ett "bra" kraschställe. Väl valt, även om det kan kosta helikopterpenger.

De somrar när fotograferna plus hangaroundpublik huserat kring tex transformatorböjen på bogan (som är en mycket giftigare sväng samt med mer farliga avåkningshinder) ja då brukar det vara mer skador per krasch.
 
Last edited:

HerrMejsel

Blåblå
Gick med
24 May 2007
Ort
Stockholm/Köpenhamn
Hoj
Ninja ZX-636R '03
Jovisst är det skillnad. Jag säger bara att jag inte tror att han är kass trots bilderna innan vurpan.



Jag har ingen aning, han kanske är Rossi själv i vanliga fall. I situationen på bilden gör han däremot helt fel, och kraschade således. Kass generellt eller enbart kass i den situationen låter jag vara osagt.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top